Ik geloof echt niks meer van dit hele verhaal mede omdat ik het gevoel heb dat er bepaalde details achterwegen worden gelaten. Wie maakt nou geen aanspraak op de bijstand als hij of zij psychisch of lichamelijk iets mankeert? Misschien moet je moeder eens de spaarrekening aanspreken en zichzelf een schop onder der kont geven.
Als ze een vette spaarrekening had, dan had ze daar van kunnen leven. Maar je krijgt ook geen uitkering wanneer je pertinent weigert om aan een reïntegratie traject mee te werken. En ik kan me zo voorstellen dat als je autistisch bent je nu niet het meest gemakkelijke en meegaande karakter hebt.
Ik vind dit wel een beetje kort door de bocht. Waarom zou mijn verhaal niet waar zijn? Sommige details laat ik inderdaad achterwege, omdat ze privacy-gevoelig zijn of voor deze post niet relevant. Maar mijn situatie is zeker zoals ik hem beschrijf. Je hoeft mijn situatie niet te begrijpen maar zeggen dat het niet waar is vind ik wel vervelend. Ik probeer hier af en toe hulp of advies te vragen omdat de meesten hier veel ervaring hebben en ik het een fijn forum vind om te kunnen praten, maar dit soort reacties geven mij wel het gevoel dat ik dat dan maar beter niet meer kan doen? En een spaarrekening heeft mijn moeder niet, waarom denk je dit? Aan de andere reacties: heel erg bedankt voor het mee denken!
Vertel eens, aan welke criteria voldoet je moeder niet om een bijstandsuitkering te krijgen? Je kan namelijk wel telkens topics openen wat betreft dit onderwerp, maar niemand kan je helpen als je niet ‘eerlijk’ bent over waarom ze geen bijstandsuitkering kan krijgen. Als u niet de Nederlandse nationaliteit hebt, en ook geen geldige verblijfsvergunning die recht geeft op bijstand. Als u onvoldoende Nederlands begrijpt, spreekt, leest en schrijft. Kijk bij 'Wat is de taaleis bij een bijstandsuitkering?' voor meer informatie. Als u te veel inkomen of vermogen hebt. Als u jonger dan 18 jaar bent. Als u 18, 19 of 20 jaar bent en in een instelling woont. Als u een fulltime opleiding volgt en daardoor geen tijd hebt om daarnaast te werken. Als u studeert en daarvoor studiefinanciering of een andere tegemoetkoming krijgt. Als u uw militaire (of vervangende) dienstplicht doet. Als u minder inkomen hebt door onbetaald verlof (tenzij u alleenstaand ouder bent en ouderschapsverlof opneemt). Als u minder inkomen hebt door een werkstaking. Als u in de gevangenis zit of zich aan een gevangenisstraf onttrekt. U hebt wél recht op een bijstandsuitkering als u met proefverlof bent of meedoet aan een penitentiair programma en daarom buiten de gevangenis verblijft. Als inkomen telt mee: al uw inkomsten uit werk, uw bedrijf of andere uitkeringen alimentatie voor u en/of uw kinderen sommige heffingskortingen van de Belastingdienst studiefinanciering sommige giften Als vermogen telt mee: het geld op uw bank- en spaarrekeningen het geld op de bank- en spaarrekeningen van uw inwonende kinderen jonger dan 18 jaar een erfenis of geldprijs contant geld sieraden en andere waardevolle bezittingen de waarde van uw auto. de waarde van uw eigen huis. sommige giften.
De moeder van to woont in een studio zonder eigen voordeurnummer wat ik begreep uit een ouder topic. En verder weigert ze mee te werken aan een re-integratie traject. Geen zin in... Dat us reden genoeg om iemand geen uitkering te geven. Moeder van To kan dit ook want haar dochter betaald alles voor haar. En in ruil daarvoor past ze op kleindochter. De constructie die er nu is is er een van overleven. @Bloem2310 Ik vraag me af waar voor jou de schoen wringt voor verandering. Is dat omdat je blij ben dat je nu onder deze voorwaarden wel een soort van relatie kan hebben met je moeder? Ben je te veel afhankelijk van haar als oppas? Wat me vooral verbaasd in de laatste topics is dat jouw moeder je zonder pardon laat bungelen wanneer dat voor haar een stuk beter uitkomt. Ze wilde immers in de coronatijd je dochter niet zien. Ondanks dat ze niet in de risicogroep viel (toch?) Is dat inmiddels wel weer anders?
Kijk nu komt de aap uit de mouw. Geen zin in... Ik snap echt niet dat je als dochter dan financieel faciliteert. En daarbij snap ik al die topics dan ook niet, je weet de reden en de reden gaat dus niet veranderen omdat moeders haar gedrag niet aanpast.
Ja ik omschrijf het even als geen zin. Maar ze zat in een traject voor haar autisme (er speelt dus wel wat in het vermogen van haar moeder om bepaalde dingen te overzien) en dat was te zwaar dus is ze ermee gestopt. Dus dit zal @Bloem2310 zelf misschien anders omschrijven. Maar ik zou in dat geval mn moeder helpen door haar een schop onder de kont te geven. Bovendien zijn al die trajecten er wel op gericht dat je je leven enigszins zelfstandig kan blijven leven en uitvoeren. Dat ondermijn je op deze manier ook. En hoewel moeder natuurlijk al in de 50 is, vind ik dit wel een belemmerende factor in die ontwikkeling. @Bloem2310 ontneemt haar moeder op deze manier (wellicht onbewust) handvatten die zeer nuttig kunnen zijn in de zelfstandigheid van haar moeder. En dat is ergens wel kwalijk.
Even off topic. Je mag en kan gewoon kennismakingen plannen hoor. Of afstand blijven en elkaar geen hand geven. Ik heb tijdens corona 2 kennismakingsgesprekken gehad(ouders in de zorg dus dat mocht doorgaan) en de bijbehorende contract tekenen. Ik zou dat dus niet erom laten. Desnoods in de tuin
Ik kreeg dinsdag een mail dat het vanaf deze week weer mag. Kwam expliciet een mail over van de GGD. Dus ik heb nu een kennismaking gepland staan.
Mag ze dan überhaupt wel in Nederland blijven. Dit klinkt bijna illegaal.. zwart werken, integratie curieus weigeren en een niet officieel woonadres. Na het hele topic gelezen te hebben lijkt t wel of ze illegaal in Nederland is.
Uiteraard heb ik ook mijn mening over de situatie, en denk ik dat ts helaas niet in de financiele positie is om haar moeder op deze manier te ontzien en dus keuzes zal moeten maken/zorgen dat moeder keuzes maakt. Maar naar mijn idee is er genoeg gezegd daarover. Je gaat nu wel erg hard speculeren. En al wil ts niet alles op tafel gooien hier, dan is dat haar goed recht.
Je haalt er allemaal dingen bij die niet benoemt zijn. Zwart werken? Ze past op haar kleinkind niet voor geld, haar dochter betaald de huur. Integratie cursus? Nvt gaat om reintegreren op de arbeidsmarkt. Geen officieel woonadres? Heeft ze wel, ze huurt alleen particulier. Dus om op dat illigaal in NL uit te komen heb je eerst heel veel dingen verzonnen.
Ooh! Zo komen dus roddels de wereld in. Ik vind het wel een knappe (en stiekem grappige) conclusie die je hebt getrokken op basis van de informatie uit dit topic
Jij bent wel een hele erge doemdenker. Ik denk helemaal niet dat ze hier illegaal zit etc. Ik denk gewoon dat de moeder van ts een schop onder haar kont nodig heeft en aan zichzelf moet gaan werken. Een dochter of wie dan ook hoort iemand niet op deze manier zo te faciliteren als er -in mijn ogen- geen vooruitgang zit in de gehele situatie.
Waarom wat ze doet is in principe niet legaal. Werken zonder belasting af te dragen, Heeft ze een officieel wil adres of staat ze ergens officieel geregistreerd? Ze woont op een niet officieel adres... Daarbij komend dat ts niet alles volledig verteld ivm privacy ( ergens logisch) maar ja dan krijg je dus ivm verkeerde opvattingen wel verkeerde aannames. Want lui zijn en makkelijk aangelegd zij misschien ook wel verkeerde aannames. Nogmaals als ik er naast zit prima dat kan zeker. Het was maar een gedachten spinsel. Maar ik blijf erbij dat het misschien best een mogelijkheid zou zijn. Vind t namelijk een erg raar verhaal. Ik heb een hekel aan onterechte uitkeringen. Mensen die zelfvoorzienend kunnen zijn, hebben deze plicht nu eenmaal. En heb ik geen in icm de andere gegevens vind ik een apart verhaal. Autistisch zijn kan natuurlijk maar als je dat echt bent en daardoor niet kunt werken prima. Maar ik heb geen zin om überhaupt mee werken aan reïntegratie jammer dan dan ook geen rode rot cent vd staat. En controle op inkomen. De belasting kan zomaar eea gaan controleren. Is mijn gedachte dan zo raar met deze gegevens?
Oke excuus dan heb ik dat reïntegreren verkeerd gelezen. Maar ze betaald haar moeder indirect salaris hoor..
Ik geloof dat de regelgeving van bijstand anders wordt. Heb recentelijk iets gelezen geloof ik op nu.nl. Ik heb meegemaakt dat een jonge moeder met kinderen (thuisblijfmoeder) op straat werd gezet met kinderen, en al en in de shit kwam. Geen uitkering want adres, trok voor nood in bij dr ouders zodat ze toch een dak hadden, geen uitering want voordeur beleid, geen woning want geen inkomen. Dan kan je codewoorden als masker 19 in t leven gaan roepen maar dat heeft weinig nut. Ik geloof dat de bepalingen zodanig werden dat hier meer ruimte voor kwam. Wat je haar inhuurt zou (fiscaal moraalridder) wit moeten wezen. In de praktijk wordt dat dus gekort op een uitkering en volgens mij wordt er ook een en ander aan je moeder geeist als gastouder. Afhankelijk hoe dringend de situatie is, zou ik een afspraak maken met de gemeente. Hier hebben we raadslieden die daar maatwerk op proberen te maken.