Hallo allemaal, Ik ben Sonja, 31 jaar en ga per 1 januari samenwonen met mijn vriend. Hij heeft al sinds zijn veertiende (nu 32 jaar) diabetes, hij spuit 3x per dag. Gelukkig is hij heel goed ingesteld, heeft bijna nooit een hypo. Nu ben ik benieuwd of er hier meer zijn die in deze situatie zitten en hoe het dan met hun gaat qua vruchtbaarheid. Omdat ik lees dat mensen met diabetes een kans hebben op verminderde vruchtbaarheid. Groetjes, Sonja
Zelf geen ervaring mee. Een vriendin van mij heeft een man die sinds zijn vroege jeugd al diabetes heeft. Zij is de eerste keer in 1 maand en de tweede keer in 2 maanden zwanger geworden en heeft twee kerngezonde kinderen op de wereld gezet. Daar ging het dus helemaal probleemloos.
Dank voor je link, zogelukkig. Die info weet ik inmiddels al, ik ben meer op zoek naar mensen die er zelf ervaring mee hebben. Sonja
Graag gedaan Sonja, ik help de medemens graag! Ik ken een stel dat er 10 jaar over heeft gedaan om zwanger te worden, best zielig, maar dat hoeft natuurlijk in jullie geval niet zo te zijn! Het is misschien niet wat je wilt horen, maar het is nu eenmaal een feit dat er een verminderde vruchtbaarheid kan zijn bij diabetes. Maar let wel: het is slechts een kans he! Misschien ben jij wel meteen zwanger! Don't worry, be happy!
ja er is een kans ja... ik vind persoonlijk een onderzoek waarbij maar 27 mannen zijn onderzocht niet representatief om meteen als maatstaf te nemen... een hoop mannen met diabetes hebben gewoon kinderen...meer wel dan niet...en ook op het vruchtbaarheidsbehandelingen forum heb ik nog niet een keer voorbij zien komen dat het slechte zaad door diabetes kwam.. en zelfs met die dna beschadiging of wat het dan ook precies is ...als iemand van zichzelf gezond zaad heeft en een precentage zoals genoemd is beschadigd blijf er nog genoeg over..... meer dan genoeg om zwanger te kunnen raken... er zijn een heleboel mannen met minder zaad... ik geloof meer dan 30 % van alle mannen zelfs...de meeste weten het niet eens.. verminderd vruchtbaar is een term die al heel snel word genoemd... ik had zelf geen eisprong en dus verminderd vruchtbaar.. maar met 5 pilletjes in de maand in de laagste dosis had ik gewoon een ei en was ik snel zwanger ( beetje jammer dat het traject ervoor anderhalf jaar duurde) dus ja... wat is verminderd vruchtbaar... waarom laten jullie het niet onderzoeken? dan hoef je je er ook niet steeds zorgen over te maken want het zit toch in je hoofd gr Jose
Hoi, Mijn vriend is nu 26 jaar en heeft al 10 jaar diabetes type 1 Hij spuit 4 keer per dag gemiddeld 30 EH en van de langwerkende spuit hij 24 EH voor het slapen. Wij zijn zeer snel zwanger geraakt, om precies te zijn binnen een maand! Ik weet dus niet in hoeverre diabetes invloed heeft op de vruchtbaar heid eigenlijk... Groetjes!
@ Joseetje> sorrie voor de laate reactie. Bedankt voor je reactie Mijn vriend en ik laten ons nog niet testen, misschien wel over een jaar als het zwanger raken niet lukt. Dan kunnen we kijken of het inderdaad daar aan ligt, of niet. Voorlopig maken wij ons ook geen zorgen of zo, maar het is natuurlijk wel iets om rekening mee te houden. @ Ladylittleangel> Ook jij bedankt voor je reactie Wat een positief verhaal! Gefeliciteerd dat het zo vlot is gegaan. Zo zie je maar dat diabetes niet per se een negatief gevolg op de vruchtbaarheid hoeft te geven. Bij ons gaat het in 1x niet meer lukken Maar we gaan met volle moed de volgende ronde(s) in! Sonja