Moderrnere versie gezocht

Discussion in 'Babynamen' started by glimworm, May 22, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. glimworm

glimworm Niet meer actief

Heeft iemand een idee voor een modernere versie van Cees, of
    Cor(nelis)? Corné is uitgesloten, mijn vriend heeft nare schoolherinneringen aan die naam

Mijn vriend is naar zijn opa vernoemd Allebei heten ze officieel Cornelis, maar vervormd naar Cees
    en mijn vader heet toevallig ook Cornelis :D

Mochten we een zoon krijgen wil ik de 2e naam naar hun vernoemen, maar liefst in een modernere versie

De voornaam wordt zonder twijfel Jascha

2. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,265
    6,789
    113
    Gewoon alleen Co

3. Sukke

Sukke VIP lid

Jan 14, 2010
    5,538
    1
    0
    Nelis????
    Niels/ Nils

Moeilijk, ik zou het echt niet weten.

4. fuJ

fuJ Actief lid

Mar 19, 2010
    107
    0
    0
    Provincie Flevoland
    Ik vind 'Nils' inderdaad een leuke/moderne naam!

5. Amarens

Amarens VIP lid

Dec 24, 2009
    11,522
    3,770
    113
    Cornel... of gewoon Cornelis, niks mis mee toch. Jascha Cornelis vind ik veel mooier dan Jascha Nils.

6. glimworm

glimworm Niet meer actief

hmm ja, misschien toch wel
    Co gaat hem niet worden :)

7. Mamase

Mamase Bekend lid

Dec 11, 2009
    957
    1
    16
    NULL
    NULL
    Ik ga ook voor Jascha Cornelis. Een mooie en duidelijke vernoeming!

8. Emmy X

Emmy X Bekend lid

Nov 18, 2008
    895
    0
    0
    Casey vind ik wel een modernere versie van Cees (of zeg je het met een C klank?)

9. blackeyedgirl

blackeyedgirl VIP lid

Nov 12, 2008
    17,671
    2
    0
    Zuid-Holland
    #9 blackeyedgirl, May 22, 2010
    Last edited: May 22, 2010
    Kai/ Kaj: Koosnaam afgeleid van Cornelis (de gehoornde), Gerrit (de sterke met de speer) of Nicolaas (overwinnaar van het volk)

Jascha Kaj klinkt best goed, al zeg ik het zelf hihi

10. soovi

soovi Fanatiek lid

Nov 1, 2007
    2,465
    582
    113
    Ik zou gewoon Jascha Cor of Jascha Cornelis doen. (ik vind zelf Jascha Cornelis mooier klinken) Als je de 2e naam helemaal gaat moderniseren is het ook niet meer duidelijk dat hij naar zijn opa is vernoemd.

11. Kovu

Kovu Fanatiek lid

Jan 30, 2007
    1,130
    0
    0
    Pedagoog
    Provincie Limburg
    Cornelis - verklaring:
    De betekenis van de naam is niet zeker, hij wordt gewoonlijk in verband gebracht met Lat. cornu `hoorn', dus `de gehoornde'. Deze opvatting vinden we al bij Plutarchus, `Quaestiones Romanae', cap. 4. Wetenschappelijk is dit echter niet zeker. Cornelius was reeds de naam van een Romeinse gens (d.i. geslacht, familie), waartoe o.m. Cornelius Scipio, Africanus maior (de overwinnaar van Hannibal in 201 v. Chr.), behoorde. Een dochter van hem heette Cornelia. De naam kwam in de chr. sfeer door Cornelius, genoemd in Hand. 10. Als heilige kan vermeld worden paus Cornelius (251-253). Gewoonlijk wordt hij afgebeeld met een hoorn (cornu) in de hand. Op grond van zijn naam werd hij de beschermheilige van het rundvee (`hoorn'-vee). Kerk. feestdag: 16 sept. Een oud voorbeeld is: Cornelius, Rijnland 1173 (Littger); in Vla. komt de naam ook al in de 12e eeuw voor (Leys), in de 14e eeuw zijn er in Leuven al toenamen (evt. familienamen) van afgeleid. In het noorden komt de naam in de 15e eeuw pas sterker op, ook vr. vormen; in Fri. in de 16e eeuw. In de 16e en 17e eeuw ging hij van Ndl. over naar Eng., doordat mensen die hier vrijheid van geloof hadden gezocht, naar Eng. terugkeerden. In bepaalde streken was Cornelius schutspatroon tegen de kinderstuipen, de convulsies, waarschijnlijk door associatie van de naam met het vreemde woord. Op Amager in De., waar zich vroeger veel Hollanders vestigden, komt de naam nog voor in de vorm Crilles en in de familienaam Crillesen. Vaak was er verschil tussen `boeren en burgers' in dorpen: Knelis, Krelis of Nelis tegenover Cor of Kees.

12. Kovu

Kovu Fanatiek lid

Jan 30, 2007
    1,130
    0
    0
    Pedagoog
    Provincie Limburg
    Maar, eigenlijk sluit ik me hier bij aan!

13. Rosa Canina

Rosa Canina Fanatiek lid

Sep 28, 2009
    3,410
    1,065
    113
    Corneel zou ook nog kunnen. Ik vind het niet heel mooi, zou dan inderdaad eerder voor Cornelis gaan.

14. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,809
    3,339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Jascha Neil
    Jascha Nels
    Jascha Cornel

15. misa