Baby niet ingedaald en wat als vliezen breken...

Discussie in 'De bevalling' gestart door Roos1978, 29 nov 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Roos1978

Roos1978 Fanatiek lid

14 aug 2013
    1.879
    1
    0
    Aan de kust
    Net zoals bij m'n dochter is ook deze baby (nog) niet ingedaald. En ik heb behoorlijk veel vruchtwater dus stel dat m'n vliezen breken, dan moet ik gaan liggen. Dit om te voorkomen dat de navelstreng uitzakt of een beentje of arm...
    Ik vind het toch ook wel weer spannend. Ik weet dat de kans veel kleiner is dat de bevalling start met het breken van vliezen (was bij m'n dochter ook niet zo) en dan de kans op een navelstreng die uitzakt en dan ook met ernstige gevolgen echt klein is. Maar toch..

Zijn er meer die dit hebben of wellicht juist hebben meegemaakt? Dat de vliezen braken? En hoe ging het toen? Moet je daarna de hele tijd blijven liggen?
    Hoor het graag!

2. MamaenMini

MamaenMini Fanatiek lid

6 dec 2011
    2.649
    76
    48
    Vrouw
    Utrecht
    Bij mijn zusje hoefde dit niet! Ik vond dat zo 'gevaarlijk' ik zou het zelf dus wel doen, maar dat is gevoel!

3. EvelyndeB

EvelyndeB Fanatiek lid

26 feb 2015
    1.576
    298
    83
    Eindhoven
    Bij mij wilden de vliezen niet eens breken toen ze me aan t inleiden waren. Hier ook n meisje dat weigerde in te dalen.

Overigens zei mijn VK dat ik echt niet midden in de winkel hoefde te gaan liggen als mn vliezen zouden breken in de supermarkt, maar dat je wel zo snel mogelijk naar huis moet en plat moet. Ondertussen de vk bellen.

Maargoed, niet gebeurd, eigenwijs tuttebelletje

4. Emib

Emib Bekend lid

26 mrt 2015
    750
    99
    28
    mijn dochtertje
    Ik heb hier nog nooit over gehoord dat je plat moet liggen als je vliezen breken.

5. Roos1978

Roos1978 Fanatiek lid

14 aug 2013
    1.879
    1
    0
    Aan de kust
    Emib, dat is ook alleen zo als de baby niet is ingedaald. In het slechte geval kan de navelstreng, een arm of een beentje uitzakken en dus voor het hoofd liggen. En in het geval van de navelstreng kan de zuurstoftoevoer naar de baby minder worden of zelfs stoppen door afknellen. Maar goed, dit gebeurt wel bijna nooit zei ze.

ze zei als ik in de supermarkt sta, ik het karretje moet laten staan en dan zsm naar huis moet gaan.
    Wij hebben bijv een hond waar ik dus niet meer ver het bos in moet gaan wandelen.

6. Bones

Bones Actief lid

12 jun 2015
    281
    80
    28
    Mijn zoontje was met 39 weken ook nog niet ingedaald. Maar ik moest van de gynaecoloog, ongeacht waar ik zou zijn gelijk op.de grond gaan liggen. De verloskamer bellen en dan zou er een ambulance gestuurd worden

7. Missmadeliefje

Missmadeliefje Bekend lid

4 mrt 2014
    589
    3
    18
    NULL
    Hier gehad, niet ingedaald, met 39.1 vliezen die braken toen ik sliep (dacht dat ik in de broek plaste haha en een sec later dacht ik nee toch niet!!) toen gelijk vk gebeld, die is gekomen, heeft gevoeld, en hartoperatie geluisterd, toen heeft ze zkh gebeld en moesten we dAaar heen. Ik zou eigenlijk met Ambu moeten van zkh maar vk reed achter ons aan dus stoel plat in de auto en vuilniszakken enz erin ivm vele vruchtwater. (In de tijd dat de Ambu hier zou zijn waren wij al in het zkh). In het zkh echo gekregen en aan ctg gelegd (uiteraard nog steeds alle keren zo plat mogelijk blijven liggen en heel vaak harttonen geluisterd door vk. Daarna aan de ctg em daarna gelijk naar de verloskamer, daar 'doorgeleid' (je bevalling is als het wRe al begonnen met breken van de vliezen), uiteindelijk is de kleine gedurende eendagsvlieg ingedaald en via de normale weg, met een knip, geboren. Had enkel twee keer de navelstreng om de nek, maar verder geen bijzonderheden. Heb wel kang moeten persen, 1u40min maar het was rustig, het vorderde mm voor mm ipv cm voor cm. Heb de kleine ook heel lang bovenin nog gevoeld.
    Als je meer wilt weten, pb maar :)

8. mamavjulia

mamavjulia Fanatiek lid

13 jan 2012
    1.194
    0
    0
    Hier drie keer niet ingedaald. Kreeg als instructies mee dat mocht ik ergens in de winkel zijn gewoon zo snel mogelijk naar huis moest gaan en me naar het ziekenhuis laten rijden. Dit omdat we dicht in de buurt van het ziekenhuis woonde en wij er sneller zouden zijn dan dat de ambulance moest komen.

Had overigens ook veel vruchtwater en kleine kindjes

9. Missmadeliefje

4 mrt 2014
    589
    3
    18
    NULL

Hier ook heel veel vruchtwater, ruime hoeveelheid zoals hun zeiden ;) wel groot kindje.. Bleef maar leeglopen voor m'n gevoel duurde t echt uren!!

10. Roos1978

Roos1978 Fanatiek lid

14 aug 2013
    1.879
    1
    0
    Aan de kust
    Dank voor jullie reacties! Moedervanjulia, is het bij jou ook uiteindelijk begonnen met het breken van de vliezen dan en hoe is het toen verlopen?
    Mijn vk zei dat als het zo begint en ze checkt of de baby goed ligt, ik dan wel thuis mag bevallen. Maar als ik het verhaal van madelief zo hoor dan vraag ik me dat af. Wellicht ligt her ook aan de hoeveelheid vruchtwater verlies?!
    Morgen heb ik controle vk dus ik ga het nog maar eens goed navragen en wie weet daalt de baby nog wel in!

11. VBJ82

VBJ82 Niet meer actief

Mijn oudste was niet ingedaald. Moest bij breken vd vliezen gelijk gaan liggen. Als ik in de supermarkt ofzo was, mocht ik nog naar huis.

Ze braken toen ik sliep. Nadat de vk was geweest en bleek dat ze ingedaald was, hoefde ik niet meer te blijven liggen.

12. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Bij mij zijn ze alle 3 niet ingedaald.
    In principe heb ik altijd advies gekregen om inderdaad zo snel mogelijk plat te gaan liggen en te bellen, maar als ik in winkel stond mocht ook best eerst even naar huis gaan (liggen binnen 5-10 min).

Tegen het eind van de zwangerschap, als je kindje met hoofdje naar beneden ligt, dan is er (ook al niet ingedaald) niet zo veel ruimte en valt het gevaar nog best mee. Mijn jongste heeft een tijdje dwars gelegen (van week 34 tot 37) en toen was VK heel streng. Als op dat moment mijn vliezen zouden breken, moest ik wel daar op die winkelvloer gaan liggen en meteen bellen, desnoods 112. Dit omdat de kans op (gevaarlijk) uitzakken bij een dwarsligging relatief hoog is. Gelukkig is dat nooit gebeurd.

Helaas begon mijn 3e bevalling wel met gebroken vliezen ;). Thuis. Ik stond naast bed van mijn oudste en dacht ook eerst dat ik in mijn broek plaste, ben toen naar badkamer gelopen, spoor achterlatend. Ben in bad gestapt en bij iedere beweging kwam er een golfje uit. Dus tja, toen wist ik hoe laat het was. Met handdoek tussen mijn benen met manlief naar bed gelopen en daar plat gaan liggen en VK gebeld.

Binnen 10 min was ze er en controles waren goed. Helaas baby nog steeds helemaal niet ingedaald dus ik kreeg platte bedrust opgelegd. Moest zelfs liggend plassen/poepen op die po die je altijd in huis moet halen ;). En moest dus liggen wachten op weeën. VK overlegde meteen ook wat te doen als weeën niet zouden komen, gyn zei toen dat ik dan liggend met ambulance naar ziekenhuis zou moeten gaan. Vreselijk irritant, die bedrust. Bij iedere beweging bleef er maar vruchtwater komen, al flink wat kraamverband en matjes verbruikt voordat de bevalling überhaupt echt begon.

Maar goed, uiteindelijk begonnen mijn weeën wel, maar ontsluiting ging maar erg moeizaam, omdat er geen druk op baarmoedermond stond (geen vliezen, geen hoofdje, geen zwaartekracht ;)). Na 7 uur weeën zat ik (pas) op 3 cm, maar was baby (eindelijk) ver genoeg ingedaald om de platte bedrust op te heffen. Ben naast mijn bed gaan staan en door zwaartekracht kwam toen alles in vijfde versnelling :$. In 45 min en een helse weeënstorm door geknald naar volledige ontsluiting en enkele minuten later is ze geboren.

Al met al vond ik het helemaal geen fijne bevalling en zo anders dan mijn andere bevallingen, waar de vliezen pas helemaal op het einde braken... VK zei later ook dat ik pech had gehad dat bevalling op meest ongunstige manier was begonnen.

13. chantie07

chantie07 Actief lid

29 jan 2013
    390
    3
    18
    Ik werk
    Toen aan bevallen was was ze niet helemaal ingedaald nog mijn vliezen hebben ze gebroken was 40+4 niet ingeleid

14. mamaatjevan5

mamaatjevan5 VIP lid

30 sep 2007
    5.584
    2
    38
    dit dus ik schrik eigenlijk best van de tegenstrijdige adviezen die er dan gegeven worden, want het kan echt heel erg gevaarlijk zijn om niet direct te gaan liggen, ik zou dus wel ongeacht waar ik ben direct gaan liggen en dan idd de verloskundige of ambulance bellen beter voorkomen dan genezen zeg ik maar ook mijn verloskundige

15. Missmadeliefje

4 mrt 2014
    589
    3
    18
    NULL
    Het gaat er geloof ik om dat als het naar beneden zakt dan bv eerst een arm kan liggen, dat belemmert De normale bevalling dan zoals ik begreep...
    Maar goed, nogmaals 10 % begint met breken van de vliezen! en wie weet daalt t nog in! Als ik terug denk aan de bevalling enz, ik was ook mega ongerust voor die tijd, bang voor keizersnee enz, maar alles is goed gekomen, je wordt echt geleefd op zo'n moment.

16. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Nee hoor het gaat erom dat de navelstreng kan uitzakken en klem kan komen te zitten. Je kindje krijgt dan geen voeding en zuurstof meer, de gevolgen spreken voor zich denk ik...

Ik weet niet beter dan dat je idd plat moet vanaf het moment dat je vliezen breken om er dus voor te zorgen dat dit niet gebeurd. Bizar idd hoe anders het geadviseerd wordt.

17. mamavjulia

mamavjulia Fanatiek lid

13 jan 2012
    1.194
    0
    0
    Nee, moest zoiezo in het ziekenhuis bevallen.
    Eerste ingeleid en bij 5cm vliezen gebroken door de gynaecoloog binnen een half uur naar volledige ontsluiting. En binnen 20 minuten geboren.

Tweede ook de vliezen gebroken door de gynaecoloog inleiding bij 4cm en binnen een kwartier naar volledige ontsluiting. En binnen 8 minuten geboren.

Derde op natuurlijke wijze. en hebben ze gezegd we breken de vliezen pas tijdens het persen. Omdat het te hard en heftig gaat. Dus bij volledige ontsluiting doorgeprikt en dochter kwam er met een grote golf uit

18. Roos1978

Roos1978 Fanatiek lid

14 aug 2013
    1.879
    1
    0
    Aan de kust
    Ik heb het nog eens uitgebreid besproken. Het kan erom gaan dat er ipv het hoofd iets voor de uitgang zakt; kan arm, been maar ook navelstreng zijn. Dat laatste is vooral gevaarlijk want in het meest heftige scenario kan alles afgekneld worden met alle gevolgen van dien.
    Maar.... Het ligt aan een aantal dingen: hoever ben je in je zwangerschap stel dat je vliezen dus breken, hoe ligt het kindje op dat moment. In mijn geval is het bijv al minder zorgelijk. Beeb ligt met z'n hoofd naar beneden tegen bekken aan. Heeft geen ruimte meer om te draaien omdat ik al ver zwanger ben. De kans is bijna verwaarloosbaar dat er nog iets tussen dat hoofd en de uitgang kan zakken. Maar ik moet wel gaan liggen wn dan checken ze het. Ligt het goed dan kan ik weer lopen.
    Maar stel dat je nog niet ver bent, de beeb dwars ligt oid, nog veel ruimte heeft ed dan is de kans een stuk groter dat er iets tussen zakt!!

Ik vind dit allemaal heel logisch klinken. En daarbij nog steeds. Meestal begint se bevalling niet met breken van vliezen!

19. mamabri

mamabri Niet meer actief

Dit is mij ook gezegd, niet met 39 weken, maar eerder. Gyn was bang voor een vroeggeboorte (wat gelukkig niet is gebeurd) maar ik heb deze instructie tot en met week 36 gekregen. toen was mijn dochter wel ingedaald en was het veilig als de vliezen braken.

En ik moest, al was het in de supermarkt, plat liggen en het telefoonnummer van de verloskamer bij me dragen, zodat ik kon bellen en er direct een ambulance gestuurd zou worden.

20. xMeliisz

xMeliisz Fanatiek lid

3 feb 2015
    2.607
    1.538
    113
    Vrouw
    Hier heeft de verloskundige ook verteld dat ik gelijk moet bellen en gaan liggen.. Inmiddels ligt ze wel deels in mn bekken maar nog erg bewegelijk dus nog steeds bellen en gaan liggen...

Deel Deze Pagina