M'n moeder is op mijn geld uit, wat te doen ?

Discussie in 'De lounge' gestart door Selena149, 22 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Petra1980

Petra1980 VIP lid

12 jan 2008
    5.146
    0
    0
    Accountant
    Den Haag
    Hai meis,

Er is al zoveel gezegd dat ik het daar maar bij laat, maar je kan wel het bedrag van 175 euro terug laten boeken door bij de bank aan te geven dat je het niet eens bent met de afschrijving.

Dan heb je dat geld in ieder geval terug.

Verder heel veel succes.

Groetjes Petra

2. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    nou die nota's vind ik helemaal een triest verhaal, doe ff normaal.. 'ja want als jij het niet gezien had had ze het misschien wel zo gelaten en gewoon doorgeleefd'.. dat je zo kunt praten over de moeder vanwege een bedrag van 175 euro. Deze vrouw heeft duizenden euro's aan jou besteed als kind en je opgevoed, denk je nou echt dat ze nu achter je geld aan gaat zitten?

Praat aub met je moeder, misschien schaamt ze zich rot en zit ze in een moeilijke financiele situatie..

edit: en verder heb ik het idee dat je echt totaal niet met je moeder kunt opschieten, klopt dat?

3. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Wat betreft het feit dat je broer nu meer krijgt en minder hoeft te betalen enzo... Ja ik herken dat gevoel wel.. Mijn zusje kreeg ook veel meer en betaalde niks.. Op dat moment vond ik dat niet heel leuk (overigens nooit laten blijken) omdat we dan beide evenveel overhielden om van te leven terwijl ik er hard voor werkte.. Mijn zusje ging nog naar school.

Maaar, als je er even logisch over nadenkt is het wel heel logisch. Het is super voor iedereen die niks hoeft te betalen maar kostgeld is in mijn ogen heel normaal. En natuurlijk, als je broer minder inkomsten hebt dan 'profiteerd' hij daarvan. Als het andersom was geweest, had je dan ook geklaagd? Als je broer een volledig inkomen had en daardoor meer moest betalen en minder kreeg dan jij?
    Ik denk het niet..

De situatie is vanuit de kinderogen niet altijd even leuk, maar realistisch gezien heel logisch.

Ook wat betreft je oma.. Ik zou het verschikkelijk vinden als mijn moeder of schoonmoeder meer zou geven aan de ene dan aan de ander. En als de oma echt zou weigeren het te verdelen dan zou ik het ook zelf doen. Ongeacht wat de oma of het voorgetrokken kleinkind ervan vind..

Wederom een situatie die voor 1 kind misschien niet even leuk is, maar als je realistisch nadenkt heeeel logisch is.

4. nanette77

nanette77 VIP lid

11 jan 2009
    10.817
    545
    113
    Vrouw
    dochter "hielp"
    dus dubbele post..

5. nanette77

nanette77 VIP lid

11 jan 2009
    10.817
    545
    113
    Vrouw
    je ehbt al een heleboel verschillende reacties en meningen gehoord;) misschien kan ik niet zoveel toevoegen.
    BEhalve dat het allemaal afhangt van de gedachtengang achter de situaties. En alles had in de openheid moeten gebeuren.

Mijn moeder heeft ook altijd alles eerlijk over de kinderenverdeeld willen hebben. En om eerlijk te zijn, als ik 2 kindjes had en mijn moeder of so zouden aan 1 kindje meer geven zou ik heel boos worden en zeggen dat ze dan maar niks moeten storten.
    Dus dat punt snap ik wel van je moeder.

Ook begrijp ik wel dat iemand met een volwassen inkomen kostgeld moet betalen (hoewel ik geen idee heb hoeveel een wajonger krijgt)

Ik hoop gewoon dat jij en je moeder er uitkomen samen..
    succes meis!

6. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    ik weet niet om hoeveel geld het gaat wat er nu nog opstaat, maar als je 18 bent en de rekening op jouw naam staat kan je zo naar de bank met legitimatie en de rekening en pas op je eigen adres zetten, pincode aanvragen en daarna alle afschriften opvragen. vanaf dat je 18 bent is het geld van jou, wat er voor die tijd is gepint kan je weinig aan doen... je kan eens vragen waarvoor ze dat heeft gepint? je doet zelf ook best stiekem door dat achter haar rug om te doen... je kunt een afspraak maken bij de bank samen met je moeder... en dat je oma het ene kleinkind wel geld stort en de andere niet vind ik ook een lastig iets voor je moeder hoor! als ze dat bij mijn dochters zouden doen zou ik het bedrag ook gelijk laten trekken als ze 18 zijn... zijn allebei mn kinderen en geen word voorgetrokken! dus daarin begrijp ik het echt wel van je moeder! je zegt zelf ook dat je moeder je zorgverzekering regelde, tja als je het zelf had gedaan was dit niet gebeurd... misschien is het wel heel terecht en heeft ze een tijdje uit eigen zak betaald en vorderd ze dit terug... is ook heel logisch dan aangezien je zelf een inkomen hebt....

wees gewoon eerlijk naar je moeder toe... en probeer er samen uit te komen maar dan moet je wel openheid van zaken geven en zij ook... dat kan alleen als je er zelf mee begint...

en misschien heeft je moeder het finacieel wel moeilijk, kan je haar ook eens helpen toch! ze heeft je opgevoed en in alles voorzien wat je nodig had... als je moeder nu hulp nodig heeft en ze dit kan bewijzen door bv rekeningen die ze niet kan betalen... dan zeg je toch gebruik mijn rekening maar?

het is maar geld hoor...

7. Yotsuba

Yotsuba Fanatiek lid

22 jul 2009
    1.980
    0
    0
    Dispuutbehandelaar
    Omgeving Utrecht
    Eerlijk ik heb alleen de eerste pagina gelezen maar wat een bizar verhaal zeg :(
    Voor de TSer; Je bent meerderjarig (neem ik aan) bel je bank voor een afspraak en leg de boel uit.
    Op het moment dat jij meerderjarig bent en iemand jouw gegevens niet wil vrijgeven klopt dit niet ook al is het je moeder.
    Wellicht kunnen zij iets voor je betekenen, je rekening waar het om gaat staat op jouw naam neem ik aan dus ik zou kijken of je een nieuwe rekening kan openen en dat de bank jouw geld overhevelt.

8. 31122005

31122005 Niet meer actief

Ik heb er niet veel verstand van maar kan je niet naar de abn amro toe om een adreswijziging door te geven en een nieuwe pas aantevragen zodat je zoiezo je eigen pas hebt en de pas die je moeder hebt geblokkeerd wordt?

9. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    nou dat zou wel erg hard zijn, de pas blokkeren van je moeder die notabene die spaarrekening voor je heeft opgezet en voor je gespaard heeft..

10. Nikita23

Nikita23 VIP lid

31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Allereerst vind ik dat je oma zich zou moeten schamen. Hoe kun je een kind kwalijk nemen wel of niet te willen komen? Er lijkt in jouw familie nogal eens met twee maten gemeten te zijn en dat komt jouw karakter misschien onbedoeld ook niet helemaal te goeden. Als mijn ouders en schoonouders één van mijn kinderen (inclusief de zoon van mijn man) voor zou trekken zou ik ze er ook op aanspreken. Mijn vader is altijd goudeerlijk geweest, en dat zijn wij als kinderen ook naar hem trouwens. Mijn broertje van 21 heeft een eigen timmerbedrijfje en daar heeft mijn vader financieel bij geholpen en mijn man en ik hadden het een jaar of acht geleden financieel zwaar omdat mijn man een dikke boete van de belastingdienst kreeg omdat hij zijn administratie helemaal niet op orde had (hij heeft nu mij daarvoor) en daarin is mijn vader echt de redder in nood geweest. Hier gelijke kansen voor iedereen. Mijn broertje en zusje wonen nog thuis (5 en 7 jaar) dus die krijgen weer op een andere manier. Ik vind dat je in geen enkel opzicht tweedeling mag zaaien tussen je kinderen, daar krijg je dit soort narigheid van.

Verder raad ik je aan om met je moeder te gaan praten, met een 'open vizier'. Ik snap je frustratie maar probeer je te beseffen dat deze mede ontstaan is door de tweedeling. En ik ben het met mijn voorgangers eens: Het geld op de spaarrekening is van je moeder totdat je 18 bent. Dus als ze het nodig heeft om goed voor jullie te kunnen blijven zorgen is dat haar goed recht. Dat is ook de reden dat ik mijn kinderen niks vertel over een spaarrekening tot ze achttien zijn. Als ik het intussen nodig heb om hun leven fijn te houden maak ik ze in ieder geval niet blij met een dode mus.

11. Rosado

Rosado Niet meer actief

Nou ja, feit is gewoon dat op het moment dat de rekeninghouder (dus degene op wiens naam de rekening staat, ik ga er nu even vanuit dat dat TS is) meerderjarig wordt, de persoon die de rekening voorheen beheerde er geen zeggenschap meer over heeft. Het kan natuurlijk zijn dat een moeder die de spaarrekening van haar dochter beheert er geld vanaf haalt omdat het echt niet anders kan. Maar ik kan me ook een situatie indenken waarin de moeder er geld vanaf haalt omdat ze bijv. graag op vakantie wil of een nieuw televisie. Nu is dat allemaal moeders goed recht op het moment van minderjarigheid van het kind, maar het zou toch even lekker zijn als moeder dat bleef doen als het kind inmiddels meerderjarig is. Dan had moeder geen spaarrekening op naam van haar kind moeten openen, maar 1 op haar eigen naam.

12. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Wat ik wel apart vindt is dat jullie het nu allemaal voor de moeder opnemen, maar wie weet wat er in het verleden nog meer gebeurt is?
    Misschien hebben ze wel een hele slechte verstandshouding en heeft zij niet de band met haar moeder die sommige hier wel hebben.

Zelf heb ik jaren een slechte band gehad met mijn moeder, nu gelukkig niet meer, maar ik kan me dan best voorstellen dat je dan anders in de situatie staat.:)

13. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    sja aaliyah goede of slechte band. Feit blijft dat het geld tot haar 18e van haar moeder blijft... en dat het erg verwend en ondankbaar overkomt hoe ts reageert.

14. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    het lijkt er een beetje op dat het ene kind word voorgetrokken door en oma en de andere buiten spel word gezet door hem extra geen geld te storten... de moeder zit dan in tweestrijd en compenseerd dit waarschijnlijk voor haar zoon door hem kleedgeld te blijven geven ookal werkt hij... is wel heel fout om dat dan zelf ook te doen bij je kids... maarja wij weten het hele verhaal niet he! zit vast veel meer achter...

15. Knuf de Konijn

Knuf de Konijn Actief lid

19 jun 2009
    499
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat gebeurt wel vaker hoor. Je wilt niet weten hoe vaak...
    Verder, als moeders in een financiële rotsituatie zit, ga je niet aan het geld van je kinderen zitten zonder dit te overleggen,

Je andere argument.

Het is voor HAAR gespaard. Hoe zou jij het vinden als jouw moeder jouw rekening zou plunderen? Zoals iemand anders reeds zei, had moeders maar voor haar zelf wat moeten sparen. Of anders overleggen.

Ik zou de pas blokkeren en mijn EIGEN geld willen beheren.

16. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Mermaid, ze schreef dit:

dus had niet echt het idee dat het een geval was van dure dingen kopen of dergelijke.

Aaliyah, dat begrijp ik.. maar de dingen die ik hier nu lees vind ik nogal overdreven. Ik heb zelf ook een superslechte band gehad met mijn vader, ik had serieus haat in me jegens hem.. en ik vond het ook irritant dat ik destijds zoveel moest afstaan aan mijn ouders en dat ik nooit op ze kon rekenen financieel in de vorm van een lening of een spaarrekening.. mijn vader heeft me ook altijd voorgehouden dat hij geld voor me gespaard had, maar dat was helemaal niet zo. Ik snap dat ts boos is dat haar moeder niet eerlijk is geweest, maar praten over stelen en 'mijn geld' enz terwijl haar moeder deze rekening voor dr heeft opgezet vind ik best ver gaan.

17. 31122005

31122005 Niet meer actief

Het is wel hard ja maar wie weet wat ze er noch meer van afgehaald heeft?
    Kijk als ze het nou zou overleggen met haar dochter dat ze geld nodig heeft en dat erafhaald dan zou het kunnen.
    maar de oma heeft daar een extratje voor haar kleindochter opgezet en dat wilt ze dus ook gaan verdelen zodat op beide rekeningen het zelfde bedrag komt te staan.

Oma heeft dat bewust op kleindochters rekening gezet en niet op kleinzoons zijn rekening,dus waarschijnlijk zou zij zelf ook niet willen dat het bedrag dat ze erop gestort heeft wordt verdeeld over beide kleinkinderen anders had ze dat zelf ook wel kunnen doen.

18. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Haar moeder heeft voor haar gespaard ja, maar blijkbaar had ze geld nodig (zoals hierboven, ts schreef dat moeder klaagde over het stoppen van de alimentatie).. overleggen had ze moeten doen ja, dat is wat waar is.

19. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    je maakt een denkfout. Het geld is pas van haar wanneer die moeder het geeft...

20. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    dat dus ook.

Eigenlijk is de hele fout die gemaakt is in dit geheel dat er aan TS verteld is dat er voor haar gespaard werd en dat die rekening dus bestond. TS ging er vanuit dat ze geld ging ontvangen.. dus achteraf gedacht neem ik mijn vorige bericht terug en hoeft moeder helemaal niet te overleggen, je moet blij zijn dat je iets krijgt als kind.

(wat moeders gespaarde geld betreft dan)

Deel Deze Pagina