kinderopvangtoeslag aanvragen, netto of bruto loon invullen?

Discussie in 'De lounge' gestart door MamaTal85, 8 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaTal85

MamaTal85 Fanatiek lid

13 sep 2011
    2.088
    204
    63
    NULL
    NULL
    Ik heb gisteren kinderopvangtoeslag aangevraagd, maar doordat ik ons brutoloon ingevuld heb per jaar, zijn ineens al onze andere toeslagen verlaagd naar nul euro!

Heb geprobeerd de belastingdienst te bellen, maar die kon serieus geen normaal antwoord geven op mijnvraag of ik ons netto of bruto loon moest invullen. Ook mijn schoonvader wist het even niet.

Manlief zijn toetsingsinkomen stond op 18.000 wat overeenkomt met zijn nettoloon, da heb ik gewijzigd naar 30.000 wat bruto is omdat hij loonsverhoging heeft gehad. Mijn toetsingsinkomen stond op 16.000 wat ongeveer overeenkwam met mijn nettoloon toen ik nog fulltime werkte en dat is nu 12.000 bruto!

Heb ik het nou goed gedaan? Of heb ik alles nu veel te hoog gezet? Ik had er al iets bovenop gedaan omdat ik niet straks wil terugbetalen natuurlijk!

2. woez

woez Fanatiek lid

19 sep 2009
    1.129
    205
    63
    Je moet een bruto jaar bedrag opgeven aan de belastingdienst. Het kan idd zijn dat je andere toeslagen op 0 gezet zijn dan heeft de belastingdienst niet het correcte inkomen van jullie gehad om een kloppende berekening te kunnen maken van jullie andere toeslagen. Als je voor jezelf weet dat dit het verwachte jaarinkomen zal zijn voor 2013 dan kun je er van uitgaan dat het kloppend is dat de rest op 0 staat omdat je dan waarschijnlijk boven de inkomensgrens zit

3. Agter

Agter Fanatiek lid

3 mei 2012
    2.266
    0
    0
    In een huis
    Bruto bedragen invullen.
    Dus jullie hebben samen 42k per jaar. Zou het kunnen zijn dat je met dat inkomen geen recht meer hebt op andere toeslagen?

4. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.507
    8.437
    113
    Ik neem aan dat je al een definitieve aanslag inkomstenbelasting 2011 hebt? Als het inkomen in 2013 van beide niet veel afwijkt ten opzichte van 2011, gewoon de inkomens van die aanslag overnemen.
    Voor de zekerheid iets hoger invullen, je kunt beter later nog wat na ontvangen dan bij moeten betalen ...

En vul anders eerst de proefberekening op de site in, daar staan ook toelichtingen bij! En volgens mij kun je dan ook zien op welke toeslagen je allemaal nog recht hebt bij het inkomen wat je ingevuld hebt.

5. hopelessinlove

hopelessinlove Fanatiek lid

17 nov 2011
    1.143
    0
    0
    Ik vind het ook allemaal zo verwarrend!!!

6. Myrthe

Myrthe Niet meer actief

Brutoloon is het gangbare of je verzamelinkomen die kun je vinden van 2011.

7. lin80

lin80 Fanatiek lid

7 apr 2008
    2.798
    1
    0
    Toeslagen worden altijd berekend met het bruto inkomen. De bruto bedragen liggen veel hoger dan netto, dus dat kan een behoorlijk verschil gaan geven. Jullie komen nu gezamenlijk uit op 42000 euro en daardoor vervalt idd jullie recht op de zorgtoeslag en kindsgebondenbudget. Het is wel slim om bij je bruto salaris een paar duizend extra op te geven zodat je niet meteen terug hoeft te betalen als je onverwacht toch iets meer verdient dat jaar. Ik weet niet of jullie een koopwoning hebben, maar als dat zo is, dan zal jullie toetsinginkomen lager uitvallen vanwege de bedragen die je af mag trekken, dus dan zit je helemaal wel goed.

8. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

#8 twinkle star, 9 jan 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 jan 2013
    Zijn jullie meer gaan verdienen? Als dat niet zo is en je nu geen recht meer hebt op toeslagen, ben ik bang dat je de toeslagen van vorig jaar misschien moet terugbetalen.

9. MamaTal85

MamaTal85 Fanatiek lid

13 sep 2011
    2.088
    204
    63
    NULL
    NULL
    Dank jullie wel! Manlief gaat vanaf nu bruto 300 extra verdienen per maand! Ikzelf verdien sinds vorig jaar minder doordat ik parttime ben gaan werken

Ik heb inderdaad alles iets hoger gezet zodat ik niet hoef terug te betalen, en we hebben inderdaad ook een koopwoning, dus hopelijk krijgen we eind van het jaar gewoon wat terug!

Stom, manlief gaat bruto 300 meer verdienen, en uiteindelijk gaan we er op achteruit ivm met stopgezette toeslagen en kinderopvang straks!

Nu moet ik ook zeggen, ik verdien wel heel weinig hoor, nu ik om me heen kijk!
    768 netto voor 24 uur! Op zoek naar een andere baan dus maar!

10. Leo85

Leo85 Niet meer actief

Eens met Agter, toevallig hebben wij vd week ff de kinderopvangtoeslag berekend vanwege de zwangerschap.

42k is de grens voor zorgtoeslag, voor huurtoeslag ligt ie lager, dacht rond de 35k als ik me goed herinner, dus als jullie inkomens zo kloppen dan heb je idd geen recht op toeslag meer.

Je moet je bruto loon invullen. Kan best zijn dat je dan wat terug moet betalen van vorig jaar als je je aangifte hebt gedaan en ze het definitieve inkomen hebben berekend.

11. WesDaan

WesDaan Fanatiek lid

10 sep 2009
    2.358
    6
    38
    Als ik dat vergelijk met mij idd wel.
    Zelf ben ik 25 en werk 24 uur en zit netto op 1300 euro. Maar wel met ORT toeslagen.
    Werk 2 avonddiensten in de week en om het weekend.
    Toeslagen liggen rond de 200 netto extra.
    Kaal is mijn loon 1100 euro.

Ik werk in de zorg.

Dus ik zeg: op naar de zorg ;)

12. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Maar als jij minder bent gaan verdienen en jouw man meer, heft dat zich misschien op. Ik zou voor jezelf wel nakijken wat jullie inkomsten vorig jaar waren en of je toen onterecht toelagen hebt ontvangen. Dan komt het straks niet als verassing als je eventueel terug moet betalen.

13. Feestmuts

Feestmuts Bekend lid

9 mei 2011
    843
    75
    28
    Vrouw
    Den Bosch
    Je moet inderdaad je brutosalaris opgeven maar hier mag je wel je hypotheekrente vanaf halen en andere aftrekposten zoals eventueel betaalde alimentatie, studiekosten en ziektekosten.
    Hier vind je nog wat meer informatie:
    Waardoor kan mijn toetsingsinkomen veranderen?

14. MamaTal85

MamaTal85 Fanatiek lid

13 sep 2011
    2.088
    204
    63
    NULL
    NULL
    Ja, we moeten terug gaan betalen! Onze lonen stonden toen op 16.000 en 18.000 en waren dus 12.000 en 25.000!

Ja, zorg is een idee! Ik ga gauw zoeken! Haha.

15. MamaTal85

MamaTal85 Fanatiek lid

13 sep 2011
    2.088
    204
    63
    NULL
    NULL
    Dank je wel, maar dat zien we dus pas als we aangifte hebben gedaan! Dan kan ik het eventueel nog veranderen!

16. singa

singa Niet meer actief

Als je nu een te hoog inkomen opgegeven hebt voor de kinderopvangtoeslag dan krijg je vanzelf bericht dat je te weinig hebt gekregen. Het eerste jaar heb ik ook een te hoog inkomen opgegeven. In 2012 kregen we daardoor nog een mooi bedrag extra en ik heb de bezuinigingen van 2012 niet gemerkt doordat mijn maandbedrag hetzelfde bleef.
    Het kan alleen even duren voor je bericht krijgt dat je geld terug krijgt. Ik kreeg het redelijk snel en had mijn geld ook snel terug maar je kunt hier ook verhalen lezen dat het erg lang duurt.

17. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.507
    8.437
    113
    Mocht je nu geen recht op zorgtoeslag meer hebben en je twijfelt of dat wel goed is, nog een tip.
    Als je over 2013 aangifte Inkomstenbelasting moet doen (volgend jaar dus), maak dan eerst die berekening. Vul dan aan de hand van die gegevens (verzamelinkomens) nogmaals de berekening zorgtoeslag in. Blijkt dat je dan toch wel recht had op zorgtoeslag (wat je dus niet gehad hebt), stuur dan éérst nogmaals een aanvraag in voor zorgtoeslag en pas dáárná (ong. een week) de aangifte Inkomstenbelasting.
    Doe je het namenlijk andersom, dan heb je je recht op de zorgtoeslag verspeelt ...
    (is uiteraard ook een tip voor de aankomende aangifte Inkomstenbelasting 2012 die je binnenkort moet indienen)

18. Baylee

Baylee Fanatiek lid

21 jan 2008
    2.417
    0
    36
    Ik doe altijd het verzamelinkomen invullen

19. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.522
    3.770
    113
    En dat doe je goed! ;) Je moet inderdaad het verzamelinkomen opgeven en het kan lager dan je brutosalaris liggen.

20. MamaTal85

MamaTal85 Fanatiek lid

13 sep 2011
    2.088
    204
    63
    NULL
    NULL
    Dank voor de tips dames!! Hier heb ik echt iets aan! We gaan 1 maart aangifte doen, dus dan zullen we zien of het verzamelinkomen inderdaad lager ligt! Anders kan ik het dan nog aanpassen gelukkig! En die tip voor de zorgtoeslag ga ik inderdaad ook onthouden! Bedankt!

Deel Deze Pagina