Veel te lage TSH tijdens zwangerschap

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Nina Sanders, 6 jun 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Wie heeft hier ook ervaring mee? Tijdens mijn eerste zwangerschap lag deze ook erg laag, zo rond de 0,1 geloof ik. Nu heb ik deze tijdens mijn tweede zwangerschap opnieuw laten prikken en gaf deze als waarde 0,02. Ik ben er even helemaal uit. Wat zegt dit ook alweer (op deze termijn)?
    Deze of volgende week moet ik ‘m opnieuw laten prikken om te kijken of de waarde gestegen is.
    Wie heeft dit ook gehad en moet er per se iets aan gedaan worden?

2. kellox

kellox Fanatiek lid

25 apr 2007
    4.533
    544
    113
    Vrouw
    Bij mij was dat in het begin ook en dat schijnt best veel voor te komen. Je lichaam ziet dan HCG aan als TSH waardoor het (tijdelijk) even niet of minder gestimuleerd wordt.
    Is bij mij vanzelf weer omhoog gegaan.

Nina Sanders vindt dit leuk.
  3. 1e wondertje

1e wondertje Fanatiek lid

21 jun 2014
    1.195
    321
    83
    Vrouw
    Hai!!
    Je schildklier werkt nu even flink te snel, opzich is ergens tussen.de 0.4.en 1.0 tijdens ke zwangerschap gunstig maar dit wel erg laag . Ben je erg hyper? Moe, honger, gejaagd etc. Sommige dingen zijn logisch bij een zwschap☺.
    Heb je ook je FT4 laten bepalen? Ben je bekend met schildklierprolemen ?
    Zegt de verloskundige of arts er iets van?

4. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Te snel? Te langzaam toch?
    Hyper, moe, honger en gejaagd ben ik geen van allen. T4 Heb ik opnieuw laten prikken ook omdat tsh afweek.
    Ik heb altijd wel een lage waarde volgens mij. Normaal, maar ook zwanger. Maar nog nooit zo laag.
    Mijn vk zegt eerst even de nieuwe uitslag afwachten. Er is wel overleg geweest met de eerstelijn gyn

5. Buurvrouw31

Buurvrouw31 Actief lid

4 okt 2012
    441
    48
    28
    Utrecht
    Het klopt hoor, je schildklier werkt te snel. Onder 0.4 is te snel. Het werkt precies andersom dan je zou denken: het is het schildklier stimulerend hormoon (tsh) wat gemeten wordt. Als de schildklier te snel werkt dan hoeft de schildklier dus niet erg gestimuleerd te worden door dit hormoon en blijft de waarde van dit hormoon (tsh) laag.

6. 1e wondertje

1e wondertje Fanatiek lid

21 jun 2014
    1.195
    321
    83
    Vrouw
    Klopt inderdaad,

Kijk maar eens hier

https://www.schildklier.nl/hyperthyreoidie/klachten-hyperthyreoidie/subklinische-hyperthyreoidie

Inderdaad goed blijven controleren , hie verliep het vorige keer tijdens je zwangerschap?
    Als je twijfelt of niet voldoende gehoord of duidelijkheid krijgt van de verloskundige zou ik naar de huisarts gaan , ik vind het wel echt een lage TSH om zomaar te laten gaan...je weet ook niet of er eventueel antistoffen zijn etc.

Succes meid!!

7. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Dankje. Ik wacht de uitslag even af en bespreek dan hoe of wat.
    Vorige zwangerschap was deze ook laag en bleef deze laag. Al werd deze na een tijdje wel weer wat hoger (laag maar paste binnen de normaalwaardes).

Ik ben wel bekend met lage schildklier waarden dus misschien goed voor mij om ook na de zwangerschap af en toe te blijven checken. Mijn moeder heeft ook te snel werkende klier.

8. Spikkeltje

Spikkeltje Fanatiek lid

Voor zover ik weet is een te lage TSH niet gevaarlijk in een zwangerschap, een te hoge wel. Mijn TSH is al anderhalf jaar onmeetbaar, dus kleiner dan 0,01. Ik zou wel je T4 laten controleren, en eventueel is T3. (Bij mij is T4 goed maar blijkt T3 veel te hoog. Ik heb Graves.)

9. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Wat was de reden voor het testen op T3? T4 is meegeprikt omdat TSH afweek

10. Spikkeltje

Spikkeltje Fanatiek lid

Ik heb al zo'n anderhalf jaar de ziekte van Graves, en de bedoeling was/Is om door middel van titratie de boel te stabiliseren. Op een gegeven moment had ik iedere keer een normale T4 maar toch bleef de TSH maar onderdrukt. Daarom ging de arts eens kijken hoe de T3 er bij stond, en die bleek meer dan 2x de max waarde te zijn.

11. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Kleine update: tsh was nu goed. Gestegen van 0,02 naar 0,30! Ook t4 was goed!

Deel Deze Pagina