Mijn middelste heeft het op de basis school altijd makkelijk gehad. Maakte niet uit wat het was (zolang het geen Nederlandse spelling was) ALLES ging van een leie dakkie. Om jaloers op te zijn zo ongeveer. Spreekbeurten maakte hij 5 dagen van te voren en dan haalde hij nog n 9. Leren? Dat hoeft toch niet dat deed je onder de lessen die je over het onderwerp kreeg. Op tijd naar school? Ach dan fiets ik wel wat harder (en roekelozer en jaag ik mn moeder in de paniek als er weer eens toevallig een ambulanse met sirene voorbij kwam rond de tijd dat ik aan t fietsen was...pfff) Enzovoorts enzovoorts. Zelfs gym ging hem makkelijk af (dit joch had op zn 6e al een sixpack...) dus niet het standaard nerdy jochie ook nog eens. Sinds dit jaar zit hij op het tweetalig gymnasium. En we hadden hem al een aantal keer in gesprekken gewaarschuwd dat hij nu op ZIJN niveau les zou gaan krijgen en dat het dus niet meer zo gemakkelijk zou zijn als op de basis school. Het was nu niet meer niet leren en toch een 8. En de avond van te voren nog even een werkstuk in elkaar flansen en een 9 halen. Nee NU moest hij er wat voor gaan doen! Ik had er een hard hoofd in want als hij dit niveau ging halen moest zijn gedrag kwa huiswerk ed drastisch veranderen. Hij begreep het allemaal en zou er op letten (zei hij...) Huiswerk maken doe je op de dag dat je dat huiswerk krijgt. Als het af is zet je er een krulletje achter zodat je het overzichtelijk houd. Maar ondanks waarschuwingen (van mij EN mentor) liet meneer alles lekker op zn beloop. Hoe vaak heb ik wel niet gehoord "Ik heb alleen dit of dat en dat doe ik zo wel even" of "Jamaar dat is zoooo weinig...dat kan straks of morgen of.... ook wel" Ruzie, woorden, mopperen, computer/tv/andere leuke dingen ontzegging ten spijt bleef hij dit doen. Afgelopen week hadden we vakantie. En ondanks de vakantie is het toch nog steeds de regel dat je je huiswerk maakt op de dag dat je het gekregen hebt. Met leerwerk ben ik dan wat minder streng en een boek bespreking oid ja dat mag ook wat langer duren. Donderdag begon het gedonder. Wij wisten niet beter (al hadden we onze vermoedens) dan dat beide hieren op het VO hun huiswerk af hadden. Mn oudste zit in VMBO-T en presteerd redelijk goed. Heeft ook altijd alles netjes af (behalve spreekbeurten want daar heeft hij nog een struisvogel techniek voor...je kop in t zand tot de dag er voor en dan panieken...heeft er een ENORME hekel aan nml) Ja mam....ik kan niet mee (we gingen even winkelen ergens en dan naar n park) want ik moet nog wat maken van school.. Euh sorry? Ja klein beetje maar (jaja...) Nouja ok dan ga jij aan je huiswerk. "mag ik daarna op de computer?" Ja als alles af is wel. Vrijdag gingen we weer een weg (eindelijk mooi weer) nee mam ik kan niet mee want ik moet nog dit dat zus en zo. Euh...hoezo dat....zat jij gister niet op de computer dan? Jawel maar.. < insert rotsmoes hier> Enzovoorts enzovoorts. Ruzie omdat hij niks meer mocht tot hij ECHT zn huiswerk af had dit weekend. En zondags gingen we naar opa en oma en MOEST hij mee. Uiteindelijk was het zondag avond en bleek hij nog iets niet af. Ik had zoiets van jammer maar helaas! Dus was hij boos dat hij om 9 uur niet nog even zn huiswerk kon afmaken. Om 11 savonds stond hij beneden van mam....kom eens (wilde papa niet erbij betrekken) Vertelde hij op de gang dat hij zn boek bespreking was vergeten uit te printen....zucht. Hij was echt terneergeslagen en verdrietig erom dus heb hem beloofd vandaag optijd met hem op te staan en het te regelen. Hij bleek er slecht van te hebben geslapen en was erg vaag en paniekerig bezig...kon in de chaos die zijn kamer heet zn nederlandse boek niet vinden etc. Wel zn comp aan gezet dus snel bestandje op usbsticky gezet en mee naar beneden om uit te printen. Op onze teentjes geslopen want we wilde papa en Wendy niet wakker hebben en Wendy's kamer ligt naast die van hem. Komen we beneden...ja of ik hem wil nakijken voor ik hem uitprint...euh...nou eigenlijk niet maar goed. Bleek hij het verkeerde bestandje op t sticky gezet te hebben!!! :x Ik heel zachtjes maar boos weer naar boven...comp weer aan...sticky er weer in en andere bestandje erop gezet en weer naar beneden. En toen begon meneer te panieken... hij was zo in de stress dat hij het zelfs niet meer voor elkaar kreeg om zn pincode van zn telefoon te typen. Hij zou te laat komen en oh verdorie geen mapje om de uitgeprinte spreekbeurt in te doen en bladiebla paniek zucht steun. Hij heeft tijdens het printen naast me staan huilen dat t niet goed ging en dat hij telaat ging komen enzo. Uiteindelijk ging het 2e blad nog scheef ook met uitprinten. Dus nog eens opnieuw. 15 minuten te laat en in tranen omdat hij niet telaat wilde komen en een smekende blik van "help me nou mam" later heb ik hem naar school gestuurt....pffff... Als ik aan dat gezicht denk kan ik wel janken Hij is 3 weken geleden al eens telaat geweest en de week voor de vakantie heeft hij zich vergist in de dag en kwam hij 2 uur te laat op school (hij heeft vrijdag ochtend de eerste 2 uur vrij en dacht donderdags dat t vrijdag was... En wij begrepen hem verkeerd en dachten dat hij gezien had dat hij 2 uur uitval had die ochtend...miscommunicatie hier) Daar door zn wiskunde proefwerk gemist en of hij dat nog in mag halen daar waren ze nog niet over uit. En nu dus weer 15 minuten te laat. Nou ken ik zijn mentor (Geeft Nederlands en dat heeft hij het eerste uur) dus wie weet valt t wel mee. Maar regels zijn regels. En hij zal morgen dus VOOR 8 uur op school moeten staan. Nou als dat t enige is! Voor zijn gevoel is hij nu dus goed op zn bakkes gegaan....en ik HOOP dat dit helpt om hem in het gareel te krijgen kwa huiswerk... Maar oei wat was dat moeilijk voor mama...Hij stond nog net niet te smaken om hulp..tranen rolden over zn wangen.... Oops...sorry voor het lange verhaal... Koekje als je het toch gelezen hebt!
Kan me voorstellen dat je het er moeilijk mee had, maar het is wel een wijze les zo. Op deze manier leert hij wel dat het niet allemaal aan komt waaien. En hij zal jou alleen maar heel erg dankbaar zijn dat je hem geholpen hebt...
Klein hart onder de riem: de basisschool en gemengde brugklas (mavo/havo/vwo) waren voor mij ook altijd eitje. Tweede klas vwo was ineens schrikken en aanpoten. Heb toen wel de nodige onvoldoendes gehaald (gelukkig op de rapporten altijd netjes alles voldoende). Mijn ouders hebben er toen hard aan getwijfeld of ik het wel zou halen. Blijkbaar heb ik even een jaartje moeten wennen aan het nieuwe (hogere) niveau, want daarna is het alsnog helemaal goedgekomen en heb ik het vwo relatief gemakkelijk afgerond. Ik denk echt dat hij gewoon even moet wennen aan het nieuwe niveau en dat het uiteindelijk echt wel goed gaat komen!
Heel herkenbaar hoor. Alles op het laatste moment snel af maken of leren! Ik ben op mijn 18e op mezelf gaan wonen, maar toen kwam ik mezelf wel tegen, doordat ik alles op het laatste moment wilde doen. Ik liep 3 dagen in de week stage, ging 2 dagen naar school en werkte zaterdag en zondag ook nog eens. Die zaterdagen en zondagen heb ik snel laten vallen, omdat het voor mij niet te combineren was. Financieel was dit gelukkig haalbaar, aangezien mn partner gewoon fulltime werkte en ik had mn studifinanciering en kreeg alimentatie van mn vader/stiefmoeder omdat ik nog studeerde. Vanaf dat moment heb ik ook echt geleerd, als ik een werkstuk oid moest maken het direct te doen en dan wel op school in het OLC ( computer ruimte )
Hoe herkenbaar, ik ben pas in het eindexamenjaar van het gymnasium een beetje "iets gaan doen". Maar goed dat je zoon nu even op aarde is geland en beseft dat het nu blijkbaar allemaal niet meer zo makkelijk zal gaan. Is hopelijk inderdaad een wijze les voor hem en beter nu dan over een jaar. Het zou zonde zijn als hij zou moeten afhaken als hij het verder qua intelligentie wel aankan. Maar ik begrijp je moedergevoel hoor, het liefste wil je altijd alles voor je kind doen en hen behoeden voor verdriet en angst.
Lief dat je je zoon zo goed geholpen hebt... Ik denk wel,zoals ik lees dat hij echt in paniek was,het de volgende keer misschien wel anders aan zou pakken en ervoor zorgt dat hij het op tijd af heeft.
kan me voorstellen dat het moeilijk was. maar als dit al op je bakkes gaan is? volgens mij ben je een te lieve mama mijn moeder zou 1 keer zeggen heb je alles af? en zo niet dikke vette pech! zorg zelf maar dat je het opgelost hebt... dus ik vind dat je hem toch nog erg goed geholpen hebt en ook heel goed dat je hem zelf gewoon naar school hebt laten gaan. hij zal idd moeten leren dat hij hier een eigen verantwoordelijkheid in heeft. laat je vanmiddag weten wat de schade was?
Vergeet nooit meer dat ik in de brugklas mijn Egypte werkstuk voor geschiedenis de dag voor dat ik het inleveren nog moest maken en 's morgens printen en printer kapot! Te laat ingeleverd dus ik kreeg twee punten aftrek en had een onvoldoende daardoor.. Sjee wat waren mijn ouders kwaad... Bij mij heeft het niet veel geholpen overigens, was een beetje rebels op die leeftijd (jaaaren later is het kwartje pas gevallen), heb een stapje terug gedaan qua niveau (vwo naar havo) en later spijt van gehad dus ik hoop dat je zoon er wel iets van leert!
Nou dat bied weer een beetje hoop al die verhalen van jullie. Behalve die laatste dan hahaha) Maar als ik dan weer aan die chaoot hier denk....pfff.. Dat heeft hij echt van zn vader....ook zo'n grote chaoot. Ik was veelste verantwoordelijk op die leeftijd al en had mn huiswerk al bijna allemaal af voor ik überhaupt thuis was! Komt mn man net beneden...en vraagt wat dat zakje boterhammen en die peer op tafel liggen te doen. Blijkt hij ook nog eens zn lunch te zijn vergeten.....zucht... Nu is de vraag...hem het zelf laten uitzoeken hoe hij dit oplost (hij heeft ook geen geld bij) Het hem nabrengen? Zou hij zn gezicht dan verliezen bij de rest? pfff....wat is het toch ook een eikel... Echt als zn kont niet vast zat moest hij heel het school jaar staan
Uh.. als ik zou kijken naar de leerles zou ik zeggen zelf laten uitzoeken.. maar als ik dan kijk naar je hele verhaal en hoe verdrietig was.. zou ik het na brengen. Volgens mij zou je jezelf verloochenen als je het niet zou brengen je moet niet TE hard zijn met deze les. dat komt volgende keer wel weer.
Oow, wat herken ik mezelf in dit verhaal... Ook makkelijk door basisschool en 1e, 2e, en 3e jaar havo gekomen, maar in het 4e jaar met de profielen vast blijven zitten door enerzijds mijn 'komt wel goed'-mentaliteit en invloed van een vriendinnetje. Mijn 4e jaar overgedaan en daarna zonder problemen (eigenlijk nog steeds te makkelijk) diploma gehaald... Ik moet zeggen dat ik er nu nog steeds last van heb, van die 'komt wel goed'-mentaliteit, en dat weet ik ook van mezelf (erkennen is de eerste stap ). Heb voor mij de standaard ook daarom iets hoger gelegd. Manlief was vroeger bijvoorbeeld blij met een 6-je en ik vind een jaargemiddelde onder de 7,5 gewoon te laag! In het 3e jaar HBO was mijn jaargemiddelde uiteindelijk boven de 7,5 en daarna mijn regel naar 8,0 bijgesteld. Zo hou ik mezelf bezig
het enige wat ik nu denk ik: "ik hoop dat hij het nu geleerd heeft" ik was net zo hoor en ik ben ook een keer gruwelijk om mijn bek gegaan maar daarna maakte ik alles af gelijk als ik uit school kwam
ik heb het gelezen en het komt me bekend voor. ik heb er hier ook 1 die niet wil en 1 die wél wil maar flink moet aanpoten en vooral die laatste daar heb ik mee te doen, die zit avond aan avond tot 12/1 uur aan het werk. ( mbo ) en wil dus geen hulp, die wil het op eigen kracht doen, het enige wat ik dan doe is mee opblijven uit solidariteit en vertellen dat ik trots op haar ben. en je kan niet meer doen als je best, niet iedereen heeft einstein hersens gekregen. ( en het super lullige is dat op mbo zitten blijven egen optie meer is. je moet overal voor elk vak een 6 of hoger hebben ( anders mag je geen examens doen die je per jaar moet doen om door te kunnen) en laat ze net zwak in egels en rekenen zijn.) die niet wil daarmee ben ik ook 10 jaar zo krampachtig bezig geweest en maar streng zijn en maar erachter zitten en maar pushen, zoals jij nu doet, maar ik heb het losgelaten, wij zijn namelijk de enige die ermee zitten en hij lacht achter je rug en het boeit hem geen meter. ik ga niks meer uitprinten laatste minuten, ik ga niks meer zoeken. als hij op tijd komt dan wil ik hem best helpen, maar niet om 7 uur s'morgens als hij net een week vrij is geweest. wie zijn billen brandt moet maar op de blaren zitten.
alsof je het over mijn zoon hebt de 1 blokt zich een ongeluk.. de ander besteed 10 min aan huiswerk, verkondigd dan dat die alles kent en onvoldoendes meldt die dus niet.. nu heeft die vette pech dat ik alle vorderingen via internet kan volgen.. maar doodvermoeiend dat continue achter de vodden aan moeten zitten en maar blijven herhalen dat je dat doet voor hun eigen bestwil
Ik zou zeker zijn lunch niet nabrengen, denk niet dat hij je heel dankbaar gaat zijn als je op school verschijnt waar als zijn vrienden bij zijn met een zakje bammetjes. Die pubers regelen dat onderling wel, hij krijgt echt wel wat te eten van zijn vriendjes en er zijn er altijd wel een paar die genoeg geld op zak hebben om wat voor te schieten Hij is nu 'groot' ook al had hij mama vanmorgen hard genoeg nodig Waarschijnlijk let hij volgende keer wel beter op en print hij dingen meteen uit.
Kan je zijn brood iet bij de concierge afgeven en hem smsen dat het daar ligt? Verder dan dat zou ik niet gaan dat had ik ook niet geweldig gevonden als tiener.
Punt is Blup...hij wil het wel! Hij vind school fantastisch! Hij is OVERAL ingeintereseerd en wilde zelf graag naar Gym terwijl het misschien beter was atheneum te doen. EN hij kan het ook. Maar hij denkt zelf nergens bij na. Zo is hij altijd geweest....de oudste ook maar die is in het eerste jaar van het vo enorm verandert. Ergens hoop ik op die verandering bij mn middelste al zal die niet zo drastisch zijn als bij de eerste. Maarja...vooralsnog is het wachten... Voor de grote pauze is was het te laat om hem nog te brengen (we hadden niet in de gaten dat met blok uren de tijden anders zijn en hij dus om half12 middag pauze had ipv om n uur of 12 of kwart over 12) dus we gaan zorgen dat hij de laatste pauze eten heeft. Kunnen we daarna meteen even boodschapjes doen. Ik ga vanmiddag nog maar eens een gesprek aan met meneertje. Even kijken hoe het hem vergaan is vandaag en maar weer eens afspraken maken. En zn huiswerk monitoren online (wilde ik al mee beginnen maar ging nog niet helemaal goed hier)
Ik zou het ook niet nabrengen. Hij moet echt zelf leren zijn spullen in orde te hebben. Daar horen ook de boterhammen bij. Daar leert hij van, ondanks dat het dan vandaag een ontzettende off-day voor hem is.
misschien samen een weekplanning maken dan als hij eht niet overziet allemaal? het brood moet je echt niet gaan brengen, dan staat hij zow voor schut. dat waardeerd hij echt niet.