Bekkeninstabiliteit & Hypermobiliteit

Discussion in 'De bevalling' started by Hummeltje1, Sep 9, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Hummeltje1

Hummeltje1 Nieuw lid

Sep 9, 2013
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zal in het kort uitleggen wat mijn situatie is.
    Ik ben twee keer geopereerd aan mijn heup ivm labrumscheur. Daarnaast is hypermobiliteit bij mij geconstateerd toen ik 15 jaar was. Op dit moment heb ik ernstige bekkeninstabiliteit. Ben nu 31 weken zwanger. Ik zie erg op tegen de bevalling en vraag me af of er iemand is die hier ervaring mee heeft?

Alvast bedankt!!

2. Teske1987

Teske1987 Fanatiek lid

Aug 7, 2013
    2,294
    0
    0
    Nog geen ervaring met bevallen. Ben zelf 35 weken zwanger hypermobiliteitssyndroom en bi. Wat gelukkig met het indalen van de baby ietsje is gestabilliseert. Heb ondertussen 3 verschoven wervels in mijn rug gehad, schouder opnieuw moeten stabilliseren. Overbellaste spieren en banden. Dus ben idd ook heel benieuwd naar de bevalling. Fysio zei dat ik moet uitkijken dat de bevalling niet te snel gaat. Verder heb ik begrepen dat je met de bevallimg zelf minder last hebt van bi. De rest is ook voor mij nog afwachten.

3. nanni1996

nanni1996 Fanatiek lid

Jul 23, 2008
    3,640
    322
    83
    Hier ook bevallen met BI en hypermobiliteit en daarbij nog een heupafwijking.. Beide kids gewoon bevallen, wel ingeleid met 37 weken zodat ze niet te groot waren.
    Mij gyn "verbood" mij wel een ruggenprik omdat ik dan niks zou voelen in mijn heupen en ik ze dan uit de kom kon halen.. Bevallingen gingen prima, oke wel pijn maar tsja..

4. fayenne

fayenne Bekend lid

Sep 3, 2013
    935
    0
    0
    NULL
    IK had alleen BI met de laatste 2 zwangerschappen en geen last met de bevalling.
    Van te voren overleggen met je VK over eventuele makkelijke houdingen voor je.

5. Teske1987

Teske1987 Fanatiek lid

Aug 7, 2013
    2,294
    0
    0
    Hoe was het herstel na die tijd? Toen nog ergens tegenaan gelopen?
    Ruggenprik raadde de vk gisteren idd ook af. En wordt mss nog wel een verwijzing naar gyn omdat mijn lichaam begint op te geven.

6. Lucindalice

Lucindalice VIP lid

Feb 3, 2010
    6,050
    145
    63
    Ik ben 2x bevallen en ik heb EDS en flinke b.i... Bevalling 1 viel mee, bevalling 2 niet. Nu de derde keer ga ik naar n perinatoloog die er ervaring mee heeft.
    Let vooral op je houding en even een heel goed gesprek met je gyn of Vk over wat je kunt verwachten en wanneer je kunt starten met revalideren.

Als je vragen hebt, P.b staat altijd open :)

7. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

Nov 29, 2011
    4,414
    0
    0
    Tijdens bevaling volgens mij niet veel gemerkt.
    Heb nu nog moeite met lopen en zitten. Ook is de knie die voor zwangerschap gestabiliseerd was flink terug naar af..nog niet naar laten kijken. .druk bezig geweest met andere complicaties:$

8. Hellen1971

Hellen1971 VIP lid

Dec 16, 2008
    6,069
    1
    38
    Senior consulente Wmo
    Sliedrecht
    Hier ook een hypermobieltje met BI. Mijn eerste bevalling is mede daardoor zeer snel verlopen (1, 5 uur). Ben overigens niet ingeleid, maar met 38+2 spontaan begonnen. Heb vermeden dat anderen mijn benen vast zouden houden zodat ik niet uit mijn fatsoen zou worden geduwd. Na de bevalling moest ik de eerste week ook verplicht boven blijven. Daarna best een flinke tijd gerevalideerd met de bekkenpeut die mij tijdens de zwangerschap begeleidde.

Nu in week 37 is het weer een aardige hel. Slapen is drama, lopen nog maar beperkt en ook pas halverwege de middag gaat het vaak pas wat soepeler. Ik weet waarvoor ik het doe, maar de pijn en afhankelijkheid van anderen wennen niet.

9. Teske1987

Teske1987 Fanatiek lid

Aug 7, 2013
    2,294
    0
    0
    De pijn, afhankelijkheid van anderen en het langzaam opgeven van mijn lichaam maakt mij op het moment wel erg aan het twijfelen of ik nog een kleine erbij zou willen. Twee kids was altijd wel mijn wens.. Gelukkig hoef ik daar nu nog niet over te beslissen:)!

10. Hellen1971

Hellen1971 VIP lid

Dec 16, 2008
    6,069
    1
    38
    Senior consulente Wmo
    Sliedrecht
    Ik snap je ! Teske.

Ik word 42 dus ik weet dat het voor mij ook echt de laatste keer is. Maar was ik jonger geweest, denk ik ook niet dat ik het nog een derde keer had aangedurfd!

11. Joes1

Joes1 Actief lid

Jun 16, 2013
    315
    1
    0
    Hopelijk reageren er meerdere hiermee, ben erg benieuwd, bij mij ook bi en hypermobiel, met daarbij een dubbele scoliose.

12. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

Nov 29, 2011
    4,414
    0
    0
    Hier ook met scoliose trouwens.
    Heb ook nog wel erg last van si etc...maar wil ook een tweede..
    Best eng want tijdens de zwangerschap kon ik zooo weinig

13. Teske1987

Teske1987 Fanatiek lid

Aug 7, 2013
    2,294
    0
    0
    Straks eerst maar eens bekijken hoe de bevalling gaat en het herstellen van de zwangerschap en bevalling. Hooelijk valt dat mee...

14. Lucindalice

Lucindalice VIP lid

Feb 3, 2010
    6,050
    145
    63
    @ wachtende, mag ik vragen waaraan je geopereerd bent?

Denk dat ik gewoon n bord voor m'n kop heb.... Maar ik kijk op de lange termijn en wil echt heel graag n groot gezin

15. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

Nov 29, 2011
    4,414
    0
    0
    Ik bleef me enorm rot voelen sinds bevalling. Knapte niet goed op. Bleef buikpijn houden. Kwam door bv zeiden ze..was t samentrekken door hormonen. Toen dochter zo'n zes a zeven maanden was begon ik licht in mn hoofd te rsken bij de pijnaanvallen...daarna ging t over in flauw vallen. Was volgens ha burn out. Ging in juni op werk ko..man kwam me ophalen en bracht me naar zkh. Werd opgenomen voor ruim een week dacht ik. Daarna nog veel onderzoeken gehad en uiteindelijk kijk operatie buik. Door fluxus toch stolsel achtergebleven waardoor infectie is doorgeslagen naar eierstok...en daar dus maanden mee doorgelopen.

Bedenk me ook net dat je knie operatie kan bedoelen pff...stomme ik...dat was losmaken van banden knie en op andere plek vast zetten zodat de knieschijf niet meer continu ernaast zou gaan. Herstel duurde mega lang en baal dus enorm dat t nu weer zo slecht gaat...want ik kan echt niet weer 12 weken in spalk van enkel tot lies om daarna weer opnieuw te moeyen leren lopen pff

Ik heb geen idee of het met iedere zwangerschap erger gaat worden...Misschien dat andere hier antwoord op kunnen geven? Ik hou t igg als het me gegund is bij twee zwangerschappen...vond het hele gebeuren een behoorlijke klap op lichaam

16. Lucindalice

Lucindalice VIP lid

Feb 3, 2010
    6,050
    145
    63
    @ wachtende jeetje, wat een operaties zeg!!
    Wat betreft het toenemen van de klachten... Tweede vele malen erger dan de eerste, maar mentaal was het echt veel beter te doen omdat ik wist wat er ging komen. Helaas was de bevalling de tweede keer zwaarder voor m'n bekken en nog steeds geen herstel na 1.5 jaar. Vervolgens n MK en nu weer een prille zwangerschap met al flinke verweking van de banden. Dus ik vrees wel dat de bi per keer toeneemt ja, maar dat het mentaal beter te doen is. Daarnaast weet ik niet of ik representatief ben hoor, want ik heb EDS en dus voor de eerste al enorm slappe banden en instabiliteit.

17. nanni1996

nanni1996 Fanatiek lid

Jul 23, 2008
    3,640
    322
    83
    Ik starte al met fysio op dag 3 na de bevalling, fysio kwam thuis (heel licht natuurlijk) bekken was al snel weer "goed" nu allen nog last als ik teveel gedaan heb..
    Je moet proberen een balans te vinden in niet te veel bewegen maar ook niet te weinig ivm hypermobiliteit

18. Moekje

Moekje Fanatiek lid

Apr 29, 2012
    1,021
    1
    38
    NULL
    Zuid-Holland
    Hier ook hypemobiel en BI gehad in mijn zwangerschap.
    Ik heb voor tijdens de bevalling instructies gekregen van mijn fysiotherapeut om de BI door de bevalling niet erger te laten worden.
    Ik heb wel een ruggenprik gehad, maar door de hypemobiliteit moest ik wel eerst langs de anesthesist om te kijken of het wel mogelijk was ivm wervers etc. Dit bleek bij mij 'nog te doen'.
    als je info wilt stuur je maar eff een PB'tje ;) kan ik je gerichte vragen beantwoorden.

Share This Page