Kind kwijt na geboorte

Discussion in 'Jonge moeders' started by Fiend, Jan 11, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Fiend

Fiend Lid

Dec 30, 2011
    40
    0
    0
    NULL
    Leeuwarden
    Hallo allemaal,

Ik ken een meisje waarmee ik vroeger in een instelling heb gezeten. Nog geen 2 weken na de geboorte is haar kind (volgens haar zonder reden) afgenomen door Jeugdzorg. Ze denkt zelf dat dit door haar verleden met Jeugdzorg komt, maar dat mogen ze toch niet doen? Ze viel al een poos niet meer onder BJZ, dus dan kunnen ze toch niks zeggen over haar kind?

Ik ben hier nu ook wat bangig voor, omdat ik dus zelf ooit ook onder Jeugdzorg viel, maar sinds mijn 17e dus niet meer. Kunnen ze mijn kind dan vanwege mijn verleden dan zomaar afnemen als hij/zij is geboren?

Ik denk ook zelf dat het door haar Wajong komt.. Ze staat voor de overheid geregistreerd als complete gek, vandaar de Wajong. En ja, dan lijkt het me ene kant ook logisch dat je kind dan bij je weg wordt gehaald. Al is het toch weer oneerlijk dat je niet eens een kans voor de opvoeding krijgt..

2. missymaaike

missymaaike Fanatiek lid

Feb 8, 2011
    3,738
    8
    38
    Female
    flevoland
    vind het nog al wat wat je stelt ... een kind weg gehaald omdat ze een wajong uitkering heeft ... hier ook een wajong uitkering en ons ventje is echt niet bij ons weg gehaald!
    jeugtzorg zou wel een goede rede hebben om het kindje uit huis te plaatsen , wilt niet gelijk zegen dat het bij jouw ook gebeurt !

3. Hippo89

Hippo89 VIP lid

Dec 11, 2012
    7,373
    343
    83
    Female
    Ik heb ook wajong en bij ons is ons derde kindje al op komst ! Ik ben nu net 23 een kind krijgen en wajong staat niet met elkaar in verbinding

Ik zelf denk dar bjz meer weet dan jou ze Streven erna om kindjes bij hun ouders te laten opvoeden dus ze zullen vast een goede reden hebben

Ik denk dus ook niet dat jij je zorgen hoeft te maken !

4. Fiend

Fiend Lid

Dec 30, 2011
    40
    0
    0
    NULL
    Leeuwarden
    #4 Fiend, Jan 11, 2013
    Last edited: Jan 11, 2013
    Ik bedoel ermee te zeggen dat zij voor haar (onterecht) ontvangen Wajong de hele boel bij elkaar heeft lopen liegen bij de psychiater en samen met haar toenmalige vriend de boel goed bij elkaar heeft lopen oplichten. Daardoor werd ze als dusdanig gestoord bevonden, dat ze daarom sowieso een Wajong zou krijgen. Dat was haar doel.
    Hierdoor staat ze dus bij de overheid bekend als compleet gek. Zou een aanleiding kunnen zijn dat jeugdzorg dit zou doen.

Ik bedoel niet dat Wajongers automatisch dat krijgen. Officieel zou ik ook een Wajonger moeten zijn vanwege mijn ernstige COPD, maar vanwege de strenge regels tegenwoordig niet gekregen.

5. Fiend

Fiend Lid

Dec 30, 2011
    40
    0
    0
    NULL
    Leeuwarden
    Jeugdzorg heeft meestal juist geen goede redenen, weet ik helaas uit eigen ervaring. Daarom maak ik me juist zorgen.

6. Pleak

Pleak Fanatiek lid

May 30, 2011
    3,620
    218
    63
    zuid-holland
    :$:(

maar om op je vraag in te gaan. Nee ze kunnen je kind nooit zomaar bij je weg halen, daar gaat een traject aan vooraf. Natuurlijk is dit niet omdat ze een Wajong uitkering heeft, maar waarschijnlijk wel WAAROM ze die wajong heeft.
    Er was een tijdje geleden een documantaire/serie over jeugdzorg volgens mij (of ik had dat op school gezien; ik weet het niet precies meer) dat ging over een stelletje die dermate in de problemen zaten dat al voor de geboorte van hun kindje bekend was dat het kindje door jeugdzorg weg gehaald zou worden. Dit is uiteindelijk ook gebeurd, een week of iets na de geboorte. Heel verdrietig verhaal. Maar.. dit was dus niet 'zomaar'
    Ik kan me ook niet voorstellen dat dit bij je kennis het geval is.
    Maar gezien wat je over haar verteld, zou ik haar ook niet op haar woord durven geloven.

7. Agter

Agter Fanatiek lid

May 3, 2012
    2,266
    0
    0
    In een huis
    En waarom denk je dan dat ze dat bij jou ook zouden kunnen doen?

8. Fiend

Fiend Lid

Dec 30, 2011
    40
    0
    0
    NULL
    Leeuwarden
    Ik heb 13 jaar van mijn leven in het cirkeltje van RIAGG, GGZ en Jeugdzorg gezeten.. Ik heb weliswaar niet het stempeltje van gestoord achter mijn naam staan, zoals haar, maar toch was ik gelijk al bang omdat mijn dossier pas word vernietigd over ruim 3 jaar dat ze naar mijn verleden kijken en dan het kind bij me weg zullen halen

9. Meijke

Meijke Niet meer actief

Ze zullen er bij die bekende van je bang voor zijn dat het kind in haar ontwikkeling bedreigd wordt. Ze doen dit niet om wat iemand in het verleden hebt gedaan, maar omdat ze redenen hebben om aan te nemen dat de situatie nu en in de nabije toekomst niet veilig is.

10. miepje77

miepje77 Fanatiek lid

May 25, 2008
    1,881
    448
    83
    Ben je nu stabiel? Geen opnames? Heb je de boel op orde voor de komst van een baby? Ms eens in gesprek gaan over deze angsten. Heb je een contactpersoon/casemanager, waar je met jouw vragen/verhaal terecht kunt?

11. SDonya

SDonya Niet meer actief

Niet bang wezen! Ik heb mijn hele leven onder toezicht gestaan en uiteindelijk in de een van de strengste internaten van Nederland gewoond.. Heb een heleboel uitgevreten in me pubertijd en uiteindelijk ook een wajong gehad vanwege mijn gedrag (ben trouwens geen complete gek hoor, ik was hooguit brutaal en had 'schijt' aan me medemens die tijd). Ik hoorde ook van mensen van mijn verleden dat bjz langs kon komen maar ze zijn hier nog nooit geweest! Broodje aap dus :)

12. BeetjeMama

BeetjeMama Fanatiek lid

Nov 25, 2012
    1,125
    0
    0
    BJZ plaatst niet zomaar kinderen uit huis. Misschien dat ouders zelf (die het probleem niet inzien vaak) dit wel zo ervaren, maar als buitenstaander zie je vaak héél goed waarom dit is!

Als bij jou geen reden is om je kindje niet bij je te hebben, hoef je je nergens bang voor te maken!

13. Fiend

Fiend Lid

Dec 30, 2011
    40
    0
    0
    NULL
    Leeuwarden
    Ja, zelden, ja en dat gesprek staat al gepland. Al moet ik zeggen dat vanwege mijn slechte ervaringen niet bepaald dol ben op hulpverleners..

14. Bubbels1985

Bubbels1985 Actief lid

Sep 13, 2012
    207
    1
    18
    Wat goed dat je zo'n gesprek al gepland hebt! En ik weet dat wij hier op het forum je angst niet zomaar kunnen weghalen, maar een kind wordt indien het veilig is altijd zoveel mogelijk in de thuissituatie gelaten. Een kindje zeker zo jong wordt alleen weggehaald als er vermoedens zijn dat de ontwikkeling van het kindje in direct en ernstig gevaar is als het thuis zou blijven. Als jij het nu op orde hebt komen ze echt niet zomaar aan de deur. Dat kunnen en mag jeugdzorg niet eens. Tevens de beslissing voor een uithuisplaatsing wordt niet genomen door de hulpverleners maar door een kinderrechter en daar kom je niet zomaar.
    Ik hoop dat je het gesprek als positief zal ervaren en dat je rustig van je zwangerschap kunt gaan genieten!

15. SharonR

SharonR Actief lid

Jan 17, 2012
    468
    0
    0
    Een kennis van me heeft een kind gekregen en zij loopt bij allerlei instanties, waaronder Jeugdzorg. Zij is volgens mij geen slechte moeder, maar is geestelijk wat beperkt. Jeugdzorg biedt daar vijf dagen per week ondersteuning en heeft niet de intentie haar baby weg te halen. Lijkt me ook geen pretje, maar ze halen een kind niet zomaar weg bij de moeder.

16. Amethist

Amethist Niet meer actief

BJZ kan echt niet zomaar je kind uit huis plaatsen. Dit gaat altijd via de rechter. Eerst zal er dan een onderzoek van de Raad voor de Kinderbescherming komen en mogen beide partijen (BJZ en ouder(s)) hun verhaal doen. Dan pas wordt een besluit genomen.

17. Nenanena

Nenanena Actief lid

Jun 5, 2011
    260
    0
    0
    NULL
    NULL
    nee inderdaad, ze kunnen niet zomaar je kindje ophalen.
    Er volgt meestal een traject. Dat houd in dat iemand vermoedens moet hebben van onveiligheid voor je kindje. Dat kan zijn omdat je samen woont met iemand die niet goed voor jou of je kindje is, omdat je drugs gebruikt en niet in staat bent om er voor te zorgen maar ook om alle andere redenen waardoor ze denken dat je kindje het niet goed bij je zal hebben. Dan komt er een melding bij het AMK en gaan ze onderzoek doen. Allereerst gaan ze samen met de ouders kijken welke hulp de ouders zouden kunnen gebruiken en samen met de ouders hulp organiseren. Het is dan aan de ouders om te laten zien dat ze de hulp accepteren en daarmee dus laten zien dat ze het beste voor hun kindje willen. Als ouders laten zien dat ze niet willen veranderen en alles maar laten zoals het is, kan er een raadsonderzoek plaatsvinden. Dan wordt er een onderzoek gedaan en beslist uiteindelijk een kinderrechter over een uithuisplaatsing, ondertoezichtstelling, of gedeeltelijke OTS etc.
    Als er geen signalen zouden zijn dat jij of de gene bij wie je in huis woont niet het beste met je kindje voor heeft en eventueel alle hulp accepteren die verondersteld wordt nodig te hebben, is er geen reden om je zorgen te maken.
    succes met alles meid en vergeet niet te genieten van het kleine ukje in je buik :)

18. lederi62

lederi62 Actief lid

Dec 10, 2012
    150
    0
    0
    Ik ben 17 jaar en heb zelf een gezinsvoogd van bjz door mijn verleden ( gespijbeld school ) nu zit ik aan haar vast tot dat ik 18 word. Dat is in april en ben in maart uitgeteld. ondanks dat ik met haar te maken heb , haalt ze mijn kindje absoluut niet weg omdat ik in een goeie situatie zit! Heb zoiezo geen problemen, Doe mijn best en alles gaat goed. Woon samen in een leuk huisje met 2 slaapkamers, we hebben een inkomen en kunnen hartstikke goed voor ons kindje zorgen! en dat ziet zei ook en dat vind ze alleen maar fijn!

Ze halen een babytje echt niet zomaar weg, tenzij je in een barre situatie zit, met heel erg veel problemen. en je er gewoon weg niet voor kan zorgen.

En denk idd ook dat een wajong daar niks mee te maken heeft :)

19. lederi62

lederi62 Actief lid

Dec 10, 2012
    150
    0
    0

Ik ook zeker weten niet!

20. Babette8

Babette8 Bekend lid

Nov 29, 2011
    727
    0
    0
    Ik heb ook Wajong dus daar ligt het niet aan.

Share This Page