Als de huur op haar naam staat is het weer een ander verhaal misschien. Qua die Ferrari, ze zullen er misschien niet zo snel achter komen, maar dat wil niet zeggen dat het mag.
Het meeste staat gewoon op mijn naam, en zo ontzettend veel is het niet hoor. Nogmaals, wij doen niks wat niet mag, houden ons netjes aan de regels en ook de belastingaangifte wordt gewoon netjes ieder jaar de deur uit gedaan. Zelfs de belastingdienst op de hoogte gebracht van de situatie en volgens hen doe ik niets dat niet mag.
Bedankt iedereen voor de reacties! Helaas wordt het niet als inkomen gezien. Dan zullen we nog even geduld moeten hebben tot er meer duidelijkheid is over het diagnosetraject. Vanaf daar moeten we dan maar weer verder kijken...
Heel veel succes. Ik hoop dat er straks zicht is op werk voor je moeder. Wellicht ten overvloede maar staat ze wel ingeschreven bij de woningbouw?
Het is inderdaad een grijs gebied. https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/schenken/content/ik-krijg-een-schenking-betaal-ik-schenkbelasting Want met kijkt dus schijnbaar ook naar het gebruikelijke. Stel ik ben mega vermogend en koop een auto voor mijn zoon ter waarde van 60.000 euro. Is er geen haan die ernaar kraait. (Ik zou het overigens ook schandalig vinden want voordat die 60.000 euro er was is daar al ruim het dubbele aan belasting over betaald en op de auto zelf zitten allemaal heffingen) Maar als ik totaal geen geld heb en mijn zoon nooit wat duurs geef en dan ineens een auto van 10.000 euro op zn naam zet. Zou dat wel problematisch kunnen zijn. Klinkt wel een beetje alsof het er aan ligt hoe de pet van de belastingdienst staat op het moment dat ze erachter komen. https://www.google.nl/amp/s/www.doehetzelfnotaris.nl/wat-is-het-verschil-tussen-een-schenking-en-een-cadeau/amp/
Dat mag niet want dat is een schenking. Maar als je een Ferrari voor jezelf koopt en daar steeds je kind in rond laat rijden mag dat wel weer
Ik zou toch eens met de gemeente gaan zitten. Over het algemeen heb je sollicitatieplicht als je gebruik maakt van de participatiewet (voorheen bijstand) Maar er zijn echt een hoop mensen die daar (tijdelijk) vrijgesteld van worden. Degene uit het sociaal team kan wellicht alvast het traject van jouw moeder volgen om later mee te denken voor (vrijwilligers)werk op maat.
Het dik gedrukte ,daar is echt veel in mogelijk.Als je moeder aantoonbaar in het traject zit/komt is vrijstelling van sollicitatieplicht mogelijk,zeker als je uitlegt dat ze tijdens het traject ook geholpen word met het vinden van een passende baan.Ik ga er vanuit dat je moeder aan kan tonen dat ze aangemeld is voor dit traject. Zelf zit ik ook in de bijstand,mijn zoon word 6 dus officieel moet ik solliciteren en zo snel mogelijk aan het werk maar....er is in de hele regio geen passende kinderopvang te vinden voor mijn zoon vanwege zijn autisme, een schooldag is eigenlijk al te veel voor hem terwijl hij op speciaal onderwijs zit.Verder ben ik ook mantelzorger voor zowel mijn moeder als mijn zoon en in overleg met de gemeente ben ik voorlopig vrijgesteld van solliciteren omdat ze ook wel inzien dat ik in deze situatie geen baan kan vinden.(ik kan alleen werken als mijn zoon op school zit,niet in de vakantie's omdat mijn moeder niet op kan passen, het is te intensief voor haar) Wel doe ik vrijwilligerswerk zodat ik bezig kan zijn.Eventuele cursussen die de gemeente aanbied doe ik aan mee.Het belangrijkste is dat je in gesprek gaat met de gemeente,eerlijk bent en open. Echt,zonder uitkering kan ze zich niet inschrijven voor een huurwoning, hoe langer jullie wachten hoe langer het duurt voor ze een ander (betaalbaar) huis vind...Je weet nu namelijk nog niet hoe lang alles gaat duren en financiële zorgen zorgen ook voor veel stress.