Petitie maximale klassengrootte

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door tupp, 3 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.827
    19.159
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Al duizenden tekenden petitie overvolle klas | nu.nl/binnenland | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl

Dit schooljaar heb ik een klas van 30 leerlingen. Dit zijn er te veel!

Het is gelukkig een fijne klas, waar best een rustige werksfeer heerst. Maar voor sommige kinderen zijn ook de prikkels in een rustige klas te veel, als ze zo dicht op elkaar zitten. De buurvrouw die haar punt slijpt of een achterbuurman die z'n liniaal uit een kastje pakt, stoort al.
    Helaas heb ik te weinig ruimte om een paar extra rustige (prikkelarme) werkhoeken in te richten.

Er zijn te weinig computers om elk kind regelmatig met de oefensoftware te laten werken, die tegenwoordig gewoon een belangrijk onderdeel uitmaakt van veel lessen.

Wij hebben een co2-meter op school. In de eerste maanden van het schooljaar lukte het nog wel voldoende te ventileren om de luchtkwaliteit op een voldoende tot matig niveau te houden. Maar ik houd mijn hart vast voor de periode dat het echt koud wordt, en je niet meer de hele dag een raam open kunt laten staan. (Er zitten uiteraard ook altijd kinderen pal onder het raam.)

Behalve de grootte van de groep, krijg je ook steeds meer te maken met kinderen met speciale onderwijsbehoeften. (passend onderwijs). Dan gaat het echt niet alleen maar om een 'gewone' adhd-er, dyslect of autist. De meeste collega's kunnen daar inmiddels prima mee omgaan. Er zijn kinderen bij met compleet eigen leerlijnen, die dus geheel andere lesstof krijgen dan de rest van de klas. Zij hebben ook gewoon tijd nodig van de leerkracht om uitleg te krijgen. Vaak nog meer dan de kinderen zonder egen leerlijn. In een grote klas heb je natuurlijk ook meer 'gewone' kinderen die na de klassikale uitleg ook nog wat vragen hebben en één-op-één of in een kleine groep geholpen moeten worden. Je hebt als leerkracht eigenlijk niet genoeg tijd meer om iedereen goed te helpen. Dit gaat zowel ten kosten van de passend onderwijs kinderen als van de kinderen die de reguliere lesstof volgen.

Het extra nakijkwerk dat je na schooltijd hebt, zorgt er ook voor dat je als leerkracht minder tijd hebt om wat extra lesmateriaal op maat voor de kinderen uit te zoeken. Je blijft dus veel meer 'hangen' in de gewone basisstof van de methodes. Ook daarmee doe je de kinderen te kort.

Ik vond het de afhelopen weken best frustrerend om voor zo'n grote groep te staan. Ik baalde er van dat ik voor deze klas niet net zo'n goede leerkracht ben als de jaren ervoor en in kleinere groepen. In mijn persoonlijke ervaring is een groepsgrootte van 20-24 ideaal.

Daarom ben ik blij met deze petitie. Je kunt gewoon niet het aantal zorgleerlingen in een klas verhogen, tegelijk de groepsgrootte vergroten en dan verwachten dat de kwaliteit van het onderwijs gelijk blijft. Of zelfs hoger wordt, zoals we met zijn allen willen. Zeker niet als je daarnaast ook nog verwacht dat er steeds meer onderwijstijd wordt gebruikt om te toetsen in plaats van te leren.
    Vandaar dat ik dit nieuwsbericht en uiteraard ook de link naar de petitie graag onder jullie aandacht breng!

Wie & waarom

2. sweet84

sweet84 Bekend lid

16 apr 2011
    607
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik had van de week al getekend! Dit is zo herkenbaar! Ik ga nu bijna elke dag naar huis met het idee dat ik niet alles heb kunnen doen wat ik had willen doen met m'n klas/leerlingen. Zo frustrerend!

3. adi

adi Niet meer actief

Ik heb ook getekend! Mijn kinderen zitten in een kleuterklas van 30 kleuters en 1 juf. Ik snap echt niet hoe zij überhaupt iets voor elkaar krijgt met zo'n grote groep 4jarigen.
    Gelukkig worden ze na de kerstvakantie gesplitst, maar toch vind ik deze situatie echt niet werkbaar. Zowel voor de leraren als voor de leerlingen.

4. Rosa5

Rosa5 VIP lid

21 okt 2011
    7.561
    1.935
    113
    Ik heb ook getekend.
    En ik heb de link op mijn facebook gezet.

5. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Wat een goed initiatief. Ik heb ook getekend.

6. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Gelukkig hier op school al een max van 24 leerlingen!

7. Sic

Sic Bekend lid

17 dec 2010
    777
    691
    93
    Getekend!

8. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    ik heb een middenbouwgroep van 32 ik teken ook!!

9. afrola

afrola Fanatiek lid

7 aug 2008
    3.434
    2
    38
    Utrecht
    Getekend.

Maar wat ik me wel afvraag: wat wordt door onderwijzers als ideale of maximale grootte van een klas gezien?

Ik heb vroeger altijd in klassen van zo'n 30 leerlingen gezeten dus ik weet niet beter ;)
    Uiteraard snap ik wel dat kleinere klassen beter is voor het onderwijs en mogelijkheden voor individuele begeleiding.

10. sydneys

sydneys Niet meer actief

Ik heb net getekend, in mijn ogen kan je de kinderen niks aanleren als er teveel kinderen in de klas zitten. Sommigen kunnen niet volgen, voor anderen gaat het te langzaam en de leerkracht kan dat moeilijk zien met zoveel kinderen in de klas

11. Arti13

Arti13 Niet meer actief

Ik zie het op onze school niet gelukkig.
    Bij de kleuters zijn er 20 per groep.
    De hogere klassen hebben hier wel eens mee te maken, maar die verdelen ze in groepjes en hebben voldoende ruimte om ergens anders te zitten.
    Maar ik teken wel, want ik hoor het veel om ons heen.

12. Tommo

Tommo Fanatiek lid

3 jul 2013
    1.741
    1
    36
    NULL
    NULL
    Toen mijn kinderen nog naar school gingen was het weer het andere uiterste, zij begonnen vorig schooljaar (groep 1/2) met 9 kinderen, en eindigden met 14.
    Ik vind 30 kinderen ook erg veel in een klas, en zeker het aantal zorgleerlingen moet omlaag, maar dat is erg lastig als speciaal onderwijs steeds schaarser wordt natuurlijk.

Het zou fijn zijn als de Nederlandse overheid zijn geld in het onderwijs zou steken ipv defensie en ontwikkelingshulp, want als ze zo doorgaan komt het echt niet meer goed met het onderwijs.

13. Kyra73

Kyra73 Fanatiek lid

24 okt 2013
    1.569
    456
    83
    Het eerste jaar dat mijn oudste naar school ging zat hij in een klas met uiteindelijk 30 (soms) hele drukke kleuters. Laten we zeggen dat dit niet zo best is geweest voor hem. Gelukkig hebben ze nu gezegd 25 en bij uitzondering 26 kleuters in 1 klas.
    Jammer genoeg is er voor sommige hogere klassen nog geen oplossing gevonden, maar ze proberen het wel rond de 25 te houden.

Ik heb getekend.

14. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.827
    19.159
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik heb vroeger ook in een enorme klas gezeten hoor, volgens mij zelfs een keer een klas van 36 als ik het me goed herinner. In ieder geval ruim meer dan 30.
    Maar dat was wel een andere tijd. Kinderen die op meerdere vakgebieden niet goed konden meekomen, bleven zitten. Nu moeten die steeds vaker gewoon over, voor een deel met een eigen programma. Dat kost dus voor de leerkracht extra tijd om uitleg te geven. En waar er in een klas met 20 leerlingen misschien 2 zorgleerlingen zitten, zijn dat er in een klas van 30 dus al 3. Dat merk je trouwens niet alleen onder lestijd, maar ook na schooltijd. Voor die kinderen is er vaak extra overleg. Dus naast dat je 1,5 keer zoveel tijd kwijt bent aan nakijkwerk, ben je ook 1,5 keer zoveel tijd kwijt aan zorgoverleg. En ik vind het echt niet erg om mijn uren te maken. Maar als ik van 8 tot half 6 op school ben geweest en 's avonds thuis nog een uur nakijkwerk heb zitten doen, is het voor mij echt wel klaar. Dus waar ik 'vroeger' tijd overhield om zelf aanvullende lesmateriaal te maken of interessante aanvullingen te zoeken in andere methodes of op internet, volg ik nu vrij slaafs de methodes. (En teer ik gelukkig ook nog wel op wat dingen die ik inn eerdere lesjaren al verzameld heb.)

Even een voorbeeldje om het duidelijk te maken. Een rekenles duurt in principe een uur. In dat uur geef ik een klassikale instructie van ongeveer 10 minuten. (Sommige leerlingen mogen eerder starten.) Na die 10 minuten loop ik even een rondje door de klas om korte, praktische vragen snel te beantwoorden. Dat kost me misschien 2 minuten. (totaal: 12 min) Daarna ga ik even apart zitten met een groepje kinderen dat wat langere uitleg nodig heeft. Daar probeer ik zo'n 10 minuten voor uit te trekken. (totaal 22 min)
    De laatste 5 minuten van de les trek ik altijd uit om nog even wat sommen na te bespreken waar ik veel vragen over heb gehad of bijvoorbeeld de werkhouding te bespreken. (totaal 27 min). Dat betekent dat ik tussendoor ongeveer een half uur heb om uitleg te geven aan kinderen die een ander programma volgen en om andere kinderen te helpen die een vraag hebben over het werk. Stel dat één kind een eigen rekenprogramma heeft, dan blijft er dus voor die andere kinderen nog maar 20 minuten over. En dat is niet veel want in die tijd beantwoord ik niet alleen de vragen, maar probeer ik ook in alle schriften even te kijken of de kinderen goed bezig zijn. Soms denkt een kind namelijk een som te snappen, maar zit hij alles fout te maken. En vooral dat laatste merk ik dat ik daar niet aan toe kom. Waardoor ik regelmatig pas bij het nakijken zie dat een kind echt de mist in is gegaan. Dan kun je daar pas de andere dag op terugkomen. (In een rekenles waarbij je toch al tijd te kort komt.) Het is veel effectiever om gelijk in te kunnen grijpen. Voor mij als juf is dat erg frustrerend. En voor een kind ook, om een schrift terug te krijgen met allemaal strepen er in.

Ik heb verschillende klassengroottes gehad, de afgelopen jaren. Zelfs wel eens een klas van 16. Dat is om les te geven heel fijn, maar voor het sociale stuk en ook voor de gymlessen soms wat te klein. Er is voor de kinderen dan minder keus om vriendschappen te sluiten of kinderen om mee samen te werken. En ook niet onbelangrijk: soms is het wel fijn om je een beetje te kunnen 'verstoppen' zodat de juf niet alles ziet. ;) En dat is in zo'n klein klasje erg moeilijk.
    Hoewel zo'n klein klasje voor mij wel heel fijn is (aaahhh, het idee om met 16 schriften klaar te zijn met een stapel nakijkwerk, nu ben ik dan pas net over de helft!), voor de kinderen vind ik een nèt iets grotere klas wel fijner.
    Zelf vind ik tussen de 20-24 leerlingen het meest ideaal. Dat is voor een leerkracht goed te behappen, ook als er één of twee zorgleerlingen bij zitten. Ook voor de leerlingen is er dan nog genoeg ruimte en aandacht om goed te kunnen leren.

15. knap

knap Niet meer actief

Geef je gelijk.

Z.n grote klas is denk niet echt handig.

Dochter gaat in feb naar school en de eerste vijf jaar. Blijven de klassen klein daarna gaan de klassen wel samen gevoegd worden.

Zelf altijd les gehad in een kleine klas( en was reuze gezellig).
    Zal dus tekenen.

En het word tijd dat er een grens gesteld word aan de leerlingen die er in een klas mogen zitten per juf/meester.

Ideaal 24. Maar maximaal 28.

16. nana33

nana33 VIP lid

17 nov 2008
    5.536
    3
    0
    Getekend en op mn FB geplaatst!

17. pinguin72

pinguin72 VIP lid

7 jan 2006
    7.832
    1
    38
    Heb hem getekend!

18. Lon enTijn

Lon enTijn Fanatiek lid

23 mrt 2007
    1.783
    0
    0
    Wij hebben ook getekend!

19. mvl

mvl Fanatiek lid

16 dec 2009
    3.699
    210
    63
    administratief
    zuid holland
    Getekend! Bij mijn zoon zitten ze met 32 kinderen in een te kleine ruimte. De tafeltjes staan zowat op elkaar..

20. Baukje1985

Baukje1985 Fanatiek lid

26 jul 2010
    2.732
    44
    48
    Getekend en op FB geplaatst! We zouden wat zuiniger moeten omspringen met ons onderwijs!

Deel Deze Pagina