Moedeloos, zoon bijna 6 heeft hele grote mond

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door goblins, 22 feb 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Met je eens. 2 voorbeeld situaties en we roepen direct ASS, echt wauw! En al zou dat labeltje er wel op zitten is het nog steeds gedrag dat niet door de beugel kan en waar iets aan moet veranderen. Tenzij je het niet erg vind dat straks iedereen je kind een brutaal rotjongetje vind maar ga er vanuit dat geen enkele ouder dat wil voor haar kind.
     
    suus1983 en julia80 vinden dit leuk.
  2. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.694
    7.749
    113
    Vrouw
    Nee zeker mag een grote mond niet. Maar er wordt toch gevraagd naar wat te doen? En ja. Indenk zeker wel dat de oorzaak wat uit maakt ja. Ik denk dat het goed is te kijken waarom hij een grote mond heeft en niet enkel straffen of boos worden omdat hij een grote mond heeft. Volgens mij blijf je dan in een cirkel draaien. En direct een label opplakken vind ik echt onnodig en volgens mij hoeft dat ook helemaal niet.
     
    GossipGirlxoxo en julia80 vinden dit leuk.
  3. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.500
    8.351
    113
    De vraag is natuurlijk wel of een zesjarige altijd al exact weet hoe en wat natuurlijk. Daarom is het naar mijn idee belangrijk dat de omgeving dat begeleid en grenzen aangeeft, wat de oorzaak ook is. Zelfde geldt voor hoe je overkomt, want ook zonder grof taalgebruik kun je brutaal zijn/overkomen. Ook dat hoeft niet expres te zijn, maar het is wel hoe het overkomt, dus is er goed als de omgeving ‘feedback’ geeft, zodat een kind ervan kan leren. Alleen ouders zijn hierin vaak niet voldoende, ik hoop dus dat zo’n moeder die stom genoeg wordt ook (liefst op een rustige manier ;)) aangeeft dat ze dit niet acceptabel vindt. En de een leert het sneller dan de ander en/of het gaat meer natuurlijk of moet nadrukkelijk en langdurig worden aangeleerd en nieuwe situaties kunnen lastig blijven en aandacht blijven vragen. Dat zal de tijd leren. :)
     
  4. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.967
    8.771
    113
    De ene kind zoekt meer grenzen op dan de ander. Ze doen dat niet altijd express maar willen weten waar ze aan toe zijn.

    Duidelijk zijn, consequent maar soms wil het ook helpen om ook echt naar het kind te luisteren, het gevoel te geven dat je hem begrijpt en autonomie is heel belangrijk

    Onze zoon is ook 6 en bij hem helpt het enorm. Scheld woorden mag niet, dan sturen we hem weg.
    We gaan met hem wel in gesprek maar niet in discussie.

    Die van ons lijkt een bemoeial maar hij heeft moeite om te zien wanneer het "probleem" voor hem is en voor een ander.

    Bijvoorbeeld een 2 jarig jongetje dat tegen een puber met een boos vingertje gaat zwaaien, nee niet doen dat is gevaarlijk!! De jongen zat op een fiets te wachten en leunde met 1 voet op een paaltje :rolleyes:

    Als die van ons iets zijn hoofd heeft zitten gaat het er ook niet snel uit. Met goede argumenten overigens wel redelijk.

    Hij is overigens heel vlot en hij denkt net wat anders dan een gemiddeld kind.
     

Deel Deze Pagina