Taalontwikkelingsproblemen volgens juf, volgens logopedie niks aan de hand

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Koningsgezin, 22 feb 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Koningsgezin

Koningsgezin Fanatiek lid

24 jan 2014
    1.689
    110
    63
    Even mij ei kwijt.

Onze dochter (4 jaar) gaat naar logopedie om haar taal op orde te krijgen. Nu is dat grotendeels opgelost, logopedist is dochter nu aan het leren om rustig te praten. Dochter is erg onzeker, niet zo gek als je zo vaak "wat zeg je?" als antwoord krijgt. En durft nu gewoon niet meer te praten. Laatst is de cito geweest en ik merk aan mijn dochter dat ze daarbij erg onder druk is gezet. Dat is niet dé methode voor een onzeker meisje.

Er zijn een aantal testen afgenomen inmiddels en er volgen er meer. Allemaal gemiddeld of boven gemiddeld, als dochter maar de kans en tijd/ruimte krijgt om te praten. En ja, als zij snel praat, is er niks van te verstaan. Maar door te zeggen dat ze rustig moet praten, klapt zij dicht. Terwijl wij weten dat ze het kan.

Ik vind het zo lastig... Juf is erg op "graag een diagnose". Onze zoon moest van school ook maar onderzocht worden toen hij een week op school zat (hij had geen tijd om te wennen, nee, er was wat met hem. Punt). Het klopte wel, wisten wij ook wel, alleen de manier waarop school hiermee om ging vond ik niet netjes. voor de diagnose was hij een "probleem kind", hij verstoord de groep, is agressief. Hij krijgt de diagnose eind december en half januari is het "zo'n lief kind, nooit driftbuien, nooit problemen". Alsof het in 2-3 weken tijd zo om kan slaan.

Een vriendinnetje van de kinderen probeert dezelfde juf ook een diagnose aan te praten, al bijna 2 jaar. Ze hebben alle testen en onderzoeken al gehad en komen geen steek verder. Diegene van het laatste onderzoek zei ook "er is niks!".

Ik ben zo bang dat onze dochter ook een syndroom of stoornis wordt aangepraat. Wij zijn al bij de logopedie en de logopedie geeft aan dat dochter rust en ruimte moet hebben om te praten. En ze moet niet zo onzeker zijn, want ze kan het gewoon.

Thuis praat ze als ze goed en rustig praat ook gewoon duidelijk. Grammatica laat nog wel eens te wensen over, maar kom op! Ze is 4!!

Wat moet ik hiermee? Wie moet ik nou geloven? Een juf die meerdere kinderen een syndroom aan praat en ouders loopt gek te maken of een logopediste die zegt dat er niks aan de hand is?

Groetjes

2. Regina88

Regina88 Niet meer actief

Oei lastig. Ik zou in jouw geval de juf eens laten bellen met de logopediste. Ofwel om te laten zien dat er (nog) niks aan de hand is ofwel om haar tips te laten geven hoe ze jullie dochter kan uitlokken tot een rustig gesprek.
    De manier van benaderen van de juf is duidelijk niet de juiste.

3. Koningsgezin

24 jan 2014
    1.689
    110
    63
    Juf had inderdaad met de logopediste al gebeld, zo doende dat wij weten hoe dochter het praten op school deed. Ik ben erg benieuwd naar haar cito rapport.

Dank je voor je antwoord :)

4. maliro

maliro Niet meer actief

Ik zou idd ook juf en logopedie met elkaar laten contacten maar zie dat dit al gebeurd is. Was dit recent? Of zou het nog helpen als de logo vanuit haar professie de juf wat handvaten geeft?
    Persoonlijk zou ik afgaan op de mening van logopedie wanneer je weet dat het probleem meer bij de juf ligt (niet genoeg rust/ruimte geven).

5. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.817
    19.123
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Heb je hier al eens met de intern begeleider over gesproken? Misschien dat die nog wat kan betekenen

6. Koningsgezin

24 jan 2014
    1.689
    110
    63
    Het kwam vandaag rauw op ons dak, het contact was ook recent volgens mijn man. Nog geen contact met de juf gehad, maar gaat zeker gebeuren. Ook IB'er nog niet gesproken. Binnenkort worden de citto toetsen scores bekent en ben daar erg benieuwd naar.

Ik denk dat het ook handig is om vanuit de logopedie school handvaten te geven. Die kan het net wat beter verwoorden. En heeft toch veel meer kennis dan wij als ouders.

Lopen tegen wel meer dingen aan met deze juf. Onze dochter heeft blijkbaar een lastige gebruiksaanwijzing hoe dochter te behandelen :)

7. Springday

Springday Fanatiek lid

20 mei 2014
    1.409
    0
    36
    Wij hebben ook zo'n juf die overal stempels op wil drukken. Ik luister er eigenlijk al niet meer naar haha! Ik vind het altijd zo frappant van haar dat ze aangeeft als er iets niet goed gaat, maar als mijn zoon een hele hoge score heeft van een Cito krijg ik een briefje mee naar huis om in te vullen hoe mijn zoon als baby was zonder enige uitleg. En pas hoor ik dat hij in een groepje zit van kinderen die meer uitdaging nodig hebben, terwijl dat ook niet persoonlijk gecommuniceerd was. Maar als meneer volgens de juf een paar klanken mist dan kan ze dat wel persoonlijk komen vertellen op het schoolplein ;) Tja ik ga wel een keer langs logopedie hoor en dan zien we het wel... maar ik snap helemaal wat voor een mens jij bedoeld! Ik ben blij dat ik over een paar maanden van deze juf af ben en mijn zoon naar groep 3 gaat :D

Deel Deze Pagina