Ben trotse tante van maar liefst 5 meiden en één kereltje. Allemaal in de leeftijd van 0 t/m 5 jaar. Ze zijn me uiteraard allemaal even dierbaar. Nu ben ik sinds kort, van de nieuwste aanwinst (van mijn broer en zijn vrouw) Meter. Ik ben supertrots natuurlijk. Echter ben ik helemaal onbekend met dit gebruik. Mijn schoonzus is Katholiek. Ik dus niet. Ik snap dat mijn rol puur symbolisch is, maar goed, wat doen jullie mede-meters?
als het kindje gedoopt wordt heb je een plicht en dan beloof je ook wat. verders kun je het zelf invullen, vaak worden de kindjes extra verwend door de peter en meter. Ook bij communie en vormsel. En heb je een speciale plek. (vraag me niet wat ik ervan vind hoor)
Bedankt taliaa Je vind het niet zo'n leuk gebruik, begrijp ik? Ik ken het niet, maar ben reuze trots dat ik gevraagd ben natuurlijk omdat het voor mijn schoonzus dus wel belangrijk is.
Het heeft te maken met het feit dat jij als meter beloofd dat je er mede op toeziet dat de ouders van het kindje hun kind in het geloof opvoeden. In deze tijd is dat een minder belangrijk aspect geworden (voor onze familie dan) en is het meer een eretitel... Ikzelf maak geen verschil qua cadeau's tussen mijn petekindjes, ik heb er 2 en de andere neefjes en nichtjes.
Ja inderdaad, daar zat ik een beetje mee, ondanks dat ik dan voor één nichtje de meter ben, wil ik geen onderscheid maken in het geven van cadeaus. Ze hebben haar ook vernoemd met mijn naam als tweede naam. Ik heb haar dan wel een familiestuk gegeven, een ringetje die ik als klein meisje kreeg van mijn oma (mijn naamgenoot). Mijn andere 3 (katholiek opgevoede) nichtjes, hebben weer een andere peters en meters en die doen dan wel weer extra dingen. Dat vind ik dan weer een beetje lastig. Ik denk dat de opvoeding m.b.t. het katholieke geloof prima overgelaten kan worden aan mijn schoonzus. Dus in die zin hoef ik daar niet op toe te zien.
Volgens mijn schoonzus extra grote cadeau's geven, maar ik doe daar niet aan mee hoor. Peterschap - Wikipedia
Ik heb altijd geweten dat het zou te maken hebben het het feit dat als de ouders van het kindje zouden overlijden dan de meter en peter voor het kindje moeten zorgen. Dat was vroeger toch vaak zo. In deze tijden denk ik eerder dat het een symbolische waarde heeft. Vb: dat je naast de ouders ook een soort voorbeeldrol hebt voor een kindje die later opkijkt naar meter/peter
Bedankt voor de link toerist!! En Siske, inderdaad zo wat het ooit bedoeld denk ik. Nu heeft mijn schoonzus mij dus gevraagd (zusje van haar man) en daarnaast de man (van haar zus). Dus denk niet dat er rekening gehouden is. Een voorbeeldrol , dat moet wel lukken
Zo was het idd ooit bedoeld alleen heb je daar nu meer voor nodig. ik ben meter van mijn nichtje (kindje van mijn broertje) en zij hebben bij de notaris vast laten leggen dat mocht hen iets overkomen..*klopt 3 x af*..dat mijn nichtje bij mij zal komen wonen en ik dus voor haar zal zorgen.