Snel je vaste lasten berekenen! Hoe doe je dat??

Discussie in 'De lounge' gestart door Dani84, 13 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dani84

Dani84 Niet meer actief

Hoi

Heeft iemand DE tip om snel je vaste lasten te berekenen? Ik heb wel een excel bestandje maar t heeft even spoed.

Ff in t kort onze situatie:
    Mijn man werkt fulltime en ik parttime 2 dgn. Onze kids gingen eerst met mij mee naar t kdv waar ik werk buiten onze woonplaats (30 min rijden)
    Omdat de oudste bijna 4 wordt en de jongste er moeite mee had om mij steeds te zien hebben we voor Gastouder gekozen. Hier zitten ze nu een maandje en t gaat goed!
    maar nu zegt ze dat ze hem straks niet uit school komt halen omdat de andere school ook om 15:00 uit is bladiebla.. contact opgenomen met gastouderburo moeten het samen proberen op te lossen zijn we mee bezig..

Maar... nu zit ik te denken: Ik wil eigenlijk (al heel lang) stoppen met werken om bij de kids te zijn en dan gastouder worden (Heb ik ook al tijdje naast mn werk gedaan) maar nu fulltime.. dan ben ik gewoon thuis verdien misschien een klein zakcentje en kan mn oudste van school halen!

Maar nu wil ik graag uitrekenen of dit financieel kan op het loon van mijn man.. we zullen in veel dingen wel flink moeten bezuinigen vooral op de boodschappen want we leven nu heel royaal omdat het gewoon kan met 2 banen.

Ik weet dat het een luxe positie is.. maar zou het zo fijn vinden ;)

Dus heeft iemand een tip hoe ik gauw kan zien wat de vaste lasten zijn en wat we over houden? of dus te kort komen?

de kinderopvang en dieselkosten e.d. gaan er dan nog wel af maar heb geen zin om een maanc te wachten zodat ik alles heel secuur kan zien want dan moet ik elk bonnetje gaan bewaren en invoeren in excel..

toch een lang verhaal maar enorm bedankt!
    Groetjes Dani

2. ella27

ella27 VIP lid

22 jan 2010
    13.977
    1
    0
    hier niet gaan schrijven , maar er even voor gaan zitten en nadenken en berekenen wat je allemaal uitgeeft??
    Miss je afschriften erbij halen?

3. Henkiepenkie

Henkiepenkie Niet meer actief

Volgens mij gaat dat vrij makkelijk. Ik doe het zo: Neem bankafschriften van een jaar, en schrijf op wat alles per maand kost. Diesel en kinderopvang kun je dan afschrijven, die heb je niet meer/minder. Gas en elektra zou ik iets hoger inzetten, je bent meer thuis. Succes!

4. Hopefultimes

Hopefultimes Fanatiek lid

5 sep 2012
    2.209
    1
    0
    NULL
    NULL
    Idd je weet toch wel wat je per maand aan vaste lasten betaald? Houd ook rekening met misschien belastingtoeslagen die zullen wegvallen als je stopt met werken etc.
    Denk ook aan bedragen die je jaarlijks betaald (Waterschapslasten, WOZ etc.), groot onderhoud auto en ga zo maar door.
    Je kunt ook voor globale info eens bij het Nibud ofzo kijken.

5. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Gewoon alles op een rij zetten aan vaste lasten. Maar ook eigen risico zorgverzekering meerekenen, en tandartskosten.
    Neem ook de bedragen ruim, je kunt beter wat overhouden voor een onverwacht iets dan dat je precies passend rekent.
    calculeer ook evt spaargeld in, wat je wilt sparen per maand want je wasmachine oid kan er ook mee ophouden.

Wat je dan uiteindelijk als totaal over houd, is per maand. Reken dat 13 keer voor een jaar. Zo kun je evt financiële tegenvallers opvangen met je eigen 13de maand.

Kom je daarmee uit met 1 salaris? Dan kan je stoppen met werken lijkt mij.

Zo zou iik het doen.

6. Dani84

Dani84 Niet meer actief

@Henkipenkie dankjewel. dan ga ik het ook op die manier proberen
    @hopefulltimes oke de jaarlijkse dingen ook in de gaten houden dus. thnx
    @ Ella vind je jezelf niet beetje kort door de bocht.? Ik ben er al ff voor gaan zitten maar mag toch wel tips vragen?! ik weet dat het luxe is als het kan maar ben er gewoon niet zo bekend mee.

Groetjes

7. mavi derya

mavi derya Fanatiek lid

4 dec 2011
    3.414
    0
    36
    Vrouw
    zuid holland
    Ik kijk gewoon mijn bankafschriften van een kwartaal door En dan moet je even goed nadenken dat je in het begin van het jaar nog je heffingen krijgt.. en dat je ook moet sparen dat zou ik ook bij vaste lasten zetten.. en als je perse op vakantie wil zou ik daar ook een bedrag voor berekenen..

8. Dani84

Dani84 Niet meer actief

Super thnx!!

9. Akoya

Akoya Fanatiek lid

30 nov 2011
    2.744
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb destijds onze afschrijvingen/rekeningen erbij gepakt en alles in excel gezet, daaronder de inkomsten en zo weten we wat eruit gaat en wat er binnen komt, eens in de 3 maanden werk ik het bij, omdat vooraal sommige uitgaven veranderen...

Sparen doen we ook maandelijks. Soms de ene maand wat meer dan de andere maand, net wat we overhouden.

10. Eliz30

Eliz30 Niet meer actief

Excel is hier een goed middel voor, het liegt nooit en de berekeningen kloppen altijd!
    Wij hebben een tijd terug ook een overzicht gemaakt en het geeft zoveel rust.

Succes! Mocht je een voorbeeld nodig hebben dan PB je maar.

11. Eliz30

Eliz30 Niet meer actief

Nog een tip; Tim het huishoudboek van de ING

12. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    Alle vaste terugkomende kosten op een rij zetten

Ik doe dat door alle vaste lasten eerst op te tellen

Dan alle vaste inkomsten optellen

Dan een post met vaste terugkomende lasten maar variabel in hoeveel dat steeds is per week/maand ( benzine, boodschappen, leefgeld)

Optellen en aftrekken dus.

13. LittleMonsters

LittleMonsters Niet meer actief

Ik heb een exel bestandje wat alles bij elkaar opteld je kunt bovenin je salaris in vullen en onderaan zie je wat je overhoud.

Erg handig

14. pizza78

pizza78 Actief lid

19 jun 2012
    141
    0
    0
    NULL
    NULL
    probeer ook rekening te houden met boodschappen en eventueel benzine

15. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Ik zie datbje al een hoop tips hebt gehad. Bedenk wel dat als je fulltime gastouder bent het niet zo leuk is als dat je je misschien had voorgesteld. Nu ben je parttime aan het werk en heb je de andere dagen alle tijd voor je eigen kinderen. Nu ben je straks 5 dagen aan huis gebonden en heb je buiten het weekend nooit meer tijd voor je kinden alleen.

16. Henkiepenkie

Henkiepenkie Niet meer actief

En? Is het gelukt?

17. Triskele

Triskele Niet meer actief

Ik pak altijd mijn afschriften en ga eerst alle automatische incasso's (voorschotten g/w/l e.d.) noteren in excel (of gewoon een blaadje) ik pin alles dus kan precies zien, supermarkt = eten e.d. ik betaal bijna nooit facturen zo (alles aat via incasso) maar evt losse terugkerende facturen neem ik ook mee.

Dan heb je een aardig idee van wat je uitgeeft elke maand als je dat netjes doet, als je een persoon bent wat veel pint en niet weer waar je dat aan uitgeeft is het lastig, dat doe ik zelf bijna niet.

18. Babke

Babke VIP lid

24 okt 2011
    5.895
    4
    0
    Roosendaal
    Een maand lang je afschriften doorlopen en alle uitgaven naast elkaar zetten. Succes

19. Dani84

Dani84 Niet meer actief

Super dames bedankt voor de tips! We zijn er nog mee bezig, lastig hier als de kids rondlopen en er een spuugt haha maar het vordert gestaag ;)

20. mirell

mirell VIP lid

17 jul 2007
    15.021
    1
    0
    in een hele leuke winkel de xenos
    ik woon in julianadorp aan zee
    je hoeft ook niet te antwoorden....

Deel Deze Pagina