Iemand bekend met consumentenrecht?

Discussie in 'De lounge' gestart door WitteN, 17 jul 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. WitteN

WitteN Niet meer actief

Hoi,
    Ik vroeg me af of hier juristen zijn die een vraag over het eventueel aanspannen van een zaak kunnen beantwoorden.
    Het gaat om een geschil met onze energieleverancier en de netbeheerder. De netbeheerder heeft een fout gemaakt met het aanmelden van een meter, voordat wij in dithuis kwamen. Ons verbruik was hierdoor megahoog, terwijl wij dit niet verbruikt hadden. Wij moeten voor de kosten opdraaien, ondanks dat de netbeheerder bij de energieleverancier heeft aangegeven dat er een fout is gemaakt. De netbeheerder weigert namelijk om de data aan te passen in een nationaal systeem en dit is voor de energieleverancier een voorwaarde. De netbeheerder beroept zich op een afspraak waarbij zij Max drie maanden na een fout een aanpassing kunnen doen en dat de energieleverancier het anders zelf mag bepalen. Wij krijgen ons geld van de jaarafrekening, 800 euro, niet terug en zijn de dupe. Kunnen we hier iets mee? We hebben geen rechtsbijstand (dom natuurlijk)..

2. GailH90

GailH90 Actief lid

4 mei 2015
    395
    67
    28
    ik zou er even mee langs een juridisch loket gaan. Zij geven het eerste advies gratis. Ik weet er wel het een en ander van maar het is belangrijk dat iemand die goed voor jullie uit gaan zoeken. Met alle stukken erbij

3. WitteN

WitteN Niet meer actief

Het juridisch loket is toch tot een bepaald inkomen? Daar zitten wij boven..

4. GailH90

GailH90 Actief lid

4 mei 2015
    395
    67
    28
    In eerste instantie kan iedereen bij hun aankloppen. Daarna kan het wel zijn idd dat zij een bepaald bedrag (gelang naar inkomen) vragen, maar het eerste gesprek informatie inwinnen is gratis. Daarna kan je zelf bepalen of je met hun verder gaat , laat zeggen dat zij het verder van je overnemen of dat je er zelf/met andere instantie mee aan de slag gaat.

Veel gemeenten hebben trouwens ook wetswinkels en daar werken vooral studenten, dat kan ook nog een optie zijn.

5. WitteN

WitteN Niet meer actief

Dank voor de tips! Heb ik zeker wat aan!

6. hardlopertje

hardlopertje Bekend lid

9 jul 2012
    853
    28
    28
    Ergens op de aardbol
    Anders misschien de rechtsbijstand inschakelen?

7. Tulpje34

Tulpje34 Lid

19 apr 2015
    76
    0
    6
    Utrecht
    Een paar jaar geleden heb ik een meningsverschil gehad met Eneco over een fout in de jaarrekening. Die fout had ik zelf gemaakt, maar is door Eneco niet opgemerkt. Ik had per ongeluk dezelfde meterstand ingestuurd als het jaar ervoor (vond het ingevulde kaartje en dacht dat ik het dat jaar had ingevuld). Maar eneco heeft dat jaar wel 1000m3 in rekening gebracht omdat dat hun standaard is. Dus: wel 1000m3 betaald, maar meterstand bleef op de stand van het maar ervoor staan. Dus de rekening jet jaar daarna was bijna het dubbele!

Lang verhaal kort, Eneco gebeld en de telefoniste zei dat ze niet beginnen aan het corrigeren van jaarrekeningen.

Ik heb rechtsbijstand inpgeschakeld, een juriste heeft voor mij Eneco aangeschreven en met ze gebeld. Uiteindelijk hebben ze een rekeningcorrectie uitgevoerd: dat scheelde 800 euro.

Mijn ervaring is dat ze consumenten proberen te ontmoedigen en sterker reageren op juristen. Afhankelijk van om hoeveel geld het gaat, kan je een jurist inschakelen als het loont. En meteen rechtsbijstand afsluiten!

8. wishtobe

wishtobe Niet meer actief

Wat was de fout van de netbeheerder precies?
    Mijns weten wordt toch altijd een beginstand doorgeven als jij het huis binnenkomt bij verhuizing?
    Als de netbeheerder al aangeeft dat er een fout is gemaakt, kan deze zich niet beroepen op 3 maanden aanpassingstijd. Wat volgens mij kan (bind mij er niet op vast), is dat er een termijn van 3 maanden bestaat van aanvechten, binnen 3 maanden na ONTDEKKEN van de fout. Maar dit zal ik voor je moeten naslaan. Is al wat jaartjes geleden dat ik dit heb gehad op school en het is behoorlijk weggezakt. Hoop dat tot die tijd iemand anders hier al heeft gereageerd met een juist antwoord voor je.

9. annneliesje

annneliesje Fanatiek lid

16 jan 2011
    3.569
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Noord Nederland
    Ga eens overleggen met je rechtsbijstand. Ik weet niet of ze zijn aangesloten bij de Geschillencommissie?

10. Dappertje Dik

Dappertje Dik Niet meer actief

Even met de Consumentenbond bellen, zij hebben vaak voorbeeldbrieven.

11. WitteN

WitteN Niet meer actief

Dank allemaal. Ik ga de geschillencommissie inschakelen.
    Wij hebben een slimme meter, welke in november 2013 is geplaatst, blijkt nu. Wij hebben sinds half december van dat jaar de sleutel. De meter bleek niet aangemeld door enexis en dit is half januari gebeurd nadat wij dus meterstanden hadden opgegeven die. Iet overeen kwamen met de verwachting. Wij hebben een document, ondertekend door ons en twee makelaars ten tijde van de oplevering. Enexis geeft verder toe dat zij de meter niet meteen bij plaatsing hebben aangemeld. Zij beroepen zich nu op een afspraak waarbij dit door oxxio ontdekt had moeten zijn voor maart 2014, na die tijd voeren zij geen correcties meer uit in het nationale register. Wij draaien dus op voor ruim800 euro, omdat oxxio weigert mee te werken doordat enexis de boel niet aanpast. Oxxio mag dan zo gezegd zelf bepalen wat ze doen..
    Een ding is zeker, ik ga weg bij oxxio. Maar doe ik dat nu, of als alles echt achter de rug is?

12. wishtobe

wishtobe Niet meer actief

Mag je al overstappen? Anders heb je straks ook nog een boete aan je broek hangen omdat je niet een jaar (of 2 jaar) hebt volgemaakt bij hen.
    Dat het door Oxxio had moeten zijn ontdekt voor maart 2014 is ook zo lekker makkelijk praten door Enexis. Dat is iets dat tussen Enexis en Oxxio speelt. Om daar nou een consument de dupe van te laten worden is van de zotten! Denk dat het wel echt van belang is om hier de geschillencommissie in te schakelen. Want het is niet gerechtvaardigd waar zij hier mee bezig zijn!

Hadden zelf het probleem met onze watermeter. Kregen een nieuwe. De oude stand is opgenomen in het systeem waar een handtekening van mij onder kwam te staan. Helaas had die meneer die de stand had genoteerd een erg slecht handschrift, waardoor wij 50kuub meer moesten betalen dan verbruikt. Nou is dat natuurlijk peulenschilletje bij die 800 euro van jullie! Maar betalen voor iets dat je niet hebt gebruikt is gewoon belachelijk!

13. WitteN

WitteN Niet meer actief

Ik mag gelukkig overstappen en de medewerker van de klantenservice heeft zelfs aangegeven dat ze dat een logische zet zou vinden evenals juridische stappen.

Deel Deze Pagina