moeder en schoonmoeder bij de bevalling. tips?

Discussion in 'De bevalling' started by winniethepoeh, Apr 6, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. winniethepoeh

winniethepoeh Niet meer actief

Wij zitten erover te denken om mijn moeder en schoonmoeder bij de bevalling aanwezig te laten zijn. Ik denk dat ik aan beide veel steun zal hebben. Mijn moeder is nogal van het 'ach liefie, doet het pijn lieverd' gehalte en schoonmoeder is lekker 'hard'. Samen zijn ze een goede combi:D

Maar nu zijn er toch een paar dingen die ik liever niet heb dat ze doen bij de bevalling:
    - geen geloer in mijn 'doos' (alleen als ze er uitkomt mag het wel)
    -geen geklets over hun eigen bevalling
    - Geen foto's voor en tijdens de bevalling(heb ik geen behoefte aan)
    - geen constant gebel/gesms

En als ik erom vraag, dat ze dan alsnog op de gang gaan wachten.

Zijn er érvaringsdeskundigen´ die ook beide erbij hebben gehad en hoe is dat gegaan?

2. one of kind

one of kind VIP lid

Feb 14, 2006
    22,149
    278
    83
    Als jij denkt dat je er goed aan doet om ze bij je te hebben waarom niet.
    Ik ben geen ervaringsdeskundige haha.

Maar eerlijk gezegd was ik blij alleen te zijn met mijn man.
    En ging mijn aandacht niet eens naar hem toe.
    Keerde volledig in mezelf en luisterde alleen wat de vk en de gyn zei:)

3. Suzannes

Suzannes Fanatiek lid

Nov 20, 2009
    1,130
    3
    36
    Poeh, ik was ook blij dat alleen mijn man aanwezig was, ik denk dat ik helemaal kriegel was geworden van meer volk aan mijn bed, helemaal als je zo'n pijn hebt, maar goed, je moet doen waar je je prettig bij voelt.
    Lijkt me dat je dit gewoon bespreekbaar met ze kan maken toch, ik vind het hele normale eisen!

ps: willen ze het zelf ook? haha ;) Ik had mijn ma er geeeeen plezier mee gedaan! Verre van zelfs :)

Succes!!

4. Cilla24

Cilla24 Fanatiek lid

Sep 23, 2008
    2,810
    0
    0
    verkoopster
    duidelijke afspraken maken!!

zodat t allemaal wel gebeurt zoals jij wilt.
    telefoon uit, en bij t hoofdeind blijven.

5. mel78

mel78 VIP lid

Feb 12, 2008
    8,320
    242
    63
    Sorry geen ervaring mee, maar bij mij was en is alleen mijn man aanwezig. Vond het al vervelend dat ze wisten dat ik aan het bevallen was. Ze werden er zo onrustig van! Maar ja, mijn vliezen knapten toen mijn schoonvader hier was...

6. Aecatz

Aecatz Actief lid

Apr 2, 2009
    276
    1
    0
    Ik moet er niet aan denken zelfs. Maar als het goed voelt voor jou zou ik het met ze bespreken wat jij wilt en alleen onder die voorwaarden die je aankaart. Ik had zelf uiteindelijk mijn zuster erbij, was ook niet de bedoeling maar ben blij dat ze er bij was. Dit keer is ze er bij voorbaat al bij. Ik vind mijn mannetje een schat hoor en hij heeft echt zijn best gedaan tijdens de bevalling maar eerlijk gezegd had ik het idee dat hij zich geen raad wist. en ik kon hem niet begeleiden vanwegen de weeenstorm. Dus ik heb er enorm veel baat bij gehad om iemand erbij te hebben, bovendien hebben mijn zuster en ik nu een hele speciale band samen. En dat vind ik heel bijzonder. Dus ga uit van je gevoel, als het jou prettig lijkt gewoon lekker doen.

7. angiebaby

angiebaby Fanatiek lid

Jan 12, 2010
    3,872
    0
    0
    wat er ook gebeurd ik wil mijn moeder erbij hebben en natuurlijk mijn man en we zien wel hoe t loopt ik heb geen tips hihi

8. tico

tico Fanatiek lid

Jul 14, 2008
    1,311
    0
    0
    gewoon goede afspraken maken denk ik. Ik heb zelf geen ervaring, want hier was alleen mijn man erbij, en achteraf was dat erg fijn want het werd een ks. Maar anders had ik ze er zowieso niet bij gewild. Ik was tijdens de weeen erg in mezelf gekeerd en zelfs de zuster die heel de tijd erbij zat om de ctg in de gaten te houden wilde ik slaan als ze wat zei hihi.

9. Joyce1983

Joyce1983 VIP lid

Feb 8, 2008
    6,688
    0
    36
    Ik heb beide er bij gehad.. Mijn schoonmoeder wilde zker weten, zei zelf meteen als je later niet meer wil dan ga ik wel naar de gang.. M'n moeder zou later komen maar die was vanwege de weeopwekkers toch eerder gekomen (dat wilde ik graag) en toen mocht ze niet meer weg van mij.. Tijdens de Weeën stonden ze samen een traantje weg te pinken, hielpen me door de grote pieken van de weeën door en uiteindelijk kreeg ik een keizersnee.. En nee daar gingen ze niet mee heen.. Schoonvader was er trouwens ook nog even bij ;) hahaha! En m'n liefste natuurlijk.. Ik vond het wel fijn dat ze er waren, ze dachten niet aan sms'en, bellen of iets hoor. En praten over hun eigen bevallingen deden ze niet..

10. Migga

Migga Fanatiek lid

Oct 12, 2006
    1,005
    4
    38
    Pfff.... ik beviel in het ziekenhuis en had een gynaecoloog, een verloskundige, een verpleegkundige, een co-assistent en mijn eigen vriend aan mijn bed. Ik had er NIET aan moeten denken dat ik daar ook nog twee kakelende theemutsen bij had gehad... denk dat ik me dan niet fatsoenlijk had kunnen concentreren...

11. soley

soley Actief lid

Jul 11, 2010
    332
    0
    0
    Noord Brabant
    Ik had er niet aan moeten denken... voor mijn gevoel was het ook veel meer iets van mij en mijn man, hoefde daar mijn moeder niet bij te hebben en mijn schoonmoeder al helemaal niet. Ik heb tijdens de bevalling ook helemaal niet veel aandacht aan mijn man geschonken, ik was veel te druk bezig, hoorde alleen de vk praten en verder was ik helemaal in mezelf gekeerd.

Als je ze erbij wilt hebben zou ik heeeeel goede afspraken maken. Dat geen geloer in je doos zal wel wat lastig zijn met een bevalling denk ik!

12. Marlous28

Marlous28 Fanatiek lid

May 5, 2010
    2,645
    0
    36
    Twente
    Als jij dit zo wilt dan moet je je wensen bespreekbaar maken. Het is jou bevalling, je moet daar later geen vervelend gevoel aan over houden.

Ik moet er zelf niet aan denken al weet ik dat mijn schoonmoeder er graag bij zou willen zijn.

13. MvS

MvS VIP lid

Oct 19, 2008
    5,563
    1
    36
    Ik ben in het ziekenhuis bevallen, dus had ook al een enorme entourage bij m'n doos de hele tijd. Was dus blij dat alleen mijn man erbij zat. :)

Als je je moeder en schoonmoeder er echt graag bij wilt, dan moet je voor die tijd met ze aan tafel gaan (lijkt me het makkelijkst als je ze allebei tegelijk hebt - weet je zeker dat je ze allebei precies hetzelfde vertelt) en duidelijk vertellen hoe je het hebben wilt. Als jij er zeker van bent dat zij zich wel aan zulke afspraken kunnen/willen houden (mijn SM zou ja zeggen en nee doen), moet dat zo zeker lukken :)

Heel veel succes!

14. winniethepoeh

winniethepoeh Niet meer actief

Haha, ja die beide willen er dolgraag bij zijn. Mijn moeder roept het al vanaf het begin van de zwangerschap, dat het haar zo mooi lijkt om een kleinkind geboren te zien worden. Mijn schoonmoeder durft het niet te vragen/zeggen en toen mijn man het voorzichtig eens ter sprake bracht, was het eerste wat ze vroeg:'wat vindt 'winnie'ervan? Toen hij aangaf dat ik het zelf overwoog, was ze helemaal gelukkig.

De reden waarom is dat mijn man nogal onzeker is en in stresssituaties onderuit gaat. Hij had het bij de rondleiding al moeilijk.... Ik heb er dus geen problemen mee, maar alleen als ze zich dus wle aan de afspraken houden. (Is idd wel een goed idee om ze eens samen te spreken). Ik kan met beide wel goed overweg en ze weten op zich ook wel dat ze niet over mijn grenzen moeten gaan, want dan is het meteen afgelopen (en ik blijf lang boos...)
    Als ik ze er niet bij laat zijn, zit ik mezelf toch alleen maar duk te maken over mijn man. HIj kan het totaal niet hebben als ik pijn heb namelijk, Dat vindt hij verschrikkelijk en dan ga ik me ook nog afreageren op hem.....
    Als ik moest kiezen zou ik trouwens ook liever mijn schoonmoeder erbij hebben. die houdt zich meer op de achtergrond dan mijn moeder.

15. Roosenzo

Roosenzo Fanatiek lid

Jun 21, 2010
    2,722
    1
    0
    moet er niet aan denken...

16. YellowButterfly

YellowButterfly Niet meer actief

Ik kan me er helemaal niets bij voorstellen maar ik zou inderdaad mijn wensen goed duidelijk maken en ook mijn man vragen erop toe te zien dat ze gerespecteerd worden (tenzij jij op dat moment het anders voelt natuurlijk).

17. Chicken1975

Chicken1975 VIP lid

Feb 26, 2009
    6,291
    0
    0
    Eigenaar administratie-/belastingadvieskantoor
    Omgeving Rotjeknor
    Ik zou er niet aan moeten denken om ze bij de bevalling gehad te hebben (gekke zin). Had meer dan genoeg aan man, verloskundige en kraamhulp. En goede adviezen tijdens de bevalling zat ik al helemaal niet op te wachten. Je doet het toch voornamelijk zelf.....maar als je het wel heel graag wilt, gewoon duidelijk van te voren bespreken. Tijdens de bevalling ben je daar niet meer toe in staat denk ik....:D

18. LauraS1983

LauraS1983 Actief lid

Dec 24, 2008
    269
    5
    18
    apothekersassistente
    Bij mijn bevalling was mijn moeder ook aanwezig,mijn schoonmoeder niet. Ik wou zelf haar er erg graag bij hebben omdat ik me altijd heel prettig bij haar voel,zeker als ik pijn heb en had verwacht dat mijn vriend het behoorlijk moeilijk zou krijgen... Ben ook heel blij dat ik het heb gedaan,ondanks dat ik compleet in mezelf gekeerd was en niks van beide nodig had vond ik het heel prettig dat ze er gewoon was. Ik heb wel van te voren uitgelegd wat ik absoluut niet wou en wat wel en dat ging super! dus ik zou als jij het echt graag wil gewoon doen maar wel duidelijk je wensen vertellen...

succes!

19. Omelet

Omelet VIP lid

Nov 14, 2008
    14,874
    2
    0
    Als jij dat wilt moet je dat lekker doen. Duidelijke afspraken maken, ook bespreken met je verloskundige en je vriend. Dat die zonder pardon je m of sm wegbonjouren als je last van ze hebt. Je kunt echt geen afleiding gebruiken hoor, tis een serieuze klus ;)

20. Joy2111

Joy2111 Fanatiek lid

Jun 16, 2010
    1,170
    1
    0
    Kwaliteitsmedewerker
    Overijssel/Twente
    Ik wil mijn tweeling zus erbij hebben.
    We hebben al een hele goede band en ik weet zeker dat ik aan haar veel steun zou hebben.
    Uiteraard is mijn vriend er ook bij en die wil ik achter mij hebben en die mag ook zeker niet in mijn "doos" loeren want hij hoeft niet te zien dat het een oologsgebied wordt.
    Mijn zus daarintegen mag er wel kijken...en met haar hoef ik ook geen afspraken te maken want we begrijpen elkaar met 1 blik

Share This Page