Lezend op dit forum denk ik nog vaak terug aan de bevalling en dagen erna en toen kwam die vraag boven. Is kraamzorg verplicht, zoja waarom? Temperaturen kan ik zelf ook wel en bij een evt. 2e kindje (voorlopig niet hoor haha) hoef ik helemaal niet meer zo;n bemoeizucht om me heen.
Op www.kraamzorghetgroenekruis.nl is te lezen dat het niet verplicht is.... Je kan ook alleen kraamzorg laten komen voor de controles (voor jezelf en de baby).
ik denk trouwens dat dat zo is omdat ze de kleine in de gaten moeten houden en zij verantwoordelijk zijn. groetjes susanne
De verloskundige eist in ieder geval kraamzorg bij de bevalling. Trouwens ik vond kraamzorg heerlijk, maar het is wel totaal afhankelijk van de kraamverzorgster
Ik was zaterdagavond bevallen dmv KS en mocht wo ochtend naar huis toen heb ik nog 4 dagen incl. de woensdag 2 keer per dag 1,5 uur iemand over de vloer gehad... welliswaar was ze altijd wat korter omdat de kleine sliep en mocht ik zelf temperature als hij wakker werd... ik vond dit best vervelend ivm eventueel kraambezoek, lullig als die vrouw er is om controles en dergelijke te doen, en het feit je kan niet weg, ik wist ook niet precies hoelaat ze kwam... het kon half 3 zijn maar ook half 4 of half 5 bv.. was verplicht hele dagen binnen te blijven en ik wou zo graag op pad... tis fijn als ze wat tips hebben maja van mij had het niet gehoeven
ik heb een keizersnede gehad en na 2 dagen mocht ik naar huis! heb alleen kraamzorg gehad idd voor de controles! maar heb haar daarna naar huis gestuurd. dus ze kwam alleen voor de controles. ik kon alles zelf en mijn vriend en mijn zus waren er ook dus had genoeg hulp. maar heb dat met haar zelf afgesproken.
De mijne was erg vriendelijk maar o zo bezorgd enz... Ik deed zelf de deur open en was aangekleed, en ze zei dingen als oh doe je zelf open en dat ik aangekleed was vond ze apart enz... en dat ik met de kleine de trap op of af liep vond ze maar apart dat ik dat kon enz, denk jah, als het me lukt waarom niet he
Ik had precies het zelfde, de mijne was wel aardig maar ze deed net alsof je niets kan doen als je net bevallen bent.. Ik ben bevallen van een ruim negen ponder en ben niet ingescheurd of ingeknipt en dat kon ze niet geloven maar ja ik voelde me nadat ik uit het ziekenhuis was tip top dus waarom zou ik dan niet zelf de deur open doen en zelf mijn boterham smeren mij god ik was aan de ene kant blij dat ze aan het einde van de week weer weg was.. of is dat niet aardig om te zeggen
wat betrefd traplopen dat word afgeraden. als je flauw valt wat zeer goed voor kan komen, dan breng je je kindje in gevaar. dat is hetzelfde als dat ze zeggen dat je de eerste nacht niet alleen naar beneden moet gaan lopen. dit ook i.v.m. eventuele bloedingen. want hoe goed je je ook voelt, als je ineens een bloeding krijgt dan ben je ineens weg
Mijn buurvrouw is eergisteren bevallen in het ziekenhuis en heeft geen kraamzorg. Wel komt de vk op huisbezoek.
idd, je vk kan je kraamcontroles doen en naar je baby kijken. als het allemaal zo belangrijk was die kraamhulp dan hadden ze er destijds niet zoveel uren afgehaald denk ik dan. overigens zou ik zelf wel weer hulp willen, vond het maar gezellig en handig
Ik had een hele fijne kraamhulp gelukkig. Ik zag er vantevoren erg tegenop, maar het was heerlijk. Alleen het temperaturen bij mezelf vond ik vreselijk!!!! Nu heb ik laatst een oorthermometer gekocht das dus voor mezelf voor na de bevalling. Een rectale komt er bij mij echt niet meer in (sorry voor het onsmakelijke) Ik hoop echt dat ik deze keer weer een fijne krijg, anders stuur ik haar gewoon eerder weg..
Ik heb een vreselijke ervaring met de kraamzorg. Ze was te verlegen om iets te zeggen en kon alleen maar stofzuigen. Fabian deed ze de eerste dag dat ik thuis was in bad onder een open raam toen het 3 graden vroor. Hij lag met koude kruiken in bed. Ze kwam steeds vragen wat ze moest doen. Toen ze weg was was Fabian 's nachts helemaal doorgelekt. Toen ik hem een nieuw pyamatje aan wilde doen bleek dat ze al mijn was zeiknat in de kast hab gelegd. Toen ben ik volledig uit mijn dak gegaan en heb gelijk de volgende ochtend een klacht ingediend. Bij de volgende wil ik iemand die weet wat ze doet anders kan ze dezelfde dag nog ophoepelen..
ik had er eentje van de oude stempel..geloof me dat is ook niet wat.. Een keer zal ik nooit vergeten, ik kwam beneden en had me aangekleed, een dikke trui en een stretchbroek van het droogrek afgeplukt..toen ik beneden kwam stond ze in de keuken te strijken, draaide zich naar mij om en zei:''heb jij die broek zo van het wasrek aangetrokken, dat strijk je toch eerst?'' en ja hoor flashback ik was weer 12 !
Die van mijn scheen ook al 20 jaar in het vak te zitten. Ze was eind 40 geloof ik. Nou ik begrijp niet hoe dat kan. Als er iets met Fabian was ging ze aan mij vragen wat ze moest doen. Dan dacht ik altijd dat ik aan haar zou moeten vragen wat ik moest doen. Ze ging ook paniek lopen zaaien omdat Fab een dag door bleef slapen. Toen ze naar huis ging vertelde ze dat ze het eng vond dat hij zo was en dat ze dat nog nooit had meegemaakt. Zo liet die doos me achter. Ik heb die avond de VK gebeld en de kinderarts. De VK is toen nog bij me langs geweest en zei dat het heel normaal was. Van haar heb ik binnen 10 min meer geleerd dat van de hele kraamverzorgster. Dat mens kon nog niet eens een fles geven. Zelf dat heeft de VK me geleerd. Ik wordt er nog kwaad over als ik eraan terug denk.
haha, grappig deze antwoorden. Volgensmij hebben we het hier in september goed getroffen. We hadden een super kraamhulp! Heerlijk, alles werd gedaan en ik lag lekker op bed om uit te rusten........ het huis was nog nooit zo vaak gezogen en gepoetst als toen......haha
Mijn kraamhulp was een leuke vlotte meid van rond de 30. Ze heeft me alles goed uitgelegd en heeft me goed verzorgd. Ook mn vriend kon goed met haar overweg (ook wel fijn natuurlijk) Ik hoop dat als ik ooit weer een 2e beeb krijg weer zo'n leuke meid krijg!