Rhesus C negatief?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Aleeyah, 10 feb 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Aleeyah

Aleeyah Fanatiek lid

23 jul 2015
    1.312
    0
    36
    Hallo, ik heb even een vraagje.

In week 14/15 moest ik van de VK bloed laten prikken (standaard controle voor HIV e.d.), maar nu is daar uit gekomen dat ik dus rhesus c negatief ben. Blijkbaar kun je dan antistoffen aanmaken tegen de bloedgroep van je baby, die kans is overigens heel klein volgens de VK. In week 27 moet ik opnieuw laten bloedprikken om te kijken of dit het geval is.

Heeft hier iemand ervaring mee? Ik hoor er graag wat meer over :).

Groetjes!

2. Kelly84

Kelly84 Fanatiek lid

16 jul 2015
    1.217
    352
    83
    Vrouw
    Hier hetzelfde.. Maak je niet te druk.. Volgens mijn verloskundige kan het geen kwaad is het alleen maar ter controle, en dat mocht je straks dus een andere bloedgroep hebben dan de kleine krijg je rond de 30 weken een prik en houden ze je bij de bevalling goed in de gaten dat je bloed zich niet mengt met de kleine.. Anders zou je elkaar kunnen vergiftigen.

Bij mij was de uitslag goed en hoef dus uiteindelijk geen prik of iets meer gelukkig.

3. Elizabeth232

3 jan 2015
    68
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier ook deze controlles gehad en het bleek met week 27 allemaal goed te zijn... Maar daar is wel een fout gemaakt bij mij want kleintje had toch een andere bloedgroep waardoor hij geel ging zien en 2dagen onder de lampjes moest...
    Volgende zwangerschap krijg ik daar dus een prik voor..
    Maar het is gelukkig niks ergs :) alleen een andere bloedgroep

4. LiseTes

LiseTes Actief lid

25 jun 2015
    273
    0
    0
  5. Love1990

Love1990 Niet meer actief

Rhesus c negatief is idd geen prik voor, ik ben zelf ook rhesus c negatief en moest met 27 weken weer bloedprikken. Ik had geen antistoffen tegen m'n dochter. De kans dat het foute boel is, is erg klein bij rhesus c negatief.

6. Aleeyah

Aleeyah Fanatiek lid

23 jul 2015
    1.312
    0
    36
    Bedankt voor jullie reactie. Hopelijk is de uitslag van het bloedprikken in week 27 gewoon goed en hoeft er verder niets gedaan te worden :). We wachten het af...

7. xprincessx

xprincessx Bekend lid

17 aug 2014
    674
    1
    0
    NULL
    NULL
    Hier had ik bij de "eerste" check ook dat er uit kwam dat ik resus negatief was maar eenmaal bij 27 weken was er niks meer aan de hand

8. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    In principe maak je ook geen antistoffen aan tegen je kindje, ook niet als je kindje positief is. Dit komt omdat jouw bloedbaan volledig gescheiden is van de bloedbaan van je kindje.
    Alleen als er iets uitzonderlijks gebeurd, bijvoorbeeld een harde klap op je buik, is er een kleine kans dat er een adertje springt waardoor het bloed toch met elkaar in contact komt. Op dat moment zou het kunnen zijn dat je wel antistoffen gaat aanmaken.

Zoals gezegd, de kans is gelukkig klein bij Rhesus C negatief, en er is geen prik voor. Wel willen ze het graag nog een keer extra controleren. 1x aan het begin van de zwangerschap, en 1x rond 27 weken. Meestal komt er niets uit, en merk je er verder niets van.

Deel Deze Pagina