Kwam net voorbij op het rtl 4 journaal. Maar dat is toch eigenlijk ook zo. Ja oké je moet een flink bedrag neertellen als je het op eigen initiatief wilt laten uitvoeren maar zo is dat ook met de combinatie test. Of zie ik het nou helemaal verkeerd?
Ik denk dat ze bedoelen dat iedereen de test aangeboden moet krijgen. En dus keuze heeft om hem verzekerd uit te laten voeren.
Alles kost geld! Nu krijgen alleen de risico groepen deze test vergoed toch? Of als er erfelijke dingen voor komen? De kans is kleiner als je jonger bent en groter als je ouder bent. Blij dat deze test er is. Had mij een hoop stress gescheeld tijdens mijn combinatie test en vlokkentest. Hier door de leeftijd. Eind 34 zwanger tijdens test was ik net 35.
Ja klopt, als uit de combinatie test blijkt dat je een verhoogde kans hebt dan worden de vervolg onderzoeken vergoed waar onder de nipt dus. Als je geen risico geval bent en de nipt toch wilt laten uitvoeren dan moet je zelf een paar honderden euro s neertellen. Maar hetzelfde geldt ook voor de combitest, wil je het betalen...ok goed dan doen ze de test. Wil of kan je het niet betalen..dan geen test. Dus als ze de nipt test toegankelijk willen maken voor alle zwangere vrouwen, zouden ze dan niet eerst bij de combitest beginnen?. Voor veel mensen is dat nog steeds een hoop geld. (Tussen de 140 en 160 euro)
Ik ben het er niet mee eens. Voor mij persoonlijk zijn de echo's voldoende. Ik vrees dat er, mocht dit zo worden, alleen nog maar meer abortussen worden gepleegd.
Dat zou mooi zijn maar is echt veel te duur - dan zullen premies ws fors omhoog gaan terwijl er ws weinig meer positieve testen worden gehaald. Combinatie test eerst dan wordt de nipt wel vergoed. Dat combinatie test niet meer wordt vergoed vanaf 36 jaar vind ik wel vreemd, dan eerder een verhoogd risico, eens met Lellebel. Hopelijk worden procedures NIPt verbeterd en zal het in de toekomst goedkoper worden (en dan evt wel vergoed) Ik heb NIPT zelf betaald vanwege mijn leeftijd maar wilde ook combinatie test vanwege de echo. Achteraf bleek combinatie test ook okay. Dus beide zelf betaald ....maar goed een kind kost ook erg veel komende jaren😉
Waarom vrees je daarvoor? De nipt spoort heel ernstige afwijkingen op. En dan spreek je niet van een abortus maar van een zwangerschapsafbreking op medische indicatie. Daar hoef jij niet voor te vrezen, het is al erg genoeg voor de ouders die er doorheen moeten. Ik ben voor! Nipt zou net als de 20 weken echo aangeboden moeten worden.
Omdat nu niet iedereen zo'n test laat uitvoeren. Abortus (de; m; meervoud: abortussen) 1 kunstmatige beëindiging van een zwangerschap Aldus de van Dale. Wel degelijk abortus dus.
Haha hier moest ik even om lachen. Maar ik ben voor! Het spoort idd ernstige afwijkingen op die vaak niet met het leven verenigbaar zijn...in mijn ogen dus geen abortus, pijnlijk om dat te vergelijken vind ik.
De NIPT is officieel niet toegankelijk voor alle zwangeren. Officieel is het zo dat zelfs wanneer je de NIPT volledig zelf wilt betalen deze in Nederland niet uitgevoerd mag worden door een ziekenhuis wanneer er geen combinatietest is gedaan of er geen verhoogd risico is op trisomie afwijkingen. Ze zijn dan wettelijk gezien in overtreding. Ondanks onze geschiedenis komen wij helaas niet in aanmerking en moeten wij dus eerst een combinatietest doen. Ik wil geen combinatietest want een kansberekening zegt mij helemaal niets en geeft alleen maar meer stress. Ik heb een complicatie gehad bij de zwangerschap van mijn zoontje kans 1:50.000. Inmiddels 10 miskramen gehad kans minder dan 0.01 % wat zegt een kansberekening mij dan. Ik wil dus eigenlijk heel graag direct een NIPT test en ik ben zeker bereid deze zelf te betalen, maar het academische ziekenhuis waar ik loop, doet dit niet aangezien ze wettelijk gezien alleen maar NIPT mogen doen bij mensen waarbij er uit de combinatietest een verhoogd risico naar voren komt. Nu gaan wij dus (mochten we uberhaupt de termijn halen) dus maar weer naar het buitenland om NIPT te laten doen. Loesje86: misselijk wordt ik van jouw opmerking. Je hebt werkelijk geen idee waar je het over hebt. Ik weet dat het een forum is waar iedereen zijn mening mag hebben, maar dit soort opmerkingen zijn ZEER pijnlijk voor mensen die hun zwangerschap van een zeer gewenst kind hebben moeten afbreken. Mensen doen dit uit liefde voor hun kind, omdat ze hun kindje niet onnodig willen laten lijden en zo zijn er nog andere redenen te bedenken. Dus denk na voordat je dit soort dingen schrijft. Ik hoop voor je dat jij nooit in deze positie terecht komt.
Daarom is het ook zo krom idd. Wij gaan ook naar het buitenland voor de nipt wanneer ik weer zwanger ben. Over je mening delen: iedereen mag voor zichzelf beslissen maar oordelen over een ander, zeker in zo'n pijnlijke situatie is echt niet ok.
Ik ben een voorstander voor de NIPT, maar niet om deze te laten vergoeden voor iedereen. De NIPT is reteduur en elke Euro kan maar een keer uitgegeven worden- ook binnen de gezondheidszorg. Als de NIPT voor iedereen gratis toegankelijk is, gaat dit hoe dan ook ten koste van iets anders en daarvoor heeft de NIPT naar mijn weten niet genoeg toegevoegde waarde voor iedereen. De kans dat er bij een jonge vrouw iets geidentificeerd wordt, terwijl de uitslag van de combitest goed was is gewoon heel erg klein (woorden van de NIPT arts die bij mij de NIPT deed...) Ik ben er wel voorstander voor om hem gratis aan te bieden aan " risico" gevallen- vrouwen boven de 35 en vrouwen met een slechte uitslag bij de combitest. Niet risico gevallen die net even dat extra beetje zekerheid willen, kunnen dit eventueel zelf betalen (heb ik ook gedaan). @Loesje86: Waarom hebben sommige mensen toch altijd het idee dat zij vanuit hun ideologie zich met anderen te moeten bemoeien? Als iemand na een slechte uitslag van een combitest/echo/vwp/of NIPT voor een abortus kiest, is dit haar eigen keuze. Dat jij hier tegen bent, prima. Maar dat jij een ander informatie wilt ontzeggen, zodat zij deze keuze niet zou kunnen maken, vind ik ruimschoots belachelijk. Leven en laten leven... (pun intended ) *zucht*
Down is geen ernstige levensbedreigende aandoening. De gemiddelde leeftijd van mensen met Down is tegenwoordig meer dan 50 jaar. Veel kinderen volgen regulier onderwijs. Ik vind Down op zich geen reden voor abortus. Hoigdtrns in gecompliceerde situaties. Het aanbieden van de Nipt door de overheid is een teken naar de maatschappij dat Down ongewenst is en werkt discriminatie in de hand. Individuele keuze voor nipt is wat anders.
Ik ben niet voor, om dezelfde redenen als humptydumpty. Wel vind ik dus als er reden voor is, dat hij gewoon vergoed moet worden. Ik vind ook, om heel eerlijk te zijn, dat dit soort kosten erbij "horen". Beetje lastig uit te leggen wat ik bedoel, maar ik vind dus eigenlijk dat wanneer er geen enkele aanwijzing is voor die test, dat het niet raar is dat je het zelf betaald.
Want NIPT spoort alleen Down op? En ik zie zelf Down ook niet als een reden om een kindje weg te halen, maar wie ben ik om daar voor een ander over te oordelen. Vind dit wel erg complottheorie-achtig eerlijk gezegd..
Dus als ik het goed begrijp is het wat jou betreft niet oke om een ernstig ziek/gehandicapt kindje zonder levensverwachting met 20 weken weg te halen, maar het is wel oke als het gelijk na de geboorte overlijdt omdat het, zoals al gezegd, geen levensverwachting heeft?
Ik bemoei me nergens mee, ik geef mijn mening nav de openingspost. Of mag er alleen gemeld worden als je voor bent? Beetje naief, vind je niet? Ik ben tegen, wat is daar mis mee?