Wel/niet helpen op school

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Nummerzoveel, 4 mrt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nummerzoveel

Nummerzoveel Actief lid

9 apr 2016
    289
    1
    18
    Gewoon omdat ik eens benieuwd ben..In elke klas op school heb je ouders die altijd helpen met activiteiten/schoonmaken/luizenpluizen, ouders die soms helpen, en ouders die nagenoeg nooit helpen.

Ik vraag me af hoe het voelt voor die laatste groep om dat niet te doen. Is dat een bewuste keuze? Vind deze groep dat ze daar geen verantwoordelijkheid in hebben? Je hoort vaak van deze groep, ja ik werk dus ik kan niet. Maar dat is toch wel redelijk makkelijk afgedaan. Ik ben minder gaan werken omdat ik vind dat dit bij mijn verantwoordelijkheid als ouder hoort. Ik heb kinderen, dus ik moet af en toe mee helpen op de school waar zij dagelijks zitten. Een school kan niet zonder de hulp van ouders.

Hoewel ik het graag doe, zou ik toch liever zien dat de verdeling wat gelijker zou zijn. Hoe is dat op de school van jullie kinderen geregeld? Volgens mij is dit een onderwerp wat op elke school wel speelt, maar min of meer onbesproken blijft.

Nogmaals ik ben gewoon eens benieuwd hoe anderen dit ervaren of zien. Het is niet mijn bedoeling iemand aan te vallen of iets..

2. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Wat wil je hiermee?

Ik bedoel, je wilt niemand aanvallen maar eigenlijk doe je dat wel omdat je een voorgevormd mening hebt hierover.

Waarom ouders die keuze maken is h geheel aan hen en hoeven dat ook niet te verantwoorden tegenover andere ouders.

3. Nummerzoveel

Nummerzoveel Actief lid

9 apr 2016
    289
    1
    18
    Maar dit is een forum en kun je in mijn ogen gewoon meningen of ideeën uitwisselen zonder dat het aanvallend of onaardig hoeft te zijn toch?

Maar juist daarom kun je wel dingen bespreken die anders onbesproken blijven.

Ik ben benieuwd of iemand zijn kijk op deze kwestie wil geven. We hoeven het toch niet allemaal met elkaar eens te zijn of te worden, of moet dat bij voorbaat wel om er een topic over te mogen beginnen?

4. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Ff uit nieuwsgierigheid: is jouw man/vader van je kinderen ook minder gaan werken om op school te kunnen helpen?

5. Nummerzoveel

Nummerzoveel Actief lid

9 apr 2016
    289
    1
    18
    Oh en wat ik hiermee wil? Ik vraag ook hoe dat op andere scholen is geregeld, ik hoop misschien een manier tegen te komen wat een oplossing kan bieden voor onze school. Wij hebben vrij kleine klassen, maar het aantal activiteiten klussen waar hulp van ouders nodig is wordt er niet minder om. Misschien dat het daarom extra opvalt dat het een groepje van ongeveer 5/6 ouders is die álles doen. Nu iets nader toegelicht, komt het hopelijk wat beter over.

6. Nummerzoveel

Nummerzoveel Actief lid

9 apr 2016
    289
    1
    18
    Nee, bij ons is het verschil in inkomen danig groot dat het onlogisch zou zijn dat hij minder zou gaan werken. Ik ben minder gaan werken om dit soort dingen voor onze kinderen te doen. Wij zijn daar beide happy mee.

7. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

26 mrt 2015
    11.867
    5.105
    113
    Ik denk dat sowieso niet iedereen in de positie is om minder te kunnen werken en zo tijd te maken om mee te helpen op school.

8. Nummerzoveel

Nummerzoveel Actief lid

9 apr 2016
    289
    1
    18
    Dat zou een prima reden kunnen zijn en heel begrijpelijk. Toch denk ik dat als dat zo is, je het vaak wel weet of een beetje aan kunt voelen. Maar zou dat echt voor iedereen zo zijn? Er ligt duidelijk wel een beetje een taboe op dit onderwerp..

9. HappyRabbits

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Tja en misschien zijn er gezinnen waarbij het ook te veel zou gaan kosten als beiden minder gaat werken. Niet werken is niet voor iedereen weggelegd hè.
    Mij lijkt het persoonlijk leuk om te helpen, maar ik zou er niet minder om gaan werken, gewoon omdat ik mijn werk te leuk en te belangrijk vind. Ik zou samen met mijn vriend afspraken maken over wie waarbij zou willen en kunnen helpen. En dan inderdaad kan het waarschijnlijk ook vaak niet. Ik ben altijd vrij op vrijdag, dus dan zou ik prima kunnen helpen. Of een dagje vrij nemen om een schoolreisje mee te begeleiden, ook prima.
    Maar structureel minder gaan werken om te helpen op school? Nee dat zou ik niet doen. Prima als een ander daar wel voor kiest, maar ik verwacht ook respect voor andere keuzes.

10. tuc

tuc Niet meer actief

Hier op school helpen sommigen nooit en de ouders die vaak helpen is vaak hetzelfde groepje.

11. HappyRabbits

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Uhm.... je zou het kunnen aanvoelen of kunnen weten? Nee dat denk ik niet. Of je baseert je op aannames. Niet iedereen loopt met zijn financiele situatie te koop.
    Maar blijkbaar zijn er bij jou ook redenen die niet prima of begrijpelijk zijn?

12. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    heel fijn dat jij blijkbaar de mogelijkheid hebt om minder te gaan werken. er zijn genoeg mensen die die mogelijkheid niet hebben. ik heb bijvoorbeeld mijn inkomen hard nodig. en dan nog zou ik niet minder gaan werken om dan vervolgens op school mee te gaan helpen:(
    echt niet. als ik minder ga werken dan besteed ik die tijd thuis aan mijn kinderen. ik werk ook juist onder de schooltijden van de kinderen zodat ik er daarna voor ze kan zijn en ze niet teveel naar opvang en dergelijke hoeven.

bij ons op school is er een redelijk vast clubje die op school helpt met knutseldingetjes, lezen, uitstapjes enz. zijn ook allemaal moeders die weinig/niet werken en het ook echt leuk vinden.
    dat is namelijk ook een punt: je moet het leuk vinden.

als ik het vanuit mezelf bekijk: ik vindt het totaal niet leuk om met andere kinderen iets te doen. of met ouders. sterker nog, ik vindt het verschrikkelijk:)
    schieten ze daar op school wat mee op? leuk voor die kinderen zeg:D

ik heb totaal niks met knutselen en heb er ook geen gevoel voor, koken vindt ik verschrikkelijk, andermans kinderen entertainen is gewoon niet voor mij weg gelegd. een kindje thuis te spelen a la, een kinderfeestje eens in het jaar zal ik met hulp overleven maar verder? nee, niks voor mij. ik erger me dood aan andermans kinderen:)
    en eerlijk? heb er geen tijd voor. ze vroegen van de week mensen voor opknappen van de schooltuin. mijn eigen huishouden schiet er vaak bij in/moet ik alle zeilen al voor bij zetten om dat allemaal in goede banen te kunnen leiden en het rond te breien. en dan zal ik een hele dag op school de tuin gaan doen? nee, sorry.
    help een enkele keer met luizen, als ik toevallig niet hoeft te werken maar dat is zeldzaam.

13. Nummerzoveel

Nummerzoveel Actief lid

9 apr 2016
    289
    1
    18

Haha, ik vind je reactie wel heel eerlijk :D

14. huggybird

huggybird Fanatiek lid

8 okt 2010
    3.738
    803
    113
    Ik werk 5 ochtenden, 3 daarvan breng ik mijn dochter naar school, 2 ochtenden brengt mijn man haar.
    Onze dochter gaat tot 14.00 naar school, ik werk tot 12.30, ga dan als een scheet naar huis om met de hond te lopen die de hele ochtend alleen is geweest. dan loop ik van 13.00 tot 14.00 met de hond en haal ik mijn dochter van school.
    Dus helaas niet echt tijd om te helpen bij haar op school.
    Ik werk zelf als onderwijsassistente in het basis onderwijs en kan dus niet zo maar vrij nemen.
    Gelukkig heb ik een super lieve werkgever en mocht ik dit jaar vrij nemen om mee te gaan met mijn dochter op schoolreisje.
    En heb ik een super lieve moeder die zo nu en dan de hond voor mij wil uit laten zodat ik vanuit mijn werk meteen naar de school van mijn dochter kan om eventueel te helpen.
    Dit is niet vaak en zeker niet vanzelf sprekend..... maar er is ook niets aan te doen...... Ik ben al blij dat wij onze dochter elke dag zelf kunnen brengen en halen van school.

15. Nummerzoveel

Nummerzoveel Actief lid

9 apr 2016
    289
    1
    18
    Maar toch, laatst moest hier het lokaal schoongemaakt worden. Het was echt te vies voor woorden. We zijn uiteindelijk met 3 andere ouders twee middagen bezig geweest het schoon te krijgen. En laten we eerlijk zijn, ik heb thuis ook een hulp omdat ik het anders nauwelijks allemaal gedaan krijg. En ook gewoon tijd voor mijn kinderen wil hebben. Dus het voelt voor mij dan ook wel heel dubbel om daar te gaan staan poetsen.

Er was op die drie ouders na geen enkele ouder te vinden die daar even mee wilde helpen. Terwijl, als van elk kind één ouder wat gedaan zou hebben het ons misschien allemaal maar een half uurtje zou hebben gekost. Gedeelde smart is halve smart zou je zeggen, en uiteindelijk zit je kind weer lekker in een schone frisse klas.

Dat je niet van knutselen houdt en daarom niet meedoet kan ik nog wel inkomen. Maar als het nou zoals nu gaat om de hygiene van de school/klas? Kun je dan stellen dat het nog steeds allemaal zo vrijblijvend moet zijn...

16. Nummerzoveel

Nummerzoveel Actief lid

9 apr 2016
    289
    1
    18
    Als de reden onverschilligheid of desinteresse is, vind ik dat niet oké nee...

17. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.133
    8.867
    113
    Ik zou de vraag meer open stellen als je meer reacties wilt van mensen die om wat voor reden niet helpen. :D In je openingspost is je mening al heel duidelijk. ;)

Hier zijn er op school weinig ouders die heel actief zijn, inderdaad altijd dezelfde. Dat wordt wel besproken en geprobeerd om het te veranderen, maar je kunt mensen niet dwingen (of nou ja, het kán wel, maar de vraag is of je dat moet willen).

Ik help met veel plezier waar ik kan, wat anderen doen moeten ze zelf weten.

18. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.818
    113
    Ik betaal dan liever wat meer schoolgeld zodat er een goede schoonmaakster kan worden ingehuurd.

Voor mijn kind help ik wel eens mee, omdat ik weet dat zij het leuk vinden. Minder werken omdat ik een verantwoordelijkheid naar school toe voel? Nee hoor. Hoeft immers ook niet, dat doen moeders zoals jij wel.
    En een rare manier om een discussie te starten als je bij voorbaat al mensen tegen de borst stuit.

19. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.818
    113
    Dat is dan heel vervelend voor jou, maar in feite gaat het jou geen bal aan toch? Misschien vind ik het wel vervelend dat je zo weinig bijdraagt aan de maatschappij doordat je minder bent gaan werken (vind ik niet, maar ter illustratie).

20. Nummerzoveel

Nummerzoveel Actief lid

9 apr 2016
    289
    1
    18
    Tja, hij staat er nu al 😉

Eerlijk is eerlijk, ik vraag dat natuurlijk omdat ik best een mening erover heb. En in mijn ogen ook mag hebben. Ik ben alleen benieuwd hoe mensen het zien die er anders tegen aan kijken. Wat ik al eerder aangaf, we hoeven het niet eens te worden met elkaar.

Maar dit is nou typisch zo'n zaak die op elke school wel speelt, maar niet besproken wordt op het schoolplein. Toch best interessant? Als mensen om mijn mening in de openingspost hun reactie niet willen geven, staat ze dat natuurlijk vrij.

Deel Deze Pagina