Krijgen jullie aan het eind v/d zwangerschap nog een echo?

Discussion in 'Zwangerschap' started by juenco, May 2, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. juenco

juenco Fanatiek lid

Nov 14, 2008
    2,364
    0
    0
    beleidsmedewerker
    Hai!

Ik ben nu 37 weken zwanger en ik krijg helemaal geen echo meer.

Dat is in principe normaal, dat weet ik, maar tóch lees ik heel vaak dat meiden weten hoe zwaar de baby is omdat ze een echo hebben gehad.

Ik begin hem een beetje te knijpen...ik ben én bang dat het kindje te groot wordt (de VK zei "tussen de 8 en 10 pond" en dat basseert ze op het gewicht van mijn dochter, die was 8 pond) én ik ben bang dat er misschien toch wat mis zit.

(tsja, dat laatste...ik heb net een heel akelig verhaal gehoord, I know...niet teveel van aantrekken maar toch...)

Krijgen jullie echo's zo aan het eind?

2. poppedopje

poppedopje Fanatiek lid

Mar 29, 2010
    2,389
    1
    0
    NULL
    Vlak aan zee
    Ik denk dat 'al die anderen' er om vragen hoor! Volgens mij is het niet vanzelfsprekend dat je na de 30 weken nog een echo krijgt, maar als je bij een vk of gyn aangeeft dat je je zorgen maakt, dan stellen ze vaak nog een echo voor.

Ik ga er zelf misschien ook nog wel om vragen... Mijn eerste kindje was een sterrenkijkertje en daar kwamen ze tijdens de bevalling (na 24 uur weeën) pas achter... Uiteindelijk moest mn dochter met een keizersnee geboren worden. Ik zou het wel fijn als het nu van tevoren duidelijk is of ik natuurlijk kan bevallen of weer een keizersnee.

3. pasjuh

pasjuh Actief lid

Nov 22, 2010
    183
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hey hallo.
    Ik heb juist met 30 weken een extra echo gehad, omdat de vk in de gaten wil houden dat het kindje niet te groot is (buikje was wat groot met 20 weken echo) en ook met 33 weken krijgen we er weer een. Met 30 weken zei ze dat ze het kindje schat op 7,5pond met de geboorte en dat lijkt mij nou niet echt bijzonder groot!
    Maar uiteraard hoor je ons niet klagen over extra echo's! ;)
    Dus misschien gewoon vragen, omdat je meer wilt weten over het geschatte gewicht??
    Groetjes Pasjuh.

4. Dana

Dana Niet meer actief

Hey meid,

Ligt er ook aan of je bij vk of gyn loopt, bij de gyn doen ze het sneller omdat de apparatuur er toch al staat en het vaak medisch een reden heeft. Bij de vk is het niet gewoon inderdaad ;)

5. Daro

Daro Fanatiek lid

Aug 1, 2010
    2,548
    0
    0
    West-Brabant
    Verschilt volgens mij erg per vk en of er aanleiding toe is.

Bij mn eerste zwangerschap kreeg ik bijna elke controle wel een echo, toen was het juist teleurstellend als ik m een keer niet kreeg.
    Nu alleen bij de intake, bij 20 weken en bij 37 weken. Die van 37 was een liggingsecho, de vk kon niet goed bepalen of hij nou wel of niet goed lag en wilde daar zekerheid over.

Ik hoor inderdaad ook vaak over groeiecho's bij 30 weken, maar hoe nuttig is dat nou echt? Een schatting rond 30 weken zegt nog zo weinig over het uiteindelijke geboortegewicht en de vk's zitten er ook vaak genoeg naast!

6. Liesken

Liesken Fanatiek lid

Oct 18, 2009
    1,116
    1
    38
    Hier ook geen echo meer gehad. Heb gevraagd of het standaard was tegenwoordig, maar dat was niet zo. Ze was bij mij voor 100% zeker dat het kindje goed lag, dat er genoeg vruchtwater lag en dat er geen gekke dingen met de groei was. Alleen als ik het zelf perse wilde kon ik nog wel een echo krijgen. Toen zei ik "nee", beetje stom achteraf, want had ons kindje nog best een keer willen zien. Maar echt zorgen maak ik me niet.

7. Kimba

Kimba Actief lid

Sep 11, 2011
    203
    1
    18
    Gelderland
    Ja hoor ik wel.
    Met de 30wkn echo bleek wederom de kleine erg groot te zijn. Dus ik krijg nu elke twee weken een echo om de groei in de gaten te houden. Heb ik niet om hoeven vragen, dat heeft de vk gewoon bepaald.

8. Bri

Bri Niet meer actief

Ik heb bij de tweede op het eind nog wel een echo gehad, omdat ik minder leven voelde (34 weken of zo?). Dus aan de ctg en daarna nog een echo om te kijken naar de placenta en het vruchtwater. Er is geen schatting gemaakt van het gewicht.

Oudste was hier trouwens bijna 8 pond, jongste ietsje lichter. Het is echt niet per definitie zo dat een tweede kind zwaarder is dan het eerste. En uiteindelijk is het belangrijker om te weten hoe groot het hoofdje is, dan hoe zwaar het kindje als geheel. (tweede kindje wordt in het algemeen bovendien ook nog vlotter uitgedreven dan het eerste, dus waarom ben je bang voor een zwaar kindje?)

Maar goed. Mijn tip: maak je je echt zorgen, bespreek dat dan met je vk. Misschien wil ze je wel doorsturen voor een ctg en echo, dan weet je in elk geval of het goed gaat daarbinnen. En als je het heel lief vraagt aan degene die de echo maakt, wil hij/zij misschien wel een schatting doen van het gewicht c.q. de omvang van het hoofdje. Voor zover daar nog iets van te zeggen is; als je kindje helemaal is ingedaald kunnen ze dat waarschijnlijk niet zo goed meer zien.

9. oxbow

oxbow Niet meer actief

Bij mijn vorige 3 zwangerschappen heb ik geen echo meer gehad na de 20 weken echo (geen medische echo's)
    Dit keer heb ik wel een extra echo omdat met de 20 weken echo bleek dat het hoofdje onder de p5 lijn zat en dat willen ze met 32 weken nog een keer extra bekijken.
    Vandaar een extra echo, maar ik weet dat de andere ook een klein hoofdje hadden en die zaten boven de p5 lijn en heb bij hun geen extra echo gehad.

het is dus niet standaard, al wordt het wel vaker gedaan dan 6 of 3 jaar terug heb ik het idee.

10. kleintje88

kleintje88 VIP lid

Nov 17, 2008
    9,362
    2
    0
    Bij onze dochter heb ik bij de 20 weken de laatste geplande echo gehad... Daarna bij 38 weken nog een x i.v.m te weinig beweging voelen....

Nu bij deze zwangerschap maken ze bij 30 weken *andere vk praktijk * nog een echo om te meten en daarna ga ik over naar de Gyn dus misschien dat die nog wel een keer meet in die laatste weken ??

11. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Bij de oudste was de laatste echo met 20 weken.
    Nu heeft mij vk-praktijk eigen echo-apparatuur, en krijg ik met 35 weken nog een liggingsecho. Ze kijkt dan alleen of de baby met het hoofd naar beneden ligt, niet hoe groot ze is ofzo..

12. surf

surf VIP lid

May 21, 2007
    14,595
    1
    36
    Noord-Holland
    hier bij alledrie niet gehad...
    nu kan het nog komen natuurlijk, maar ik verwacht het niet, het is hier niet standaard en tot nu toe gaat het allemaal goed qua groei etc, dus denk niet dat ik deze keer alsnog een echo zal krijgen...

13. kyrah12

kyrah12 Actief lid

May 2, 2012
    339
    0
    0
    NULL
    NULL
    hoi,

Verschilt nogal per praktijk, bij mijn verloskundige krijg je tot de 20 weken elke afspraak een echo.. en na de 20 weken om de afspraak:D:D

14. naadje53

naadje53 Bekend lid

Mar 23, 2011
    975
    0
    0
    hier krijg ik uiteindelijk nog met 33 weken een echo, en dit is dan ook de laatste kan nu al niet meer wachten op de echo hihi

15. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,500
    36,455
    113
    Ik krijg nog wel extra echo's, ik krijg groeiecho's omdat ik 2 kinderen van 10 pond heb gekregen en straks nog een extra echo voor de ligging van baby en placenta ivm voorliggende placenta en 2 eerdere keizersnedes. Zou de echo's dus liever niet nodig hebben.

Als jij eerder een kindje van 8 pond zonder problemen op de wereld hebt gezet is er ook geen reden om aan te nemen dat het nu niet goed zou gaan. Probeer dat te beseffen en wees blij dat er medisch gezien niet allemaal extra echo's nodig zijn.

16. MamavanEL

MamavanEL Niet meer actief

Ligt eraan waar je op controle bent.
    Ik loop bij de gyn in het ziekenhuis en krijg de komende weken elke week een echo wat ik overigens niet erg vind :)

Share This Page