Hoi dames, Ik ben vorige week bevallen van mijn derde dochter en nu vroeg ik mij toch iets af. In mijn bevalplan had ik neergezet dat ik graag na het bevallen de navelstreng uit wilde laten kloppen. Nu zag ik na de bevalling dat ze bloed uit de navelstreng haalde... Ik was te versuft om er wat van te zeggen kreeg daarna dochter op mijn buik. Nu ben ik alweer een week thuis en vroeg mij af waarom ze dat deed en of ze nu gewacht hebben met het uit laten kloppen. Bevalling is gewoon goed verlopen. Wel weer een ruptuur en ontsluiting van 5 naar tien binnen het half uur. Iemand een idee?
stomme vraag misschien maar moet die niet zowieso eerst uitgeklopt zijn voordat ie doorgeknipt mag worden? heb ik eens ergens gelezen volgens mij? gefeliciteerd trouwens met je dochter.
Dankjewel. Nee voor zover ik weet niet. Soms ook nodig dat een kindje snel weggehaald moet worden, meegenomen moet worden voor onderzoek enz en dan is er ook geen tijd om de navelstreng uit te laten kloppen.
inderdaad dat klopt.. maar volgens mij doen ze het soms ook omdat ze niet weten pf de placenta al aan t loslaten is.. want dan kan de baby dood bloeden.. daarom willen ze vaak niet te lang wchten met doorknippen. maar goed als jij dat vooraf besproken hebt moeten ze er toch eigenlijk rekening mee houden.
Vaak halen ze er nog bloed uit voor onderzoek volgens mij. Dat heb ik laatst ergens gehoord. Kijken of het bloed van de baby goed is?
Voor zover ik het begrijp halen ze met een injectienaald bloed weg voor stamcelonderzoek OF ze laten de navelstreng uitkloppen, ik heb begrepen dat het niet allebei kan. Bij mijn eerste hebben ze het ook gewoon gedaan zonder mijn toestemming, ben ik achteraf ook wel boos om...
Bij mij werd er bloed uit de navelstreng gehaald ivm suikergehalte... ik ben ingeleid ivm zwangerschapsdiabetes.
Ze halen bloed uit de navelstreng omdat ze daar dingen uit onderzoek uit kunnen halen bijvoorbeeld hoe je kindje het heeft gehad tijdens de bevalling. Als ze hem uit laten kloppen heeft je kindje eventjes op de buik gelegen terwijl de navelstreng nog niet geknipt was. Hier in het ziekenhuis doen ze het standaard.
Hier checken ze het navelstrengbloed ook standaard. Ze halen er ook veel uit wat stofwisselingsproblemen betreft, zodat ze dan snel kunnen handelen.