Nee, m'n moeder heeft geen spaargeld.. financieel heeft ze weinig geluk gehad. Daarbij kan ze niet meer werken, dus krijgt een uitkering, waarvan ze net aan kan rondkomen.
Ik weet niet hoe oud je moeder nu is, kun je haar zelf niet verzekeren? Dat jij de premie betaald? edit: sorry, ze is natuurlijk al verzekerd, maar onderverzekerd....het is nog vroeg....
Mamabri je betaald dan ook geen premie he dus dat geld heb je nog. Bovendien is het in onze families heel normaal geen verzekering, we hebben allemaal spaargeld (zo zijn we opgevoed) en mocht er op een bepaald moment iemand dat 'ineens' niet meer hebben, betalen we gezamelijk.
Hier hetzelfde meegemaakt.. maar omdat schoonmoeder 6 jaar thuis zat door haar ziekte waren er ook al schulden ontstaan. Ze heeft toen zelf bewust gekozen om haar lichaam aan de wetenschap te schenken om ons niet op kosten te jagen. Dit zorgt er wel voor dat er in principe geen uitvaart met lichaam wordt gehouden. Binnen 24 uur was ze opgehaald (lees: s avonds rond 23 uur overleden en s ochtends 11 uur al opgehaald) ging erg snel. De zonen hebben haar verzoek op geen herdenkingsmis te houden ingewilligd maar in principe zou je dat dan (redelijk goedkoop) kunnen doen. Maar of je en je moeder dat zelf willen...
dank jullie wel voor dit topic, ben gelijk eens in de papieren gedoken. blijk gewoon zwaar onderzekerd te zijn en ben het nu aan het rechtzetten!!
Ligt er ook zeker wel aan waar je verzeker bent. Ik heb laatst nog een mannetje van Dela hier gehad, laat het elke 5 jaar nakijken of we nog goed genoeg verzekerd zijn. Mijn man en ik zijn beiden verzekerd voor 4700 euro per man en daar heb je een hele normale begrafenis voor vergoed. Wij hebben beiden ook geen giga familie dus dat scheelt ook zeker wel.
Tuurlijk, maar zoveel kost de premie niet: ik meen iets van tien euro pp pm. (en dat niet eens geloof ik......) Dan betaal ik persoonlijk liever de premie, want stel dat ik aan het sparen ga en een jaar later kom te overlijden. En tuurlijk is het fijn als je spaargeld hebt, maar als je weinig inkomen hebt, dan valt er weinig te sparen. Ik heb geen schulden, maar heb ook niet echt veel spaargeld of zo. Daar is ons inkomen niet naar en ik durf te wedden: velen met mij!! Heeft dus niet alleen te maken met opvoeding, maar voor een groot deel met inkomen natuurlijk. Bovendien vind ik dat altijd maar "zozo", mijn vader heeft altijd een behoorlijk hoog inkomen gehad, maar door oa zijn scheiding, vroeg ziek worden etc etc, is dat inkomen enorm naar beneden gekelderd. Je hebt nu eenmaal geen zekerheid dat je er financiëel altijd goed voor blijft staan. Vind dat erg naief als mensen dat denken...... En ja, mijn broers hebben dat geld dan wel liggen, dat weet ik zeker, maar ik vind het een beetje raar om dan te verwachten dat je familie dat dan wel betaald.......
Allereerst heel veel sterkte de komende tijd. Mijn vader is laatst gecremeerd en er was ook geen bijzonder grote opkomst en ook geen andere bijzondere dingen. Maar toch een bedrag van 6500 euro kwijt, dus mijn moeder met een dikke restschuld. Zij heeft zichzelf nu flink bijverzekerd. Wij zijn verzekerd voor een vast dienstenpakket en daarbij hebben we nog extra geld voor extra dingen. Je zou inderdaad veel dingen zelf kunnen doen. Let wel op bij de uitvaartorganisatie, want ze laten nogal eens dingen weg, waardoor het uiteindelijk veel duurder uitkomt. Zou gewoon duidelijk van tevoren stellen wat je budget is en dat het absoluut niet hoger mag uitkomen. Neem aan dat zij je daarin kunnen adviseren. Wij hebben zelf de bedankkaartjes gemaakt en rondgebracht/verstuurd. Zo kan dat natuurlijk ook met de rouwkaartjes. Die zijn in verhouding erg duur vind ik. Koffietafel inderdaad zelf verzorgen en eventueel thuis opbaren. Weet niet hoe zich dat verhoudt qua kosten, maar zaalhuur en koffie in het uitvaartcentrum heb je dan iig niet.
Heel veel sterkte de komende tijd! Wat een nare situatie zo. De kosten van mijn vader zijn crematie (vorige maand), heel basic, kostte in totaal 4150. Geen rouwkaarten, maar een krant advertentie, opgebaard in zijn opvang-/verzorgingshuis waar hij verbleef (is dus weer goedkoper dan opgebaard worden in een uitvaartcentrum), goedkoopste kist en dus een crematie. Dit was dus erg basic. Crematie is inderdaad goedkoper dan begraven. Ondanks dat mijn vader dakloos was, had hij zich goed verzekerd. Zelfs beter dan ons. Na deze ervaring hebben wij ons ook meteen veel beter verzekerd. Bij Yarden. Als we de uitvaart door Yarden laten uitvoeren krijgen we ook nog ledenvoordeel. Dit betekend dat je 10% bestedingsruimte erbij krijgt. Hopelijk is er iets te regelen. Wat naar zeg. Dit is wel het laatste waar je je druk om wilt maken in deze moeilijke tijd.
Ik vind zoiets ook moeilijk te begrijpen hoor. De vrouw van de uitvaartverzekering vertelde me ook dat zij zelf niet verzekerd was. Niemand in dat gezin. Ze zei heel droog: 'ik hoef geen poespas, gewoon hoppa en klaar'. Maar zelfs dat kost toch wel een hoop geld. Als alleen een crematie al 1100 kost. Dan heb je de rest nog niet eens gehad. Maar goed, het blijft natuurlijk een keuze. Alleen is het zo jammer dat je je nabestaanden ermee opzadelt. Zelf ben je dan al weg.
Vervelende situatie zeg! Er zijn al een heleboel tips gegeven om het straks zo basic mogelijk te kunnen doen. Wij hebben ook geen uitvaartverzekering. Niemand in onze familie. We hebben allemaal een eigen huis met overwaarde en een spaarpotje. Bovendien zou ik het helemaal niet erg vinden om bij te dragen in de kosten voor een uitvaart van wie dan ook in de familie ( maar goed, wij hebben dan ook een spaarpotje). Toen de baby van vrienden van ons al voor de geboorte stierf en zij geen geld hadden voor een begrafenis, hebben we als vriendengroep ook gezegd: pieker niet over de kosten, wij betalen allemaal mee. Jullie kindje moet netjes begraven worden, je kunt het nooit meer over doen! Ik vind dat helemaal niet raar. Inmiddels hebben we mijn zusje, mijn babynichtje, mijn schoonvader en schoonmoeder al moeten begraven ( waarbij wij overigens nooit bij hebben hoeven te dragen!)en ik vind de kosten telkens meevallen. Geen haar op mijn hoofd die er dus voorlopig aan denkt om een uitvaartverzekering te nemen.
Wat jij mee vind vallen........Voor mij is een bedrag van rond de 6000 euro een smak geld! En velen vinden dit vast net zo.
Ja, ik snap wat je bedoeld. Het ligt natuurlijk ook anders als je inderdaad al een mooie spaarpotje hebt. Ik heb niet echt meegekregen om te sparen. Ik moet het dus echt uit m'n tenen halen om consequent te gaan sparen, in plaats van het op te maken. Daarom durf ik dat risico niet te nemen en zijn wij nu goed verzekerd.
Een ding is zeker in het leven en dat is dat we komen te overlijden. Dus waarom verzekeren? Heeft je moeder niet nog spaargeld oid waar de rest mee betaald kan worden?
Juist daarom! Omdat je weet dat je ooit komt te overlijden (en niemand weet wanneer) is het fijn dat er een verzekering loopt...... Want stel (ik wens het niemand toe, maar het gebeurd regelmatig) Je hebt een gezin bestaande uit vader, moeder en 2 kinderen. Zij komen gezamenlijk om bij een ongeluk. Moet de familie, als dit gezin niet verzekerd is al gauw zo'n 20.000 euro ophoesten. En ik weet niet hoe dit met de dames hier zit, maar ik heb dit echt niet op mijn spaarrekening, net zo min als mijn ouders. En dan nog. Ik zou niet eens willen dat mijn ouders of broers dit zouden moeten betalen, of ze het geld nu wel of niet willen missen........ Maar goed, zo kijk ik er tegenaan.
Ik ben het helemaal met je eens mamabri, helaas denkt niet iedereen zo. Ik heb dat geld ook niet op mijn spaarrekening, en als het er al stond dan wil ik dat niet jaren moeten bewaren voor evt. overlijden. Daarom loopt er al heel lang een uitvaartverzekering, ik ben tot 10.000 euro verzekerd en betaal daar maandelijks een klein bedrag voor. Vind ik veel prettiger. OT: Heb je met je moeder gesproken over hoe ze het zelf graag zou willen? Ik lees dat er al een aantal tips gegeven zijn. Ik hoop dat jullie er samen uit kunnen komen. Vreselijke situatie, heel veel sterkte!
Je weet alleen of je het geld nu hebt, dat is waar. Is dat niet zo, dan kun je je beter verzekeren tot je het wel hebt, en liefst een veelvoud van het benodigde bedrag. Denk echter niet dat een uitvaartverzekering waardevast is. Ik heb me verzekerd toen ik 20 was (heeeel lang geleden) en moest me steeds opnieuw bijverzekeren. Kun je nagaan wat je moet bijstorten als je 80 wordt. Verder komen er steeds meer budget-uitvaarten. Dus: kist afleveren en de rest zelf regelen. Dat moet je ding zijn, dat is waar, maar mij lijkt dat prima en intiemer dan een bijeenkomst in een rouwzaal op het crematorium. Ik heb daar niks mee. Ieder z'n ding dus. En het maakt niet uit wat je regelt, als je het maar regelt.
Wij zijn alle keren zeker geen 6000 euro kwijt geweest. De duurste begrafenis was net geen 5000 euro. De babybegrafenissen kostten iets meer dan 1200 euro. Als je hier geen spaarpotje voor hebt, zou ik zeker een verzekering afsluiten, maar wij hebben dat spaarpotje wél, dus ik ga die verzekeraars niet lopen spekken!