@Emma2: pushen is natuurlijk ook niet de bedoeling. Maar misschien heeft ze net de ene zetje nodig van je om actie te ondernemen. Net dat ene duwtje in de rug. En blijven kolven,kolven,kolven.
Uiteraard spreken hier wel met name bv mama's, en het uitgangspunt is daarbij wel, bv geven kan altijd, als je maar wilt. Gelukkig wil je wel Nou mijn ervaring is wel dat ik doodmoe werd door mede de bv.. Inderdaad, op de eerste plaats werkt ontzwangeren en de gebroken nachten vermoeidheid meer in de hand. Ik ben geen grote eter en kwam gewoon niet aan de extra kalorieen op een dag. Plus een kindje met reflux die dus heel onrustig was.. nog zeker 7 voedingen per dag had.. het vrat wel aan me allemaal. Ik zat na 3 mnd al 5 kg onder mijn gewicht voor de zwangerschap. Minder dan 60kg bij 1.76 is op het randje van gezond gewicht. Toen ben ik ziek geworden, een zware griep en ik kwam er gewoon niet meer echt bovenop. Mijn conditie en reserves waren door alles boven wel zodanig uitgeput.. In overleg met de lactatiekundige ben ik uiteindelijk gedeeltelijk bv gaan geven. Binnen 2 dagen was ik weer een stralende meid. Dus, op zich, inderdaad het vrouwenlichaam is gemaakt om bv te geven. Maar als je weinig reserves hebt, en al moe bent,kan het er echt wel aardig inhakken hoor! Zorgen dat je zelf aan je rust komt, en vitamine supplementen voor mama's en extra ijzer (floradix) kan dan helemaal geen kwaad..
Ik zou geen extra ijzer gaan nemen als er geen ijzertekort is vastgesteld. Ijzer plas je n.m. niet uit maar stapelt zich op in je lichaam. En dat is niet goed !