Ik meen mij te herrinneren dat op het vragenlijstje ook stond: heb je weleens een koortslip. Als je 1 van dat rijtje vragen met "ja" kon beantwoorden mocht je niet mee doen. Maar ik kan dat ook fout hebben hoor. Maar on die context dacht ik dus ook aan bloed doneren. Desalnietemin blijf ik bij mijn standpunt. Al zou iemand op zn kop gaan staan, geen kus op kinderen met een koortslip. Mijn moeder heeft Jasmijn pas 1,5week na de geboorte vast gehouden. Ze wou zelf óók niet eerder ivm een koortslip.
staat niet op het lijstje van mvm heb m een week of 5 geleden getekend haha. ach ieder z'n mening toch have a Nice Day ladies..
Maar ik mag toch aannemen Nathaliiej dat je een koortslip liever niet bij je kindje hebt? Je gaat je kind toch ook niet kussen straks wanneer je er 1 hebt?
Nog even over het herpesvirus: Dat is vrij uitgebreid. Er zijn verschillende vormen van. De ziekte van Pfeiffer, wordt veroorzaakt door het eppstein barr virus - behoort ook tot zelfde familie als het herpesvirus. (Herpes Simplex Virus) Herpes, een virus met vele verschijningsvormen wat info hierover.. Maar als je geen bloed zou mogen geven of niet met MVM mee zou mogen doen -zouden er maar weinig mensen mogen doneren...
Tja raar of niet......gevaarlijk of niet.....dat maakt me niks uit verder. Iedereen met zo'n vieze etterende dikke bult op zn lip moet gewoon ZELF het fatsoen hebben om dan niemand te kussen! Is toch niet zo'n drama? Ik moet er zelf niet aan denken om dan gekust te worden, dus van mn kind blijf je dan ook af.
dit staat bij sanquin op de site: KoortslipJe mag bloed geven bij onschuldige aanleiding (menstruatie of zonlicht) en geen bloed geven bij (vermoeden van) onderliggende infectie (zoals griep). En ik zou echt not amused zijn als mijn kind met een koortslip opgezadelt wordt door iemand die het niet zo nauw neemt! Gelukkig zegt mijn moeder het zelf wanneer ze een koortslip heeft en dat ze dus niet mogen kussen.
Eindelijk iemand die snapt hoe het zit....word beetje moe van alle reactie van 'maakt niet uit' en 'oma heeft haar best gedaan'...
Dit dus. Ook al zou het niet meer heel gevaarlijk zijn, je gunt toch niemand een levenslange herpesinfectie? Gewoon wachten tot je koortslip helemaal over is, hoe moeilijk is dat nou?
Je moeder is egoïstisch. Overigens kun je een koortslip ook overdragen zonder er zichtbaar last van te hebben al is de kans wel groter bij blaasjes. Ik zoen niet als ik een koortslip heb. Knuffelen doe ik wel.
Het kan ook in je oog komen en dan is het wel gevaarlijk. Dus het blijft gewoon iets dat minimaal vervelend is maar nooit zonder risico. Het zou mij ern ruzie waard zijn omdat ik vind dat oma haar kleinkind op de eerste plaats moet zetten en niet haar eigen behoefte.
Gevaarlijk is het idd niet meer. Maar ik zou mijn dochter niet met herpes willen opzadelen. Mijn vriend mag mij ook niet zoenen als hij een koortslip heeft. Dus mijn dochter al helemaal niet.
2 jaar denk ik geen kans meet o hersenvliesontsteking. Maar als ze besmet wordt, dan zit ze daar haar hele leven mee. Ik baalde ook als een stekker, toen mijn schoonmoeder mijn oudste van 3 besmette. Komt ie nooit meer vanaf en blijft altijd opletten geblazen.
Lijkt me zo sneu als een kind van 3 een koortslip heeft. Moet ie opeens voorzichtig doen met kusjes geven... Alleen al daarom zou je een oma met koortslip toch kunnen uitleggen dat ze wat afstand moet bewaren als ze een koortslip heeft, gewoon om haar kleinkind het ongemak van een koortslip te besparen?
Sja... M'n schoonmoeder is een schat van een mens, maar zelfs m'n man zegt, dat ze 'niet zo heel goed is met hygiëne'. M'n man heeft uiteraard ook een koortslip, maar hij is wel altijd heel voorzichtig. Koortslip = niet kussen.
ik ben echt verbaast dat er door sommigen wordt gereageerd; niet erg oid Als iemand mijn kleintje wil zoenen met een koortsdlip zou ik echt niet blij worden en het verbieden. Mocht hij later met iemand willen kussen die een koortslip heeft, is dat zijn keus , tot die tijd vind ik het mijn taak om hem daar tegen te beschermen. Ik vind het heel erg egoïstisch als mensen, ondanks hun koortslip, toch een kus willen geven. Kom op zeg.. dat kan toch idd wel wachten?
Ik vind niet dat je je aanstelt. Waarom moet je zo nodig kussen. Als je 'iets' hebt probeer je dat toch bij je te houden of het direct gevaarlijk is of niet, vervelend is het wel. Straks krijgt hij wel een koortslip en dan moet je een peuter duidelijk zien te maken dat hij daar voorzichtig mee moet zijn met andere kindjes.
Ikzelf heb wel vaker last van koortsblaasjes... Ik kus dan niemand. Geen baby geen kind geen collega ook ml niet! Ik wil zelf ook geen kus krijgen van iemand met koortslip...
Het gaat toch helemaal niet om hersenvliesontsteking maar dat ze haar kleinkind kan besmetten met herpes, gevolg levenslang koortslip. Mijn idee is dat als je een koortslip hebt, kus je niemand.
Amen! Echt asociaal van je moeder! Wat zijn er trouwens veel mensen hier met dat virus besmet, ik ken in mijn omgeving niemand.
@TS: Hoewel ik denk dat je je qua ernstige ziekte gevolgen e.d. geen zorgen hoeft te maken, zou ik ook echt niet blij zijn als ik jou was. Ik ken meerdere mensen die regelmatig last hebben van een koortslip ( o.a. mijn moeder toen ze nog leefde), en wat ik ervan begrijp is het echt niet leuk, en pijnlijk, en om eerlijk te zijn vind ik het ook echt een goor gezicht. Daarnaast kom je er na één keer besmet te zijn geweest nooit meer vanaf. Ik ben heel blij dat me dit bespaard is gebleven, en ik kan me niet voorstellen dat er mensen zijn die willens en wetens zich niet in kunnen houden een ander te zoenen (en al helemáál niet als het om (klein)kinderen gaat). Dus nee: ik vind niet dat je overdrijft...