Beste Teddy, Mijn dochter is nu 2 weken oud en is sinds dinsdag niets meer gegroeid. Ze heeft ook spruw, waarvoor ik sinds gisteren medicatie heb. De laatste paar dagen dronk ze elke keer kort en kwam dan snel weer. Heb net de verloskundige gebeld en die adviseerde na de voeding te kolven en dat bij te geven. Nu heb ik net 50 cc gekolfd, maar dat drinkt ze niet op. Ze heeft in 40 minuten nu misschien 10 cc op. Ze slaapt nu te diep. Sowieso vindt ze het lastig om uit een flesje te drinken. Ik heb het idee dat ze geen goed vacuum maakt; ze heeft een schisis, wel een gesloten gehemelte. Aan de borst drinkt ze normaal goed. Hoe kan ik haar nu het beste bijvoeden? En is het normaal dat kindjes met spruw niet tot slecht groeien?
Hoi Nelta, Hoe gaat het nu vandaag? Zit er al weer groei in? Poept en plast ze wel? Wat goed dat je dochter met schisis wel aan de borst drinkt. Drinkt ze wel effectief aan de borst? Hoor je haar duidelijk slikken tijdens een voeding aan de borst? Als het morgen niet beter is zou ik wel snel een lactatiekundige inschakelen om naar het drinken te laten kijken. Baby's met een schisis worden vaak bijgevoed met een habermann speen. Ik zie geen relatie met slescht groeien en de spruw. Al kan pijn in het mondje natuurlijk wel effect hebben op het drinken.
Hoi Teddy, Ze is vanmorgen weer gegroeid gelukkig. Ze heeft gisteren ongeveer 100cc extra gehad en dat wil haar vandaag ook weer bijgeven. Voor de spruw dronk ze goed aan de borst, heb wel het idee dat het haar meer moeite kost dan mijn zoontje toen. Maar ik hoor haa verder goed slikken en de eerste week kwam ze ook aan, niet heel hard. Natte luiers heeft ze voldoende, poepen doet ze elke keer maar heel weinig. We voeden haar bij met de siliconen nuby fles, net dronk ze er ineens wel goed, maar ze was nu ook goed wakker, vaak is ze er slaperig na het drinken, maar met die fles kan je ook in haar mondje spuiten, net als bij de haberman. Spruw lijkt iets minder, mondje is aardig schoon. Drinken nog wel wat onrustig, vaak loslaten en zo en het aanleggen is ook nog best pijnlijk.