Er zijn meerdere redenen waarom dit nu niet kan (iets met tussen wal en schip vallen) maar ik wil dit hier nu even niet verder toelichten. Het ging me echt even om mijn vraag in mijn OP.
Er zijn 3 opties. 1. Bijstanduitkering aanvragen 2. ZZP’er worden, maak dan gebruik vd nw kor regeling. (Geen btw, dan hoef je ook geen btw aangifte te doen) Kosten €70 inschrijving KVK 3. Freelance. Maar.. kan jij je moeder €1000 per mnd betalen? De komende maanden. Want dan heeft ze bijstand niveau. En kan je met dat inkomen wel een huis vinden? En via soc woningstichting huren, betekent een kale woning. Waarom kan je moeder geen uitkering aanvragen?
IK Vermoed dat moeder al bijstand krijgt maar dat dit onvoldoende is voor een woning en ze daarom het bedrag voor het oppassen dat extra is, officieel zou willen maken
Hoezo valt ze tussen wal en schip? Als je niet kan werken door medische redenen (psychisch of lichamelijk)hoef je geen eens te solliciteren en heb je gewoon recht op bijstand omdat ze willen dat je je 100% op herstel kan richten zodat de kans groter is dat je na die tijd niet meer in de bijstand komt.
Zou prima kunnen. Ik ben hierin niet thuis. Mijn gedachte was dat als er idd al een uitkering zou zijn er toch ook een sociale huurwoning gehuurd kan worden. Correct me if I'm wrong hoor
Neehoor, mijn moeder heeft geen bijstand. En mocht ze die wel hebben komt ze bij de woningbouw hier wel degelijk in aanmerking voor een huurwoning. Echter is dat nu niet aan de orde en ik wilde gewoon even weten of ik met het bedrag dat ik betaal aan mij moeder, iets zou kunnen doen zodat de woningbouw dit als inkomen kan zien. Ik begreep echter al van meerdere mensen hier dat dat helaas niet mogelijk is. Jammer! Dan gaan we gewoon naar andere opties kijken. Maar iedereen heel erg bedankt voor het meedenken!
Kan je niet met je moeder naar de huisarts gaan om eea bespreekbaar te maken? Het klinkt alsof jij alle verantwoordelijkheden op je neemt. Heel aardig van je als je je moeder 1.000 euro per maand wil betalen, maar stel dat jij het geld over een paar maanden hard nodig hebt, dan heb je niets en jij hebt de verantwoordelijkheid over je eigen dochter. ik snap dat je haar wilt betalen voor oppassen en dat je haar wilt helpen. Maar ik heb het gevoel dat dit te gecompliceerd is om als dochter op te lossen (niet persoonlijk naar jou, maar hier moet een professional naar kijken).
Wanneer is geconstateerd dat ze ASS heeft? Heeft ze hier ook hulp bij? Zo ja kunnen zij niet helpen met een uitkering?
@Bloem2310 geen idee of je moeder hiervoor in aanmerking komt, maar ik moest hier nog aan denken: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/uitkering-oudere-werklozen-ioaw-iow-ioaz/vraag-en-antwoord/kom-ik-in-aanmerking-voor-een-ioaw-uitkering Misschien helpt dit je verder. Edit: sorry, zie nu in je OP dat een uitkering aanvragen momenteel geen optie is. Ik vraag me inmiddels wel af wat er dan allemaal aan de hand is waardoor er financieel zo weinig mogelijkheden lijken te zijn voor je moeder?
Ik weet dat je het er vaker over gehad hebt dat je moeder niet in aanmerking komt voor een uitkering maar ik zou het toch eens gaan proberen, het is wel nodig als jullie allebei vooruit willen in het leven.Zelf heb je al regelmatig tegenslag gehad op financieel gebied, vaak verhuisd omdat samenwonen met je moeder ook niet de oplossing is voor jullie.Je kan haar niet onderhouden, dat geld heb je zelf hard nodig.Ga gewoon eens het gesprek aan met iemand van de gemeente die er over gaat, geef aan waar jullie mee zitten.Als je moeder in een traject zit voor onderzoek naar ASS dan is dit bekend bij de huisarts/ggz.Dit kan je aangeven in het gesprek.Er zijn genoeg redenen voor vrijstelling van sollicitatie plicht en misschien vind je moeder het wel leuk om vrijwilligerswerk te doen?Ook kan de gemeente dan helpen bij bepaalde zorgtrajecten voor je moeder.(ik heb zelf coachingtraject gekregen via de gemeente omdat ggz te duur was voor mij toen) Bijstand is niet ideaal maar het maakt je moeder een stuk zelfstandiger, het kan ook zorgen/stress wegnemen omdat ze dan zelf geld krijgt ipv geld van jou (kan ook voelen als "profiteren van").Jullie hebben de afgelopen jaren elkaar vaak geholpen over en weer, het is tijd dat beide "zelfstandig" worden om de verhoudingen onderling weer een beetje recht te trekken,gelijkwaardiger.Ook al lijkt het niet zo te zijn ,onderhuids kan het wel zo voelen. Niemand valt tussen wal en schip, zeker niet als jij aangeeft dat je het financieel niet meer red om voor je moeder te zorgen (huur betalen).Het enige wat ik kan bedenken waarom ze niet in aanmerking komt voor een uitkering is een te hoog eigen vermogen....nog jaren lang op deze manier aanmodderen daar doen jullie jezelf tekort aan, jullie moeten uit dit cirkeltje stappen.Nu is je dochter nog jong maar school gaat geld kosten ,apparaten gaan kapot, fietsen kosten geld, noem maar op.Het leven word alleen maar duurder als je kind ouder gaat worden.
Hoe graag je ook wil, je kan dit niet alleen oplossen voor je moeder. Maak het jezelf vooral eens een stuk gemakkelijker en ga eens onderzoeken wat wel mogelijk is. Dit is namelijk alweer topic nummer zoveel waarin goede tips worden gegeven waar vervolgens niks mee wordt gedaan omdat je denkt dat het niet kan of omdat je moeder geen zin heeft om... Soms moet je dingen doen die niet leuk zijn, of waar je geen zin in hebt. Probeer eens te zorgen voor een makkelijkere weg. Je werkt ver weg, bent veel van huis, je moeder past op, maar die kan verder ook niks omdat ze autistisch is.
Zoals al meerdere keren gezegd is, dat kan niet. Ja ze kan zich aanmelden als gastouder maar dat gaat niet even zomaar. ik lees ergens dat het ASS traject je moeder zwaar viel of valt en dat ze daarom niet kan werken. Zit ze nog in dat traject of is ze daarmee gestopt? Gestopt? Dan moet ze daar weer mee starten. Ja, kan zwaar/confronterend zijn maar jammer dan. Schop onder de kont en door. Ze moet wel laten zien dat ze er iets mee doet en eraan werkt. Ook voor een uitkeringsinstantie. Dus aanmelden voor een uitkering en melden dat dat traject psychisch zwaar is en ze hierdoor nu niet kan werken. Zo kan je evt werkplicht misschien wat rekken totdat het traject afgerond is. Is er dan een kans dat ze die uitkering kwijtraakt en alsnog (gedeeltelijk) aan het werk moet? Ja die kans is er maar dan ben je hopelijk weer een tijdje verder. En dat traject kan gewoon naast oppassen. En heel eerlijk, het zal voor iedereen wel andere zijn maar persoonlijk vind ik het ass traject niet superzwaar. Niet zo zwaar dat je ernaast helemaal niet bij zou kunnen werken. Ik zit in ass traject en ja, vooral de eerste weken met o.a. het testen en diagnostiserrn waren zwaar en confronterend. Maar daarna weet je.wel waar je aan toe bent en krijg je hulp en begeleiding..kijken ze samen met je waar aan gewerkt moet worden, waar je begeleiding bij kan krijgen, krijg je tips en adviezen. Het is allemaal maatwerk Ik krijg vanaf de diagnose bijv. Elke 2 weken een uur psycho educatie. Uitleg wat ass precies is, wat het met je doet. Binnenkort evaluatie en gaan we kijken wat ik wil, wat ik nodig heb om verder te kunnen komen. Hulp en tips voor werk? Hulp financiën of een coach die thuis komt? Allemaal mogelijkheden. Maar het is even doorzetten. Je moet wel willen. En door traject te volgen laat ze dus aan uitkeringsinstantie zien dat ze meewerkt/ er iets mee doet EN tijdens of na het traject wordt duidelijk of ze werk wel of niet aan zal kunnen. Daar kunnen ze bij zo'n traject adviezen voor geven. En kan ze wel werken dan krijgt ze adviezen zodat ze wel gedeeltelijk aan het werk zou kunnen. Dan kan ze hulp krijgen van de instelling waar ze het traject volgt of via de uitkeringsinstantie bij het vinden van werk. Via de instelling misschien ook nog wel begeleiding. Je hebt met het volgen van zo'n traject wat meer "bewijs" dat er echt wat aan de hand is. Zoals het nu gaat kan ik begrijpen dat ze geen uitkering krijgt. Logisch Toch jaren gewerkt. Weliswaar op en af , kan nu niet werken, maar wel bijna fulltime op een kind passen en 1-2 huishoudens runnen? (Correct me if i'm wrong) Als ze dat kan dan kan ze ook aangepast werk doen. Tja, zal niet uitkomen met het oppassen op je dochter. Heel hard, dat is dan jammer. Dan zal je daar een oplossing voor moeten zoeken. Ander werk zodat je dochter overdag naar een opvang kan en je moeder niet meer op hoeft te passen. Je moeder moet echt op eigen benen staan . Als jij binnenkort om valt , je baan kwijt raakt of wat dan ook dan heb je dubbele problemen.
To wat jij wil kan niet. Je moeder heeft geen officieel inkomen en kan dus niet huren. Ze is geen echte gastouder en kan dit ook niet worden aangezien hier voorwaarden aan zitten waar ze niet aan kan of wil voldoen. En zelfs als ze dat wel zou zijn is alleen oppassen bij jou onvoldoende als inkomen voor een woning. Laat jouw moeder professionele begeleiding zoeken want ze komt zo niet verder. Op dit moment is alleen een particuliere kamer bij vage huisjesmelkers een optie.