Ze kan haar naam schrijven. Is ze toe aan het leren lezen.?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door penseel, 9 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. penseel

penseel Niet meer actief

Hoi hoi.

Vraagje mijn dochter net vijf kan haar naam schrijven. Bijna goed. Ze mist alleen de H. Ze doet het zonder voorbeeld. Dus zelfstandig van uit haar hoofd je. Ze heet karishma niet de kortste naam en makkelijkste.

Mijn vraag is meer als een kind zijn of haar naam kan schrijven is ze toe aan het leren lezen of iets staat het met elkaar in verbinding zo als velen weten. Broerlief is nooit zo geweest en heb dus daar in ook geen goede graat meter.

Ben zelf ook niet zo handig om haar te leren lezen maar zou ze er aan toe zijn. Voeg foto toe. Ik moet zeggen ben best trost op haar. Ze lijkt het leren beter op te pakken dan broer lief ik weet dat er hier juffen zijn en ervaaring s deskundigen. foto bij gevoegd ze kan ook de naam van een klas genoot schrijven maar dat is maar een korte naam Mi.:):):)

2. Chilleke

Chilleke VIP lid

21 jan 2010
    10.869
    1
    36
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Brabant
    Volgend mij staat dit los van elkaar. Aangezien ik denk dat naam schrijven een kunstje is. Mijn zoontje kon met 4 jaar ook zijn naam schrijven en een ruim half jaar zonder voorbeeld, maar heeft een korte naam.
    Ze leren dat ook op school. Maar misschien heb ik het fout hoor, ik zou het gewoon lekker op zijn beloop laten, ze worden al zo snel groot ;)

3. penseel

penseel Niet meer actief

Ja ik weet het.;) maar ik bedoelde het niet negatief. Van ik vroeg en vraag mij af hoe en wat of het met elkaar in verbinding staat.

Het schrijven van een naam en het leren lezen. Wat het verband is. Dat ze bepaalde letters kent dat is zeker. Ben er verder ook niet zo in thuis.

Stel ik krijg hier advies om haar wat te leren leren lezen hoe pak ik dat aan zonder over te stimuleren bijvoorbeeld is ze er aan toe?

Ze toont in elk geval intressen.

4. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Leuk als ze dat kunnen he?! :)

Hier herkent onze middelste vanaf 3,5 'haar' letters en schrijft dit ook (de oudste herkende zelfs al veel letters ook buiten haar eigen naam om vanaf haar 2,5e). Ze herkent ze ook in andere woorden en ziet letters die er op lijken. Maar ik denk niet dat er een 1 op 1 relatie bestaat met toe zijn aan leren lezen.

Spelenderwijs kun je natuurlijk de letter- en klankenschat uitbreiden (wat begint nog meer met de 'k', naam broer begint met ... etc.), maar ik zou niet meteen gaan denken aan het echte leren lezen.

5. Jekil

Jekil Actief lid

29 sep 2012
    392
    1
    16
    Leerkracht VSO
    Rotterdam
  6. penseel

penseel Niet meer actief

Zoals ik het lees is het dus idd het begin van het voor leren lezen.

?..Ze schrijft ook al oma dat hebben we wel geoefend tijdens spel. als ik met haar tekent schrijf ik altijd haar naam op het blaadje ze verstuurd ook post naar klasgenootjes.:D Ze is er dus wel idd mee bezig.

Leuk om te lezen. vind het gewoon leuk na een kind dat zeer veel moeite heeft en had op school. Ik nu een kind heb dat wel al een uiting geeft van wat ze interssant vind.

Bedankt voor de informatie.;)

Deel Deze Pagina