hoi! Onze dochter van bijna 3 heb ik al een aantal keer betrapt op het bijten in de vinger van haar baby zusje. Als ik het zie geef ik haar direct een waarschuwing, heb al een keer terug gebeten en een tik voor haar billen gegeven. Helaas doet ze het daarna gewoon nog een keer Heeft iemand nog tips hoe ik het kan afleren? zou het jaloezie zijn? Vindt het zo zielig voor de baby, maar toch ook wel voor haar zelf, want er is nu een klein kindje bij die ook aandacht van papa en mama krijgt, ze is nu niet meer alleen.
Oei, ja dat lijkt me jaloezie. Maar ik vind t wel erg ver gaan! Hebben jullie haar goed voorbereid op de kost van een baby?
Pardon? Nee, dat kan echt niet (maar terug bijten ook niet). Heel consequent blijven.. heel consequent en je mag echt wel boos worden. Maar besteed ook vooral voldoende tijd met haar. Ga naast de box spelletjes doen, bak samen koekjes, maak het eten samen en doe vooral veel verzorging van de baby samen. Laat de baby even aan iemand anders over en klets wat af zou ik zeggen.. dat kunnen de meeste 3 jarige meisjes heel goed Het is enorm wennen voor een peuter (hé de wereld draait niet alleen om mij.. wat raar...)
Sinds ik weer mobiel ben (na een keizersnee) probeer ik ook echt alleen dingen met haar te doen als papa ook thuis is, of papa doet alleen iets met haar. als ik met haar bezig ben en de kleine meid gaat huilen, laat ik de kleine meid rustig even liggen. Ze presteert het zelfs als ik de fles aan het geven ben, te bijten. eerst is het veel kusjes geven, en dan ineens..
We hebben haar heel goed voorbereid, in hoeverre je dat kan bij een bijna 3 jarige. Maar ik ben onverwachts opgenomen in het zh, en kwam pas 6 dagen later weer thuis met baby, dat heeft er ook ingehakt. (bij ons allemaal trouwens),
De een doet dat beter dan de ander cygnet, dus misschien kun je je commentaar wat normaler neerzetten. Wat een koeiige reactie zeg!
Geef jullie gezin ook wat tijd om dit allemaal te verwerken, is niet niks, zeker voor de grote kleine. Wat misschien kan helpen, is een speciale babypop kopen, waarmee zij alles kan doen wat jij doet met de baby. Dus als jij een flesje geeft, zij ook. Wat verder erg goed kan helpen, is om de kraamvisite wat nog langs moet komen, te vragen of ze bij binnenkomst allereerst de "grote zus" willen bejubelen. Dus dat ze zeggen hoe stoer ze wel niet is nu ze grote zus is enz. Succes!