Hallo, Ik werk full-time, maar rond lunchpauze, na 4 uurtjes werken val ik bijna in slaap, zo moe ben ik, echt niet normaal meer. Ga s'avonds op tijd naar bed, maar word s'ochtend nog moeier wakker als dat ik naar bed ging. Ik dacht dat je je juist nu energieker moet gaan voelen, maar het valt niet mee, misselijkheid is gelukkig wel voorbij en voel mijn kleintje al bewegen, geniet echt wel van mijn zwangerschap, maar die moeheid..... Heeft iemand daar ook ervaring mee en is daar een oplossing voor, bijvoorbeeld halve dagen werken?
ja! Ik heb precies hetzelfde en het besproken met mijn VK. Tot mijn grote verdriet zei ze dat ik minder moet gaan werken. ik ben van het type dat niet wil toegeven dat het echt nodig is.. Op mijn werk zijn ze daar gelukkig heel goed mee omgegaan. Ik probeer nu zoveel mogelijk op de uren dat het uitmaakt er te zijn en dat betekent dat ik 's ochtend later kom en 's middags eerder wegga. Dit alles afhankelijk van hoe ik mij voel. Dus 's ochtends sta ik op zonder wekker en 's middags ga ik weg als ik merk dat ik een dutje moet doen. Dit is nu de eerste week en alleen het idee al dat ik weg kan gaan wanneer ik wil scheelt al! ik heb nog niet echt een halve dag gemaakt, maar ik werk ook zeker geen 8 uur per dag meer.
Ik ben daar ook zeker geen type voor, maar heb nu al een aantal keer een vrije middag opgenomen, omdat ik op instorten stond en dat lijkt me ook weer niet de bedoeling. Maar zal eens met de vk overleggen, dank voor je antwoord!
MMh ik hoop dat het met 19 weken bij mij wel weg is. Maar ik ben nog steeds heel erg moe. Ik werk 40 uur op kantoor en na de pauze slaat de moeheid toe.. Zoals nu en ik weet als ik mijn ogen even dicht zou doen ik zo in slaap zou kunnen vallen. Het valt niet mee hoor, en ziekmelden of minder werken ben ik ook gene type voor.
De vermoeidheid heeft bij mij de hele zwangerschap geduurd. (Wil je niet bang maken). Uiteindelijk heb ik, na aandringen van de VK en in overleg met de arboarts, mij gedeeltelijk ziek gemeld. In eerste instantie (vanaf week 20 ongeveer) om 3 uur naar huis ipv 5 uur. Later ben ik halve dagen gaan werken en vanaf week 27 zat ik helemaal ziek thuis. Ik vond het echt vreselijk en had er erg veel moeite mee. Maar achteraf is het wel goed geweest. Door thuis te zitten kon ik de korte tijd dat ik me goed voelde in ieder geval van mijn zwangerschap genieten. En me ook voorbereiden. Ik was b.v. door mn vermoeidheid niet in staat iets van zwangerschapsgym ofzo te doen. Nu heb je dit voor je bevalling ook niet echt nodig maar ik ben blij dat ik genoeg energie had om o.a. op deze site veel informatie te halen. Zo kon ik toch genieten en toeleven naar de bevalling. Het was een zware tijd en dit kost me op mn werk best wel wat qua directe doorgroei. Maar de wereld draait echt wel door zonder dat ik werk. En mijn dochter had mij toen (en nu natuurlijk ook nog) harder nodig. Luister dus toch zoveel mogelijk naar je lijf. Voor je het weet is je zwangerschap over en heb je alle energie in je werk gestoken ipv in je groeiende moederschap en je baby. Dat zou echt zonde zijn! Heel veel sterkte.
ja, als ik nu mijn hoofd op mijn kussen leg, ben ik weg.... 'S avonds idd ook geen fut meer om ook maar wat te doen. Dat zou wel een optie zijn afbouwen naar 6 uurtjes, ook zal ik me er idd behoorlijk schuldig om gaan voelen. Het is zo moelijk om uit te leggen aan iemand dat je zo moe bent, omdat ze zelf niet zwanger zijn.
Gelukkig zijn hier genoeg meiden die precies weten waar je het over hebt! Bij mij was de arbo-arts ook erg begrijpend. Hoop dat dat voor jou ook geldt.
Zoals je ziet zit ik ook al in de 24ste week... Ik verwacht dan ook niet dat het beter gaat gaan met me. Maar ik realiseer me dat mijn kindje het belangrijkste is, dus doe ik het rustiger aan.Dit kost me een boel trots, maar ik weet zeker dat het goed is voor de baby. straks komt ze te vroeg door mijn misplaatste arbeidsethos! daar moet ik niet aan denken!
Hee meiden, ik ben blij te lezen dat ik niet de enige ben die zo moe is. Ik werk ook 40 uur, maar houd het eigenlijk niet vol. Vandaag ben ik voor het eerst sinds ik er werk een dag ziek thuis gebleven, puur door de vermoeidheid. Ik zou het al zo fijn vinden als ik per dag een uurtje minder zou kunnen werken, maar vind het moeilijk om het te vragen, maar weet dat ik ook aan mezelf moet denken..' groetjes suus
ik heb even gegoogled voor je, je hebt namelijk recht op meer pauze tot 1 uur per dag EXTRA! -------------------------------- Als je zwanger bent of net bevallen (max. zes maanden geleden), dan geldt dat je indien gewenst meer pauzes zou kunnen genieten dan in je dienst zijn ingeroosterd. Je hebt minimaal recht op 45 minuten pauze per dag (als je tenminste tussen de acht en tien uur per dag werkt). Van die pauze moet minstens een half uur aaneengesloten pauze zijn. Overigens zegt dit nog niet dat de pauze die je geniet betaald moet zijn. Als je zwanger bent of net bevallen, heb je recht op meer pauze van minimaal vijftien minuten extra tot ten hoogste 1/8 ste van je arbeidsduur. Dit betekent dus, als je acht uur werkt, dat je maximaal één uur extra pauze mag hebben. Overigens geldt deze extra pauze voor de werknemer niet als een verplichting, maar geldt wel voor de werkgever dat als jij verzoekt om extra pauze dat hij daarvoor de mogelijkheden moet geven. De extra pauze(s) die je krijgt omdat je zwanger bent, moeten trouwens wel gewoon doorbetaald worden door de werkgever. Als je een verzoek indient voor meer pauze kan de werkgever je vragen om de zwangerschapsverklaring (dat is de verklaring die je kan krijgen bij je verloskundige). Voor de werkgever geldt dat hij binnen een redelijke termijn aan je verzoek moet voldoen.