inderdaad moeder had dochter nooit over het bestaan van die hele rekening moeten vertellen. Dan had ze nu geen gezeur gehad en lekker een berg centjes om zelf te spenderen zonder ondankbare dochter.
Dat was noch beter geweest ja Maar natuurlijk wel het bedrag dat haar oma overgemaakt had aan haar geven.
ja daar heb je gelijk in 31122005! Ik ben benieuwd of ts nog komt reageren of dat ze dr ogen uit dr kop schaamt...
Ik ben het met TS eens dat het haar geld is. Die moeder heeft een spaarrekening geopend op de naam van haar dochter, dus als die moeder daar dan geld op zet, is het van die dochter. Ze heeft het op dat moment al gegeven. En idd zolang de dochter nog minderjarig is, heeft de moeder wel de beschikking over het geld, maar het lijkt me toch niet de bedoeling om zomaar geld daarvan af te halen voor eigen gebruik. Dan had ze maar een spaarrekening voor zichzelf moeten openen.
Daarom spaar ik voor de kinderen op onze eigen rekening. Dan bepaal ik wel wat ik ze geef als ze iets nodig hebben. Verder vind ik het behoorlijk onbeschoft en ondankbaar hoe TS tegen haar moeder doet. Natuurlijk weet ik niet wat er tussen hun is voorgevallen maar het blijft je moeder. Gebrek aan communicatie maakt deze situatie alleen maar erger. Speculeren over wat de moeder wel niet allemaal met het geld heeft gedaan en opmerken "er klopt iets niet" heeft weinig zin. Confronteer haar ( alleen, zonder je vriend ) en PRAAT erover. Kijk dan hoe je het verder gaat oplossen.
trouwens van die zorgverzekering. het is toch raar als je een bedrag van je zorgverzekering krijgt zonder dat je kosten hebt gemaakt. Dan weet je toch dat dat niet goed is?
ja idd zonder dr vriend, want lees steeds 'ons' en 'wij denken' enz.. die jongen heeft er helemaal niks mee te maken en zou zich er niet in moeten mengen.
@ Umm: Oh nee, ik bedoelde ook niet persé dat de moeder van TS het gebruikt heeft voor luxe-artikelen. Het was meer een algemene opmerking over het beheer van het geld bij meerderjarigheid van de rekeninghouder. @ Debby: nee, het is niet pas het geld van TS als haar moeder het haar geeft. Het is het geld van TS op het moment dat TS 18 werd. Zo werkt het nou eenmaal als je een rekening op naam van het kind opent. Tot de tijd dat het kind 18 is is de moeder/vader beheerder van het geld. Het geld is dan nog steeds van het kind, de rekening staat tenslotte op naam van het kind, maar de beheerder kan ermee doen wat hij/zij wil.
Ben het met de meeste dames hier eens, ik vind je een ondankbaar verwend nest... En ik geef je moeder groot gelijk dat zij het geld van je oma eerlijk wil verdelen. Het moet hier niet gebeuren namelijk dat er 1 wordt voorgetrokken. Hoe zou jij het vinden als het andersom was geweest en jouw oma je broertje geld gaf en jou niet, zou je heel verdrietig om zijn toch? Het geld zou je zelfs dan gestolen kunnen worden, alleen het feit dat jouw oma schijnbaar meer om je broertje zou geven dan om jou. Zoals een paar mensen al aangeven: een goed gesprek met je moeder zou wel even goed zijn zonder je partner erbij.
Over dat hele oma-verhaal ben ik het trouwens eens met de rest van de meiden. Dat zou hier echt niet hoeven te gebeuren dat 1 van de oma's/opa's mijn ene kind wel geld op de rekening zou storten en mijn andere kind niets. Nee hoor, het is beiden evenveel, of beiden helemaal niks. Voortrekkerij doen we niet aan.
dus als jij in de geldproblemen komt door niet je eigen schuld dan kan je mischien ook niet meer sparen voor je kind maakt dat jou een slechte moeder???? ik spaar 165 per maand voor mijn meisje en stel er gebeurt iets ergs het moet in mijn geval wel het laatste redmiddel wezen tja dan is het niet anders hoor! we leven nu en niet over 20 jaar
tjah... mijn mening. ik begrijp heel goed dat veel mensen over jou houding heen vallen. je klinkt erg als een "verwend en gekrengd nest" is ook mijn eerste reactie. hoe oud ben je helemaal 19? 20? ( je klinkt als 15 in ieder geval) ik denk dat het niet eens zozeer het geld is maar je trots die geraakt is. aan de ene kant is eht inderdaad jou geld wat gespaard is voor jou. aan de andere kant kun je soms als moeder in geldproblemen komen waardoor je dus geen kant meer opkan en dus iets ervan terug zult moeten halen. het zou voor jou niet uit moeten maken hoeveel spaargeld ze je uiteindelijk meegeeft want het is allemaal goedwil van haar om jou met een zakcentje uit huis te laten gaan. pas wanneer ze dit doet nadat jij uit het huis gegaan bent en nadat de rekening overgedragen is aan jou dan wordt het een ander verhaal. ik ben inmiddels mama van puberkinderen en ik hoop van ganser harte dat die over een paar jaar niet net zo over mij gaan praten als jij nu doet over jou moeder. gelukkig weten mijn kinderen heel goed hoe moeilijk het soms kan zijn ( al dan niet door ziekte of onvoorziene omstandigheden ) om rond te komen en dat je niet altijd alles in het leven in de hand hebt. het verhaal van de ziekenfonds vind ik een beetje vaag. jij hebt geld van haar op je rekening staan maar toen nam je geen moeite dat terug te geven of uit te zoeken of te melden bij de ziekenfonds dat je iets gekregen hebt waar je geen recht op had. en nu heeft ze in jou naam gedeclareerd? en heb je voor haar betaald? een ziekenfonds is lijkt me niet gek en kan toch niet op willekeurige rekening dingen gaan storten die van iemand anders zijn naam zijn. ik zou dat maar eens goed gaan uitzoeken want dit riekt voor verzekeringsmaatschappijen van beide kanten naar oplichting. ik denk dat het tijd wordt dat jij je eigen zaakjes volledig gaat scheiden van die van je moeder met dito rekeningen en zelf je declaraties doen op je eigen naam en eigen rekening nummer. over het gedeelte van je oma en het voortrekken van je broer op andere gebieden . ik denk dat die visie ook een beetje gekleurd is door jou kijk op je moeder. en wellicht vind je moeder dat ze dit aan haar zoon verschuldigd is omdat oma haar dochter zo duidelijk voortrok in het verleden. ga met je moeder praten en misschien kan ik als tip meegeven om dat niet meteen op zo'n beschuldigend toontje te gaan doen. dan klapt ze waarschijnlijk meteen al dicht zoals je al gemerkt hebt. ik zou ook dichtklappen als mijn kinderen me voor oplichter en dief uit zouden maken of dat nu met veel of weinig woorden gaat.
Haar oma heeft haar een bedrag gegeven en niet haar kleinzoon daar heeft ze zelf voor gekozen of dat nou eerlijk is of niet het is haar geld dus zij mag bepalen wat ze met dat geld doet of aan wie ze dat geeft. *voor de duidelijkheid ik zou later ooooooit aan mijn kleinkinderen wel allebei het zelfde bedrag geven. Ook zou ik geen aparte spaarrekening openen voor mijn kinderen maar gewoon zelf sparen en pas als ze ouder zijn het bedrag geven of dat ze het erfen. Mijn ouders hebben ook een hoop gespaard voor ons(zussen) maar nu noch zeg ik dat ze leuke dingen moeten gaan doen of het geld uitgeven als ze dat willen,en niet moeten denken aan dat geld komen we niet dat is voor onze kinderen. We leven nu ook zonder dat geld dus waarom niet later.. En zoiezo moet je dankbaar zijn met wat je krijg of erf van je ouders ookal is het 10 euro!
Natuurlijk zullen er meer dingen meespelen, ieder mens heeft een rugzakje. Maar mensen reageren op het verhaal dat hier neer gezet wordt, net zo goed dat je op deze manier nooit een verhaal van 2 kanten hoort weet je niet wat er in het verleden gebeurd is.
Ik ben het er ook mee eens dat als je moeder het echt niet breed heeft en echt geld nodig heeft om te overleven, ze dat spaargeld van jou mag gebruiken. Ik heb ook een spaarrekening voor mijn dochter, waar ik het liefst helemaal niet aankom, ook als het wat minder gaat dan zoek ik een andere oplossing, maar mochten we ooit geen rooie cent hebben op een bepaald moment, dan zou ik het tijdelijk misschien lenen en later teruggeven als er weer wat meer geld is, i.v.m schuldgevoel ( Dan zou ik wel eerst andere oplossingen gezocht hebben om te voorkomen om geld van mijn dochter te lenen, maarja als het echt niet anders kan..) In het geval van TS was zij nog minderjarig en was het geld officieel nog van haar moeder, dus mag haar moeder er ook nog over bepalen wat zij ermee doet. En naar aanleiding van het oma- verhaal heb ik een vraag aan de mensen die op het oma verhaal gereageerd hebben. I.v.m. een herkenbare situatie. Als een oma bijv. 2 kleinkinderen heeft, de een nog geen 18 en thuiswonend en de ander wel 18+ en uitwonend, vinden jullie het dan wel normaal/ eerlijk als de 18+ bijna niks krijgt en de 18- voortdurend geld krijgt?
Even reageren op jouw verhaal. Puur alleen het onderscheid maken van thuiswonend op uitwonend vind ik dat daar geen verschil in mag zitten. Wel denk ik dat als kleinkinderen volwassen worden je verschil zult merken tussen kleinkinderen. Als de kleinzoon bij wijze van spreken nooit bij oma komt, nooit helpt of zorgt en kleindochter wel wekelijks bij oma komt, boodschappen doet, meegaat naar tandarts of noem maar op dan vind ik het niet gek dat kleindochter wel eens wat toegestopt wordt en kleinzoon niet. Wat ik eerder al zei dan zijn 'kinderen' zelf verantwoordelijk voor hun daden.
Precies!! Dit vind ik dus ook.. Dan kan het wel je moeder zijn, maar een moeder hoort ook eerlijk tegenover haar kind te zijn , als het háár geld betreft!!! En niet bijdehand gaan lopen doen over het 'niet weten' waar het pasje etc is. Dan kan die moeder wel in geld problemen zitten, maar dit vind ik totaal respectloos. En of het nu wel of niet eerlijk is van haar Oma, moeder had met haar jatten van haar geld af moeten blijven. Wat ik mij af vraag, jou moeder heeft waarsch ook voor jou broer gespaard. Is ze hier wel vanaf gebleven??? Want als ze alleen van jou 'gapt', ben ik het helemaal met je titel eens, en was ik er klaar mee geweest.( ben nog niet zover met lezen, dus als dit al besproken, sorry ) Stelen en liegen van en tegen je kind, dat is toch niet normaal!!
Dat is het punt.... ze heeft voor háár gespaard.. maar ze maakt het zelf op. Vind dat je dan als ouder moet zeggen: Luister eens, ik heb het geld heel hard nodig en kan het eigenlijk niet kwijt. Ipv, het háár geld blijven noemen, maar wel achterbaks met de pasjes en de afschriften doen. Wees dan duidelijk over wat er aan de hand is en wat je zelf wilt.