Moeder laat kind liever achter in Spanje dan dat het vakantie viert met vader.

Discussie in 'De lounge' gestart door Novastar, 18 aug 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Dat vragen wij ons ook af.

2. Regina88

Regina88 Niet meer actief

Ik zal maar mn mond houden over die tr*t die zichzelf een moeder mag noemen.
    Maar als ik je zwager was dan zou ik meteen naar Spanje gaan. En dan zijn er 2 opties:
    1; je gaat zoals Betty Barclay voorstelde, en je blijft daar alleen om met je zoon leuke dingen te doen en er voor hem te zijn. Nadeel is wel dat ALS je zoon dan vraagt om samen naar huis te gaan en jij moet alsnog een smoes bedenken waarom dat niet eerder kon van mama of waarom je dat niet meteen hebt gedaan bij aankomst in Spanje.
    2; je gaat erheen met als enige doel om je kind op te halen, omdat je daar recht op hebt en het voor het kind beter is om bij papa te zijn in Nederland dan bij semi bekenden in een vreemd land.

Ik zou zelf voor optie 2 kiezen. Waarom? Ik vind dat het belangrijk is om je kind te laten zien dat je anders bent dan mama die je zomaar achterlaat in een vreemd land voor een periode van weken.
    En ik zou willen dat mijn kind weet dat ik er altijd voor hem ben, ook wanneer ik daar de halve wereld voor af moer reizen. Wat als die kleine man 's nachts in zn bed aan het huilen is omdat hij alleen is? Wat als hij naar huil wil, maar opa en oma zeggen dat dat niet kan/mag van mama. Wat als hij vraagt naar zn papa en opa en oma zeggen dat zijn papa hem niet komt halen?

Ik zou mijn kind laten weten dat niemand je bij me weg kan houden en al helemaal niet voor zo'n kul smoes. Want; als er wel een plek was geweest op het vliegveld had die kleine gewoon meegekomen. Maar dat ging niet. Hij moest wel achterblijven. En jij als vader hebt de mogelijkheid om hem en hun alsnog te helpen door hem wel naar Nederland terug te brengen. Dat wilden ze toch ook in eerste instantie? Echt, ik geloof niks van die smoes, maar als we het dan toch zo spelen dan haal IK hem wel op, want mij lukt dat wel.
    Sterkte! Echt een klotesituatie

3. mamiek

mamiek Actief lid

25 feb 2016
    448
    7
    18
    Deutschland
    Wat een vervelende situatie voor zowel vader als zoon.
    Een jongetje van 5 snapt hier helemaal niks van.
    Wordt zomaar achter gelaten in Spanje bij de ouders van mama's nieuwe partner.
    Dat moeder deze keuze maakt zegt natuurlijk genoeg , laten we er van uit gaan dat moeder de waarheid spreekt mbt de autopech ,
    Dan zou ze haar kind niet achter moeten laten, moeder heeft in dit geval een verplichting conform omgangRegeling. Welke vast gelegd os door de rechter , je mag niet voor eigen rechter spelen.
    Moeder zou met zoon moeten terug vliegen zodat ze gehoor kon geven aan de beschikking / omgangs regeling.

Haar partner en baby zouden een dag later terug kunnen vliegen of elders die week.

Moeder neemt hierin geen verantwoordlijkheid en zet haar eigen recht boven dat van de rechter, dat kan niet.

Daarnaast brengt ze op deze manier schade toe aan het kind en diens band met vader, ook zorgt ze er voor dat de vertrouwensband tussen de ouders ernstig verstoord wordt welke negatieve gevolgen heeft op de ontwikkeling van het kind.

Ik neem aan dat het kind ook naar school moet voor sept?
    Een minderjarige / leerplichtig kind mag je niet van school houden.

Wat zegt dit in de praktijk?
    Heel hard gezegd, dit zegt niks !
    Wettelijk gezien staat de vader in zijn recht conform beschikking,
    Wettelijk gezien mag en kan hij eisen dat de moeder het zoontje ophaalt en naar hem toe brengt.
    Je zou dit ook kunnen opeisen met een kortgeding waarin vast gesteld wordt dat moeder Eem dwangsom moet betalen voor elke dag dat het kind niet gebracht wordt .

Je zou een beroep kunnen doen op kind ontvoering, moeder zegt nu wel dat de vader van haar partner zoon in sept terug brengt, maar ze ze zou zoon ook na 3 wkn vakantie bij moeder het kind naar vader brengen.
    Daarbij komt dat moede jn Nederland zit en het kind in Spanje en ze dus totaal geen invloed heeft op het handelen van de vader van haar partner .
    Er is ook niks waaruit blijkt dat ze enige vorm van gezag kan uitoefenen hierover.

Vader zou zelf heen kunnen gaan en vervolgens de kosten op moeder verhalen , dit zou hij wel met aankondiging moeten doen,
    Ik neem aan dat er wl contact gegevens zijn waar het kind verblijft .

Daar komt bij dat de zoon bij voor hem vreemde mensen verblijft
    Terwijl conform beschikking het kind bij hem moest zijn.

Op dit moment kan hij eigenlijk heel veel doen maar niks zal er voor zorgen dat het kind per direct bij hem is zonder dat het kind hier hinder van ondervindt , behalve dan als moeder tot inkeer komt en haar kindje ophaalt .

Jeugdzorg, politie, ze doen allemaal niks.
    Uit ervaring kan ik zeggen dat ze overal ja en amen op zeggen maar uiteindelijk gebeurd er niks .
    Als het kind uiteindelijk toch bij vader komt, ook al is dit weken na de geplande omgang wordt alles van tafel geveegd onder het mom van "maar het kind is nu terecht en we zorgen ervoor dat het noet weer gebeurd, toch moeder?"
    Moeder kjjkt een keer zielig en knikt ja...
    Daarmee gaan we weer verder , vooral niet terug kijkend op het verleden... Maar kijken naar de toekomst ...

Sta je niet blind op dr rechten die een vader heeft
    Natuurlijk staat hij in zijn recht! Natuurlijk heeft hij gelijk!
    Maar gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee hele verschillende dingen als het gaat om jeugdrecht in Nederland .

Ik vraag me overigens af jn hoeverre de verklaring van moeder ook waar is,
    Voor hetzelfde geld is zoon gewoon mee gekomen en wil ze hem niet naar vader brengen ... Is hier wel zicht op?
    En is jeugdzorg bij moeder geweest? Om dit te onderzoeken ?
    Om haar aan te spreken op haar handelen ?
    Of de politie ? Wat doen die?

Ik wens jullie heel veel succes en ben ook erg benieuwd hoe alles af gaat lopen!

4. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.174
    4.485
    113
    Als je zwager zijn kind wil gaan halen maar geen papieren heeft is het natuurlijk een hele ingewikkelde zaak, hij kan niet aantonen dat zijn kind zijn kind is voor de politie, doane etc! dat lijkt me alles nog complexer te maken, zomaar meenemen gaat het dan ook niet worden. Wat een rot situatie zeg!
    Ik denk dat hij in overleg moet met zijn advocaat en een goede zaak moet gaan opbouwen tegen de moeder van zijn kind. Het mag toch niet zo zijn dat hij inderdaad niet gewoon vakantie kan vieren, of zijn kind niet mag zien.
    Echt zo zielig voor het kindje!

5. Miek89

Miek89 Fanatiek lid

15 apr 2013
    1.251
    177
    63
    Eerste gedachte van mij is ook spring in het vliegtuig en haal hem op, maar zoals je zelf zegt, hij komt de douane niet door.
    Dan is de optie van Betty nog het beste. Maar goed, is er daar nog een accommodatie te huren i.v.m. de zomer? En dan nog de vraag of die ouders mee willen werken dat hij zijn kind ziet.
    Ik zou in ieder geval wel continue met de politie en jeugdzorg overleggen. desnoods elke dag.
    Het lijkt mij namelijk wel dat dit ontvoering is. Zijn zoon is niet op de afgesproken datum verschenen.
    Je zegt dat hij pas 7 september terug naar NL komt?
    Zijn de scholen dan niet allang begonnen?

En laat ik maar niet over dat stuk gedrocht beginnen... Ongelooflijk dit

6. Regina88

Maar dat legitimatiebewijs heeft moeders dan meegenomen naar Nederland?
    Die kan je toch ophalen? Want zij wilde toch oorspronkelijk ook dat zoon meekwam naar NL, maar wat niet ging door pech?
    Zij heeft geen enkele reden om te weigeren. doet ze dat wel? Meteen weer de polilitie bellen.

7. mamiek

mamiek Actief lid

25 feb 2016
    448
    7
    18
    Deutschland
    Een zaak kost tijd en heel veel geld
    Het is zo sept en dan is de vakantie voorbij.
    Het mag niet zo zijn dat het recht op vakantie ontnomen wordt, maar dat gaat zeker gebeuren.

Deze tijd wil je als ouder inhalen, maar ook dit gaat niet ivm leerplicht van het kind.

De ouders van de nieuwe partner zitten nu in Spanje met een minderjarig kind die eigenlijk "vermist" is. Hij js niet daar waar hij hoort te zijn.
    Ik hoop dat die mensen zich beseffen dat ze zich schuldig maken aan een strafbaar feit.
    Ze houden een kind welke geen bloedverwant is, weg bij de biologische vader.
    Welke rol hebben hun hier in? Hebben ze vader zelf ingelicht?
    Hebben ze gevraagd of hij hiermee akkoord gaat?

8. mamiek

mamiek Actief lid

25 feb 2016
    448
    7
    18
    Deutschland

Dat lijkt me niet anders kan de beste man (vader van moeders nieuwe partner ) ook niet met het kind gaan reizen .

Id kaart en of paspoort moet daar zijn, eveneens als ziekenfonds pasjes etc.

Daarbij komt dat deze man een andere achternaam heeft dan het kind
    En hij dus helemaal niet in staat is om met een minderjarig kind te reizen.
    Juist met oog op kinderontvoerdering

Hij zou de juiste papieren moeten hebben welke ondertekend zijn door beide gezaghebbende ouders ,
    Dit kan hij niet hebben gezien vader niet betrokken is,
    Dit kan nog voor grote problemen gaan zorgen .

9. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Vader kan toch ook in de auto stappen om hem te halen?
    Sowieso zou ik mijn advocaat inlichten en de politie wat te doen, daarna zou ik voor voogdij opeisen.

10. mamiek

mamiek Actief lid

25 feb 2016
    448
    7
    18
    Deutschland
    Persoonlijk vind ik het nog al wat dat vader maar naar Spanje moet gaan desnoods een hotel moet boeken etc
    Ik neem aan dar vader hier ook een leven heeft en plannen heeft gemaakt
    Misschien wel een werkverplichting?
    Of een partner waarmee hij plannen heeft gemaakt ...
    Er kan niet Verwachr worden dat hij alles om gaat gooien op zon korte termijn.

Daarnaast zal een 5 jarige hier niks van begrijpen.

Ik blijf er bij dat moeder er toe gedwongen moet worden dmv dwangsom om het kind per direct te halen en naar vader te brengen.
    Ook met oog op schade voor het kind.
    Hierin kunnen instanties ook zeker een stap in ondernemen, echter wordt dit niet gedaan, dan zou er Een kort geding gestart moeten worden maar ook daar Zjjn de nodige kosten aan verbonden.

11. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Ik denk dat het legitimatiebewijs ook in Spanje is want de vader van de partner neemt ons neefje mee naar Nederland. Die mensen gaan dat niet aan mijn zwager geven, denk ik. Daarnaast gaat mijn ex-schoonzus waarschijnlijk geen toestemming geven aan mijn zwager om met zijn zoon te reizen. Als ze geen redenen meer kan bedenken waarom niet dan zegt ze dat hij niet veilig is bij zijn vader omdat hij hem slaat. Ze weigert gewoon alles, wat de rechter ook zegt.
    Ik heb me ook afgevraagd of ons neefje wel echt in Spanje is maar ik denk van wel. Ze kunnen zelf ook wel verzinnen dat dat gecheckt wordt. De scholen beginnen hier 5 september weer dus mijn neefje loopt de eerste drie schooldagen mis. Ze zullen hem wel ziekmelden of een zielig verhaal ophangen ofzo.

12. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    Wat ik me afvraag is hoe het kind überhaupt door de douane komt? Zoals jij al aangeeft zijn de ouders van haar partner biologisch gezien helemaal niks van hem en dus zullen ze schriftelijk toestemming moeten hebben aangevraagd om met het jongetje te mogen reizen.

Dit was iig wel het geval met mijn ex en onze dochter. Mijn dochter is niet erkend (wordt wel aan gewerkt) en heeft mijn achternaam. Op papier is haar vader dus eigenlijk een vreemde en zou ze dus niet verder dan de vertrekhal op Schiphol komen werd ons verteld. Wij moesten bij de gemeente allerlei formulieren invullen waarbij ik hem toestemming gaf om hem op reis te laten gaan met een 'vreemd' kind.
    Lijkt mij dat zoiets ook voor die mensen moet gelden? En dat in dit geval beide ouders, dus ook je zwager, hier voor had moeten tekenen?
    Zou mij niks verbazen als het kind gewoon meegereisd is maar dat ze er eoa kul verhaal van gemaakt hebben.

13. mamiek

mamiek Actief lid

25 feb 2016
    448
    7
    18
    Deutschland
    Als het kind niet terug is is het bekangrijk dat school een melding doet vanwege verzuim van de leerplicht wet.

Heeft je zwanger altijd nog een extra stok achter de deur

De school zal zich niet mengen in het gevecht van ouders
    Maar ze hebben we de plicht om verzuim te melden.

Verzuim in de eerste schoolweken mag niet
    Hier mag ook geen vrijstelling voor gegeven worden,
    Deze moet overigens ook 8wkn van tr voren worden ingediend .

Het voordeel van je zwanger is dat hij dezelfde naam heeft als zijn zoon,waardoor er minder snel gevraagd wordt naar papier werk

Als moeder geen toestemming geeft werkt dit in haar nadeel en is er weer een punt toe te voegen aan stukje "onttrekking aan ouderlijk gezag "

Maar sta je niet blind hierop, wij hebben van jaren dossiers opgebouwd en helaas is er nog nooit in het voordeel van het kind gehandeld ...

Als vader zijnde sta je er maar aan de zijlijn bij ...

14. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Hier heb ik ook al aan gedacht. Zij gaan echter met de auto en daar wordt niet zo streng op gecontroleerd, denk ik. Misschien hebben ze hier wel helemaal niet bij stilgestaan. Mijn ex-schoonzus is niet de slimste. 😏

15. tuc

tuc Niet meer actief

Als vader nu vakantie heeft vind ik de optie van Betty het beste. Daarheen gaan, en daar vakantie vieren. Ondertussen zn id kaart halen en voor de scholen weer beginnen terugvliegen met hem.
    Lijkt mij niks traumatiserends aan. Vader zorgt gewoon dat hij netjes op tijd terug is voor school.

Ook zou ik aan advocaat of politie (als daar al contact mee geweest is) melden wat je doet zodat dat vast ligt.

16. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Dit dacht ik dus ook, maar wat als die 'opa en oma' moeilijk gaan doen?

17. Regina88

Misschien is het handig om eerst opa en oma even te bellen. Vragen of het kind sowieso daar is en wat hun plan is. zij mengen zich in 1 grote bak ellende. En wat heeft die moeder hun eigenlijk verteld?
    Die namen komen ook in het dossier, want ze houden een kind vast tegen de wil van de rechter in. Die opa had ook eerder terug kunnen komen ipv 7 september. De auto kan voor die tijd gerepareerd worden, er kan een auto worden gehuurd. Moeder kan terug om het kind op te halen. Vader had langs kunnen komen om kind op te halen. Zij werken dan net zo goed tegen. En waarom pas 7 september? Dan moet het kind al op school zitten. Weten die opa en oma dat? Misschien valt er met hun te praten als dat alles ze gezegd wordt. Kunnen zij weer regelen dat de moeder papieren tekent zodat vader toch kan reizen met zoon

18. kleinegup

kleinegup Fanatiek lid

19 aug 2015
    1.533
    382
    83
    Vrouw
    Weet je echt zeker dat het kindje niet gewoon in Nederland is. Aangezien je weet dat ex schoonzus niet de slimste is. Zou ze niet een foutje maken? Daarbij heeft daarheen gaan geen zin en maak je je alleen zelf nog meer schuldig. Toch zou ik aangifte doen van ontvoering. En dit ook bij jeugdzorg aangeven. Wat een kut situatie. Sterkte ermee voor je zwager.

19. void

void Fanatiek lid

19 mei 2012
    2.356
    19
    38
    0161
    Aangifte en de volgende keer kan hij haar ook dwarsbomen door te weigeren om te tekenen. Dan moet ze betalen bij een advocaat om via de regelgeving toch op reis te mogen anders gaan ze bij de douane lekker moeilijk doen. Heeft ze het dan zelf naar gemaakt. Wat een grapjurk. Maarja als je het vertrouwen breekt en je kind in een vreemdland achterlaat voor zo een lange tijd dan ja dan maak je het daar een beetje zelf naar.

20. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Praktisch gezien: Laat hem een vakantie boeken daar vlakbij, in de periode waar hij volgens de regeling recht op heeft. Persoonlijk zou ik dit niet eens communiceren, omdat de ex dan kan gaan dwarsliggen. Wel zou ik het adres en telefoonnummer vragen. Hij heeft er recht op om dit te weten. Als de ex dit niet wil geven, laat jeugdzorg dit dan achterhalen.

Dan gaat je zwager naar Spanje, gaat zijn zoon ophalen. Zegt netjes tegen die ouders van de nieuwe partner waar hij gaat zitten en of ze ook een paar daagjes wat samen willen doen. Dat gaat hij vakantie vieren met zijn zoon. Ik zou ook de terugvlucht voor zijn rekening nemen, want zijn zoon is 5 en moet, ja MOET naar school als de vakantie voorbij is.

Zo zou ik het doen. En uiteraard jeugdzorg netjes van alles op de hoogte brengen. En de lokale politie.

Deel Deze Pagina