Wat hebben jullie bewaard uit de kraamtijd?

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door cowgirl80, 9 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Toen ik van de week de lades van de commode eens uitmestte kwam ik daar tot mijn verbazing het navelklemmetje en -stompje van mijn kindje tegen, wat de kraamhulp daar netjes had opgeborgen ;) Ik heb het meteen weggegooid eigenlijk.
    Al tijdens de kraamtijd viel het ons op dat je allerlei vreemde dingen worden aangeboden als aandenken! Wat voor dingen hebben jullie allemaal bewaard?

Na de bevalling wilde de kraamverpleegster ons vanalles aansmeren om mee naar huis te nemen als aandenken:
    - de placenta (nee bedankt)
    - mijn bebloede shirt (gooi maar weg!)
    - babies eerste met bloed en smeer bedekte ziekenhuismutsje (hebben w op haar aanraden weer wit gekregen met zout)
    - babies eerste flesje (slingert rond in de keuken)
    En bij de hielprik vroeg de vk of we het prikkertje wilden bewaren (hebben we ook weggegooid)

2. Hellen1971

Hellen1971 VIP lid

16 dec 2008
    6.069
    1
    38
    Senior consulente Wmo
    Sliedrecht
    Ik heb haar eerste kleertjes wel bewaard. Maar dat stompje leek me niet zo fris en hoewel ik het wel aardig had gevonden de placenta te begraven ergens ( om he tterug te geven aan Moeder natuur) is me dat in de heftigheid van de nogal snelle bevalling echt geheel ontschoten. Ik bewaar voornamelijk foto's uit die tijd: ze bederven ook niet en nemen ook niet zoveel plek in beslag ;)

3. rodelief

rodelief Fanatiek lid

14 feb 2008
    1.527
    0
    0
    Nou ik ben geloof ik wel sentimenteel.
    Bewaard:
    navelstompje
    schaar waarmee de navelstreng is doorgeknipt.
    shirt van de bevalling. allebei de kids zijn hier in geboren.
    1e mutsje. Gewoon gewassen.

4. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Ik heb hier het navelklemmetje en stompje wel bewaard. Is uitgekookt en zit een gaasje om heen. M'n moeder heeft die van mij vroeger ook bewaard.
    Verder de eerste kleertjes. Prikkertje zou ik niet weten, volgens mij is die er niet meer.
    Kraamdossier e.d. ook. Eerste haartjes (als die geknipt worden) wil ik ook bewaren. Heeft mijn moeder vroeger van mij ook gedaan.
    Helaas zijn de foto's van de bevalling weg, wat ik vreselijk vind. Is hier wat fout gegaan met de laptop.

5. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

- alle kaarten die we gekregen hebben
    - het bandje wat om zijn polsje zat in het zkh
    - het kaartje wat ze daar hadden geschreven en in zijn bakje lag (met zijn naam/geb datum/gewicht etc erop)
    - bevallingsverslag
    - de map met kraamverslag van de kraamverzorgster

En vast nog wel wat meer dingetjes die ik me zo niet meer kan bedenken

6. Flutterby

Flutterby VIP lid

23 jul 2008
    10.153
    63
    48
    - Polsbandje uit het ziekenhuis
    - Ziekenhuismutsje
    - Slaapshirt waarin ik ben bevallen
    - Navelklemmetje
    - Eerste flesje
    - Felicitatie kaarten
    - Eerste kleertjes
    - Eerste kerstjurkje
    - Eerste verjaardagsjurkje
    - Zwangerschapskaart + bevallingsverslag
    - Map van de kraamverzorgster, daar staan de eerste dagen uitgebreid in beschreven
    - Lijst met tijd tussen de weeën, als ik die nu terug kijk snap ik waarom de vk zich rot schrok toen ze hem zag ;)

Jeetje, wat ben ik bewaarderig... :D

7. Flutterby

Flutterby VIP lid

23 jul 2008
    10.153
    63
    48
    Oh wat erg dat die bevallingsfoto's weg zijn!
    Heb je er door een expert naar laten kijken? Die kunnen vaak nog vanalles terug vinden!!

8. lautjuhhh

lautjuhhh Niet meer actief

hier bewaard:

* polsbandje ziekenhuis,
    * afspraken kaart
    * ctg's
    * foto's van de kraamweek zijn wehelaas verloren maar gaan we door een proffesional laten kijken of we ze terug kunnen halen
    * kraamboek,
    *eerste kleertjes
    * eerste mutsje

ik lees hier dat jullie het bevallingsverslag hebben hoe kun je daar aankomen? GEwoon naar het ziekenhuis bellen ik bijvoorbeeld naar alnatal?

9. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Dat moet nog wel even een keer!

Heb hier kaartjes ook nog, bevallingsverslag, zwangerschapsgegevens, etc.

10. Amfy

Amfy Niet meer actief

even denken.

alles echo foto's
    navelstrengklem met stompje
    hielprikprikkertje
    eerste pakje
    eerste mutsje
    polsbandje ziekenhuis
    kraamverslag
    ziekenhuis rapport
    alle kaarten die we hebben gekregen.
    mijn eigen bevallings verhaal

en een afdruk van de voetjes van fynn.

ik was in de kraamweek jarig en van de kraam hulp kreeg in een lijstje met de afdruk van fynn zijn voetjes

11. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    wow jullie bewaren echt veel allemaal zeg! Het is dus bijna standaard om het navelstompje te bewaren en ik heb het gniffelend in de vuilnisemmer gegooid.... hmm
    Maar ik zie bij jullie lijsten dat ik toch nog wat dingen vergeten ben die ik ook bewaar:
    - eerste kleertjes
    - alle wenskaarten heb ik in een boek geplakt
    - bevallingsverslag
    - kraamdossier
    - boekje van de vk
    - uitdraai hartfilmpje van mijn kindje
    - mijn zwangerschapsdagboek wat eindigt bij de bevalling

Ik denk dat ik liever alleen papieren herinneringen bewaar ipv souvenirs met vlees en bloed :)
    Maar van de week heb ik voor het eerst een lok af moeten knippen omdat het haar in zn oogjes hing en ik moet toegeven dat ik die toch ook heb ingeplakt in zn boekje van "mijn eerste jaar"

12. Bammetjebam

Bammetjebam Niet meer actief

Alleen het blaadje bewaard waarop voor de eerste 7 dagen bepaalde zaken werden opgeschreven: gewicht, aantal poep/plasluiers, kleur poepluiers, voedingsmomenten.

De pyjama waarin ik was bevallen, heb ik compleet schoon gekregen in de wasmachine, maar heeft niet echt sentimentele waarde voor me.

M'n vriend grapte nog om de placenta op te eten, maar die hebben we gewoon laten weggooien :)

Uiteraard zijn de foto's van de bevalling ook bewaard.

13. sandranuijs

sandranuijs Bekend lid

29 apr 2010
    713
    1
    16
    Ik vond het hielprikje laatst in de la.
    Ook het kaartje uit het ziekenhuis wat aan zijn bedje had gezeten ligt hier in de kast.
    Ook de eerste setjes die hij heeft gekregen van zijn opa's en oma's vind ik leuk om te bewaren.

Als ie straks voor t eerst naar de kapper gaat, wil ik de eerste lok haar bewaren :)

14. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Die had ik hier al afgeknipt en zit in zo'n potje speciaal voor t eerste haarlokje.
    Ik was bang dat ik het bij de kapper zou vergeten.
    Maar voor kerst is ie voor het eerst geweest (zijn haar groeit alsof je er pokon op strooit) en toen vroeg de kapster het zelf.

15. Smiley24

Smiley24 Fanatiek lid

1 jun 2008
    4.093
    1
    38
    - eerste kleertjes (gewassen :D)
    - kraamdossier
    - navelstrengklem met stompje
    - felicitatiekaarten
    - uitdraai ctg

16. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Waarom zou je in vredesnaam het navelstrengstompje willen bewaren? Ik heb die luier toen door de kraamzorg laten verschonen want ik stond te hyperen toen hij er bijna af viel ( Lekkere verpleegkundige, maar bah, er valt een stuk van mn kind af! ) en de kraamzorg heeft toen verschoond toen hij eraf was, en die mocht direct in de vuilnisbak! Bah...

Wij hebben wel;
    - Kaart uit ziekenhuis wiegje ( Gewicht, lengte, naam etc )
    - Alle felicitatiekaarten
    - Heel veel foto's
    - Kraamdossier van de dagen thuis
    - Partusverslag van het ziekenhuis. Helaas alleen het partusverslag en niet de rapportage van de eerste dagen...
    - Kleertjes etc

Ik ben per KS bevallen dus shirts etc niet van toepassing. Ik heb overigens zelf wel het nachthemd waar mn moeder van mij in is bevallen. Daar sliep ik vroeger zelf ook weleens in!

17. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

navelklemmetje maar zonder menselijke resten haha
    eerste speen slingert nog ergens rond
    eerste haarlokje ook
    eerste pakje en zo
    mn bevallingsshirt.
    dat gaat met plurk twee ook weer aan/ mee hahaha

18. Amfy

Amfy Niet meer actief

voor mij is het gewoon bjzonder. daar heeft de klein 9 maanden door gegeten daarmee zat hij verbonden aan mij.
    ik heb hem laten groeien doormiddel van die navelstreng.

de navelstreng heb ik schoon gemaakt met alcohol en daarna laten drogen.

hij ruikt niet en zit netjes in een doosje bij de rest

19. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    alles wat te bewaren viel, dus klemmetje, bij een van de twee maar met navel want de andere was ie er al afgevallen in het ziekenhuis (moest e 3 dagen blijven en daar was het toen "afgegaan" (op de niet goede manier au au au)

kaartjes, VK mapje, partusverslag, foto's , kleertjes, eerste speentje (en laatste haha) en eerste flesjes, lokje haar van toen ze geboren zijn, ik heb zelfs het eerste dekentje waar ie in gewikkeld werd toen ie net uit mijn buik kwam (heb ik gewoon geconfisceerd haha (stiekum onder mijn kussen gestopt zodat ze niet konden schoonmaken) dat heb ik van een van de twee helaas niet, waren ze te snel met schoonmaken haha) oja allebei de ziekenhuismutsen.

Ik heb ook mijn shirtjes van alletwee bewaard ;) oja hielprikdingetje enzo..

Ik denk bewaar alles, gooi het in hun eigen boxjes voor hun later, heb ook alles op film en veel foto's ... dus genoeg materiaal haha

20. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    oja polsbandjes natuurlijk ook en alle echo fotos zitten ook in die boxen en ik heb hun eigen zwanger, bevalling en kraamtijd (eerste 6 weken) boek gemaakt, die kunnen ze dan later ook meekrijgen..

Deel Deze Pagina