Ik geef 3,5 maanden borstvoeding nu en ben inmiddels weer aan het terugkeren op mijn werk. Omdat ik nog erg moe ben kan ik nog niet mijn volledige uren draaien. Er is nu bloed afgenomen om te kijken of daar iets uit komt wat de vermoeidheid veroorzaakt (ook val ik snel af dus daar wordt ook naar gekeken) Als er niks uitkomt moest erover na gaan denken om te stoppen met borstvoeding omdat het dan teveel zou nemen van mijn lichaam. Wat moet ik doen? Mijn baby is erg tevreden op de borstvoeding en ik heb er veel energie in gestoken om te laten slagen. Natuurlijk wil ik ook graag mijn energie terug en normaal kunnen werken maar om daarvoor de borstvoeding op te geven..?
Hier valt geen goed antwoord op te geven omdat het zeer persoonlijk is! Ik ben ook tijden heel moe geweest, maar ik kon wel 's middags slapen als dat moest, want ik ben ft thuis. Je moet jezelf een aantal vragen stellen: 1) word ik minder moe als ik kunstvoeding ga geven? Kan ik dan doorslapen als mijn man de fles geeft of word ik sowieso van elk huiltje wakker en slaap ik pas weer als de baby slaapt? Gaan mijn man en ik samen flessen? Is kunstvoeding klaarmaken en de fles geven midden in de nacht minder vermoeiend? 2) is er een lichamelijke oorzaak die me uitput of doet het borstvoeden dat? Is iedere 3,5 maand oude moeder niet doodmoe? Wat is er vermoeiend aan borstvoeden? 3) Hoe sta ik tegenover de optie om deels te kolven? Kan ik de late avondvoeding kolven en kan ik dan vroeg naar bed en kan mijn man dan de fles geven? Kan ik het makkelijk aan om te kolven op mijn werk?
1) doorslapen doen we al, zo'n 10uren per nacht! 2) het borstvoeden opzich vind ik niet vermoeiend, ik slaap heerlijk na de avondvoeding en 's ochtends kan ik zo nog even bijkomen in bed. (ik werk voorlopig 's middags/'s avonds waardoor dat kan) 3) op mijn werk kolf ik niet, dat lijkt mij te stressvol, ik geef daarom 1 fles kunstvoeding per dag (+3x bv) Kunnen ze het advies om te stoppen ook afdwingen omdat het invloed heeft op het terugkeren naar mijn werk?
Wat ben ik 'blij' om dit te lezen. Ik wilde ook zoiets gaan posten. Ik ben ook erg moe en moet over 3 weken weer beginnen. Borstvoeding vreet energie, maar om dit op te moeten geven vanwege mijn werk vind ik oneerlijk, tegstrijdig en weet ik wat nog meer. Maar ik vind het ook wat dat ik mijn werk niet goed zou kunnen doen, omdat ik borstvoeding geef... Echt een lastig dilemma.... Toch denk ik niet dat ik me door te stoppen heel veel fitter zal voelen... Bv is zoiets natuurlijks, dat moet je lichaam dan toch aan kunnen?! Zucht, ik ben echt voor langer verlof
Euhm, als ik dit allemaal zo lees, vraag ik me af waar je dan zo extreem moe van bent? Misschien je schildklier, te laag hb? Zo te lezen kom je wel aan je uren slaap toe. Eet je wel goed? Ik denk echter niet dat het door het borstvoeden komt!
Niemand kan je dwingen de borstvoeding op te geven, en als ik dit zo lees, van maar drie voedingen op een dag en dan ook nog eens tien uur per nacht slapen kun je niet doodmoe zijn! Wordt er gekeken naar je hb, schildklierfunctie, bloedsuiker en B12? Kan er sprake zijn van een heel lichte ppd? Allemaal dingen die vrouwen na een bevalling kunnen hebben ook als ze flessen, en allemaal dingen die volledig bv-vriendelijk behandeld kunnen worden!
@ GuusjeB; fijn dat iemand het herkend, ook ik heb niet het idee dat ik me minder moe zal voelen als ik stop met bv geven. De gedachte om daarom te stoppen is ook nog nooit bij mij opgekomen alleen mijn arts kwam met het idee.. ik voel me juist goed bij de borstvoeding! Ben erg trots, helemaal nu het zo goed gaat! @ dirksmama & zogelukkig; bloed wordt zowiezo onderzocht op hb, vit b12, schildklier en misschien nog wel meer (niet gekeken wat allemaal aangekruist stond..)
Nou, dan zal ik lekker blijven voeden meid als je je er zo goed bij voelt! Moeder worden is gewoon vermoeiend en helemaal als je al weer zo snel aan het werk moet. Ze zeggen niet voor niets 9 maanden op, 9 maanden af! Ik had 2 jaar nodig om bij te komen. Het gaat over hoor; echt! Wanneer krijg je de uitslagen van het bloedonderzoek?
Bedankt voor je reactie, ik heb besloten niet direct te stoppen met BV. Als andere dingen daarvoor even op een laag pitje moeten dan is dat zo.