ff paar vraagjes .. gister heb ik dus tijdens de cursus kraamhulp info gekregen , en hun doenalles en komen ook overal aan in huis heb ik begrepen, nu vroeg ik me af maakten jullie ook vantevoren speciaal het huis netjes/schoon voor de kraamhulp? Ik vind het zelf prettig idee dat het netjes en schoon is dat ze niet denkt van hey bah wat een vieze mensen waren dat en zien ze je garderobekast ook van binnen ??? want mijn man als die iets pakt dan pakt ie die hele stapel kleren mee en de hele kast ordt zo rommelig ik moet steeds achter hem opruimen
Mij kraamhulp deed de was, streek en ruimde daarna de was op. Dus ja; zij heeft onze kledingkast wel van binnen gezien. Wat betreft speciaal schoonmaken: onze wasmachine en droger staan op zolder en daar ben ik meestal niet zo netjes met stofzuigen. Rond de uitgerekende datum toch maar gedaan, vanwege de kraamhulp. En ik heb toen de was echt goed bijgehouden, zodat er niet al een ber lag.
Mijn moeder had wel wat gedaan de laatste dagen van mijn zwangerschap. en toen ik drie dagen in het ziekenhuis lag vanwege mijn KS heeft mijn schoonzus hier veel gedaan, stofzuigen en de douche enzo... ze moest er toch zijn voor de katten vond ze! lief he!
Haha heel herkenbaar van mannen en hun kasten. Ik leg de was soms in de kast en soms op het bed zodat de mensen het zelf weer opruimen. Net wat ze fijn vinden. Ik zou als het lukt gewoon alles even bijhouden en dingen als de koelkast schoon is wel zo hygienisch. Maar alles hoeft niet spik en span te zijn hoor!
Ik heb het wel bijgehouden, maar ik geloof niet dat ik de kledingkast extra heb opgeruimd. Wel gezorgd dat sommige dingen wat makkelijker te vinden waren (schoonmaakmiddelen, babyspul), andere dingen weggelegd (prive spul). Maar verder niks extra's.. De kraam ging ook lekker fanatiek aan de slag toen ik thuis was uit het ziekenhuis. geloof dat ze er wel lol in had. Het huis is nog nooit zo schoon geweest
Wat jij wilt. ik heb het wel een beetje op orde gebracht allemaal. En bij ons pakte ze de was ook weer in de kast. Maar verwacht niet dat ze je hele badkamer grondig gaan doen en de ramen gaan lappen. Ze moeten het kraamkamer, de babykamer, de douche en toiletten, en stofzuigen en de was ongeveer doen. In principe dus alles waar je gebruik van maakt.
Nee hoor, dat hoeft echt niet. Hoe je ook leeft, ze hebben het al eens erger gezien Ik heb het niet gedaan. Als het goed en schoon genoeg is voor mij en m'n gezin, is het ook goed en schoon genoeg voor de kraamverzorgende. Typisch Nederlands, om schoon te maken voordat de hulp komt (sommige doen dit ook als de werkster komt, omdat ze zich anders tegenover haar schamen. duh, wat moet zij dan komen doen? je schone huis poetsen?)
hier een achterstand in huishouden en was enzo ivm verplichte rust (advies vk)... situatie uitgelegd aan de kraamhulp en ze vond het totaal geen probleem om iets extra's te doen zolang er tijd voor was... de kledingkast van jouw man ziet er waarschijnlijk hetzelfde uit als die van mijn man.... ik heb met de kraamhulp afgesproken dat zij de was op de strijkplank (die staat altijd op onze slaapkamer) kon leggen zodat mijn man of ik het zelf in de kast kon leggen... zij was wel zo lief om alles wat ze wist in de kast te leggen en waar ze over twijfelde op de strijkplank te leggen... enne zij maakte de opmerking "goh lijkt de kast van mijn man wel"
Hier ook niet extra schoongemaakt maar doordat ik nog goed ter been was tijdens mijn verlof heb ik zelf wel het huishouden en de was goed bij kunnen houden.
Hoewel ik het met Bri eens ben dat het eigenlijk onzin is, voelde ik ook erg de behoefte om het huis eerst schoon te maken voor de kraamhulp kwam. Maar toen moest ik nog een volle dag en nacht in het ziekenhuis blijven en heeft mn man er een enorme rotzooi van gemaakt. Afwas, wasgoed overal en zelfs de vuilniszak met bebloede rotzooi nog gewoon laten staan. Ik schaamde me dood toen we thuiskwamen en heb de organisatie gebeld dat de kraamhulp een paar uurtjes later kon komen. Heel idioot, ik weet het... maar ik ben dus zelf gaan opruimen en wassen en heb mn man naar de stad gestuurd voor wat dingen zoals nog extra beddengoed want ik vond opeens ons beddengoed er wel heel oud uit zien en een paar theeglazen want dat vond ik opeens ook erg nodig Waar je je allemaal niet druk over kunt maken op dat moment.. ook in de kraamweek heb ik telkens 's avonds nog van alles gepoetst zodat zij de volgende ochtend (ze kwam alleen 's ochtends) geen rotzooi aan zou treffen dus ik heb totaal niet uitgerust die week! (En ja m'n man is lui, daar is geen twijfel over). Maar goed een volgende keer zou ik het wel een beetje bijhouden (had ik nu ook gedaan) maar me zeker niet meer zo'n zorgen maken over zulke belachelijke dingen! Ik denk maar zo: de kraamhulp heeft het vast allemaal al veel erger gezien!
ik had bij de intake aangegeven dat wij zelf best wel rommelig zijn en ook niet van de kraamhulp verwachtten dat zij ons huis netjes zou gaan maken. in overleg heeft de badkamer, wc, was en stofzuigen bijgehouden. dat was superfijn en meer hoefde ook niet.
Ja ik heb het wel gedaan, want ik zat me daar ook zo enorm druk over te maken. Ik heb zelfs nog nieuwe wc borstels gekocht, erg he? En op het einde van mn zwangerschap heb ik ook wel is 's nachts om half 3 de badkamer grondig gepoetst. Want tja..stel je toch voor dat ik ineens zou bevallen en de kraamhulp in een 'vieze' badkamer kwam te staan. Uiteindelijk heb ik een week in het zkh gelegen en het allerergste is dat ik me er daar ook druk om heb gemaakt. Zo erg dat ik mijn schoonmoeder heb gevraagd of ze nog even gauw mn badkamer wou poetsen vlak voor ik naar huis mocht. Ze heeft het nog gedaan ook. Toen ik thuis was, heeft het maar een paar uur geduurd, voor ik me kon overgeven aan de kraamhulp. Ineens maakte ik me nergens meer druk om. Zij redde zich prima!
Ja, ik heb het wel wat extra opgeruimd, maar niet perse voor de kraamhulp maar omdat je er de komende weken/maanden echt niet aan toe komt! Toen ik hoog zwanger was kon ik op een rustig tempo bijvoorbeeld prima de kastjes uitsoppen, ramen zemen, zorgen dat alles netjes was, daar kom ik nu vaak nog niet aan toe ( Baby, druk, moe, andere prioriteiten als huishouden ) dus meer vanwege het vooruitzicht dat ik er voorlopig niet naar om hoef te kijken. Toen ik terug thuis kwam ( spoed keizersnee ) was het wel een zooi thuis, maar mn ouders & manlief waren die dag nog even naar huis gegaan om op te ruimen. Als in; kraamverbanden/vruchtwaterverbanden lagen in de badkamer. badlaken op bed van toen mn vliezen braken, vieze onderbroek in de douche, de afwas stond er nog en de wasmand was vol want ja, het bed was net verschoond toen mn vliezen braken dus toen mocht het weer. Ik heb trouwens ook om 3 uur 's nachts de was staan ophangen en de badkamer staan poetsen mn laatste zwangerschaps weken. En dan toch nog maar de lade van de rompertjes en de lade van de luiers opnieuw inrichten, want nu lag het totaaaaaaaaaaaal niet logisch. ( En na mn bevalling aan mn moeder uitleggen welke babykleertjes ze uit de babykamer mee moest nemen want had maar 2 setjes mee naar ziekenhuis en moest 4 dagen blijven ) tsja, ik sliep slecht de laatste weken, was vaak tot 3 uur 's nachts wakker en lag dan tot 9, 10 uur op bed en dan was het wel weer genoeg. Dus dan deed ik een en ander 's nachts, totaal gestoord! Mn man wou spontaan op 't einde de tuin nog aanleggen (!) de schuur opruimen en het toilet verbouwen. Haha, hij wou ook graag nestelen voor de kraamperiode.
ik ben zelf kraamverzorgster en ik krijg een collega die ik zelf uitgekozen heb...... voor mijzelf en t kindje wil ik alles aan kant hebben en houden vanaf de tuin tot aan zolder zeg maar...iki kan nu zelf niet veel meer en merk erg dat ik geirriteerd word dat nog niet alles ''af'' is voor me gevoel,en ik hoop dus niet dat ze eerder word geboren want dan krijgen we t niet meer af..... doe wat je gevoel je ingeeft ik neem aan dat t heus wel schoon is en geen zwijnenstal is toch? en die kledingkast tja ik heb m nog wel helemaal opgeruimd maar mijn mannetje is ook een rommelkont hoor ik zeg dus steeds alles wat we aan kan hebben houden zo he????hihi.. wat hier al meederen zeiden wij komen in zoveel huishoudens,verbouwingen enz wij passen ons altijd gewoon aan en roeien met de riemen die we hebben dus geen zorgen!
Het hele huis is de ochtend dat ik ging bevallen door mijn schoonmoeder nog schoongemaakt. De kraam hulp vond het zo'n verademing en heeft ook alle dagen echt moeite gedaan om het bij te houden. Doordat het schoon is had ze geen moeite om het bij te houden. Wij hebben een huis met 4 etages en ze had alle etages gedaan. Zelfs de radiatoren enzo deed ze. Ik heb haar zelfs afgeremd, voelde me een beetje schuldig. Ze is er voor de baby en mij en niet voor het huishouden. Ze gaf aan dat sommige mensen het opsparen en soms misbruik ervan willen maken.
Ik heb niet apart voor haar schoon gemaakt, maar mijn moeder heeft wel nog staan zuigen voor ze kwam. Ik ging ervan uit dat zij zich kan aanpassen aan mijn schoonheidsniveau, en ik heb niet hele hoge eisen. Ze heeft bij ons ook alleen maar een beetje gezogen en veel was gedraaid, want dat houd ik wel bij. Daarnaast verschoonde ze om de dag mijn bed. Toen ze vroeg of ik ons bed elke dag of om de dag verschoond wilde hebben, vroeg ik me af of ze wel goed bij haar hoofd was, maar ik ben in de zomer bevallen en zweette ook veel vastgehouden vocht. Daarnaast gingen mijn borsten nogal lekken, dus ik was er uiteindelijk wel blij mee. Wel werden elke dag de wc's schoongemaakt. Dat is ook gewoon belangrijk voor de preventie van infectie. Verder heeft ze toch vooral voor mij gezorgd, ze maakte hele kunstwerken met fruit, en voor mijn manneke gezorgd.
Ik wil alles nog even opruimen (kasten) en goed schoonmaken. Maar meer voor mezelf dan voor de kraamhulp. De tijd na de geboorte gaat dat namelijk even niet meer lukken!