Vandaag heb ik te horen gekregen dat ik de bacterie streptokokken groep B bij me draag en dat ik daardoor niet thuis mag bevallen. Ik moet naar het ziekenhuis zodra de eerste wee begint of de vliezen zijn gebroken om aan een infuus met antibiotica te worden gelegd. Dit is toch wel even schrikken, ik wilde zo graag thuis bevallen en dat mag nu niet meer. De kans dat ik ons kleintje tijdens de bevalling besmet en ziek maak, is niet super groot, maar wel aanwezig en ben daardoor behoorlijk overstuur en moet het even van me afschrijven. Zijn er hier meer mensen met ervaring met deze bacterie? En hoe lang moesten jullie in het ziekenhuis blijven met jullie kleintje? Ik heb pas over ruim 2 weken een afspraak met de verloskundige staan waarin ze me hier meer uitleg over geeft. Maar ik wil heel graag meer ervaringen horen.
Bij mij kwamen ze er pas achter tijdens de bevalling. Ik was thuis begonnen maar in het ziekenhuis terecht gekomen en daar hebben ze de 'diagnose' gesteld. Lynn moest gelijk weg en heeft 2 weken in totaal aan antibiotica infuus gelegen. Vreselijke moeilijke periode was dat achteraf gezien. Geen echte kraamtijd zoals je je had voorgesteld. Ik moet dus straks ook zoals jij met antibiotica infuus bevallen mocht ik weer zwanger worden. Leuk is anders maar alles beter dan je kleintje daar te moeten achter laten en alles wat daar bij komt kijken. Het is het beste voor jullie allebei daar moet je aan denken.
ik wist t ook van tevoren al omdat ik altijd schimmels en blaasontsteking had toen ik zwanger was is er weer met 34 weken een kweek afgenomen..en t was zo weinig dat het ziekenhuis geen antibiotica wilde toedienen tijdens de bevalling. ik was zo bang om mijn meisje daardoor kwijt te raken maar ze vonden het niet nodig. gelukkig beviel ik plotseling 4 weken te vroeg in een ziekenhuis 2 uur bij mijn huis vandaan en hun vonden het erg belangrijk ter preventie om het toch te geven zeker omdat ze ook te vroeg was. na de bevalling hebben ze een kweek gemaakt en ik had het dus wel zeer ernstig dat het goed was geweest dat ze het gegeven hadden. zo zie je maar......ons meisje heeft er niks van gekregen
Ik had er nog niet eerder van gehoord, maar nu ik me er meer in verdiep blijkt dat toch veel vrouwen drager zijn, terwijl ze van niks weten. Toch raar dat dit niet bekend is, het kan toch zeer ernstige gevolgen hebben voor de baby. Je wordt op zoveel dingen getest, waarom niet standaard een urine kweek bij zwangeren? of is dat te simpel gedacht? Gelukkig dat het bij jullie beiden goed is afgelopen. Duimpje wat zal dat spannend geweest zijn zeg. 2 weken bij je kleine meid weg.
Ik ben ook drager van deze bacterie. Wij wisten dit helaas pas na de bevalling omdat Suzannah ziek werd. Hoe ik er aan gekomen ben weet ik nog niet. Ik kan alleen zeggen: lees niet te veel! Dit maakt je alleen maar onnodig bang terwijl je kindje er helemaal niks van hoeft te krijgen. Ze weten het nu en zullen jou en je kindje goed in de gaten gaan houden. Wat ik je alleen mee kan geven is: Als je twijveld over de gezondheid van je kleintje na de geboorte, trek aan de bel. Lees over de symtomen zodat je kan herkennen dat je kindje misschien ziek kan zijn. Dan ben je voorbereid op waar je op moet letten. Vraag wie je het beste kan bellen als je twijvelt.........bij ons is gezegt dat we de VK moesten bellen die heeft bij ons gezorgt dat we snel geholpen werden in het ziekenhuis. Er is maar een heel klein deeltje van de kindjes die er ziek van worden en een nog weel kleiner deel wat heel ernstig ziek word! Hou je daar aan vast, hoe moeilijk ook Als je vragen hebt mag je me PB-en hoor.
Bij de bevalling van mijn dochter meer dan 8 jaar geleden is zij ziek geworden, van maandag tot zaterdag op de kinderafdeling gelegen,wat was dat een rot tijd. Nu zwanger van de tweede en nu zou het niet aanwezig zijn, maar wil toch een infuus wil het niet nog een keer meemaken. Volgende week donderdag ga ik dit ook bespreken in het ziekenhuis.
Suzannah heeft 3 weken aan de antibiotica gelegen. Zou dit nooit meer willen meemaken hoor. Was zeker een rottijd
Bij mij wisten ze het ook van te voren. Maar het protocol toen was als je langer als 24 uur gebroken vliezen had dan ging je pas aan de antibiotica. Nou je raadt het al geen antibiotica wel een kindje met een zeer moeilijke start. Nog geen paar uur later was hij helemaal blauw, hij was erg ziek geworden. Gelukkig maar 8 dagen in het ziekenhuis gelegen het is een vechter. Nu met de 2e krijg ik met 20 weken urine onderzoek en dan misschien al een antibiotica kuur en zeker bij de bevalling aan de antibiotica.
schandalig zo een risico nemen met baby´s. Ik had koorts en mijn dochter had in het vruchtwater gepoept. Bevalling heeft 33 uur geduurd ze wilde een ks doen, maar om dat ik alleenstaande moeder was toen hebben ze het niet gedaan.
Bij mij konden ze er niks aan doen..... Ik had waarschijnlijk een klein scheurtje in mijn vliezen gekregen op dinsdag 2aug, en ik ben pas op 4aug bevallen. De bacterie heeft zo ruim 2dgn de kans gekregen om Suzannah ziek te maken..... Bij mij is mijn urine niet op kweek gezet en daardoor wisten ze niet dat ik drager was. Wel vond ik haar na de bevalling al een zieke ibdruk maken maar daar hebben ze niet naar gekeken. We zijn zaterdag naar het ziekenhuis gegaan omdat ze niet meer wilde drinken en dat was maar goed ook. Zondag zouden ze waarschijnlijk niks meer voor haar hebben kunnen doen.... Gelukkig is het niet zover gekomen!
Ook hier ervaring met de streptokok (ik ben schijnbaar drager van een meer zeldzame versie namelijk groep G). Anyway ik snap dat je baalt dat je nu in het ziekenhuis moet bevallen, maar het is toch wel goed dat ze erachter zijn gekomen dat je drager bent. Ik wist niet dat ik drager was en ik ben zelf 10 dagen na de bevalling echt doodziek geweest (gelukkig mijn kindje niet). Ik werd met hoge koorts opgenomen en was alleen maar aan het ijlen. Ze kregen de koorts niet onder controle en mijn bloeddruk, hartslag en saturatie waren abnormaal (slecht). Ze wilden mij zelfs naar de IC sturen en anders een SIT-team oproepen. Tsja daar lig je dan doodziek en zonder je kindje. Dat was echt vreselijk. Gelukkig ben ik weer redelijk opgeknapt en is alles goed gekomen, maar ik heb toch een deel van mijn kraamtijd gemist. Nu ze weten dat je drager bent kun je in ieder geval zulke ellende voorkomen! Ik kan me wel voorstellen dat je moet wennen aan het idee van in het ziekenhuis bevallen, maar je bent daar toch wel op de juiste plaats (dat is wat de artsen/verpleegkundigen de hele tijd tegen mij zeiden toen ik riep dat ik naar huis naar mijn zoontje wilde tijdens mijn koortsstuipen). Succes!
Ik ben ook drager, en tijdens mijn bevalling heb ik antiobiotica toegediend gekregen. Dit is helemaal prima gegaan en heb verder helemaal niets aan mn kindje gemerkt (gelukkig maar). Wij moesten toen nog wel even een dagje blijven voor de zekerheid, zodat ze mn kleine konden observeren. And that's it eigenlijk...
Vandaag werd ik gebeld door de huisarts en ik blijk ook draagster van deze bacterie te zijn. Ben wel erg geschrokken hoor, toen ik las wat het allemaal kon veroorzaken. Heb nu een amoxicilline kuur voorgeschreven gekregen voor 10 dagen en daarna moet ik het opnieuw laten controleren. Als het weg is, moet je dan alsnog aan een antibiotica-infuus tijdens de bevalling? Want ik las dat het altijd weer terug kan komen?
Heb je een blaasonsteking dan dat je een antibiotica kuur hebt voorgeschreven gekregen? want ze hebben mij verteld dat je nu (voor de bevalling) niks kunt doen tegen deze bacterie. Het is een bacterie waarvan heel veel mensen drager zijn en waar we gewoon tegen kunnen zonder ziek van te worden enz. Alleen tijdens de bevalling als je vliezen breken kan de bacterie bij je kindje komen en er is een (kleine) kans dat je kindje besmet raakt en ziek wordt. vandaar dat je aan het infuus moet tijdens de bevalling. Zo hebben ze het mij uitgelegd.
Wat "goed" om hier iets over te lezen- niet dat sommige dames hier er last van hebben, maar gewoon dat dit weer eens onder de aandacht gebracht wordt! Ik las een aantal maanden geleden een artikel over dat het feit dat ze hier in NL niet standaard alle vrouwen op testen één van de velen factoren is die ertoe bijdraagt dat de zuigelingensterfte hier hoger is dan in andere Westerse landen. Pfffff, ik kan me hier zo kwaad om maken :x. 1 op de 5 vrouwen is draagster en 1 op de 1000 kindjes wordt hier (soms levensbedreigend!) ziek van. Ik was al van plan tijdens mn volgende bezoek aan de vk te zeggen dat ik hier op gecontroleerd wil worden en wil ze het niet dan stuur ik zelf wel een kweekje op naar een lab en betaal ik het zelf. Wanneer je weet dat er per dag ongeveer 500 babys geboren worden, vind ik 1 op de 1000 dus echt NIET verwaarloosbaar. Het zal maar net jouw kindje zijn.
Als je wilt weten of je drager bent van de bacterie, breng dan een plasje naar de huisarts. Geef aan dat je 'blaasontstekingachtige' klachten hebt. Dan kijken ze het na en omdat je zwanger bent MOETEN ze het op kweek sturen. Dan wordt er in het lab ook gekeken of je Strep hebt. Een weekje later kan je bellen voor de uitslag. Ik raad nu ook iedereen aan om in week 35 ofzo dat gewoon even te doen! Ik heb het twee weken geleden ook gedaan en het werd bij mij niet gevonden. Sterkte dames! Het lijkt me (ondanks de kans klein is dat er echt iets vreselijk mis gaat klein is) toch vreselijk om te hebben. Je bent dan toch extra bezorgd en onzeker! Liefs,
Ik ben 17 weken zwanger en bij mij is ook de Streptokokken B bacterie ontdekt. Ik had een kweek laten doen omdat ik groene afscheiding had en toen vonden ze deze bacterie. Nou moet ik zeggen, mijn huisarts snapt niet heel goed wat ie er mee moest. Hij had me aan de antibiotica gedaan, en daar heb ik dus een hele kuur van geslikt. (later bleek echt voor niets al die pillen geslikt, baal ik echt van, ik slik NOOIT medicijnen) Daarna heb ik nog een kweek gedaan, en toen bleek dat de streptokokken alleen maar meer waren geworden. Nog maar een kuurtje, zei de huisarts. 2 dozen pillen bij de apotheek opgehaald, maar dat ging zo tegen mn gevoel in! ik ging ze dus echt niet zomaar slikken, maar deed even een rondje google op internet. Daar vond ik deze folder van het VU medisch centrum. http://www.vumc.nl/afdelingen/patientenfolders-brochures/zoeken-alfabet/S/groep_b_streptokokken_en_zw1.pdf Echt waard om even door te lezen. Op andere info sites las ik ook dat het heel weinig zinvol is om nu al antibiotica te gaan slikken, je hebt alleen maar kans dat je jezelf resistent maakt. Ik heb ook nog de verloskundige gebeld, en gevraagd of zij, als zij het zelf ook niet wist, met de plaatselijke gyneacologen hier wilde overleggen of ik nou echt nog een tweede kuur moest nemen. Hier kwam ook uit: het heeft totaal geen zin om nu antibiotica te slikken, die streptokokken komen echt wel terug. Bij mij wordt er rond 34 weken nog een kweek gemaakt. heb ik dan heel veel streptokokken, dan ws ook aan het infuus bevallen. baal ik ook enorm van. Dit is mijn derde kindje, en ik heb hiervoor twee hele mooie vlotte thuisbevallingen gehad. Ik moet er even van slikken als ik denk aan in het ziekenhuis bevallen. Niet meer in mn eigen wereldje elk uur onder mn eigen douche stappen, wandelend door de babykamer mn weeeen wegpuffen, nog even aan het wiegje en de lakentjes en de rompertjes prutsen. Niet meteen na de bevalling in mn eigen badkamer schoonwassen en dan mn eigen bedje in, baby naast me, of in zn eigen mandje. Maar goed. uiteindelijk gaat het om die baby! In het ziekenhuis zal mn baby er net zo prachtig uitzien als thuis. Dan maar even in een steriel bed en baby in zn vreselijk plastic doorzichtig kuipje. Liever een gezonde baby
In de omliggende landen doen ze dit ook, alleen in NL niet, want het testen kost meer, als de enkele zieken kosten zeg maar. @janneke000: dat is niet helemaal waar, in een normaal urineonderzoek bij de ha komt deze niet naar voren, bij uitgebreid urinenlab in het zkhuis wel. Ik ben ook draagster, bij mij is de bacterie niet actief geweest ind e zwangerschap, (week 30 niet gevonden in urine, week 31 wel dus je kunt je afvragen hoe betrouwbaar metingen zijn). Heb wel amoxiciline tijdens de zwangerschap gehad, waardoor de bacterie volledig weg was voor ik ging bevallen. Tijdens mijn bevalling 2x 3milj.EH penicilline gehad. na de geboorte 24 uur ter obstervatie en toen lekker naar huis!
Ik heb tijdens mijn eerste zwangerschap wel 3keer blaasontsteking gehad en dat is geen enkele keer op kweek gezet. Met antibiotica ging het steeds weer over. Deze zwangerschap heb ik wel 2 keer antibiotica gekregen voor andere ontstekingen (keel ontsteking ed) maar dat heeft het beestje ook niet dood gekregen helaas. Nu staat het rood op mijn status en zullen ze me de volgende keer goed in de gaten houden....... Ik baal er wel erg van dat het nu wel kan en dat ze er niet standaard op testen. Suzannah was echt heel ziek en het had niet veel gescheeld en ze was er niet meer en dan wetende dat ze het hadden kunnen voorkomen......dat is heel zuur!