Hoi meiden, Ik vroeg het me af, in alle boekjes staat dat je geprikt moet worden om je resus te bepalen... ivm dat je baby een andere factor kan hebben? Maar dat is volgens mij bij mij helemaal niet gebeurd! Bij jullie wel?
Dat denk ik wel hoor, hoort bij het standaard zwangeren prikpakket. Als je verder ale uitslagen gehad hebt en je heb hier niks over gehoord kan je er van uit gaan dat het gewoon goed zit. Anders volgende keer even vragen aan je vk!
Als het goed is hebben ze bloed geprikt aan het begin hier zit ook een bloedgroep test bij en antistoffen bepaling. Als jij rhesus positief bent dan hoeft er verder niets te gebeuren. Als jij een negatieve rhesus factor hebt dan wordt er in de 27e week van de zwangerschap weer bloed geprikt om te kijken welke rhesus factor het kindje heeft en of je geen antistoffen maakt. Stel voor dat het kindje een positieve rhesus factor heeft dan krijg je met 30weken en na de bevalling een anti D injectie. Hoop dat ik het duidelijk heb uitgelegd en anders gewoon nog even aan de VK vragen hoor!! Liefs
Ik heb wel m'n bloed op de post moeten doen aan het begin zeg maar (dat was een gekke gedachte) naar het ziekenhuis. Dus dan zal de uitslag goed zijn, anders had ik 't wel gehoord. Ben morgen 29 weken. En over een weekje weer naar de VK, ik zal het voor de zekerheid toch nog ffies vragen!
Daar zitten rhesus D en c ook bij inderdaad, staat als het goed is trouwens ook op je zwangerschapskaart hoor (waar de vk bloeddruk etc telkens op bij houdt). En anders gewoon even bellen en vragen?
ik moest in week 29 mijn bloed laten prikken op resus. mijn kindje heeft ook negatief bloed dus ik hoef verder er geen prikken meer voor. bij mijn zoontje in 2009 moest ik wel een prik hebben uit voorzorg maar dat is veranderd. nu word het via het bloed gecontroleerd in week 30.
Als het goed is is dit al gebeurd. Aan de hand van jou bloed wordt de bloedgroep van je kindje bepaald. Dat je verder niks gehoord hebt zal denk ik betekenen dat je niet resusnegatief bent. Anders had je dit allang geweten. Ik ben wel negatief en heb met 30 weken een anti D spuit gehad en na de bevalling ook weer.