Wat hebben jullie vooral voor klachten met PDS?

Discussion in 'De lounge' started by MissyZuilen, Oct 5, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. MissyZuilen

MissyZuilen VIP lid

May 14, 2007
    9,519
    1
    36
    Female
    Office Manager
    Nieuw-Engeland, Utrecht
    Ik heb dus sinds een jaartje nu PDS volgens de HA..
    Geloof het hoor, dus dat is mijn vraag niet haha..

Maar ik merk dat ik soms zo 3 broodjes shoarma met knoflooksaus kan eten zonder echt last ervan te hebben..
    En gisteravond had ik bijv Knorr Wereldgerecht Kip Siam (expres geen bosui erdoor gedaan maar champignons) en daar heb ik echt vannacht krom van gelegen vd pijn.
    Echt hele opgeblazen buik, kramp, windjes laten en gewoon er niet aan kunnen zitten zo gevoelig pff...
    Dat is dan vaak pas weg als ik naar het toilet ben geweest de volgende morgen.

Hebben meer mensen dit?

En wat zijn nou eigenlijk de meest voorkomende klachten die je dus hebt bij PDS of verschilt dit enorm per persoon?

Wat kun je vooral NIET eten bij PDS?

Ik eet al eigenlijk geen kruiden, uien, olijfolie, peper, pittige dingen en veel vet.

2. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,348
    36,205
    113
    Zelf geen ervaring mee, maar mijn moeder wel, dus merk wel hoe vervelend het is.

Wat betreft die knorr gerechten, die zitten vaak bomvol met allerlei toegevoegde kruiden etc, dus kijk daar eens naar zou ik zeggen, dikke kans dat je daarop hebt gereageerd.

3. Vagans

Vagans Niet meer actief

Hier kunnen kruiden wel. Ik gebruik altijd veel kruiden.
    Wat minder goed valt zijn scherpe kool soorten en uien...

Houd eens een eet-dagboek bij dan kun je makkelijk zien waar je wel en niet op reageert want dat is voor iedereen volgens mij weer anders...

4. MissyZuilen

MissyZuilen VIP lid

May 14, 2007
    9,519
    1
    36
    Female
    Office Manager
    Nieuw-Engeland, Utrecht
    Ja zat ik zelf ook al aan te denken, misschien dat er in die zakjes wel iets van uiextract in zit of toch iets van peper etc..

5. MissyZuilen

MissyZuilen VIP lid

May 14, 2007
    9,519
    1
    36
    Female
    Office Manager
    Nieuw-Engeland, Utrecht
    @Vagans, ik heb opzich redelijk in kaart waar ik echt heftig op reageer en wat ik gewoon "veilig" kan eten..

Alleen omdat het toch een spast is die darm haha, reageert hij toch soms weer anders dan verwacht.

Want opzich kan ik best tegen een klein beetje prei ergens doorheen. Terwijl als ik op mijn vlees witte peper strooi dan ga ik door de grond.

Hebben jullie meteen na het eten klachten of duurt het altijd even?

6. Eerised90

Eerised90 VIP lid

Als ik klachten krijg vaak extreem snel...
    Mensen om me heen geloven het nooit dat het zo snel kan.. soms ben ik net van tafel..

Ohja bij stress reageer ik op nog meer dingen..
    En ook of het warm of koud is werkt mee..
    Het beinvloed écht mijn hele gestel..

7. Koon

Koon Niet meer actief

Ik ben er gelukkig een heel eind overheen gegroeid. Vroeger heel wat af gedokterd.

Waar ik echt van krom kan lopen is stress. Cadeautje van mijn vader. Als hij met zijn hand op zijn buik loopt weet ik dat hij niet goed in zijn vel zit.

Qua etenswaren:
    - vet
    - suiker
    - alcohol (m.n. bier)
    - wit brood
    - kant en klare maaltijden
    - vaak ook ontdooide maaltijden uit de vriezer (wel vers gekookt in eerste instantie
    - koolzuur

Dingen die voor niemand gezond zijn.
    Ik krijg van suiker wel buikpijn als ik meer dan 10 snoepjes eet, niet als ik het gewoon binnen de perken houdt. En qua vet reageer ik heftiger op bijvoorbeeld een frietje dan dan chips.
    Ik heb ook vaak dunne ontlasting. Beter dan obstipatie, ben ik het tenminste kwijt.

Ik kan ook 5 minuten na het eten al erge buikpijn krijgen.

8. Babyliz

Babyliz Fanatiek lid

Feb 4, 2011
    1,038
    0
    36
    NULL
    Het verschilt heeeeel erg bij PDS inderdaad.
    Het kan ook in fases komen.. ik heb soms een paar maanden waarbij ik zo goed als niks kan eten: Alleen boterhammen en gezond avondeten, in andere maanden kan ik chocola, speculaas, frietjes enzenz eten. Gisteravond bijvoorbeeld heb ik heerlijk gevulde speculaas zitten smikkelen, terwijl ik nog geen half jaar terug van 1 stukje speculaas een hele avond op de wc heb doorgebracht.
    Volgens mij valt er geen peil op te trekken... Ik eet in ieder geval niet té gekruid, géén volkoren brood (gewoon lichtbruin), qua fruit alleen aardbeien (probeer af en toe wat anders te nemen, maar valt niet altijd goed), geen ui (prei geen probleem), geen sambal en dat soort dingen. Ook nauwelijks ijs, zo goed als nooit friet, pizza en dat soort dingen. Eigenlijk probeer ik zo gezond mogelijk te eten.

Klachten: 's avonds áltijd een buik alsof ik 5 maanden zwanger ben, een super opgeblazen gevoel (ook in periodes waarin ik naar mijn idee niet echt 'last' heb van eten), soms na het avondeten ineens naar de wc moeten rennen en daar de hele avond zitten met buikkrampen. Ook tijdens menstruatie erg veel last van diarree en krampen, vaak rond en tijdens de eisprong ook. 's Nachts wakker worden met buikloop en niet meer weten waar ik het moet zoeken van de pijn, tot wit wegtrekken, zweten en bijna flauwvallen aan toe (gelukkig is deze heftige fase alweer een tijdje geleden, hoop dat het nog even wegblijft).
    's Ochtends voor 10u spreek ik sowieso nooit dingen af en ga ik zéker niet reizen of iets dergelijks. Laatst weer eens geprobeerd, afspraak om half10. Dráma, huilend op de wc gezeten van de pijn en afspraak af moeten zeggen door de erge diarree.

Sorry, heel verhaal ;) Ohja, de buikloop wisselt bij mij ook heel erg af met obstipatie. Als ik maar een dag iets anders eet (bijv witbrood, of een dag geen groente), kan ik erop rekenen dat ik de dagen erna weer helemaal 'vastzit'.

'Je moet er mee leren leven' was wat mijn arts zei. Daar kan je veel mee...

Knorr vervang ik trouwens vaak door de gerechten van het Albert Heijn merk, daar kan ik vaak beter tegen ;)

9. Sjaantje

Sjaantje Bekend lid

Jul 25, 2006
    663
    0
    16
    Dordrecht
    Hier ook en prikkelbaar type... Ik eet juist probleemloos heel gekruid en pittig. Maar veel snoepen en suiker is funest, snel of gestrest eten gaat zeker mis, ijs na en warme maaltijd is niks, ook als de temperatuur van de omgeving koud is of wisselend, bijvoorbeeld warm buiten en dan airco binnen heeft er vaak invloed op. Maar inderdaad is het nogal een spastisch ding die darm, dus is het soms weer niet zo dat ik last heb van bovenstaande dingen. Ik kan dat vaak wel aanvoelen.
    Tijdens mijn vorige zwangerschap had k er bijna geen last van, nu helaas nog wel.

Ik vond het zelf ook altijd raar dat ik er meteen na het eten al last van kreeg, maar pos las ik over en maag-darm reflex, dus het is gewoon iets wat wel klopt.
    Het is wel erg vervelend hè, vooral bij gezellige etentjes.

10. Beckje

Beckje VIP lid

Jul 12, 2010
    8,652
    4
    36
    heb het ook. ik kan letterlijk alles naar binnen werken zonder dat ik er last van krijg. maar heb gewoon eigenlijk chronisch buikpijn en verstopping. heel soms darmkolieken... die zijn echt niet normaal zo pijnlijk. maar verder helpen bij mij die probiotische drankjes erg goed

11. MissyZuilen

MissyZuilen VIP lid

May 14, 2007
    9,519
    1
    36
    Female
    Office Manager
    Nieuw-Engeland, Utrecht
    @Eerised90, ik heb t vaak ook erger als ik stress heb inderdaad.
    Maarja, het leven is tegenwoordig toch wel stressvoller vind ik.
    En in de zomer had ik t vaak ook erger door het warme weer en koudere dranken.

@Koon, ik drink dan wel wat suiker in mijn thee anders lust ik het echt niet. Maar opzich reageer ik niet echt op suikers.
    Dus dat scheelt weer..
    Maar kant-en-klaar maaltijden moet ik dus ook echt niet, ook geen pizza daarvan ofzo.
    Koolzuur drink ik al niet, drink eigenlijk alleen veel water.
    Want vruchtensappen reageer ik ook vaak op, zoals sinaasappelsap of appelsap.

Ik heb opzich wel regelmatige ontlasting, al is het de ene dag meer dan de andere.
    Wel heb ik vaker last van wat hardere, dan zachtere...

@Babyliz, jeetje dan heb jij t wel heftig zeg.
    Van die aanvallen heb ik pas 2 x gehad nu en inderdaad geen pretje.
    Wat ik vaak heb als ik dus iets "verkeerds" heb gegeten is hele erge krampen.
    En dan echt zo erg dat ik onderhand dubbel gevouwen in bed lig.
    En dan ook amper slaap..
    Maar naar het toilet gaan helpt bij mij niet, want er komt niks.
    Het zijn dan gewoon puur me darmen die helemaal verkrampt zitten.
    Jij eet juist geen volkorenbrood? Waarom niet als ik vragen mag?
    Ik kreeg als tip juist van de osteopaat zoveel mogelijk vezels te eten..
    Want dat schijnt beter te zijn voor PDS.
    Ik eet dus eigenlijk bijna tot geen witbrood of andere stoppende producten.
    Veel volkoren of meergranen producten, ook kwa beschuit of iets.
    Ik heb vaste prik voor mijn stoelgang, maar nooit echt diarree ervan gekregen, ook al had ik iets verkeerds gegeten.
    *even afkloppen*
    Behalve als ik echt dingen eet die sowieso bij iedereen wel laxerend werken.
    Kwa fruit reageer ik ook op best veel. Ik eet veel meloen of aardbeien.
    Als ik banaan eet poep ik gelijk heeel moeilijk..
    En kiwi, appel of sinaasappel moet ik echt NIET nemen!

Ik heb hele tijd geleden toen via de osteopaat van die capsules gehad van probiotica..
    En toen werkte het wel wat beter beneden zeg maar haha..
    Denk dat ik die maar weer ga zoeken bij De Tuinen.
    Want ik werk bij het Nederlands Huisartsen Genootschap en wij hebben studies gedaan naar die drankjes als Yakult etc..
    Daar zit maar zoooo weinig van de werkzame stoffen in, dat t amper werkt en zonde is van je geld.
    Dan zijn capsules van reformwinkels veel beter.

Ik heb t pas sinds vorig jaar gekregen al deze klachten, vreemd toch dat zoiets ineens kan opkomen.
    Baal er wel van hoor.. Want ergens spontaan eten zit er niet meer in.
    Altijd maar melden dat je bepaalde etenswaren niet mag of liever niet eet..

Ik heb ook echt periodes dat t super gaat, dat ik er nog amper over nadenk en gewoon alleen de meeste voorkomende dingen niet eet.
    Zoals dus ui, pepers en olijfolie.
    Maar heb zoals nu weer een rotperiode dat ik bijna overal op lijk te reageren...

12. Marjanneke

Marjanneke Fanatiek lid

Aug 11, 2008
    1,477
    1
    36
    Thuiszorg medewerker
    Vlissingen
    Ik het het nu een jaar of 10, afwisselend behoorlijk erg en dan weer zo een jaar dat ik vrij weinig last heb.

Ik kan in principe alles eten, al weet ik als we eens een snackje eten of kippenvleugeltjes o.i.d. dat ik de volgende dag wel rekening moet houden met wat meer last dan anders.

Stress is bij mij ook een boosdoener. Rondom mijn scheiding (6 jaar geleden) en het overlijden van mijn vader (9 jaar geleden) was ik soms echt ziek van de buikpijn. Heb zelfs onderzoeken gehad om te kijken of het niet Crohn was of Coeliaki omdat er lichte symptomen waren die daarop wezen. Maar niet dus.
    Toen het weer beter met me ging, werd dat ook weer beter. Al hou ik eigenlijk een soort van chronische buikpijn en soms een paar weken afwisselend diarree en obstipatie. Ik ben in het verleden meerdere malen naar een diëtiste geweest maar dat heeft weinig opgeleverd.

Bij mij helpt het beste;

- voldoende rust (tenminste 7 uur per nacht en da's best lastig met onze dreumes ;))
    - veel groente en fruit
    - veel vezels, brood en volkorenpasta / zilvervliesrijst etc.
    - beperkt zuivel
    - heel goed kauwen!!
    - overal een paar slokken/glas water bij nemen
    - niet teveel suiker en vet, dat is bekend maar denk ik niet altijd aan

Het is een lastige aandoening en het blijft wel een zwakte voor de rest van je leven hoor ik vaak dus ik ga er maar van uit dat ik gewoon 'lastige darmen' heb en blijf houden, die acceptatie is al de halve oplossing van het probleem denk ik.

13. Within

Within Niet meer actief

Ik kan niet tegen grote hoeveelheden cafeïne en vezels... Geef mij bruin/volkoren brood en ik kan een half uur later richting WC strompelen... Zelfde met veel soorten fruit, pittig eten (lasagne, standaard raak maar oh zo lekker) of vet. Voor mij geen patat helaas..

14. Bika

Bika Niet meer actief

Wat de rest eigenlijk ook al wel zegt over hoe het zich uit. Veel heftige krampen die ik persoonlijk erger vind dan de weeen bij mijn zoontje.

Ik reageer heel heftig op chili/cayenne peper. Ook nog een paar andere voedingsstoffen die ik niet kan hebben. Merk wel van mensen die er ook last van hebben dat het heel erg persoonlijk is welke stoffen je op reageert.

Ik drink elke dag een zakje movicolon, om iig de obstipatie tegen te gaan. Maar wanneer ik iets gehad heb waar ik niet tegen kan dan is er geen houden meer aan en zit ik rustig een paar uur op de wc te krampen (en huilen).

15. MissyZuilen

MissyZuilen VIP lid

May 14, 2007
    9,519
    1
    36
    Female
    Office Manager
    Nieuw-Engeland, Utrecht
    Ja dat denk ik dus ook.. Leer er maar mee leven.
    Dat scheelt inderdaad al de helft, gewoon goed op letten en na een tijdje gaat t ook automatisch kwa eetpatroon.

Wat merken jullie dan bij veel suikers eten dan? Ook kramp en opgeblazen gevoel?
    Ik heb wel als ik veel thee of water drink dat ik veel lucht heb, dus veel moet boeren.
    Maar weet niet of dat ook bij PDS hoort.

Beperkt zuivel, heeft dat ook van invloed dan op je darmen?
    Is het nou echt waar en geen fabeltje dan dat je darmen meer moeite hebben om zuivelproducten te verwerken?

Wat eten jullie dan bijv zoal op brood als beleg?

16. MissyZuilen

MissyZuilen VIP lid

May 14, 2007
    9,519
    1
    36
    Female
    Office Manager
    Nieuw-Engeland, Utrecht
    Hoor toch wel veel over mensen die meteen na iets "verkeerds" te hebben gegeten dat zij het toilet bezoeken..
    Dat heb ik dus zelf niet zo heftig. Meer gewoon hele erge krampen en gassen.
    Maar niet dat ik er ook echt van naar het toilet moet.

Krijgen jullie dan juist niet krampen van al die producten voor je darmflora? Of die zakjes Movicolon?
    Mijn mag gebruikt die omdat hij anders echt amper naar het toilet gaat en zo gerust maanden niet poept.
    Maar ik durf die niet echt te nemen, bang dat ik daar juist krampaanvallen van krijg.

17. Within

Within Niet meer actief

Ik moet dat ook niet gebruiken hoor, maakt het alleen maar erger. Goed op je eten letten en soms een aanval voor lief nemen is toch het beste.

18. Arevinol

Arevinol VIP lid

Oct 7, 2007
    7,759
    3
    0
    mama!
    De ernst en klachten zijn erg verschillend tussen mensen.
    Ik heb het sinds 2,5 jaar heel heftig (nou ja, niet echt PDS, het zit bij mij vooral in maag en dunne darm, maar komt min of meer op tzelfde neer).

Ik ben een jaar dagelijks urenlang misselijk geweest, afgewisseld met verschrikkelijke maagpijn. Aanvallen, bij mij was dat dan vnl heel heftig misselijk en dan een paar keer per dag.

Ik heb uiteindelijk een zeer extreem dieet kunnen ontwikkelen, waardoor het weer leefbaar werd, qua klachten dan.
    De ergste dingen zijn bij mij vet, suiker, onoplosbare vezels, fructose, vlees. Uiteraard de standaard dingen als alcohol, pittige kruiden, koffie enzo.
    Betekent dat ik nog maar heel weinig fruit/groenten kan eten, alleen wit brood/producten. Je kunt beter vragen wat ik wel nog kan eten, want het zijn momenteel iets van 20 dingen. Afgelopen jaar -op zijn slechtst- waren dat er 6!
    Hierdoor heb ik nu ook bloedarmoede en nog wat andere tekorten. Maar supplementen slikken gaat ook niet zomaar.

Ik mag hopen dat ik er ook nog ooit enigszins overheen ga groeien! Het went, accepteren bladiebla, maar het is niet slechts een beetje vervelend en wat aanpassen ;)

19. MissyZuilen

MissyZuilen VIP lid

May 14, 2007
    9,519
    1
    36
    Female
    Office Manager
    Nieuw-Engeland, Utrecht
    Nee zeker niet..
    Ik vind dat t ook maar weinig geaccepteerd word in de omgeving.
    Merk dat ze me vaak een zeur of aansteller vinden en dat is zo jammer, want het is wel degelijk een aandoening en heb er echt dagelijks last van. Het belemmerd echt wel meer dingen in het dagelijks leven dan de meeste mensen ( die het dus niet hebben) denken.

20. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

Aug 10, 2010
    11,954
    31
    48
    Female
    Publieke sector
    Ik heb het zelf ook, maar het is nu wel stukken minder dan dat het was.

Maar je zegt in je openingspost dat je champignons hebt gehad? Ik kan daar heel slecht tegen. Gegarandeerd dat ik daar 2 dagen last van heb.
    Zelfde met mais en paprika.. Dus eigenlijk wat met "normale" darmen al moeilijker verteerbaar is ;)

Share This Page