Moeder accepteert wens niet

Discussie in 'De bevalling' gestart door xBLOEMPJE, 7 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Roxyroxx

Roxyroxx Niet meer actief

Tja, lastig. Ze moet jouw wens respecteren MAAR jij woont bij jouw ouders in. Hoe zie je dat precies voor je? Sluit je je kamer af? Sorry, maar ik kan me voorstellen dat je moeder in haar huis overal mag en kan komen, het is HAAR huis. De enige oplossing is poliklinisch bevallen, je kunt je moeder moeilijk verbieden weg te blijven uit haar huis.

2. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.541
    3.057
    113
    Je kan haar niet weigeren in haar huis.
    Ik zou ook voor zh/kraamhotel gaan dan

3. Siren84

Siren84 VIP lid

8 jul 2010
    5.115
    1
    0
    Groot rijkdom! 2 meiden!
    Breda, Noord-Brabant
    Meid, ga in het ziekenhuis bevallen. 2

4. Amethist

Amethist Niet meer actief

Natuurlijk kan je haar ook in haar huis weigeren bij je bevalling te zijn. Het is misschien haar huis, maar jouw bevalling. Ze mag neem ik aan prima in haar eigen huis zijn, maar niet op de kamer waar TS aan het bevallen is.

Als je moeder echt zo dwars blijft zou ik er toch ook voor kiezen poliklinisch te bevallen. Misschien niet wat je in gedachte hebt, maar dan hoef je je iig niet druk te maken om de mogelijkheid dat je moeder gewoon erbij komt tijdens de bevalling.

Sterkte en succes, het lijkt me heel frustrerend en kwetsend als je moeder je wensen omtrent zoiets belangrijks als een bevalling negeert.

5. Ona

Ona Fanatiek lid

8 mei 2011
    1.469
    1
    36
    Hier wilde mijn moeder er ook graag bij zijn. Echter, mijn vriend wilde dit niet om dezelfde reden als jij (ze is gauw in de stress). Ik ben in het ziekenhuis bevallen. Dit was een bewuste keus voor mij (en ben blij toe). Voor ons was het makkelijk want we wonen niet in ons ouderlijk huis (moeder was niet in de buurt). De bevalling begon midden in de nacht. Wel heb ik haar gewoon eerlijk gezegd dat we het met z'n tweeen wilde doen. Mijn moeder belde me elke dag en de dag voordat ik was bevallen waren we nog naar de markt geweest samen. We hadden toen afgesproken dat ik haar de volgende dag zou bellen om iets af te spreken. Dit is natuurlijk niet gebeurd omdat ik daar niet toe in staat was. Wel heeft mijn vriend een sms gestuurd met de tekst 'hallo oma'. Waarop ze meteen belde en vroeg 'en hoe ging het'? Achteraf heeft ze nog een keer gezegd 'het is maar goed dat ik er niet bij was want ik had geen arts/verloskundige goed genoeg gevonden' en was erg gestresd geraakt.

6. Ntje

Ntje Fanatiek lid

11 nov 2012
    3.720
    90
    48
    Almere
    Poeh heftig zeg! Ik zou ik jou geval denk ik toch voor een poliklinische bevalling of een kraamhotel kiezen. Ik denk dat er dan een stuk minder stress is.

En misschien kan je je moeder ook nogmaals zeggen dat jij bij jou standpunt blijft en dat ze er maar mee moet dealen! Nu kind jou beslissing. En dag als ze het niet begrijpt dat je het jammer vind maar dat je het fijn vind als ze d'r mening voor zich houdt.

Succes ermee!

7. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    No way dat ik dan thuis zou bevallen...
    Het is haar huis dus ze mag gaan en staan waar ze wilt. Tuurlijk kan de vlos haar het gst van de deur wijzen. Maar wzt als ze niet gaat? Of ze stampij gaat maken op de gang? In het ZH kunnen ze haar er evt uitzetten. In haar eigen huis gaat dat wat moeilijker....
    En zou je er prettig en rustig liggen met een boze en paniekerige moeder in de buurt?
    Geloof me, daar word een bevalling echt niet makkelijker door..

8. happyglow

happyglow Fanatiek lid

18 okt 2012
    2.101
    0
    0
    Accountmanager Binnendienst
    Maarssen
    Natuurlijk kun je je moeder niet weigeren in haar eigen huis maar die moeder kan wel het respect opbrengen om netjes in de woonkamer te zitten of op een andere plek zodat haar dochter rustig kan bevallen.

9. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    In het ziekenhuis, kraamhotel of op een andere plek bevallen, zodat je niet alsnog stampij krijgt. Als de weeën zijn begonnen, wil je echt geen discussie meer met een hysterische moeder. Of iemand die op de gang lawaai maakt.

Enne, wat betreft de achternaam: je vriend heeft het kind al erkend, neem ik aan? En je hebt al samen bij de gemeente laten vastleggen welke keuze je hebt gemaakt wat betreft de achternaam? Dan laat je haar dit document gewoon zien en dan is ze uitgepraat.

Heb je dit nog niet gedaan: als de sodemieter naar Burgerzaken in je woonplaats, samen met je vriend, hem het kindje laten erkennen en kiezen voor de achternaam van jullie keuze. Ligt dat lekker vast. (Doe je dat niet en ga je niet mee om het kindje aan te geven, dan krijgt het dus toch -tijdelijk- jouw achternaam!)

10. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ik ben het overigens niet eens met de anderen dat als je thuis bevalt dat je moeder dan het 'recht' heeft om binnen te vallen bij je bevalling omdat ze mag 'gaan en staan' waar ze wil. Je geeft elkaar toch ook een bepaalde vorm van privacy? Anders zou ze ook zomaar de wc binnen mogen stappen.
    Ik denk wel dat het lastig is om haar te vermijden als je aan het bevallen bent en ze is thuis.

11. Roxyroxx

Roxyroxx Niet meer actief

Ik (met man) heb zelf bij mijn ouders gewoond toen mijn kleine er was ivm verbouwing. Tuurlijk geef je elkaar enige privacy, maar wij waren te gast. Het was hun huis. Als je moeder nu al aangeeft het met bepaalde zaken niet eens te zijn is er een grote kans dat zij jouw privacy niet accepteert. Tja, en wat doe je dan? Wie gaat je moeder wegsturen? Straks stuurt ze jou uit huis, wat haar goed recht is het is en blijft haar huis!

12. Mama-in-love

Mama-in-love VIP lid

11 mei 2010
    7.354
    158
    63
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Ik zou ABSOLUUT in een kraamhotel gaan bevallen in jou situatie.

Mocht het niet mogelijk zijn dan zou ik de deur op slot doen van onze kamer, sorry maar ik ga op zo'n moment niet bevallen met mensen in mijn buurt die ik er niet bij wil hebben.

Heel aardig dat jullie bij haar mogen wonen tijdelijk maar dat betekend zeker niet dat ze zomaar het recht krijgt om jullie privacy te schenden.
    Mag ze dan ook binnen komen als je staat te douchen? Als je net samen sex hebt? Of als je op de wc zit?

Ze heeft jou wensen gewoon te accepteren! Het gaat hier niet om bijzaakjes maar belangrijke dingen!

13. Ontbijtkoekje

Ontbijtkoekje Actief lid

5 aug 2013
    133
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoe dan ook blijf je vasthouden aan je mening.
    Ik heb er echt heel erg veel spijt van dat ik toch bij mijn eerste mijn moeder er bij heb gehad.

14. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.766
    18.911
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Volgens mij zegt ook niemand dat moeder het recht heeft om bij de bevalling te zijn. En ik ben het ook helemaal met bijv. HappyGlow eens dat moeder de wens van haar dochter zou moeten respecteren.

Maar zoals ts het beschrijft, is moeder duidelijk niet van plan om dat te respecteren. Nu lees je wel vaker over gedram wat dat betreft, maar over het algemeen gaat dat over mensen die niet bij hun (schoon-)moeder in huis wonen. En dan is de oplossing simpel.

Alleen woont ts wel in het huis van haar moeder en dan moet je realistisch zijn. De bevalling begint, ma heeft in haar hoofd dat ze erbij zal zijn... En dan? Een verloskundig zal er ongetwijfeld wat van zeggen. Maar gaat ze daarna luisteren? De vk en kv zijn er om de bevalling te begeleiden, niet om mensen buiten de deur te houden. Ze hebben wel wat anders aan hun hoofd, lijkt mij. Wil je dan dat vriend haar fysiek buiten gooit? Lijkt me niet fijn, al die stampij tijdens de bevalling. Om nog maar te zwijgen over het feit dat je dan in de kraamtijd mogelijk zit met een kwaaie moeder die ruzie heeft met je vriend. In het ergste geval zou zijn dan weer kunnen proberen hem de toegang tot het huis te ontzeggen ofzo.

Dus daarom het advies: beval ergens anders. Want als moeder echt voet bij stuk houdt, gaat het mis. Of je hebt tijdens de bevalling al een hoop gedonder (wat waarschijnlijk doorwerkt in de kraamtijd). Of je geeft toch maar toe, waardoor jij je niet prettig voelt en achteraf spijt hebt.

15. Fietwordtmama

Fietwordtmama Niet meer actief

Je kunt haar niet verplichten haar eigen huis te verlaten. Maar je mag toch zeker wel verwachten dat ze buiten de slaapkamer (of andere plek waar je bevalt) te blijven.

Je zou bijvoorbeeld kunnen vragen beneden te blijven om deur te openen voor verloskundige/kraaamzorg. Heeft ze nog een nuttige functie ook, terwijl jij boven bezig bent met bevallen.

Verder raad ik je aan om dit heel goed met je verloskundige te bespreken. En ook om met haar een bevallingsplan te schrijven, waarin je dit issue opneemt. Kun je meteen ook andere wensen rondom je bevalling vastleggen. Je verloskundige kan je daar vast bij helpen.

Het is voor jou belangrijk om ontspannen de bevalling in te gaan.

Zijn er alternatieve locaties waar je kunt bevallen (bij eerste tekenen daarheen). Je zegt dat je wel je oma en je vriend erbij wil hebben. Is er daar plek waar je je rustig voelt?

16. Miranti

Miranti Fanatiek lid

1 jan 2013
    1.445
    0
    36
    Pfff wat vreselijk lastig en irritant zeg! Hier wil ik mijn moeder er ook niet bij hebben. Sowieso verder niemand behalve vriend,verloskundige en kraamhulp.

Mijn moeder vond het ook niet leuk om te horen dat ik niet wilde dat ze bij de bevalling zou zijn, maar accepteerde dit wel. Zegt dit wel moeilijk te vinden. Toen ik het eens met haar had over wanneer ze er dan bij mag komen enzo na de bevalling liet ze ook dingen vallen als dat ze al die uren gaat zitten wachten in het ziekenhuis bijvoorbeeld of meteen zodra het geboren is erbij wilt. Zij heeft kennelijk een bepaalde verwachting ofzo.. Ik heb haar duidelijk gemaakt dat het niet op die manier gaat en er daarom voor gekozen niet te bellen als de bevalling begonnen is..

Goed, daar heb jij niks aan, want je woont tijdelijk thuis en je moeder heeft er geen boodschap aan zo te horen. Dus dat is lastig ja. Ik snap ergens wel dat je moeder het lastig vindt om weg te blijven als je in haar huis bevalt en je oma er wel bij mag zijn.. Dit is geheel jouw keuze en ik snap je heel goed, want stress moet je er niet bij hebben! Maar dat maakt de situatie wel lastiger denk ik. Je wilt graag thuis bevallen?? Anders zou je erover na kunnen denken om in het ziekenhuis te bevallen of in een kraamhotel ofzo. Dan is ze niet in de buurt.. Verder zou ik er niet meer op ingaan en kort blijven als het over de bevalling gaat en over de naam. Jij het besloten dat het zo is en niet anders, klaar.. Ze kan der over doorgaan en dan krijg je ruzie, die stress wil je ook niet hebben. Niet meer op ingaan daarna dan denk ik? Verder weet ik het zo ook niet, sterkte ermee! Lijkt me erg lastig en frustrerend!

17. Shandy

Shandy Fanatiek lid

14 jan 2012
    2.603
    18
    38
    T lastig zeg.
    Je bent min of meer afhankelijk van haar ivm je woonruimte.
    Maar je hebt ook recht op wat privacy.
    Is poliklinisch bevallen geen optie? Als je geen indicatie hebt,kost dit wat geld.
    Maar ii vraag me af of dat afweegt tegen de stress en spanning die je nu ervaart...
    Kun je niet een brief schrijven als het niet lukt om met haar te praten?
    Waar je in uitlegd dat je haar heel bijzonder vind ( je heeft je toch 'opgevangen')
    Maar dat je het niet fijn vind als ze bij de bevalling is omdat je dit samen met je partner wilt doen en dat ze zodra de kleine er is natuurlijk gauw kan kijken...

18. ash21

ash21 Actief lid

1 dec 2012
    163
    0
    0
    NULL
    NULL
    Lastig hoor, bezorgt jou zo een hoop stress.
    Anders ga je toch in het ziekenhuis bevallen?
    Ik wil mijn moeder ook niet bij de bevalling hebben, en dat vind ze ook helemaal niet erg, zij had zelf ook niemand erbij behalve mijn vader dan. Ik wil alleen mijn man en de verloskundige erbij en de kraamhulp mag pas komen als het echt nodig is.

19. happyglow

happyglow Fanatiek lid

18 okt 2012
    2.101
    0
    0
    Accountmanager Binnendienst
    Maarssen
    waar is TS ineens heen...?

20. sassie25

sassie25 Fanatiek lid

15 nov 2009
    4.613
    0
    0
    bakkersmeisje
    Bleiswijk

Aan het bevallen?
    Als dat zo is hoop ik dat het allemaal een beetje soepeltjes verloopt en haar moeder zich toch even op de achtergrond houdt/heeft gehouden!

Vervelende situaties dit altijd!

Deel Deze Pagina