M verwisselt al geruime tijd de t voor de k (koek is toet ed) en de s voor g ('In de sloria, in de sloria, hieperdepiep ). Nu ze op school zit, begint het toch wel lastig te worden omdat de juf haar niet goed kan verstaan ... Ze staat inmiddels op de wachtlijst bij een logopedist (we kunnen ws over een maand of 2 terecht), maar ik ben erg benieuwd of mensen zijn die hier ervaring mee hebben: - wat houdt de therapie in? - hoe lang heeft het geduurd? - wat vond je kind ervan (M is nogal perfectionistisch/onzeker en vindt het vreselijk als ze iets 'niet kan', bang om te falen) - verder nog tips ? Bedankt!
Onze oudste is nu bijna klaar met logopedie. Was net geen drie toen ie begon, logo was nodig vanwege zijn schisis. Hoe lang het voor een 'gewone' kleuter duurt kan ik dus niet zeggen. Bij kleuters gaat het hier vooral spelenderwijs met oa memorie (plaatje benoemen), kaartjes met plaatjes waarbij kind moet vertellen wat hij/zij ziet en ouder en logopedist raden wat het dan is, mondoefeningen als blazen en gekke bekken trekken, snel achter elkaar bababa, papapa of iets dergelijks zeggen. Wij hebben wel eens na 10 minuten weer buiten gestaan omdat meneer vertikte mee te werken (als ie niet wil dan ook echt niet). Maar over het algemeen gaat het goed. Wat meespeelt is dat een kleuter zelf door krijgt dat hij/zij anders praat dan anderen of dat anderen hem/haar niet goed verstaan. Daar willen ze dan echt wel verandering in brengen. Als die van jou een perfectionistje is dan zal dat wel goed gaan.
M weet dat ze die letters niet goed uitspreekt, we oefenen ook soms met haar door te laten zien dat wat je moet doen met je tong voor de K en G klank (die maak je achterin je keel ipv voorin). Dat lukt haar niet, maar ze wil het eigenlijk ook niet proberen . Ze hoort het ook goed: ze kan mij corrigeren.
dat ken ik, Ruben wist dat hij dingen niet goed zei. Maar als je zag en hoorde wat de logopedist voor elkaar kreeg en in wat voor tijd. Het moet gek zijn dat ze dat bij jullie ook niet voor elkaar krijgen
ons zoontje zit nu sinds 4 maanden op de basisschool . hij heeft in april al 1 jaaar logopedie hij had een logopediste die vaak af belde dat de afsprak niet kon doorgaan waardoor onze zoon zich een eigen spraak heeft aangeleerd van de r maakt hij een w sinds een paar weken heeft hij nu op advies van school een andere logopediste deze zegt dat hij goed voor uit gaat en goed mee doet maar verleden week ging ik mee ipv mijn man en toen had hij er geen zin in en zei dan ook geen woord de juffen op school kunnen hem bijna niet verstaan en dit vind ik wel lastig je hooort dan andere kinderen van zijn leeftijd zo goed en duidelijk spreken en dan zegt de juf zijn spraak is gewoon slecht ja dat weten we en we doen er ook alles aan om dit goed te laten komen maar ik vraag me telkens af komt dit ooit nog wel goed pff maar we geven de moed niet op en blijven positief hihi succes
Wij zijn ook pas gestart met logopedie voor onze jongste. Het gaat heel spelenderwijs. En het duurt hier een half uur. Mijn zoontje vind het erg leuk. Doormiddel van samen spelen oefenen ze de uitspraak en mondbewegingen.
Wij zitten hier al dik 2 jaar op logopedie (vanaf 2,5 jaar) vanwege grote taalachterstand (door slechthorendheid die inmiddels grotendeels is opgelost) we werken nu aan klanken (net als jouw dochter) Ze doen leuke spelletjes (eigenlijk hebben ze geeneens door dat ze bij een logopediste moeten "werken" hihi dus dat is goed, het gaat allemaal met spel. Vooral belangrijk is niet zomaar woordjes laten omdrummen maar bewust zijn van hoe houd je je mond en welke klank komt waar vandaan (keel of mond) Opdrummen deden ze hier bij de vorige logo en werkte voor de klanken echt voor geen meter en nu met nieuwe logopediste gaat dat stukken beter, die hanteert een andere aanpak.
Mondgebruik levert hele leuke 'les' op. Mag meneer naar hartelust gekke bekken trekken. Paar maanden geleden werd gezegd nog een keer of twee, maar daar gaan we nu weer overheen. Volgende keer eens vragen wanneer we er echt vanaf zijn want ze schuift dat moment nu al een half jaar voor uit. Ruben begint het nu na 2,5 jaar ook wel zat te worden. Hij praat goed, maar moet gewoon goed opletten dat hij niet te snel wil.