Van 2 naar 1 keer slapen?!

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Winddanser, 12 mei 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Winddanser

Winddanser Fanatiek lid

2 mrt 2013
    3.295
    0
    0
    NULL
    NULL
    Even benieuwd hoe het bij jullie ging! Mn dochter is net een jaar en sliep nog 2 keer zo'n 5 kwartier. Maar 's avonds was ze nog erg lang wakker, dus heb de indruk dat ze overdag teveel sliep. Vandaag begonnen met het slaapmoment rekken en ze lag nu tegen 12.00 in bed, mega moe, vermoedelijk dat ze daardoor ook even geholpen moest worden met rustig in slaap vallen. Ik twijfel een beetje of ik er goed aan doe, nu al 1 x slapen ipv 2, maar denk dat ik het even een paar weken ga proberen.
    Iemand nog tips/advies/ervaringen?

2. babbel1983

babbel1983 Fanatiek lid

3 jul 2013
    1.338
    302
    83
    Mijn dochter is iets jonger, maar hier speelt ook al een aantal weken de overgang van 2 naar 1 slaapje. Ze lag op een gegeven moment gewoon echt na bedtijd nog 2 1/2 uur wakker in haar bed, zowel voor haar als voor ons niet fijn.
    Afhankelijk van hoe laat ze in de ochtend wakker wordt, bekijken we nu per dag of ze 1 of 2 slaapjes nodig heeft. De dagen dat ze tussen 8 en 9 uur wakker wordt, slaapt ze 1 keer en gaat ze tussen 12.30 uur en 13 uur naar bed voor hopelijk een langere slaap (verschilt tussen 1 1/4 uur en 2 1/2 uur). Als ze eerder dan 8 uur wakker is heeft ze echt 2 slaapjes nodig, maar zorg ik wel dat haar laatste slaap niet langer dan 45 minuten duurt, anders is het in de avond weer feest.
    In feite komt het erop neer dat ze de ene dag 1 slaapje doet (die avond ervoor ligt ze langer wakker, waardoor ze later slaapt en ze de volgende dag dus later wakker wordt) en de dag erna weer 2 slaapjes (want dan ligt ze de avond ervoor op tijd in bed en is ze dus ook vroeger wakker). In de nacht slaapt ze dan tussen de 11 en 12 uur en overdag dus tussen de 1 en 2 uur. Ze komt dan gemiddeld op 13 uur slaap per dag.
    Vond het ook vroeg om over te gaan naar 1 slaapje, maar mijn dochter geeft het in dit geval echt zelf aan. En heb liever dat ze gewoon rond een normale tijd in de avond in slaap valt, dan dat ze tot 22.30 uur wakker is omdat ze overdag teveel heeft geslapen.
    En mocht 1 slaapje toch te weinig blijken bij je dochter, dan wellicht in de tussenperiode het 2de slaapje wat korter maken, zodat ze in de avond wel vroeger in slaap valt.

3. Winddanser

Winddanser Fanatiek lid

2 mrt 2013
    3.295
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dank je voor je reactie! Heb er ook over gedacht om het 2e slaapje in te korten, maar ga het eerst een aantal dagen zo proberen, anders heb ik geen beeld van wat Werkt enzo. Ze was wel super moe aan t eind van de dag, vond t een beetje sneu, denk dat we er even doorheen moeten?

4. Domiej

Domiej Actief lid

15 mrt 2013
    314
    20
    18
    NULL
    NULL
    Hier ook met een jaar overgegaan
    En inderdaad ze hebben r even moeite mee echt heel normaal...
    Ik vond t wel veel fijner. Hij sliep meteen langer (3u) en s avonds sliep ie beter in.
    Succes!!

5. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Hier ook een tijdje mee gerommeld, uiteindelijk bleek dat dl het middagslaapje niet meer wilde, maar wel nog steeds het ochtendslaapje. Deze maand slaapt ze regelmatig zelfs een "slaapje" van 4 uur lang.

6. nijntje84

nijntje84 Actief lid

8 okt 2012
    359
    0
    0
    Postbezorger
    Hengelo
    Mijn dochter is nu bijna 2 en vorig jaar had ik precies hetzelfde... savonds rond 8 a half 9 naar bed en dan nog een uur wakker liggen... De slaapjes overdag uur tot anderhalf uur en dat twee keer...
    Op een gegeven moment de boterham smiddags iets vervroegd (rond half 12) en daarna naar bed... Na een paar dagen sliep ze ook smorgens wat langer (7 uur ipv 6 uur) en konden we de middagslaap langzaam verplaatsen naar half 1.
    Nu slaapt ze van half 1 tot 3 a 3 uur. En savonds om half 8 naar bed tot 7 a 8 uur smorgens...

Maar nu is ze bijna 2 en begint ze savonds weer een uur wakker te liggen in bed... Dus ik denk dat wij opnieuw kunnen beginnen en het middagslaapje af te gaan bouwen ;) Wel jammer, dat uur rust smiddags is wel lekker :D

7. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Hier ook sinds het weekend definitief over naar 1 slaapje.
    Hij sliep 2x per dag een uurtje, maar het 2e slaapje werd steeds later, waardoor hij 's avonds ook laat naar bed ging. Daarbij viel hij overdag ook altijd heel moeilijk in slaap, duurde heel lang of hij viel bij mij in slaap omdat het 'm zelf niet lukte.
    Nu gaat hij tussen 12.00-13.00 naar bed, ligt eraan hoe laat hij 's morgens wakker is en valt binnen 5 minuten zelf in slaap. Hij slaapt dan 2 uurtjes en gaat vervolgens 's avonds tussen 19.00-19.30 weer naar bed.
    Vaak komt hij 's nachts dan nog wel een keer, maar dat deed hij voor die tijd ook al;)

Deel Deze Pagina