Verhuizen naar gehucht voor de ruimte?

Discussion in 'De lounge' started by Tweekids, Oct 11, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Tweekids

Tweekids VIP lid

Aug 26, 2012
    13,148
    330
    83
    Female
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    We wonen in apeldoorn.
    Prima plaats, vrijstaand huisje en redelijke tuin. Maar toch knaagt het, 100 km richting het noorden heb je voor hetzelfde bedrag (225) een giga lap grond en een groot huis/boerderijtje.
    We zijn nu flink aan t verbouwen en nog zeker geen plannen op korte termijn, maar over een jaar of 7 willen we toch eens kijken of dat wat voor ons is. Meer mensen die bewust naar wen gehucht zijn verhuisd vd ruimte?

2. mams1

mams1 Fanatiek lid

Oct 16, 2013
    3,121
    800
    113
    Klinkt mooi maar ik zou het echt niet kunnen.
    Ik ben een buren/familie mens en zou voor ruimte niet zo ver bij me vrienden etc vandaan kunnen wonen

puzzelstukje likes this.
  3. mam1991

mam1991 VIP lid

Jan 17, 2013
    10,071
    2,096
    113
    Wat is een gehucht?

Wij zijn 6 jaar geleden bezig geweest met een woning in een gehucht. Lees: 1 school en meer niet.. ben zo ontzettend blij dat het niks is geworden. Zou dood ongelukkig zijn daar. Man aan het werk en dan zit je daar alleen.. zelfs een supermarkt was niet op fiets afstand. Afschuwelijk Haha.

Nu in een dorp met 3 basisscholen, supermarkt, cafetaria, winkeltjes, bakker, groenteboer etc etc en stad op fiets afstand. Erg blij mee niet afhankelijk van de auto

4. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Ik zie er zelf ook de charme van in om ruimer te gaan wonen, maar ik wil niet zo ver van mijn familie gaan wonen. Dus hier is het geen optie.

5. Deedee91

Deedee91 VIP lid

Jun 10, 2015
    13,680
    5,710
    113
    Wij zijn verhuisd van de randstad naar het oosten en heb enorm spijt. Het klinkt allemaal mooi maar ik heb toch liever mijn familie en vrienden en alles bij de hand.

6. moontje2008

moontje2008 VIP lid

Aug 7, 2008
    9,366
    87
    48
    Female
    Docente Engels
    Achterhoek
    Wij zijn vanuit Apeldoorn zuid vertrokken naar de Achterhoek... ik zag het niet zitten om in Apeldoorn kinderen op te voeden. Kom zelf uit dorp, waren altijd buiten in de natuur. En nu dus weer terug, kids kunnen buiten zo de velden op, amper verkeer.. in Apeldoorn was er altijd wel wat..
    Maar echt een gehucht is het hier niet, mijn man heeft een huis gezien midden in het bos, dat is mij nou weer te avontuurlijk. Ik zou op papier zetten wat je basisbehoeftes zijn, hoe ver voordat je bij een school bent, winkels enz.

7. Treez

Treez Niet meer actief

Wij zijn zes jaar geleden verhuisd uit een grote stad naar een gehucht van 140 inwoners. Beste keus ooit! Wij wonen erg mooi in een grote woonboerderij met grote tuin grenzend aan een natuurgebied. De uitzichten hier zijn echt prachtig en wonen hier voelt als vakantie. Ik ben vrij actief in de omgeving en heb snel mensen leren kennen. Daarnaast komen veel mensen bij ons langs omdat we zo mooi wonen. We hebben zelfs een eigen gastenverblijf in de tuin. Eenzaam voel ik mij nooit.

Kinderen zijn altijd buiten in de natuur. In de zomer met dorpsgenootjes zwemmen in de rivier, hutten bouwen in het bos, bloemetjes plukken op de hei etc. Ontzettend idyllisch allemaal.

Nadeel is dat er nauwelijks voorzieningen in de buurt zijn en dat we afhankelijk zijn van twee auto's. Ik was daar zelf snel aan gewend en ik vind het zelf juist erg ontspannend. Voor mijn gevoel hoef ik nu ook veel minder. Het is wel een kwestie van goed plannen.

Floeperd, BabyFG and 2littlemonkeys like this.
  8. veense

veense Niet meer actief

Wij hebben overwogen het huis van mijn schoonouders in een buurtschap in de Achterhoek over te nemen. De kans was er nou eenmaal dus serieus over nagedacht. Maar een gehucht van 2 straten met een pubermeisje en een peutertje zagen wij echt niet zitten.
    Ben opgegroeid in Apeldoorn trouwens, wist niet dat je daar voor zo weinig geld vrijstaand kunt wonen. Ben wel benieuwd waar in Apeldoorn je dan woont.

9. Tweekids

Tweekids VIP lid

Aug 26, 2012
    13,148
    330
    83
    Female
    Ik zal niet alleen zijn want werk ook gewoon :) (kraamzorg)
    Het idee is om dan ook dieren bij huis te hebben en wat zelfvoorzienend te zijn mbt eigen groente enzovoort.
    Famillie van ons woont verspreid door het land, alleen mijn moeder woont in Apeldoorn.

Het stukje fietsafstand zal inderdaad wel een ding worden, vind het zo fijn dat alles op loopafstand is :)

10. Tweekids

Tweekids VIP lid

Aug 26, 2012
    13,148
    330
    83
    Female
    Apeldoorn zuid :) Veel jaren 20 woningen vrijstaand. Gekocht voor 170 :)

11. Tweekids

Tweekids VIP lid

Aug 26, 2012
    13,148
    330
    83
    Female
    Hoe gaan de kinderen naar school? Hoe ver is de middelbare school? Hoe ver is de dichtsbijzijnde supermarkt?

12. Nellie4

Nellie4 Fanatiek lid

Jan 25, 2017
    4,888
    7,954
    113
    100 km naar het zuiden en je hebt voor dat geld een kleine rijtjeswoning. Dus klinkt helemaal niet gek wat jullie hebben.

Ik ken inderdaad mensen die naar een gehucht bij Groningen waren verhuisd en daar inderdaad een grote vrijstaande woning hadden gekocht, onlangs zijn ze naar het midden van het land verhuisd om dichtbij hun kleinkinderen te kunnen zijn en toen moesten ze voor hetzelfde geld genoegen nemen met een maisonnette van 100m2. Dus de stap heen is makkelijker gemaakt dan de stap terug.

Ikzelf vind de mensen die om mij heen wonen belangrijker dan het huis

jojo85 likes this.
  13. Treez

Treez Niet meer actief

Er is een school voor vijf dorpen. Leuke dorpsschool met maximaal 20 kinderen per klas. Er rijdt een schoolbus door de dorpen om kinderen op te halen en thuis te brengen. De school is ongeveer 3.5 km hiervandaan en wij gaan daarom ook vaak fietsen of zelf met de auto (als ik moet werken). Dichtstbijzijnde supermarkt is 10km en daar komen we 1x per week. Er rijdt wel 3x per week een srv-wagen met basisbenodigdheden langs. Voor een deel zijn wij overigens zelfvoorzienend, groentetuin, kipjes etc. Wij bestellen trouwens ook heel veel via internet, ook omdat ik vaak geen zin meer heb om naar de stad te gaan. Middelbare school is ook 10 km. Nu kom ik zelf uit een groot dorp, 30.000 inwoners en de dichtsbijzijnde middelbare school was op dezelfde afstand. Daarvoor hoef je niet in een gehucht te wonen ;). Grappige is dat ik nu meer contact heb met dorpsgenoten dan toen ik in de stad woonde. Het is een heel actief dorpje en er wordt heel veel georganiseerd. Iedereen woont hier afgelegen, dus ik merk dat mensen er sowieso wat meer moeite voor doen. Als je mensen om je heen wilt, zijn er veel mogelijkheden. Als je rust wilt, kan dat ook zonder dat de buren bij je naar binnen kijken. Ander voordeel luidruchtige bbq-feestjes, muziek hard aandoen, schreeuwende kinderen in de tuin etc. kan allemaal zonder dat anderen er last van hebben.

14. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Ja wat is een gehucht?

Ik kom uit hoogeveen, een "stad". Verhuisd naar Steenwijk, al weer een kleinere stad. En nu gaan we naar Oldemarkt. Een echt dorp, maar wel met supermarkt, bakker, drogist, bieb en 3 basisscholen. Wel voor een heel mooi prijsje een vrijstaand huis met 900 m3 grond. Dat is het voordeel van deze omgeving.

Ik zou kijken wat het dorp heeft. Wij keken destijds ook naar een dorp welke nog iets goedkoper is. Maar daar zit niks. Behalve 1 basisschool met maar 30 kinderen. Op basis daarvan besloten dat dorp te schrappen. Het dorp waar we nu heen gaan is van alle gemakken voorzien.

15. pippa26

pippa26 Fanatiek lid

Mar 14, 2015
    3,030
    2,030
    113
    Als je erg buitenaf wilt gaan wonen zou ik het niet doen. Ik ben zelf opgegroeid op 5km van dichtstbijzijnde dorpje en vond het gemis van vriendinnen dichtbij/speeltuintjes groot. Later kon ik ook nooit uitgaan omdat naar huis fietsen alleen niet kon.

En dan heb ik het nog niet over gevaarlijke situaties: fietsen in het donker in de winter van/naar school met weinig verlichting. Auto's zien je dan vaak pas net op tijd.
    Verschillende buurtgenootjes zijn tenauwernood ontsnapt aan verkrachting / ontvoering (ja echt..) en zelf ook paar x politie gebeld vanwege rare situaties.

Maarrr, wel genoten van de ruimte, het buiten spelen enz.

16. Sue87

Sue87 Niet meer actief

Ik zou heel graag vrijer en dorpser willen wonen, maar als alleenstaande ben ik echt heel afhankelijk van familie en vrienden.
    Daarnaast is het idee echt erg leuk, maar na een verhuizing van grote stad naar iets minder grote stad, miste ik de wekelijkse koopzondag al. :rolleyes:
    Ik heb nu plekje gevonden; alles wat ik nodig heb. Een kleine stad die dorps aan doet, een geweldig KDV met aansluitende basisschool, natuur aan het eind van de wijk en zelf strand op 15 min rijden. Een centrum met goede winkels en zelfs een bioscoop. De drie missende koopzondagen neem ik dan wel voor lief. ;)

17. aicirtap

aicirtap VIP lid

May 25, 2014
    9,148
    3,392
    113
    Female
    Ik ben opgegroeid in een gehucht. En zou dat nooit meer willen!
    Er waren wel wat voorzieningen zoals school en winkels. Al gingen we voor de winkels meestal een dorp verderop. Middelbare school was met fiets of ov ruim 45 min. De stad was met de auto 30 min. Je bent echt auto afhankelijk. Verder was het heel erg ons kent ons, veel sociale controle en roddels.

Ik woon nu in een dorp met ongeveer 22.000 inwoners. Er ligt nog een dorp tegen aangeplakt en dan kom je op dubbele uit. Twee winkelgebieden en twee bosgebieden op 10-15 minuten fiets. Bus die elke 15 min vertrekt. Met de fiets of met ov ben ik in max 30 minuten in de grote stad/op een groot centraal station. Aan de overkant de bieb, basisschool, speel o theek, kdv, de lidl, apotheek etc en de wekelijkse markt. Verder vrij uitzicht van mijn flat en een redelijk rustige woonomgeving. Heerlijk!

18. Lumihiutale

Lumihiutale Bekend lid

Oct 9, 2016
    899
    286
    63
    Ohhh wauw dit is ook echt onze droom..

19. Kyra73

Kyra73 Fanatiek lid

Oct 24, 2013
    1,569
    456
    83
    Wij zijn bijna twee jaar geleden verhuisd van een plaats met 65.000 inwoners naar een dorp met 5000 inwoners en ik voel me hier helemaal thuis. Het dorp is wel het hoofddorp binnen de gemeente, dus genoeg scholen en winkels op fiets/loopafstand. De vrijheid die ik hier heb is zo lekker. Ik hoef voorlopig niet meer weg hier.

20. Saartje123

Saartje123 Fanatiek lid

May 7, 2009
    2,395
    35
    48
    Female
    Moeder ♡
    Brabant
    Hier precies hetzelfde. Ook opgegroeid in een gehucht en het was nooit iets voor mij. Zodra ik kon ben ik daar dan ook weg gegaan. Ik woon nu in een grote, levendige, multiculturele stad in het buitenland en ik ben nog nooit zo gelukkig geweest als nu. Ik ben dan ook echt een stadsmens. Dan maar wat kleiner en knusser wonen. Maar ik zou persoonlijk nooit voor de ruimte in een gehucht willen wonen.

Nescio and Nikki88 like this.

Share This Page