Hallo! Ik had een vraagje.. Ik hoorde laatste dat ze je niet meer in elk ziekenhuis standaard laten door lopen tot 42 weken.. Dat ze je nu al na 41 weken en 3 dagen max gaan inleiden.. Heeft iemand hier iets over gehoord of mee gemaakt? Zonder medische redenen toch eerder ingeleid? Ben gewoon nieuwschierig maakt me verder niet zo veel uit..
Ik mocht als ik wou gewoon tot 42+5 doorlopen, maar vanaf 41 weken mag je hier kiezen wat je wilt. Ik hoor echt dat het overal verschillemd is dus je kunt het het beste aan je eigen vk vragen
Ieder ziekenhuis heeft een ander beleid, een ziekenhuis hier nog geen 20km verderop laten je gewoon tot 42 lopen en leiden je dan in op de dag dat je 42 weken bent. Het ziekenhuis waar ik bij loop laat je maximaal tot 41 weken lopen. Ieder heeft zijn eigen protocol.
Hier is het geloof ik Max 42 weken, maar ik las laatst hier op het forum van iemand die met 43 weken pas is bevallen. Is dus echt verschillend per Vk/zh
is zeker allemaal heel verschillend zeg! ik ga over 2 weken voor het eerst weer naar de verloskundige liep altijd bij het gyno.. dus zal het eens aan haar vragen.. hoop niet dat ze me tot 43 weken door laten lopen! ben al zo zenuwachtig! haha
Ik ben de vorige keer met 41 weken ingeleid, maar nu wil ik zelf nog even afwachten... Best raar dat het beleid zo verschilt per ziekenhuis/vk.
Ken je de zembla aflevering over babysterfte in Nederland? Misschien interessant om eens te kijken als met deze vraag loopt.
Hier kijken ze naar hoe jij je erbij voelt. Bij de eerste ben ik voor de 41 weken gestript, dat mocht maar moest niet. Met 41+3 bevallen, anders was ik met 41+5 ingeleid. Ze laten je hier niet langer doorlopen dan 42 weken maar je mag zelf kiezen of je na 41 weken ingeleid wordt.
Bij 41.3 zou ik het gesprek over inleiden hebben en uiterlijk bij 41.5 zou ik worden ingeleid. uiteindelijk is het niet nodig geweest. 41.2 braken 's nachts mijn vliezen en is mijn dochter geboren.
Hier kijken ze inderdaad naar hoe je je voelt. Mocht ik de 40 weken halen dan gaan ze kijken of ik al inleidbaar ben. Dus hier laten ze je sowieso niet perse tot de 42 weken lopen
Volgens mij is het niet per ziekenhuis verschillend. Hierover zijn gewoon landelijke protocollen en beleid (vanuit richtlijnen voor gynaecologen). Als jij je goed voelt en de baby het nog goed doet mag je vanaf 41 weken kiezen voor een vrijwillige inleiding. Daarna mag je nog maximaal een week doorlopen tot 42 weken. Met 42 weken dient een verloskundige je over te dragen naar een gynaecoloog (ivm medische risico's) en moet je in het ziekenhuis bevallen. Vanaf 42 weken is het beleid ook inleiden en dus niet meer over de termijn van 42 weken heen. Natuurlijk kan je als zwangere altijd besluiten om hier wel overheen te gaan maar een gynaecoloog zal dit absoluut afraden vanwege zeer hoge risico's voor zowel moeder als kind. Vanaf 41 weken moet je bij de meeste artsen ook iedere dag of om de dag op controle. Ik zie niet in waarom je als zwangere te ver overtijd wilt gaan. Dit soort risico's ga je toch niet lopen?
Broertje van mijn vriend is geboren met 43 weken, maar dat is ruim 20 jaar geleden. De bevalling gaf complicaties voor zowel moeder als kind. Hij heeft zuurstoftekort gehad bij de geboorte omdat hij niet goed meer door het geboortekanaal paste. Daardoor is hij verstandelijk licht beperkt (op gebied van geheugen). Ik kan me niet voorstellen dat ze je nu nog zo lang door laten lopen. Maar het exacte beleid weet ik niet.
Ik ken een paar recente gevallen van geboortes rond de 43 weken. Deze kinderen zijngezond geboren. Je mag uiteraard zo lang doorlopen als je wenst, je kunt niet gedwongen opgenomen worden voor een bevalling. Zeker als je de laatste weken op regelmatig basis (om de dag) o.a. je vruchtwater laat controleren, hoeft er geen reden te zijn om voortijdig in te grijpen. Zolang je zelf op de hoogte bent van de voordelen en risico´s van zowel inleiden als afwachten, is het prima.
Ouste is geboren met 41,5 bij 6cm thuis kwam de Bk erachter dat ik totaal geen vruchtwater had(ze wilde m'n vliezen breken,maar er kwam helemaal niks ja beetje meconium aan t haakje ze schrok zich rot gelijk naar t zeg gereden)gelukkig helemaal gezond hoor. 2e uiteindelijk geboren met 41,3 omdat ikzelf heel standvastig was ze wilde t weer over t weekend heen tillen dat wilde ik door bovenstaande natuurlijk niet. Ja maar we hebben geen plek,maakt niet uit ik kom er nu aan en ik blijf in het zkh totdat m'n baby er is ik wacht wel,maar wel in t zkh met de nodige controles hihi