geen politieke discussie voordat het topic verwijderd word Maar wat vinden jullie van deze maatregelen? Formatie: geen forensentaks en langstudeerboete VVD en PvdA hebben de voorziene begroting voor volgend jaar flink aangepast. Zo worden de forensentaks en langstudeerboete geschrapt en verdwijnen het liggeld voor het ziekenhuis en de eigen bijdrage in de geestelijke gezondheidszorg. Ook gaat er 100 miljoen euro extra naar startende leraren en komt er een doorwerkbonus voor werknemers vanaf 61 tot 65 jaar. Werknemers die doorwerken tot 65,5 jaar kunnen zo gemiddeld anderhalf jaar eerder met pensioen zonder erop achteruit te gaan. In ruil daarvoor gaat de assurantiënbelasting omhoog en wordt er geschrapt in de regelingen om ouderen te stimuleren langer aan het werk te blijven. Ook wordt gebruikgemaakt van potjes die nog beschikbaar waren voor lastenverlichting en duurzaamheid. Wat wordt teruggedraaid? Tegemoetkoming ondernemersafdracht BTW Verdubbeling intensivering leerkrachten VO (bèta, jong academisch) Terugdraaien maatregel reiskostenforfait Schrappen maatregel langstudeerders Overbruggingsregeling AOW-verhoging Doorwerkbonus/mobiliteitsbonus Schrappen eigen bijdrage ggz en liggeld ziekenhuizen Modernisering ZW: 1 jaar uitstel werknemersprikkel Hoe wordt dit gedekt? Niet invoeren vitaliteitssparen Assurantiebelasting naar 21 procent Schrappen voorschotregeling AOW Snellere verhoging AOW-leeftijd Besluitvorming premies en eigen bijdragen zorg Incidentele lastenruimte 2013 Vrijval envelop duurzaamheid begrotingsakkoord
Het is natuurlijk nog even de vraag hoe het plan er uiteindelijk uit komt te zien en of alles er door komt maar zo op het eerste gezicht vind ik het er goed uit zien. Ik ben persoonlijk heel erg blij dat de forensentaks niet doorgaat. En dat de assurantiebelasting omhoog gaat is jammer maar misschien dat er dan meer mensen hun verzekeringen eens goed onder de loep nemen. Dat wordt over het algemeen te weinig gedaan of mensen zijn dubbel verzekerd. Ik zou zelf eigenlijk ook wel weer eens goed naar de verzekeringen mogen kijken maar ja dat blijft er vaak bij.
Ik ben blij dat de eigen bijdrage GGZ is teruggedraaid Veel mensen zitten ontzettend in de knoop maar gaan niet naar het GGZ vanwege de 200 eigen risico. Die mensen gaan dus niet in behandeling en draaien misschien uiteindelijk wel door en gaan moorden/verkrachten of plegen zelfmoord en springen voor de trein Ik vind het kwalijk dat daar op bezuinigd werd Ik vind het raar dat er nu wel word geïnvesteerd in verdubbeling intensivering leerkrachten voortgezet onderwijs, maar het speciaal onderwijs dan Daar staat niks over en daar zou wederom fors op bezuinigd worden wat ik ook echt belachelijk vind. Juist zei die het het hardste nodig hebben mag niet op bezuinigd worden vind ik. Speciaal onderwijs zitten dadelijk onderhand evenveel kids in de klas als op "normaal" onderwijs
Mee eens. Op speciaal onderwijs mag ook niet bezuinigd worden. Iedereen moet goed onderwijs kunnen krijgen. Dat is zo belangrijk. Als de huidige generatie en de volgende generaties goed onderwijs krijgen, hebben wij daar later met zijn allen profijt van.
ja natuurlijk assurantiebelasting even lekker omhoog, dus kortom je gaat jezelf niet verzekeren waardoor er dus mensen meer in de problemen komen (ja dat list wat op) die langstudeerboete hadden ze van mij wel mogen laten staan hiervoor, ik bedoel ik heb geen zin om te betalen voor mensen die tot hun 30e blijven lamlullen op een school (ja hebt van die mensen ertussen die steeds bezig blijven om maar niet te hoeven werken) Je zou juist blij moeten zijn met mensen die netjes verzekerd zijn en proberen netjes te leven in plaats van zichzelf in de schulden stoppen omdat ze van te voren niet na hebben gedacht over verzekeren.
Idd Triselke Sommige studenten zuipen en feesten de hele dag door en studeren 0 En dat dan leuk op het journaal verkondigen Langstudeerboete is juist een goed iets voor dat soort lui Voor mensen die bijv door ziekte of andere problemen even niet konden vind ik iets anders dan d'r bewust de pet naar gooien, alleen valt dat helaas moeilijk te controleren, anders hadden ze het van mij half mogen afschaffen