Vandaag even moedeloos.. Na 27 rondes waarvan de laatste 2 IUI begin ik te twijfelen. Wij hebben in al die rondes nooit een positieve zwangerschapstest gehad en nu ik in september 38 en ml 35 wordt zal het er niet beter op worden denk ik. Zaadkwaliteit is goed, voor opwerking 150 mlj en erna hadden we er steeds rond de 60/62 mlj met 75/82% beweeglijkheid. De afspraak is eerst 3x IUI in eigen cyclus waarna er evt 3 volgen met hormonen en daarna evt als laatste ICSI behandelingen. onze 3e IUI schuift een maand op ivm vakantie en daar gaan we gewoon lol hebben en relaxen samen en toch ook wel goed timend klussen.. Afgelopen week was ik voor het eerst 3 dagen overtijd maar dat was helaas niks.. Toch kregen we daardoor hoop.. En nu? Nu begin ik te twijfelen,, we zijn gezond, ik ben fit, niet te zwaar en toch onverklaarbaar minder vruchtbaar.. En juist onverklaarbare maakt me moedeloos..
Het blijft moeilijk. Ik ben 23 (vriend 31) en bij ons was ook niks gevonden, maar we zijn wel al 20 maanden bezig en ook nog nooit een positieve test gehad. Ik vind het moeilijk juist omdat ik zo jong ben. Je zou dan toch denken dat alles goed zou werken. Nog een nadeel is dat er veel gedacht wordt, je hebt nog tijd zat. Als ik tijd zat had om te wachten met kinderen, zou ik niet bewust op mijn 21e gestopt zijn met de pil... En als het nu al niet normaal gaat, laat staan dat het dan over 10 jaar wel zou lukken. Ik zou wat meer vertrouwen proberen te hebben in IUI. De zaadkwalitiet is wel heel erg goed. Van mijn vriend is net goed genoeg volgens de richtlijnen, maar volgens het ziekenhuis zeker goed. We gaan dan ook naar een ander ziekenhuis om alles opnieuw te laten onderzoeken. Door nogal wat verkeerde diagnoses is ons vertrouwen weg in het andere ziekenhuis. Waarom is de stap na IUI ICSI en geen IVF als ik vragen mag? ICSI is toch voor als de zaadkwalitiet slecht is, of heb ik dat verkeerd?
@lacey.. Jullie traject klinkt ook heftig! Goed dat jullie de stap gezet hebben om verder te gaan kijken. Hopelijk kunnen ze jullie in tilburg beter helpen.. Zeker lastig nog voor jullie ivm leeftijd, je krijgt id al snel te horen dat je nog alle tijd hebt.. Ik heb er normaal nog wel vertrouwen in en weet dat het zeker nog kan gebeuren.. nu alleen een dip.. daarom zal de vakantie ons ook wel goed doen Ivm kwaliteit eitjes (en in het begin een slehte zaadtest) is door mijn gyn voorgesteld om voor ICSI te kiezen omdat hij denkt dat dat beter is maar dat zal uiteindelijk mocht het zover komen in samenspraak met FA van Gent gaan..
Ja even relaxen kan geen kwaad! Ook zo'n tip die mensen altijd geven: ga op vakantie en je raakt zwanger haha. Was het maar zo makkelijk Maar ontspanning is altijd goed natuurlijk. Ik ben pas bij een dorntherapeut geweest, die zet je zeg maar helemaal recht (dus alle wervels netjes boven elkaar en vooral belangrijk is beenlengte verschil rechtzetten) Toen ze bij mijn schouders/nek aankwam zei ze dat het niet normaal was hoe hard het was. Maarja niet zo gek want alle stress en spanning gaat daar vast zitten. De pijn die ik had in mijn rug en schouders is nu gelukkig wel weg en het is allemaal weer redelijk soepel! Onze vakantie is pas in september, maar voel me lichaamlijk al wat relaxter door die therapie gelukkig. Gisteren had ik ook even een momentje dat ik dacht, als ik gelijk zwanger was geraakt, had ik nu een kindje gehad van bijna 1. Als je het zo bekijkt klinkt het helemaal zo lang. Maar ik ben niet meer zo verdrietig als ik iedere keer weer ongesteld word. Het is alsof ik het 'gewend' ben geworden en de teleurstelling niet zo groot meer is. Maar vrees dat als ze over gaan op een behandeling de teleurstelling wel weer heel groot zal zijn als het dan niet lukt.
Ik kan me jullie ongerustheid zo goed voorstellen.. Mijn gynaecoloog die dacht ook bij het doorverwijzen dat het ICSI zou worden. Hier heb ik ook naar gevraagd toen we begonnen met de behandeling, want dit voelde voor mij ook wel veilig. Ik zag het al helemaal gebeuren dat we al die jaren bezig waren en we een IVF behandeling deden en dat er dan uit kwam rollen dat er geen bevruchting optrad en we dus echt ICSI nodig hadden. Dan had je gelijk een hele IVF behandeling weggegooid, er zijn echt stellen die deze nachtmerrie overkomt! Maar de gyn heeft me toen heel duidelijk uitgelegd dat ze zodra het een beetje lukt echt IVF willen doen. Ze willen niet voor niets gaan prikken in eicellen. Zodra er voldoende zaad is (soms vragen ze zelfs nog om een tweede keer te produceren, dus dat geeft wel aan dat ze echt graag IVF zien) voeren ze IVF uit. Tenzij dus bij een eerdere IVF poging geen bevruchtingen waren of het zaad echt heel erg weinig is. Dit verhaal hielp mij wel om echt het volste vertrouwen in IVF te hebben. Succes met je volgende IUI rondes! Ik hoop dat IVF/ICSI niet nodig gaat zijn.
Wij hebben een maand geleden zo'n nachtmerrie gehad... Voor jullie: houd moed! Het overkomt maar 2% van de stellen die naar ivf gaan dat er 0 bevruchtingen zijn. En idd, je poging 1 is dan weg... Over onverklaarbaar ken ik helaas alle gevoelens en emoties. Wij zijn bijna 3,5 jaar bezig en nog steeds niet weten ze waarom het niet lukt. Alles ziet er steeds prima uit. En idd, als de hoeveelheid en kwaliteit van de zaadcellen prima in orde is, dan doen ze liever ivf. Bij icsi prikken ze in de eicel en dan heb je kans (wel kleine kans) dat deze kapot gaat. Home: doe je nu iui met hormonen of zonder? Als je nu zonder hormonen iui doet, dan zou ik eerst iui met hormonen adviseren. Dan kan je goed zien hoe jouw lichaam daarop reageert. Mocht je ooit toch bij ivf uitkomen, dan hebben ze al een richtlijn qua hormonen voor je. Heb je wel al een hsg gehad? Zodat je weet dat je eileiders open zijn?
@Lacey, ja idd lekkere dooddoener.. zou wat zijn als we straks idd in verwachting zijn.. krijgen ze nog gelijk ook.. haha Klinkt goed, zo'n therapeut die je even rechtzet, het kan geen kwaad iig.. Ik hoop dat het volgende week bij jullie al duidelijker wordt wat er nu op de planning staat.. Succes! @Catmommy, ook wij hopen dat het niet zover komt, maar we hebben nog zeker een half jaar te gaan voor het uberhaubt zover is.. Jij net tp zie ik? Spannend weer! Maar mooie opbrengst bij IVF zie ik.. Hopelijk mooie innesteling en plakker deze ronde.. Ga duimen voor jullie!! @Goldfish, In het kort, ik heb 5 jr geleden al een IVF poging gehad (donor) waarbij er toen 9 eitjes waren waarvan 1 bevrucht en die was bij tp geen hele goede kwaliteit. Toen was ik al bevriend met ml en uiteindelijk samen.. Ik heb HSG gehad, en heb nu eerst 3x zonder hormonen als de volgende niet lukt gaan we dus 3x met hormonen proberen. Maar op basis van de vorige keer denkt de gyn dat ICSI een beter resultaat zou geven, maar dit zou beslist worden op het moment dat we worden doorverwezen naar Gent. Maar jullie verhaal is ook heftig zeg!! Wat een teleurstelling afgelopen ronde voor jullie.. Hopelijk gaat de ICSI jullie een beter resultaat opleveren.. Waar staan jullie onder behandeling als ik mag vragen? En die rollercoaster van emoties kan soms zo vermoeiend zijn maar het hoort er idd allemaal bij.. Hopelijk levert het ons uiteindelijk onze droom op
Ik snap je moedeloosheid na 3 iui poging die mislukt zijn vraag ik me toch ook serieus af, want er is niets echt met ons. Maar vandaag op gesprek geweest voor ivf en terug beetje moed gekregen. De gyne zei wel dat als er bv. 8 eitjes zijn die ze plukken, dat ze de helft bevruchten via ivf en de andere helft via icsi. Ik had nog nooit gehoord dat dit bestond. Maar volgens haar beter omdat je met de icsi meer kans hebt dat de bevruchting lukt, maar als de ivf lukt zijn deze beter van kwaliteit..
@lobje. Fijn dat jullie weer een beetje moed hebben! Klinkt idd als een goede uitleg, wist ook niet dat dat ook kan idd.. wel een soort van geruststelling.. Heel veel succes met jullie poging volgende maand! Spannende tijden..
Ik kan alleen maar zeggen, houd moed! En dat zijn loze woorden, ik weet het. De kwaliteit van het zaad is heel goed! Hier hadden we op zijn hoogst de helft... Het blijft een dobbelsteen opgooien, soms gooi je gelijk zes, vaak niet. Hopelijk hebben jullie snel een positieve test. Sterkte!