verf met terpetine

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door manda, 13 jun 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. manda

manda Bekend lid

17 nov 2009
    622
    0
    16
    Zuid-Holland
    Hallo dames,

Ik zit op het moment een beetje in de rats. Wij hebben net een nieuw huis en zijn druk bezig met verven. Nu ben ik tussen de 8 en de 9 weken zwanger en nog niet iedereen weet dat ik zwanger ben. Vandaag kwam mijn opa helpen met schilderen en die goot een flinke lading terpetine in de grondverf. Ik schrok daar heel erg van omdat ik weet dat het schadelijk is voor mijn kindje. Heb toen ook verteld dat ik zwanger ben en daar niet mee mocht werken. Mijn opa is klusjesman en zei dat het niet echt schadelijk is zolang ik het huis goed ventileerde (alle ramen en deuren stonden open) en er niet elke dag mee werkten. Maar nu zit ik hier toch wel met een rot gevoel. Ik wil niet te overbezorgd zijn aangezien ze vroeger ook vanalles deden en kern gezonde kinderen op de wereld zetten, maar toch. Ik zal het mezelf nooit vergeven als er iets met mijn kindje gebeurd.

Hebben mensen hier ook met zo`n dilemma gezeten?

2. blackeyedgirl

blackeyedgirl VIP lid

12 nov 2008
    17.671
    2
    0
    Zuid-Holland
    Zover ik weet moet je idd het huis goed blijven luchten.
    Het gaat vooral om de dampen die schadelijk zijn.

3. Gizje

Gizje Fanatiek lid

11 feb 2010
    1.661
    0
    0
    Je moet idd alleen goed laten luchten.

Ik ben zelf ook bezig de buitenboel te verven. En daar heb je alleen maar verf (de goed iig) voor op terpetine basis.

Kan geen kwaad, alleen de ramen enzo open houden als je er binnen mee werkt

4. Trees

Trees Niet meer actief

De zwangerschapsfolder van het RIVM zegt het volgende:

Schadelijke stoffen en straling
    Probeer in de zwangerschap contact met de volgende stoffen zo veel mogelijk te vermijden:
    verf op terpentinebasis, ongediertebestrijdingsmiddelen en chemicaliën (zoals fotoontwikkelvloeistoffen).
    Van haarverf zijn tot nu toe geen schadelijke effecten bekend.

Bron: http://www.rivm.nl/pns/Images/Folder%20Zwanger%20versie%202010%20losse%20pagina's_tcm95-48449.pdf

De RIVM is een betrouwbare bron en voor mij is dit genoeg reden om verf op terpentinebasis inderdaad te vermijden. Eén keer kan geen kwaad (er staat zoveel mogelijk en niet geheel vermijden) en helemaal niet als alles lekker door kan waaien in huis. Geen zorgen maken, maar ga nu niet direct met je neus in een fles terpentine hangen ;).

5. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Goed luchten en zelf iets anders gaan doen :). Zou zelf het risico niet nemen. Als jij je er niet goed bij voelt dan is die keuze snel gemaakt!

6. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.793
    18.993
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Overigens: ook als je opa de verf niet verdund had, is het beter er niet mee te werken. Het gaat namelijk niet alleen om de terpentine, maar om alle verven die je met terpentine kunt verdunnen. Verf op waterbasis kan geen kwaad.

Ik geloof best dat je niet gelijk een kind met drie hoofden krijgt als je één middagje in een goed geventileerde ruimte met verf op terpentine basis bezig bent. Maar het wordt niet voor niets afgeraden, dus ik zou het vanaf nu gewoon niet meer doen.

7. amy1981

amy1981 Fanatiek lid

16 mrt 2008
    1.013
    0
    0
    Ik heb onlangs ook zoiets meegemaakt, maar dan op het werk en bij mijn schoonouders thuis. Bij beiden werd verf met terpetine gebruikt en ik voelde me er enorm ongemakkelijk bij. Ik weet dus precies hoe je je voelt meis. Ik maakte me ook enorm druk om beebje en je wilt ook weer niet 'zeurderig' overkomen. Het is inderdaad heel belangrijk dat er wel goed geventileerd wordt!!! Het is schadelijk als je er met je neus boven hangt en de dampen in zou ademen heb ik me laten vertellen... Ik heb tijdens m`n zwangerschap de afgelopen maanden vaker dit soort situaties meegemaakt. Zo kwam ik op het werk ook een aantal dagen in een gigantische lijmlucht te zitten, dus toen maakte ik me daar weer druk om. etc. etc.
    Probeer je er niet te druk om te maken, want dat is natuurlijk niet goed voor jou en beebje. Probeer zelf in een andere ruimte of buitenshuis te zijn, ook voor je eigen gevoel.
    Geniet van je zwangerschap:)

8. naad24

naad24 Bekend lid

22 sep 2008
    771
    0
    0
    het is wel belangrijk om het huis nu goed te ventileren......

Ik werk zelf in een bouwmarkt op de decoratieve afdeling en ik blijf nu zo ver mogelijk bij de verfmenger uit de buurt omdat de dampen niet zijn die uit de potten komen die je met terpentine kan verdunnen.

Als ze nou meer moeten verven dan zou ik of waterbasis nemen of zorgen dat je niet thuis bent.

Liefs

9. manda

manda Bekend lid

17 nov 2009
    622
    0
    16
    Zuid-Holland
    Bedankt voor jullie reacties. Tsja ik blijf het een lastige situatie vinden. Ik heb zelf met die verf moeten schilderen dus heb ook boven die dampen moeten hangen. Wel met deuren en ramen open maar toch. En ik wil inderdaad niet elke keer zeuren. Ik zal er alleen niet snel nog eens voor kiezen om daar mee te gaan werken.

Deel Deze Pagina