ah - buh -cuh of AAA - BEE - CEE

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door zogelukkig, 20 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Hij kent en herkent nu de laatstgenoemde variant, maar ik was an het lezen over leren lezen en dat je toch op de eerstgenoemde wijze moet leren spellen en letters herkennen?

Iemand leraras basisonderwijs?

2. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    pfff, je probeert hem alfebeet leren onthouden of gewoon leren lezen schrijven?

lezen en schrijven gaat met beh aaa etc...

maar abcde leren zeggen iets anders.

3. cherie

cherie VIP lid

18 okt 2009
    5.757
    0
    36
    Zoon leerde hier eerst aaa beee ceeeeee en wist ook de klanken. dus kan ook allebei ;)

:edit en omdat hij t nu nog niet hoeft te kunnen lekker meegaan in wat hij leuk vind! die klanken kan ja daarna doen. 1ste laptop van Vtech heeft bijv beide ;) erg leuk om zo spelenderwijs te leren.

4. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Op school is het op de eerste manier met leren lezen en schrijven, alfabet opzeggen in het begin denk ik ook, maar dat weet ik niet zeker. Als Eva mij vraagt wat voor letter iets is, zeg ik het op de eerste manier, maar op haar laptop en muziekbeer zeggen ze het op de 2e manier, maar bij de laptop corrigeer ik het dan ;), maar misschien leert ze het zo wel allebei (al zit ze niet veel op haar laptop).

5. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Mijn dochter zit in groep 1/2 en daar leren ze het bijv. als BOOM: Buh-OO-M. Dus niet: Bee-OO-Em. Onze dochter is er nog niet actief mee bezig (zit in groep 1), maar doet soms mee met het hakken en plakken van groep 2. Juf zei dat het belangrijk is dat ze de klank herkennen niet de alfabetletters met bijbehorende klanken: Aah-Bee-Cee-Dee-Ef-Gee etc.

Maar misschien verschilt dat per school ook wel weer? Ik heb geen idee..

6. Iloiza

Iloiza Fanatiek lid

26 mrt 2008
    2.894
    1
    0
    Multitasker
    Op school leren de kinderen eerst de klank (ah, buh) en pas in groep 3/4 *volgens mij* komt het alfabet erbij (aa, bee).
    Ik probeer mijn zoon straks ook eerst de klanken bij de letters te leren, omdat het anders verwarrend kan zijn als hij leert schrijven. (Waarom zeg je bee-oo-em, en schrijf je alleen buh-oo-mmm?)

7. sjorsje

sjorsje VIP lid

17 aug 2007
    11.361
    266
    83
    Noord-Brabant
    Bij ons ook. Is trouwens wel even wennen. Vorige week hadden ze de letter Z en Lianna vroeg welke letter is dat? Dus ik zeg ZET, zij naar de juf en komt vervolgens weer terug: de juf zegt ZZZ.

8. Marik

Marik Bekend lid

21 okt 2011
    885
    0
    0
    Klanken voor het lezen is belangrijkst!
    Buh, o, oo, ah, zzz,
    Hier kunnen ze straks woorden mee maken

Alfabet komt wel

9. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

1) het alfabet opzeggen (dat is net een rijmpje en heb je dus geen idee wat je eigenlijk zingt) AAA - BEE- CEE

2) letters leren: â als in appel. Buh als in beer. Kuh als in Kick

10. cherie

cherie VIP lid

18 okt 2009
    5.757
    0
    36
    zoon zij hier gewoon Aaaa van appel en A van aap. en Beee van boot was ook in eerste instantie niet op volgorde. hij herkende gewoon alle letters in alle situaties.

en daarna leerde hij A klinkt als Ah B klinkt als Buh..
    Tja.. vind dat t op 2,5 geen bal uitmaakt wat hij leert als hij maar plezier heeft.. leren is leren. kind volgt zijn eigen tempo.
    En het is toch ook een AAaaa het is geen AH. het klinkt als ah.

11. zogelukkig

Mmm, ik zie dat er wat verwarring ontstaat over mijn beginpost.

Ik heb het niet over alfabet opzeggen uit het hoofd.

Hij herkent de letters A t/m Z op beeld. Ik heb een magneetplank met hoofdletters en ook op de i-Pad een aantal leerspelletjes met hoofdletters. Ik spreek ze dus uit als AAA BEEE CEEE.

Als ik kleine letters ga leren, dus abc, moet ik die dan ook ah, buh, cuh noemen?

Of moet ik de hoofdletters ook maar zo uit gaan spreken? (Vind het persoonlijk een beetje stom, maar er zal vast een dieper liggende gedachte achter zitten).

12. Sannaa

Sannaa Fanatiek lid

12 jan 2009
    2.232
    0
    0
    Velsen
    Luca kent alle letters en op school leren ze inderdaad de uitspraakmanier als eerste. Het voelt een beetje stom om het op die manier te zeggen, maar als je het je kind op de schoolse manier wil leren, zou je het op de ah, bu, cu manier moeten doen.

Anderzijds denk ik dat kinderen slim genoeg zijn om op school de link te pakken als het daar eenmaal ter sprake komt.
    Ik leer Luca wel de Ah, Bu, Cu manier, met hoofd en kleine letters, maar meer door te relateren aan woorden, dus ik zeg dat is de Ah, van appel, want ja zo klinkt ten slotte de A ook in het woord appel, niet als een AAA, maar meer als een Ah.
    Dus de Ah, is hier van appel, de Bu van Bob en de Cu, euh van chocola.

13. DunjaTamara

DunjaTamara Actief lid

10 feb 2011
    223
    0
    0
    opt moment ff niets
    Apeldoorn
    Mijn zoon (6) zit sinds dit jaar in groep 3, nu leren ze dus ah bu cu de eh fff guh huh i ju ku etc...

In groep 2 was het zo dat ze leren bijv ROOS Ruh OOOO SSS JAS ju ah ss eigenlijk op de zelfde manier.

Belangrijk is om ze alvast de juiste manier aan te leren dan is het wel zo makkelijk op school straks anders is er te gauw een verwarring ivm de dubbele letters zoals AA EE OO UU die spreek je namelijk wel uit zoals jij in je titel vermeld als AAA en als ze dan ah gaan leren brengt nogal verwarring op heb ik gehoord van een juf;)

14. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Op school leren ze ah-buh enz enz.

Toen onze zoon in groep 1 begon kende hij het hele abc maar dus aaah bee cee dee enz. Toen is ons het advies gegeven om vast met de leesklanken (ah buh enz) te beginnen aan te leren omdat dit alleen maar in zijn voordeel was als ze in groep 3 zouden gaan leren.

15. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Hier word op school de ah, buh, cuh, duh geleerd, zo doen wij het thuis ook.

16. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Juist, want er worden ook spelletjes gedaan zoals hakken en plakken van woordjes. En als de kinderen leren: BEEEEh OOOOOO EMMM kunnen ze de letters niet goed plakken aan elkaar. Dan krijgen ze andere woorden.
    Ze kunnen nu letters plakken waardoor er boom komt te staan.

17. Tamaraliza

Tamaraliza Niet meer actief

Ik ben leerkracht van groep 3. Begin groep 3 leren de kinderen de klannkzuivere letters en worden ze geleerd, zoals je ze hoort. De kinderen leren natuurlijk niet alleen losse letters, maar ook om deze toe te passen in woorden. Om deze woorden te kunnen analyseren en synthetiseren (hakken en plakken), moeten de kinderen de klanken kunnen.
    Later in groep 3 leren ze de hoofdletters en die worden uitgesproken zoals in het alfabet.
    In groep 4 worden alle letters uitgesproken als in het alfabet, omdat de kinderen dan kunnen lezen en niet meer hoeven te analyseren en synthetiseren.
    Als een kind 2,5 jaar is, maakt het nog niet zoveel uit hoe je de letters uitspreekt. Zodra hij ze echt gaat leren in groep 2/3, dan zou ik er wel op letten dat je ze uitspreekt als op school.

18. zogelukkig

Oke, bedankt! En de anderen ook!;)

Misschien is het teveel om de letters nu ook al op de ah, buh, cuh manier aan te leren. Vind het al best knap dat hij alle letters van het alfabet kent en herkent en er woorden mee maakt. Het is wel heel leuk!

19. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Mijn dochter kent de letters ook als A B C zeg maar, maar nu ze sinds een tijdje probeert te gaan lezen merk ik dat dat toch ni helemaal handig is en moest ik het haar eigenlijk opnieuw aanleren.

Bijvoorbeeld, het woordje papa.
    Dat zei ze dus eerst als PEE AA PEE AA..tja dan kom je nooit op papa natuurlijk ;) Nu zegt ze puh ah puh ah (ofzo haha lastig fonetisch schrijven) en dan herkent ze wat ze zegt en weet ze dat ze papa zegt.

20. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Mja Anne kent het alfabet al sinds ze net 2 is.
    Onder andere door het alfabetlied. (Sesamstraat & little People).

Terwijl ze nu de connectie begint te leggen tussen letters en woorden.
    En ze zegt dus zelf ook "ah van Anne".
    En het hakken en plakken van woorden vind ze nu ook geweldig.
    "ah nuh so vie ja... ANNE SOPHIA!"
    Alleen van het weekend lag er een A van pepernoten en toen bleef ze volhouden dat het "de 4 van Anne" was :)

Hier gaat het dus redelijk vanzelf.
    (ja het was niet in mij opgekomen om een 2jarige het alfabet te leren of om dr met koud 4 jaar al letters en lettergrepen te leren :) )

Deel Deze Pagina