Moe van wat wel en niet mag...

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Ann80, 17 sep 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Ik dronk uberhaupt niet en rookte ook niet. Ik ben wel van mening mbt dingen die BEWEZEN slecht zijn (laten we het even alleen bij roken houden), je een verantwoordelijkheid hebt. Dat je je eigen lichaam schaadt, ok. Maar dat je dat van een kind dat in je groeit ook schaadt, sorry dat snap ik niet en dan ben ik denk ik net zo'n 'boze' als MvS.

2. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Ik hou me aan de richtijnen van het voedingscentrum over wat ik wel en niet mag eten nu en ik vind het allemaal wel meevallen.
    Het enige waar ik echt bij ga watertanden is een glas wijn.....8)
    Ik kijk nu al uit naar kerst, dan is onze baby een week of 6 als het goed is en heb ik een kolfvoorraadje opgebouwd en dan trek ik een heerlijke fles open!

3. Boomer2009

Boomer2009 Fanatiek lid

4 aug 2009
    2.002
    0
    0
    NULL
    Brabant
    Haha ja daar kijk ik nu ook al naar uit, maar dan capaccio, biefstuk en koffie met baileys na.... En daarna nog een tweetal wijntjes met een kaasplateautje haha:p

4. Dehtje

Dehtje Actief lid

20 aug 2009
    134
    1
    0
    Ik denk dat veel dingen overtrokken zijn maar dat iedereen voor zichzelf moet weten wat ze eet en/of drinkt.

Volgens mij is de stress die je hebt over wat je allemaal wel en niet mag hebben ook niet heel goed voor je baby.

Dat je lichaam slechte dingen eruit gooit is trouwens niet echt waar. Ik heb weken lang overgegeven en het enige wat ik binnen hield was echte cola, hamburgers, patat en chips. Groente, salades en fruit kwamen er gelijk weer uit en ik wordt nog steeds erg misselijk van te gezonde zaken. Terwijl ik voor mijn zwangerschap vrij gezond leefde en gek was op groente, fruit en maaltijdsalades. Alleen het woordje maaltijdsalade doet me nu nog kokhalsen....

5. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Tja, ik heb ook meer trek in ongezonde dingen en terwijl ik vroeger echt een groente-freak was, gaat dat er nogsteeds met moeite in. Ik ben niet misselijk meer, maar heb de eerste 4 maanden van de zwangerschap echt heeel veel moeite moeten doen om nog een beetje redelijk te eten. Ik was al blij als ik op een dag een paar boterhammen, crackers en een half kopje groentesoep op kon.

6. Lonit27

Lonit27 Actief lid

24 sep 2008
    478
    0
    0
    In het boek 'Veilig zwanger' van Beatrijs Smulders las ik onlangs zelfs dat je voorzichtig moet zijn met sporten. Want (aldus het boek) als je teveel opwarmt is dit slecht voor de baby en kan het mogelijk aangeboren afwijkingen veroorzaken..??!!

Ik schrok me dood, want ik doe 2 tot 3 keer in de week aan fitness en sta gerust een half uur op de crosstrainer op standje 7 (+ nog een uur op andere apparaten). Ik heb niet rustiger aan gedaan toen ik eenmaal wist dat ik zwanger ben. En eerder las ik ergens anders dat het juist heel goed is om te blijven sporten als je zwanger bent. Van dit soort tegenstrijdige berichten word je toch horendol?

Ik blijf gewoon doorsporten, maar doe het wel wat rustiger aan. Hoewel ik het ergens nogal overtrokken vind, blijft het wel door mijn hoofd spoken...Heb dan toch de gedachte: niet te veel zweten, dat is 'slecht'.

Aaargh!

7. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    dat van dat sporten geld alleen als je daarvoor niet sportte. Dus als je fanatiek begint met sporten tijdens je zwangerschap. Anders is je lichaam het gewend en maakt het niks uit.

8. Carina21

Carina21 Actief lid

8 sep 2009
    204
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mag je geen pepernoten omdat daar kaneel in zit?
    Heb net een grote zak gekocht:$

En wie weet hoe dat zit met ananas,daar heb ik ook weleens van gehoord dat je dat niet mag.

En roofvis zoals tonijn?

En ik heb een aantal maanden geleden wel fanatiek gesport maar door een blessure lag ik eruit,ik wil het nu weer oppakken maar kan dat nog wel?
    Ik voel me op het moment erg moe dat ik eigenlijk nergens zin in heb dus vraag me af of ik mezelf zover kan krijgen om weer naar de sportschool te gaan:D

groetjes Carina

9. Boomer2009

Boomer2009 Fanatiek lid

4 aug 2009
    2.002
    0
    0
    NULL
    Brabant
    Carina, laat jezelf niet gek maken hoor.

Die pepernoten zou ik gewoon eten. Maar dat ben ik he.. Ik wil ook geen verkeerd advies geven, maar ik denk dat het wel meevalt met de hoeveelheid kaneel in een handje pepernoten.

Over ananas heb ik nooit iets gehoord en kan me niet voorstellen dat dat slecht zou zijn, alleen maar goed. Dit is volgens mij zo'n typisch gek-maak-praatje.

Tonijn uit blik is juist goed voor je. Maar maximaal 2 blikjes per week geloof ik. Alleen vacuumverpakte vis zoals zalm is niet goed.

Sporten, ik weet niet wat je doet, sportschool las ik, ik zou het gewoon doen. Ik denk dat je lichaam zelf wel aangeeft als je te ver gaat. Als je duizelig wordt ofzo of pijn in je spieren krijgt ga je te ver. Maar wel rustig weer opbouwen.

10. Boomer2009

Boomer2009 Fanatiek lid

4 aug 2009
    2.002
    0
    0
    NULL
    Brabant
    Oja over sporten, ik was ook gaan baantjes trekken in het zwembad bij 7 weken zwangerschap, maar heb het daarvoor ook niet gedaan. Tijdens het zwemmen voelde ik me prima, maar op de weg terug naar huis werd ik helemaal onpasselijk en was lichamelijk echt kapot. Dus heb ik toch teveel gedaan denk ik.

Jammer dat ik het niet meer gedaan heb daarna. :(

11. juenco

juenco Fanatiek lid

14 nov 2008
    2.364
    0
    0
    beleidsmedewerker
    Ik heb dat ook hoor, van sommige dingen denk ik zelf ook wel: overdreven zeg! Maar ja, echt lekker smaakt me dan zoiets toch niet, dus dan laat ik het maar gewoon staan. Ik kies bijv. nu voor een verpakt ijsje, dan geniet ik er echt van. Bij een softijsje zou ik tóch zoiets hebben van....is dit wel goed. :):)

Ach ja, straks ga ik weer lekker ongestoord aan het softijs en de kant en klare salades!!!

12. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Ik kan het me eigenlijk niet goed voorstellen dat er dames zijn die hier echt van gaan stressen... Tenzij het sowieso al stresskippen zijn, die toch al overal over stressen....

Maar als ik me vergis, hoor ik het graag.

13. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Dat boek heb ik ook. Beatrijs is een eng wijf, trouwens. Die vindt dat je minstens 1 jaar borstvoeding moet geven en eigenlijk dat de moeder thuis moet blijven, omdat het de taak van de man is om geld te verdienen. En ze is absoluut tegen pijnstillers bij de bevalling, want pijn hoort erbij... Bah, ik walg van die ouderwetse ideologieën!
    Ik denk dat qua sporten de gouden regel is: Luister naar je lichaam. Dat je lekker door blijft sporten is goed. Dat je het rustiger aan doet dan normaal, is beter. Ik voelde me er niet fijn bij (ben ook al niet zo'n echte fanatieke sporter, maar ik was echt heel snel buiten adem!) en heb mijn abonnement bij de sportschool 'bevroren'. Waar je alleen wel voor uit moet kijken (maar dat zeggen ze bij de sportschool zelf ook), zijn oefeningen voor de rechte buikspieren. Maar da's meer voor jezelf dan voor de baby. De schuine buikspieren mogen dan weer wel :)

Enneuh, bij twijfel altijd checken bij je vk!

14. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    #54 SushiLover123, 20 sep 2009
    Laatst bewerkt: 20 sep 2009
    Niet de hele zak in één keer opeten :) Het gaat om grote hoeveelheden kaneel en het is nog niet eens bewezen.

Onzin. Het HART van een ananas KAN tegen het EIND van je zwangerschap (als je al rond je uitgerekende datum zit) vruchtafrijvend werken. Het is dus goed om dat te eten, als je over de datum bent ;) Maar wie eet er überhaupt het hart van een ananas? Dat is hartstikke bitter!
    Ik mijd het. In roofvissen zit vaak (te) veel kwik en dioxine. Dit zegt het voedingscentrum:

15. valhalla

valhalla Niet meer actief

Het lezen van boeken van Beatrijs Smulders is pas slecht, wat een dwaze mevrouw is dat! Als je je bevalling niet krijsend, poepend, piesend en onverdoofd hebt doorstaan en uiteindelijk lekker bent uitgescheurd en (uiteraard) onverdoofd gehecht ben je volgens haar niet 'echt' bevallen geloof ik. Laat staan dat je dan ooit een band met je baby kan opbouwen. (sorry, moest even)

Van die Chinese turn-meisjes kan ik het me indenken dat het slecht zou zijn, maar als jouw lijf er al op ingesteld is... Je merkt vanzelf wanneer het niet meer gaat en dan is het gewoon tijd om rustiger aan te doen.

16. Boomer2009

Boomer2009 Fanatiek lid

4 aug 2009
    2.002
    0
    0
    NULL
    Brabant
    Wat ik ook irritant vind, is wanneer er staat dat je een bepaald voedingsmiddel 'met mate' of 'niet teveel' mag eten. Wat is dat dan?

Pepernoten met mate ??? een drietal nootjes of 100 gram?

Zo subjectief. En als ik het zie staan dan neem ik maar aan dat het niet zo serieus genomen moet worden, wan anders zouden ze er niet zo vaag over doen toch?

17. MvS

MvS VIP lid

19 okt 2008
    5.563
    1
    36
    @ valhalla: Whahahahahaha! Wat een fijne omschrijving van "de bevalling volgens mw. Smulders"! Ben nu echt blij dat ik nog nooit iets van haar heb gelezen :p Klinkt als een erg mooie :$ ervaring

@ Boomer: gewoon je gezonde verstand gebruiken, denk ik. 'Met mate" wil over het algemeen zeggen "een handje zo nu en dan"... Ligt er natuurlijk ook aan wat het is, maar je weet zelf meestal ook al wel dat een hele zak van het 1 of ander leeg-eten niet goed is (ongeacht wat er nou precies in zit), dus gewoon niet overdrijven. Ik koop expres nog geen kruidnootjes, omdat ik weet dat zo'n zakje dan meteen leeg moet; das niet bepaald met mate, hahaha!

18. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Je kunt ook uitdeelzakjes kopen ;)

Bij leverproducten zijn ze wél specifiek qua hoeveel je mag hebben. Dat scheelt in ieder geval.

19. Carina21

Carina21 Actief lid

8 sep 2009
    204
    0
    0
    NULL
    NULL
    En hoe doen jullie dat als je bij iemand op visite gaat die rookt, verzoek je ze dan om in hun eigen huis niet te roken en wat als ze dat nou wel doen?
    Ik vind het nu helemaal lastig omdat bijna niemand nog weet dat ik zwanger ben.

groetjes Carina

20. juenco

juenco Fanatiek lid

14 nov 2008
    2.364
    0
    0
    beleidsmedewerker
    Dat is niet helemaal waar, wij hebben heel vaak een specifiek (en lekker!) kaasje gehad bij de Appie, heerlijk, maar wel echt met rauwmelkse kaas.

Er zat wel een zwart stickertje op de verpakking waarop stond dar het van rauwmelkse kaas was gemaakt + een waarschuwing voor zwangere vrouwen. Als er niks op staat is het veilig!

Deel Deze Pagina